Sidan 4 av 4 123 4

Verktyg Visningsval
2012-03-17, 19:56   #91

arraman

Medlem

arramans avatar

Registrerad: mar 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tazavoo Visa inlägg
Om ett av dem är sönder så startar inte datorn då det är i. Därför bör du testa ett åt gången, och fungerar det ändå inte så är det antagligen något annat det är fel på (såvida inte båda har gått sönder precis samtidigt av någon konstig anledning...).
Ett av mina minnes kapslar som sitter i min dator är trasigt, men den funkar ändå.

Visst jag får error från windows och post errors för minnet. men datorn funkar.
Så det du skriver gäller inte alla datorer.

För det andra så får hon post beep 1 signal... Alltså Ok signal från post.
arraman är inte uppkopplad
2012-03-17, 19:59   #92

Darek

Medlem

Dareks avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: jul 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av arraman Visa inlägg
Roligt att alla inte verkar läsa all info.

det ända som kommer upp på skärmen no signal.

Alltså skickar inte grafik kortet vidare någon signal.
Hon har start beep för att allt på moderkortet funkar.

Alltså går all information fram även till grafikkortet som svarar.
Men skickar inte ut information vidare till skärmen.

Enligt manual behövs dubbla minnes kretsar för funktion, kan alltså inte köra ett miine i taget.
Jo okej då.. om det är så, så är det antagligen grafikkortet. men det är iaf värt att felsöka minnena eftersom de går snabbt, och vi kan utesluta dom då. Hon har ju inget annat grafikkort att byta mot ändå.
2012-03-17, 20:00   #93

Reyintaz

Medlem

Reyintazs avatar

Plats: Linköping

Registrerad: okt 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Guteklockaren Visa inlägg
Jag vågar satsa pengar på att detta är en trolltråd utan dess like.

Reggad i mars detta år med bild på "sweclockers".

Utan att vara en sherlock så kan jag garantera att du inte är en tjej utan en liten kille som har tråkigt och vill få lite uppmärksamhet....

Tyvärr går folk på det också
Oj oj oj... är de det du tror om allmänheten så har du failat ganska mycket. Finns ingen anledning varför man ska ljuga om sitt kön på ett forum som handlar om IT

Men till frågan

En gång i tiden så fick jag problem med mitt grafikkort, och då var det att datorn hade fått en fysisk stöt när jag transporterat datorn. Detta orsakade att grafikkortet hoppa ur lite eftersom det inte satt i ordentligt.
Därav...

Har du råkat sparka till datorn av misstag? Testa och tryck in grafikkortet (Dvs den delen i datorn som skärmkabeln kopplas emot) mot moderkortet (Den stora tekniska plattan). Om du hör ett klick så kan det vara en väldigt skön känsla ^.^

Annars om inget händer, förlåt för en ursel teori
2012-03-17, 20:01   #94

arraman

Medlem

arramans avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Darek Visa inlägg
Jo okej då.. om det är så, så är det antagligen grafikkortet. men det är iaf värt att felsöka minnena eftersom de går snabbt, och vi kan utesluta dom då. Hon har ju inget annat grafikkort att byta mot ändå.
Som sagt manualen säger att det behövs 2 minnes kretsar för start av system.
Så antagligwn sitter det 2*256MB kapslar på moderkortet.
2012-03-17, 20:15   #95

Yrch

Medlem

Registrerad: sep 2011

Citat:
Roligt att alla inte verkar läsa all info.

det ända som kommer upp på skärmen no signal.

Alltså skickar inte grafik kortet vidare någon signal.
Hon har start beep för att allt på moderkortet funkar.

Alltså går all information fram även till grafikkortet som svarar.
Men skickar inte ut information vidare till skärmen.

Enligt manual behövs dubbla minnes kretsar för funktion, kan alltså inte köra ett miine i taget.
Det är ju åtminstone ett till problem (se citatet nedan), att hon under en längre tid behövt använda sig av F12 och sen välja att datorn skall boota från hårddisken är ju inte "normalt". Att den startat om sig själv under en längre tid är ju heller inte "normalt". No input signal är ju bara det sista felet i en rad.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av s94ra Visa inlägg
Det är nämligen så att mina kära dator har på senaste tiden varit väldigt konstig, hakat upp och startat om av sig själv.. Varje gång jag startar datorn så måste jag trycka på f12 för att öppna en "blå meny" för att komma in till själva skrivbordet. Idag när jag satt vid datorn så hakade den plötsligt sig och startades om, det kom upp en blå sida där det stod error osv, sedan startades datorn om och en reparation för datorn startades. Men det hakade sig med och datorn stängdes av. Nu till stora problemet; jag har ju lärt mig att leva med detta idiotfel som min dator har, men nu så när jag startar datorn så står det "no input signal" på skärmen, INGET händer. Datorn startas som vanligt men det kommer inte upp något på skärmen.
Jag tror fortfarande att det blev nåt fel under "reparationen"... Och sen kan det vara något underliggande hårdvarufel som orsakat problemen från början. Men nu har hon ju varken windows-skivan eller recovery-skivan så det är svårt att testa den vägen.

Citat:
Som sagt manualen säger att det behövs 2 minnes kretsar för start av system.
Så antagligwn sitter det 2*256MB kapslar på moderkortet.
Nu har jag inte läst manualen, men hon har väl ändå 4GB RAM (DDR2) i sin dator? (512Mb är väl v-ramet?)
Återigen, inte läst manualen, men i allmänhet räcker det ju men en minnessticka för att starta en dator, medan man behöver 2 stycken för att kunna utnyttja dual-channel (eller 3 för tri-channel osv)
Yrch är inte uppkopplad
2012-03-17, 21:33   #96

arraman

Medlem

arramans avatar

Kan vara såatt det är 4GB ram. I sådant fall 2*2GB
Men som sagt manualen säger att 2 båda minnes platserna ska ha minneskapslar för att starta.

Kan själv inte komma på varför det skulle vara så,men jag har samma sak på mitt moderkort.
Måste ha 2 minnes kapslar för att systemet ska starta.

Vet ej om det har med minnes bredd att göra eller vad. 64bit med en 128 bit med 2.
2012-03-17, 21:42   #97

simon253

Medlem

simon253s avatar

Plats: Kinna

Registrerad: dec 2010

Citat:
Jag tog ut båda innan och bytte plats på dem, och det funkade inte. Men det kanske inte spelar någon roll? Får testa de var för sig imorgon. Tack!
Om du vill ha tag i dina bilder med mera kan du kolla om du kan stoppa in hårddisken i en annan dator. be en "nörd" hjälpa dej men det e inte svårt.
Tog ut en hårddisk ur en gamal oduglig HP för nån månad sen och stoppa in den i min som jag använder nu. och jag har tillgång till alla filer som fanns på den innan jag tog ut den (från windows till WoW) (e dock inte hundra på om detta kommer att fungera men så länge "nörden" vet vad han gör borde det inte hända något med filerna)
och det hjälper bara om det är ett i taget. det är möjligt att det har varit glapp i det ena... men no input singnal betyder att grafikkortet inte sänder ut info till skärmen.
f*n va folk som vill hjälpa gissar det är för att du är tjej ^^
simon253 är inte uppkopplad
2012-03-17, 23:39   #98

ghoti

Medlem

Registrerad: nov 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av wankeer Visa inlägg
Nästan gång jag behöver hjälp så ska jag skriva att jag är tjej så halva sweClockers kommer och hjälper mig.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av simon253 Visa inlägg
Det kan ju också bero på att TS har en bra attityd och skriver läsbart, inte varje dag man ser den kombinationen i frågelådan!
2012-03-17, 23:42   #99

s94ra

Medlem

s94ras avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av simon253 Visa inlägg
Om du vill ha tag i dina bilder med mera kan du kolla om du kan stoppa in hårddisken i en annan dator. be en "nörd" hjälpa dej men det e inte svårt.
Tog ut en hårddisk ur en gamal oduglig HP för nån månad sen och stoppa in den i min som jag använder nu. och jag har tillgång till alla filer som fanns på den innan jag tog ut den (från windows till WoW) (e dock inte hundra på om detta kommer att fungera men så länge "nörden" vet vad han gör borde det inte hända något med filerna)
och det hjälper bara om det är ett i taget. det är möjligt att det har varit glapp i det ena... men no input singnal betyder att grafikkortet inte sänder ut info till skärmen.
Ja, ska se vad min lilla nörd kan göra! Tack så mycket! Haha ja, har märkt det jag med, att det gynnar en att vara tjej faktiskt är positivt överraskad av alla svar, så himla snällt av et att hjälpa till!
s94ra är inte uppkopplad
2012-03-17, 23:45   #100

Kogster

Medlem

Kogsters avatar

Plats: skåne

Registrerad: jul 2010

jag tror på att moderkortet kastat in handuken.
1. kan krångla till windows (som allt annat)
2. "Den första blå skärmen" är ju att välja boot enhet. Att hon plötsligt skulle behöva välja att boot-enhet är ju högst suspekt
3. På frågan om datorn piper eller låter sa hon:
Citat:
Nää, inget som jag lägger märke till. fläkten hörs när den startas och det är ett litet pip oftast, men det har varit så så länge jag minns.
ett pip är ju traditionelt att all hårdvara fungerar tillräckligt bra för boot (eller att den skannat klart utan fel eller liknande)
det borde pipa varenda gång datorn startas.
och slutiligen:
Citat:
Ursprungligen inskrivet av frankof Visa inlägg
Eventuellt är det denna datorn det är snack om.
http://www.webhallen.com/hardvara/95...dvdrw-vista_hp

Sista fujitsudatorn jag hade käkade moderkort, ett om året tills garantin gick ut(3st), dock går den än efter det sista bytet, dock knackigt.
stödjer min hypotes.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄
Kogster är inte uppkopplad
2012-03-17, 23:47   #101

s94ra

Medlem

s94ras avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Reyintaz Visa inlägg
Oj oj oj... är de det du tror om allmänheten så har du failat ganska mycket. Finns ingen anledning varför man ska ljuga om sitt kön på ett forum som handlar om IT

Men till frågan

En gång i tiden så fick jag problem med mitt grafikkort, och då var det att datorn hade fått en fysisk stöt när jag transporterat datorn. Detta orsakade att grafikkortet hoppa ur lite eftersom det inte satt i ordentligt.
Därav...

Har du råkat sparka till datorn av misstag? Testa och tryck in grafikkortet (Dvs den delen i datorn som skärmkabeln kopplas emot) mot moderkortet (Den stora tekniska plattan). Om du hör ett klick så kan det vara en väldigt skön känsla ^.^

Annars om inget händer, förlåt för en ursel teori
Haha va härligt svar! jo, alltså jag har funderat på det med! För jag har datorn precis vid fötterna så det kan ju hända att jag kanske råkat smälla till den och inte tänkt på det direkt. Men jag vågar inte leta efter det efterlängtade "klickljudet" men ska säga till min "nörd" att kolla upp detta! TACK så mycket för ditt svar!
s94ra är inte uppkopplad
2012-03-17, 23:49   #102

s94ra

Medlem

s94ras avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kogster Visa inlägg
2. "Den första blå skärmen" är ju att välja boot enhet. Att hon plötsligt skulle behöva välja att boot-enhet är ju högst suspekt

ett pip är ju traditionelt att all hårdvara fungerar tillräckligt bra för boot (eller att den skannat klart utan fel eller liknande)
det borde pipa varenda gång datorn startas.
och slutiligen:

stödjer min hypotes.
Får se vad felet är! Uppdaterar när jag vet mer! Tack för din hjälp!
s94ra är inte uppkopplad
2012-03-18, 05:40   #103

arraman

Medlem

arramans avatar

Svar på detta.
1: Dött bios batteri, kan göra exakt samma
2: dött bios batteri har du där med. Bios tappar inställningarna.
3: samma sak här kan vara ett dött bios batteri.

Eftersom hon ibland får post beep ibland inte?

Kan vara många olika saker. Men oftast ett trött cmos eller bios batteri.
att behöva välja boot enhet tyder till 99% på att bios tappar inställningar och inte trasigt moderkort.

Har själv den rutan varje gång jag startar en av mina gamla trotjänare. Och det är en gammal amd 64 x2 4400
Den funkar klockrent när man väl är inne i systemet efter val av boot enhet.
Inga fel medelanden eller krascher. Hur mycket man än belastar den. Däremot får jag alltid ställa in tiden och dylikt varje gång.
Kan även gå in i bios och ställa in allt och spara, så funkar det tills nästa Power off.
2012-03-18, 11:06   #104

m4goo2

Medlem

Plats: Helsingborg

Registrerad: maj 2007

Hej!

Skulle vilja komma åt mer djupgående info ur dina dumpfiler.

Kolla här:
http://www.sweclockers.com/forum/61-...av-blaskarmar/

Vi vet redan 0x00000050 PAGE.... men skulle vilja se om det är några systemfiler inblandade. Följ främst WinDbg steget.
Om du inte vet hur du ska göra trotts länken så smäll upp .dmpfilerna på typ mediafire i en .rarfil. Du hittar dom troligast i "C:\Windows\Minidump".
Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | 1TB Western Digital Caviar Black 64MB SATA III | Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB | Samsung SH-S223C 22X DL Svart | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart
m4goo2 är inte uppkopplad
2012-03-18, 11:10   #105

s94ra

Medlem

s94ras avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av m4goo2 Visa inlägg
Hej!

Skulle vilja komma åt mer djupgående info ur dina dumpfiler.

Kolla här:
http://www.sweclockers.com/forum/61-...av-blaskarmar/

Vi vet redan 0x00000050 PAGE.... men skulle vilja se om det är några systemfiler inblandade. Följ främst WinDbg steget.
Om du inte vet hur du ska göra trotts länken så smäll upp .dmpfilerna på typ mediafire i en .rarfil. Du hittar dom troligast i "C:\Windows\Minidump".
Kanske jag som är ute och cyklar, men hur ska jag göra det om det inte kommer upp något på skärmen överhuvudtaget?
s94ra är inte uppkopplad
2012-03-18, 12:41   #106

m4goo2

Medlem

Plats: Helsingborg

Registrerad: maj 2007

Citat:
Kanske jag som är ute och cyklar, men hur ska jag göra det om det inte kommer upp något på skärmen överhuvudtaget?
Inte kommer upp? Du kom väl in i windows, eller?
Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | 1TB Western Digital Caviar Black 64MB SATA III | Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB | Samsung SH-S223C 22X DL Svart | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart
m4goo2 är inte uppkopplad
2012-03-18, 13:03   #107

s94ra

Medlem

s94ras avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av m4goo2 Visa inlägg
Inte kommer upp? Du kom väl in i windows, eller?
Nej, ingenting händer på skärmen nu. Står bara "no input signal", det enda som startas är själva datorn för jag hör hur den börjar arbeta när jag startar den, men inget annat.
s94ra är inte uppkopplad
2012-03-18, 19:16   #108

simon253

Medlem

simon253s avatar

Plats: Kinna

Registrerad: dec 2010

Citat:
Nej, ingenting händer på skärmen nu. Står bara "no input signal", det enda som startas är själva datorn för jag hör hur den börjar arbeta när jag startar den, men inget annat.
Då är det något med grafikkortet. det sänder inget till skärmen... möjligen ram minnet som tidigare påpekat men tror mer på grafikkortet.
Sök jobb