|
Datorn kraschar brutalt! hjälp någon snälla?!
Hej allihopa, min dator inhandlades för ca 2 år sedan (ONOFF tyvärr...) och har fungerat helt ok tills nu. Den har haft sina problem med att den förmodligen överhettats vid spelande osv men detta har lösts genom att ta bort allt samlat damm från processor-fläkten mm och så funkar den som ny.
Nu har den dock blivit helt galen. När man startar upp den brummar den på som vanligt i ca 20 sec, sedan börjar fläktarna (förmodligen proc. fläkten) öka i styrka gradvis tills de låter som en explosion är nära (40 sec efter uppstart) varpå den kortsluts helt. Testar man starta igen direkt efter blir hela processen kortare och datorn stängs av ännu snabbare (rekordet är att nå skrivbordet).
Mina hypoteser är att processorn alt. moderkortet är helt slutkört/för varmt eller att jag har drabbats av något härligt virus av något slag... Vad finns att göra?
Har testat att starta upp via Bios men det spelar ingen roll, den dör innan man kan göra någonting. Har även testat hårddisken på en annan burk och den funkar finfint.
Finns det någonting vettigt att göra på egen hand? Är (i egen mening) relativt kunnig på området men skulle, som ni kanske förstår, verkligen behöva hjälp av rutinerade sweclockare i ärendet!
Specs:
Processor: Amd Athlon II 620
Grafik: Nvidia GeForce GT220 2GB
Hårdisk: 1 Tb
RAM: 6GB ddr3
Operativ: Win7 Home Premium 64-bit
Fläktar: 1 vid moderkortet typ 10 cm i diameter sen ett utsug på baksidan
Väldigt tacksam vid svar!
|