Verktyg Visningsval
2012-03-15, 19:20   #1

Exilo

Medlem

Exilos avatar

Plats: Örebro

Registrerad: mar 2007

Nätagg som är dåligt?

Köpte nyligen nya delar som kom idag. Efter att ha plockat in allt i datorn och startat den så verkar det som att den går igång, fast ingen POST eller bild och alla LED-lampor blinkar som fan. Bifogar en video som visar felet när jag monterat ut moderkortet från chassit.

Jag vet att jag glömde koppla in hårddisken i videon, men ni ser hur datorn beter sig. Om ni vet vad som kan vara fel, tveka inte att skriva! Jag skulle personligen gissa på nätagget, men har inte tillgång till andra komponenter att testa med. Det fungerade fint med dom gamla komponenterna som är ungefär 5-6 år gamla.

De nya delarna är en Intel i5 2500k, en Corsair H80 och minnen från G.Skill, de gamla finns i sig.

Edit: Nytt moderkort också såklart. Asrock Extreme3 Gen3.

Edit 2: Hittade även denna tråd: http://hardforum.com/showthread.php?t=1558680
Verkar som att det kan vara ett väldigt kasst nätagg?

Senast redigerad av Exilo 2012-03-15 klockan 19:30.
2012-03-15, 19:27   #2

Ragathol#1

Medlem

Plats: Hjärup

Registrerad: maj 2007

koppla ur så mycket du kan och prova igen, allt du inte behöver för att starta och få bild. Behåll 1 minne i.
Ragathol#1 är inte uppkopplad
2012-03-15, 19:29   #3

Exilo

Medlem

Exilos avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ragathol#1 Visa inlägg
koppla ur så mycket du kan och prova igen, allt du inte behöver för att starta och få bild. Behåll 1 minne i.
Jag ska alltså testa med bara ett minne i åt gången, och testa med båda? Annars är det ju bara processorn som är inkopplad. Oavsett tycker jag att det är konstigt att själva PSUn blinkar sådär. :/

Edit: Nej, ingen skillnad.
2012-03-15, 19:36   #4

Blazin87

Medlem

Blazin87s avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: mar 2012

Att ens föreslå att koppla ur minnen..... herregud snubben kollade nog inte ens på videon...

Det är uppenbart att nätagget är totalt trasigt.... skulle aldrig ens försöka starta upp datorn igen utan o byta nätagget...

Senast redigerad av Blazin87 2012-03-15 klockan 19:44.
Blazin87 är inte uppkopplad
2012-03-15, 19:43   #5

Exilo

Medlem

Exilos avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blazin87 Visa inlägg
Att ens föreslå att koppla ur minnen..... herregud snubben kollade nog inte ens på videon...

Det är uppenbart att nätagget är totalt trasigt....
Man vet ju dock aldrig. Det funkade jättebra med mina tidigare komponenter utan problem, och då var det ett 6950 med också. Så jag tycker faktiskt att det är lite skumt. Dock verkar ju dock som att killen i tråden jag länkade ha varit med om samma problem...

Får nog helt enkelt köpa mig ett nytt nätaggregat. Något förslag på ett bra agg, gärna med modulära kablar? Runt 650W är väl lagom?
2012-03-15, 19:46   #6

Blazin87

Medlem

Blazin87s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Exilo Visa inlägg
Man vet ju dock aldrig. Det funkade jättebra med mina tidigare komponenter utan problem, och då var det ett 6950 med också. Så jag tycker faktiskt att det är lite skumt. Dock verkar ju dock som att killen i tråden jag länkade ha varit med om samma problem...

Får nog helt enkelt köpa mig ett nytt nätaggregat. Något förslag på ett bra agg, gärna med modulära kablar? Runt 650W är väl lagom?
Vill du ha kvalité som håller: Silverstone eller Corsair (ej CX serien), du behöver inte mer än 650w ditt system drar nog inte ens 400w totalt så 650w klarar du dig utmärkt på.
XFX ska också va helt okej nätagg! inget jag har erfarenhet av dock.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492649 <--- detta är ett riktigt bra nätagg (har själv 550w varianten av den där och jag är Mycket nöjd med agget) kommer definitivt välja corsair's nätagg i mitt nästa bygge

Senast redigerad av Blazin87 2012-03-15 klockan 19:53.
2012-03-15, 19:55   #7

Exilo

Medlem

Exilos avatar

Citat:
Vill du ha kvalité som håller: Silverstone eller Corsair (ej CX serien), du behöver inte mer än 650w ditt system drar nog inte ens 400w totalt så 650w klarar du dig utmärkt på.
XFX ska också va helt okej nätagg! inget jag har erfarenhet av dock.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492649 <--- detta är ett riktigt bra nätagg (har själv 550w varianten av den där och jag är Mycket nöjd med agget) kommer definitivt välja corsair's nätagg i mitt nästa bygge
Nej precis, men kan alltid vara trevligt om man vill slänga in ett till grafikkort senare!
Det blir ju lite väl dyrt för mig som "studerar", men får väl glatt slänga ut lite extra på ett ordentligt nätagg...
2012-03-15, 20:01   #8

Blazin87

Medlem

Blazin87s avatar

Citat:
Nej precis, men kan alltid vara trevligt om man vill slänga in ett till grafikkort senare!
Det blir ju lite väl dyrt för mig som "studerar", men får väl glatt slänga ut lite extra på ett ordentligt nätagg...
Yep så är det, bättre o spara en extra månad o köpa ett bra nätagg än att köpa något billigare, har själv gjort samma misstag flera gånger , tillslut lär man sig att det tjänar ingenting på att vara "dumsnål" , efter hela historian med Hiper aggen och mitt senaste coolermaster som dog och tog med sig halva datorn så lär man sig...
nätagget är viktigare del i datorn än många tror, det ska göra mycket mer än att bara ge ström, det ska hålla, det ska ge bra ström, det ska ha alla dom nödvändiga säkerhetsfunktionerna, etc etc... ska du spara in på något så gör det på ramminnet eller nåt
2012-03-15, 20:04   #9

Exilo

Medlem

Exilos avatar

Citat:
Yep så är det, bättre o spara en extra månad o köpa ett bra nätagg än att köpa något billigare, har själv gjort samma misstag flera gånger , tillslut lär man sig att det tjänar ingenting på att vara "dumsnål" , efter hela historian med Hiper aggen och mitt senaste coolermaster som dog och tog med sig halva datorn så lär man sig...
nätagget är viktigare del i datorn än många tror, det ska göra mycket mer än att bara ge ström, det ska hålla, det ska ge bra ström, det ska ha alla dom nödvändiga säkerhetsfunktionerna, etc etc... ska du spara in på något så gör det på ramminnet eller nåt
Lite surt, för jag gav ändå 2000:- på nätagget när jag köpte det... Förväntade mig mer av det faktiskt! Detta var dock säkert minst 5 år sedan. OCZ är ju ändå rätt stora..

Nåväl, får glatt slänga iväg en beställning och hoppas att det är nätagget som är felet och inget annat, annars blir jag väldigt sur.
2012-03-15, 20:28   #10

Blazin87

Medlem

Blazin87s avatar

Citat:
Lite surt, för jag gav ändå 2000:- på nätagget när jag köpte det... Förväntade mig mer av det faktiskt! Detta var dock säkert minst 5 år sedan. OCZ är ju ändå rätt stora..

Nåväl, får glatt slänga iväg en beställning och hoppas att det är nätagget som är felet och inget annat, annars blir jag väldigt sur.
Läste tråden som du länkade till, låter precis på pricken som det problemet du har, och för trådskaparen där löste det sig med ett nytt nätagg, verkar som det där nätagget inte är så mycket att hänga i granen tyvärr
2012-03-15, 20:38   #11

panpo98

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: sep 2007

Citat:

Det är uppenbart att nätagget är totalt trasigt.... skulle aldrig ens försöka starta upp datorn igen utan o byta nätagget...
Kan du förklara vad som gör det så uppenbart i Youtube videon att nätagget är trasigt?
Speciellt med tanke på att Exilo svarade att den funkade med hans gamla delar.

Det skulle snarare vara länken som Exilo gav och gamla omdömen här på Sweclockers som skulle få mig att tro att det borde vara nätagget. Fast på Sweclockers nämns bara att 780W och 900W av just den där OCZ serien har för höga ripple värden (Orkade inte kolla upp det så noga).

Exilo:
Det vara bara bra att du INTE kopplade in hårddisken. Du ska ha bild även utan hårddiskar, tangentbord, mus osv.

Men jag såg i videon vid 18 sekunder att du kopplat in nån USB kabel i moderkortet. Ta bort den. Du vill inte spendera pengar och tid i onödan bara för att upptäcka det var den som ställde till det.
panpo98 är inte uppkopplad
2012-03-15, 20:53   #12

Exilo

Medlem

Exilos avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av panpo98 Visa inlägg
Kan du förklara vad som gör det så uppenbart i Youtube videon att nätagget är trasigt?

Det skulle snarare vara länken som Exilo gav och gamla omdömen här på Sweclockers som skulle få mig att tro att det borde vara nätagget. Fast på Sweclockers nämns bara att 780W och 900W av just den där OCZ serien har för höga ripple värden (Orkade inte kolla upp det så noga).

Exilo:
Det vara bara bra att du INTE kopplade in hårddisken. Du ska ha bild även utan hårddiskar, tangentbord, mus osv.

Men jag såg i videon vid 18 sekunder att du kopplat in nån USB kabel i moderkortet. Ta bort den. Du vill inte spendera pengar och tid i onödan bara för att upptäcka det var den som ställde till det.
Jag kopplar inte in någonting alls i moderkortet under videon.

Edit 1: Eller jaha, du menar att jag hade gjort det innan, jag testar utan! Återkommer med en edit!

Edit 2: Som väntat så blev det ingen skillnad. Har slängt iväg en beställning på ett 750W agg, samma serie som någon länkade längre upp. Bara hålla tummarna att det faktiskt är nätaggregatet och inget annat!
2012-03-15, 20:56   #13

Blazin87

Medlem

Blazin87s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av panpo98 Visa inlägg
Om nätagget blinkar, tror du ärligt talat det är minnet då?

Om du inte visste, ett nätagg GER ström till datorn Det tar inte emot ström ifrån datorn förutom en ON/OFF signal.
2012-03-19, 18:06   #14

Exilo

Medlem

Exilos avatar

Ville bara säga att det funkar klockrent med nytt nätagg.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb