Permalänk
Medlem

Prestanda problem med ny dator

Hej!
Jag har nyligen köpt en dator och jag har inte lyckats att få den att fungera bra alls, I början innan jag hade fixat allt drivrutiner och andra inställning för windows 7 så fick jag nog 5 bluescreens om dagen om filer som inte fungerar. Men nu när jag har börjat spela med mina kompisar så har jag fortfarande sämre prestanda än vad dom har och dom har sämre dator delar än vad jag har. Min förra datorn hade samma problem( i min åsikt) att den inte kunde prestera bra, så jag är riktigt kluven på vad det kan vara jag har även testat att installera Windows XP istället för Windows 7 men det är fortfarande samma sak att den presterar dåligt och massa bluescreens bara det att på windows xp slutade aldrig bluescreens utan windows slutade bara starta tillslut. Så då tänkte jag att det var hårdvaru messigt problem så jag köpte denna datorn jag har nu och fick samma problem och jag fattar inget.

Mina dator specs är:
OS: Windows 7 Pro eng(64x)

CPU: Intel i7 2600k

Kylare: Corsair H40 (ändrad radiator)

Moderkort: EVGA Z68 SLI( vet ej om det är det riktiga namnet men denna är det iaf:http://www.evga.com/products/moreInfo.asp?pn=130-SB-E685-KR&f...)

RAM: Corsair 16GB CL9 Vengeance LP

GPU: Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce SOC

HDD: Samsung SpinPoint F3 7200 RPM

PSU: Corsair TX 750W V2 80+ Bronze

Case: Cooler Master Haf 922

Har kört memtest och HDD tester och inga av dom har hittat fel. Jag har satt ihop datorn själv men hade anti-satiskt band eller vad det heter på hela tiden och det har inte varit problem med andras datorer jag har satt ihop. mer vet jag inte vad ni vill veta hoppas bara ni förstår vad jag försöker förklara :s
har haft detta problem i ca 3 år snart så har blivit ganska trött på det. Kommer försöka vara så aktiv jag kan här iaf.

Permalänk
Medlem

Låter skumt, antingen har du haft otur och fått några felande komponenter eller så överskattar du helt enkelt din dator (även om den ska prestera otroligt bra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kagamex:

Låter skumt, antingen har du haft otur och fått några felande komponenter eller så överskattar du helt enkelt din dator (även om den ska prestera otroligt bra).

jag tänker bara det att mina kompisar har aldrig fått fps drops i spel och jag kan knappt spela så mkt fps drops jag har tex starcraft 2 kan jag knappt spela när det händer mkt så fryser nästan datorn.

Kom på en sak nu, när jag installerar program eller startar program brukar windows oftast hänga sig eller fysa till lite då och då innan programmet har startat eller installerats klar, när jag installerar programm så kan jag också tappa nätverket så det behöver söka upp det igen.

Permalänk

Har du antivirus-program?

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av knorrrhane:

Har du antivirus-program?

Just nu har jag Kaspersky Internet Security 2012

Permalänk

Jag tänkte om den håller på att skanna, uppdatera eller något sådant i bakgrunden men tror inte det.. Testa att formatera datorn, installera om windows och installera bara senaste drivrutiner för ditt moderkort och grafikkort samt starcraft 2 så ser du om kan vara något program du har installerat som ställer till det..

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av knorrrhane:

Jag tänkte om den håller på att skanna, uppdatera eller något sådant i bakgrunden men tror inte det.. Testa att formatera datorn, installera om windows och installera bara senaste drivrutiner för ditt moderkort och grafikkort samt starcraft 2 så ser du om kan vara något program du har installerat som ställer till det..

Jag ominstallerade faktiskt datorn mkt innan för att testa var den sprak men efter jag har blivit klar med alla drivrutiner för att datorn ska sluta bluescreen så känns den redan seg och kan knappt hanter starcraft 2 på lägsta inställningarna utan fps drops. Har även testat köra allt offline för att testa hur det funkar utan virus skydd helt och det är heller ingen skillnad mot om jag har det eller ej.

Permalänk
Medlem

Är det en gammal hårddisk du använder?
Kanske är den som strular

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipp3r:

Är det en gammal hårddisk du använder?
Kanske är den som strular

Tänkte EXAKT samma sak.

Du ska inte få några bluescreens överhuvudtaget, även om du inte installerat några drivrutiner. Redan där är någonting fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipp3r:

Är det en gammal hårddisk du använder?
Kanske är den som strular

Köpte den med datorn så den är nu ca 3 månader gammal, men borde inte HDD tester visa errors om det hade varit fel på hårdisken?

Permalänk
Medlem

Har egentligen ingen aning men kanske kan bidra med lite funderingar så kanske någon kommer på vad som är fel Verkar ju väldigt skumt att du har samma problem med båda datorerna... Men om man inte tänker på själva datorn utan runt om... Har du tex någon stark magnet nära datorn tex en stor högtalare som kanske påverkar HDD?, hur är elen i huset? Gammalt hus så det levererar ström lite som det vill så det bli spänningsfel eller något... Att du kört allt offline och det fortfarande strular så är det ju inget med uppkopplingen direkt :/ Allt i datorn ska funka tillsammans och är ihop kopplat rätt och alla kablar och allt sitter fast, inget glapp? Moderkortet är inte så gammalt eller? Kanske finns liknande problem på andra med samma moderkort och att man kanske ska uppdatera BIOS? Läst om en del som haft ostabila datorer och sedan uppdaterat BIOS och därmed fått mycket färre Bluescreens... Hoppas jag tillfört någon fundering iallafalll

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Mainth:

Köpte den med datorn så den är nu ca 3 månader gammal, men borde inte HDD tester visa errors om det hade varit fel på hårdisken?

Inte nödvändigtvis, testa att installera Windows på en annan hårddisk om du kan och pröva igen.. Jag tycker som de ovan att det låter som hårddisken för de symptomen du har kan man få om disken är överbelastad (därför jag frågade om antivirus-skanningen), så om du har möjlighet så testa med en annan disk och se om det blir bättre..

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk

har du överclockat processorn? vad har den för temperatur? har du kört ordentligt med stabilitets tester ifall den är överclockad?, annars tycker jag att det låter som att det är något fel på ram minnena,

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem

j.funny

Hej. Har varut med om ungefär samma problem.
Då har det varit hårddisken eller sata kabeln.
Sata kabeln får inte bockas i skarpa bockar.
Kan också vara problem med dvd som läser dåligt vid installationen.

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt, låter som hårddisksproblem, hade en polare som hade ungefär samma problem efter han hade köpt ny dator för ett par år sen.
Han returnerade disken och fick en ny, fungerade problemfritt efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Har egentligen ingen aning men kanske kan bidra med lite funderingar så kanske någon kommer på vad som är fel Verkar ju väldigt skumt att du har samma problem med båda datorerna... Men om man inte tänker på själva datorn utan runt om... Har du tex någon stark magnet nära datorn tex en stor högtalare som kanske påverkar HDD?, hur är elen i huset? Gammalt hus så det levererar ström lite som det vill så det bli spänningsfel eller något... Att du kört allt offline och det fortfarande strular så är det ju inget med uppkopplingen direkt :/ Allt i datorn ska funka tillsammans och är ihop kopplat rätt och alla kablar och allt sitter fast, inget glapp? Moderkortet är inte så gammalt eller? Kanske finns liknande problem på andra med samma moderkort och att man kanske ska uppdatera BIOS? Läst om en del som haft ostabila datorer och sedan uppdaterat BIOS och därmed fått mycket färre Bluescreens... Hoppas jag tillfört någon fundering iallafalll

Har du tex någon stark magnet nära datorn tex en stor högtalare som kanske påverkar HDD?: Det datorn står just nu mitten av ett rum så tvivlar på det
hur är elen i huset?: Det har också slagit mig med tanke på att blixten har faktiskt slagit ner i huset och i ledningarna brevid huset, dock när en elektriker var här så var det inget fel på elen.
Allt i datorn ska funka tillsammans och är ihop kopplat rätt och alla kablar och allt sitter fast, inget glapp?: det har jag kollat också, kablarna sitter fast men kablarna glappar inte för man kan inte "vicka" på dom när dom sitter fast.
Moderkortet är inte så gammalt eller?: Det är nytt med datorn så 3 månader gammalt.
Kanske finns liknande problem på andra med samma moderkort och att man kanske ska uppdatera BIOS?: har faktiskt inte uppdaterat till nyaste nyaste med jag har inte sett någon som har haft problem med bas biosen så har inte fixat det

Skrivet av knorrrhane:

Inte nödvändigtvis, testa att installera Windows på en annan hårddisk om du kan och pröva igen.. Jag tycker som de ovan att det låter som hårddisken för de symptomen du har kan man få om disken är överbelastad (därför jag frågade om antivirus-skanningen), så om du har möjlighet så testa med en annan disk och se om det blir bättre..

Då måste jag fråga om bra hårdiskar, jag har testat hastigheten på hårdiske också och den kunde nå 120MB/s på read men jag har inte hittat något program som kan köra write test så har varit lite förvirrad om det.
Men ge gärna tips på bra hårdiskar

Skrivet av 021Martin:

har du överclockat processorn? vad har den för temperatur? har du kört ordentligt med stabilitets tester ifall den är överclockad?, annars tycker jag att det låter som att det är något fel på ram minnena,

jag överklockade faktiskt CPUn innan för jag trodde först att jag överskattade hur mkt den kunde klara av. Men jag ändrade tillbaka till default inställningar för att undvika problem från det hållet även om jag testade stabiliteten i 72 timmar och fick inga problem. Vad skulle kunna vara fel på minnena som inte memtest inte säger till om?

Skrivet av j.funny:

Hej. Har varut med om ungefär samma problem.
Då har det varit hårddisken eller sata kabeln.
Sata kabeln får inte bockas i skarpa bockar.
Kan också vara problem med dvd som läser dåligt vid installationen.

Jag öppnade datorn och inga klablar har skarpa vikningar, Om det är problem med dvd läsningen hur fixar man det? jag har testat typ 10 installationer av windows och det har varit samma och då har det inte varit samma dvd/img

Skrivet av Sonoka:

Som andra har sagt, låter som hårddisksproblem, hade en polare som hade ungefär samma problem efter han hade köpt ny dator för ett par år sen.
Han returnerade disken och fick en ny, fungerade problemfritt efter det.

Låter som det är en ny HDD jag får köpa då :s Några bra tips?

Permalänk
Medlem

Är det säkrare att ha en SSD att har sitt OS på? Då menar jag typ att en SSD har mindre errors och sånt för just nu känns det som att HDD misslyckas ganska mkt. För har haft 2 HDDs med "samma" problem nu så tänker på att fixa en SSD till systemet faktiskt. Men om det inte är stabilare så skipar jag nog en SSD.

Permalänk
Medlem

Nu på senaste tiden har min DvD brännare försvunnit från "My Computer" platsen eller vad man ska kalla den.

Permalänk
Medlem

har också sett nu att ibland startar inte datorn på första försökter utan den startar upp och sen stänger av sig innan bios skärmen kommer upp , sen efter det så startar den upp vanligt( den startas automatiskt igen) kanske inget jag borde bry mig om men kanske är värt att säga

Permalänk
Medlem

har köpt en ny HDD det blev lite bättre men det känns ändå inte som den funkar som den ska, eftersom tex flash video laggar och webbrowsern kan hänga sig fram och tillbaka samt att det känns inte som det är ett konstant flow i spelen jag spelar.

Permalänk
Medlem

hej

dum fråga men har du vänt fläktarna rätt så det inte är ett värme problem? (har gjord det felet sjäv och det var inget bra;-) )
hur la du på kylpasta mm

/aragon

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har du överklockat och vad har du för temperatur på CPUn vid belastning?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

njae cpun har varit på 100% i 2 dagar och då kom den upp i 53C, så om inte det är för varmt så är det troligtvis inte det :s

Permalänk
Medlem

eller är det bara jag som överskattar min dator:
CPU: Intel i7 2600k (OC 4,6Hz)
Kylare: Corsair H40 (ändrad radiator)
Moderkort: EVGA Z68 SLI
RAM: Corsair 16GB CL9 Vengeance LP
GPU: Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB Windforce SOC
SDD: Intel 520 120GB
HDD: 1TB Seagate Barracuda
PSU: Corsair TX 750W V2 80+ Bronze

ska det inte klara Starcraft 2 utan problem? så fort det börjar hända saker på mappen så sjuker fpsen under 40 riktigt snabbt
låter iaf som att det ska klara det med tanke på att dom rekommenderar:

Dual Core 2.4Ghz Processor
2 GB RAM
512 MB NVIDIA® GeForce® 8800 GTX or ATI Radeon® HD 3870 or better

Permalänk
Medlem

Jag vet inte.. Klocka ner processorn till orginal inställningarna och se om det blir bättre eller sämre. Om det blir bättre så är det nog värmeproblem trots allt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag vet inte.. Klocka ner processorn till orginal inställningarna och se om det blir bättre eller sämre. Om det blir bättre så är det nog värmeproblem trots allt.

så en processor får inte ens bli 53C? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainth:

så en processor får inte ens bli 53C? :S

Jodå, på 53 grader är den knappt uppvärmd.. dock kan det ju vara ett problem med överklockning även om det inte värmerelaterat.
Vad ligger GPU temp på?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Inte funderat på om det är nätagget som spökar?

Idiot fråga men har du kollat så att 8-pins kontakten sitter i som den ska?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Jodå, på 53 grader är den knappt uppvärmd.. dock kan det ju vara ett problem med överklockning även om det inte värmerelaterat.
Vad ligger GPU temp på?

får väll ställa tillbaka den även om den inte fick några fel i prime95 på 2 dagar. Dock har jag inte spelat mer än LoL när jag har kollat nu men den är 31C.

Skrivet av wankeer:

Inte funderat på om det är nätagget som spökar?

Idiot fråga men har du kollat så att 8-pins kontakten sitter i som den ska?

omdet är nätagget som spökat hur testar man det? för jag vill inte köpa nytt nätagg efter 2 månader redan
jag brukar faktiskt städa datorn 2 ggr i månaden så den sitter i som den ska antingen det eller så funkar inte kontakten men den känns fast så tror inte det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainth:

får väll ställa tillbaka den även om den inte fick några fel i prime95 på 2 dagar. Dock har jag inte spelat mer än LoL när jag har kollat nu men den är 31C.

omdet är nätagget som spökat hur testar man det? för jag vill inte köpa nytt nätagg efter 2 månader redan
jag brukar faktiskt städa datorn 2 ggr i månaden så den sitter i som den ska antingen det eller så funkar inte kontakten men den känns fast så tror inte det

Okej, tänkte bara om du råkat glömma den, det vore bra om du möjligtvis bara kunde testa ett annat nätagg för att utesluta att problemet sitter där. Inte för att jag tror det men det kan ju vara värt att testa ändå.

Jag personligen skulle inte hålla på att koppla loss sladdar och komponenter allt för ofta då detta kan leda till statisk elektricitet från dig när du tar i dem, vilket i sin tur kan skada komponenterna.

Jag vet inte vad du har för chassi men att investera i lite dammfilter är aldrig fel, då behöver du inte damma ur chassit lika ofta.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP