Permalänk
Medlem

Hjälp, processorn blir överhettad

Hej, jag har inte någon speciellt ny dator men den har aldrig krånglat förut, har heller inte bytt något nyligen.
För en stund sen stängdes datorn av pga att den nådde shutdown temp och jag förstod inte varför, jag startade upp datorn och såg att CPU låg på 100% konstant även när jag inte körde några program, den blir varmare än den brukar bli när jag maxar den och den fortsätter att överhettas, jag har inga märkvärdiga fläktar eftersom det inte brukar behövas då datorn inte blir alls varm. jag undrar om någon har en gissning på vad som kan orsaka detta, kan ett virus göra nåt sånt här? skulle verkligen uppskatta hjälp så fort som möjligt, tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

Det första jag skulle gjort om min CPU överhettades (med tanke på att du inte bytt något nyligen dessutom) så skulle det vara att göra rent CPUn och sätta på ny pasta. Kan vara att pastan du har har "gått ut" om man säger så

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

En modern CPU klockar ner sig som skydd om den blir varm. Vilket då tenderar att visas som 100% cpu last då den inte klarar göra något pga feber så att säga. Kolla så din kylare inte är full av damm och sitter ordentligt först innan du börja med andra saker.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Om man till alla andra orsaker lägger till att kylaren redan från början kan vara dåligt monterad så blir det så där tillslut.

Folk bruka vara urdåliga på att sätta fast och kontrollera om kylaren faktiskt sitter. Kontrollera den men händerna (känna/vicka) för det är omöjligt att se så länge chassit är i vägen. Helst tar du ut moderkortet så att du kan kontrollera från sidan och underifrån att den sitter.

Permalänk
Medlem

jag hade jätteproblem med min cpu igår faktiskt. Datorn stängde av sig 5-6ggr efter 1-2min användning och jag trodde först att jag hade kommit åt datorn med dammsugaren igår när jag städade rummet (öppet chassi). När jag klurade lite på vad det kunde vara så slog det mig direkt när jag kollade snabbt i RealTemp. Prollen var uppe i 101 grader och jag böjjer mig ner och kollar i datorn, processorfläkten snurrar inte. Stänger av datorn och inser att en säkert 2x2x2cm stor dammtuss ligger mellan kylflänsen och fläkten. Fixar luft på burk och blåser rent, använder även en plastpincett och rensar både kylfläns samt fläkt och nu brummar datorn på igen som vanligt.

Så, ett tips, då du skrev att datorn inte var ny. Rengör processorfläkten.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sQuille:

jag hade jätteproblem med min cpu igår faktiskt. Datorn stängde av sig 5-6ggr efter 1-2min användning och jag trodde först att jag hade kommit åt datorn med dammsugaren igår när jag städade rummet (öppet chassi). När jag klurade lite på vad det kunde vara så slog det mig direkt när jag kollade snabbt i RealTemp. Prollen var uppe i 101 grader och jag böjjer mig ner och kollar i datorn, processorfläkten snurrar inte. Stänger av datorn och inser att en säkert 2x2x2cm stor dammtuss ligger mellan kylflänsen och fläkten. Fixar luft på burk och blåser rent, använder även en plastpincett och rensar både kylfläns samt fläkt och nu brummar datorn på igen som vanligt.

Så, ett tips, då du skrev att datorn inte var ny. Rengör processorfläkten.

Tänka sig att en så liten dammtuss kan ge så mycket besvär, det är ju inte så att fläkten slutade snurra helt. Vad är ditt knep och få rent damm mellan kylflänsarna på kylartorn? Köra tryckluft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Tänka sig att en så liten dammtuss kan ge så mycket besvär, det är ju inte så att fläkten slutade snurra helt. Vad är ditt knep och få rent damm mellan kylflänsarna på kylartorn? Köra tryckluft?

Ja det är bäst, alternativet är pincett och topps.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Visst, du har problem om den överhettas i form av problem, men först måste du lösa det ursprungliga problemet: Processorn används till 100% när du inte gör något.

Ta upp aktivitetshanteraren så snart windows startas. Kolla vilken process som kör 100%. Om du inte kan göra något åt den, testa ev. felsäkert läge, virus kanske?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Tänka sig att en så liten dammtuss kan ge så mycket besvär, det är ju inte så att fläkten slutade snurra helt. Vad är ditt knep och få rent damm mellan kylflänsarna på kylartorn? Köra tryckluft?

haha liten och liten, 2 kubikcm massiv dammtuss som ställde till det. Dammtussen låg lixom under fläktbladet, så man såg den inte försänn man började pilla lite med pincetten.

Tryckluft på burk(från biltema) alternativt kompressor. Blås rent samt använd en pincett för att ta bort det från flänsen.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Visst, du har problem om den överhettas i form av problem, men först måste du lösa det ursprungliga problemet: Processorn används till 100% när du inte gör något.

Ta upp aktivitetshanteraren så snart windows startas. Kolla vilken process som kör 100%. Om du inte kan göra något åt den, testa ev. felsäkert läge, virus kanske?

Dock kan den ha throttlat så extremt mycket att den går på knäna, och tar emot Slabbes vitlökssås i munnen.
Spekulerar bara, ingen vet förutom när han har kollat efter vid kylaren, och så.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Visst, du har problem om den överhettas i form av problem, men först måste du lösa det ursprungliga problemet: Processorn används till 100% när du inte gör något.

Ta upp aktivitetshanteraren så snart windows startas. Kolla vilken process som kör 100%. Om du inte kan göra något åt den, testa ev. felsäkert läge, virus kanske?

Jag hittade processen, PING.exe hette den, om jag stänger av den startar den igen efter ett par minuter, den ligger inte i startup och jag kan inte ta bort filen, står att jag ej har behörighet.. några förslag på vad jag ska göra eller är det bara att installera om datorn? :/

Permalänk
Medlem

Har du ett program som heter Azureus installerat?? testa isåfall att avinstallera det via "lägg till/ta bort program" i kontrollpanelen

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Skrivet av blade80:

Ja det är bäst, alternativet är pincett och topps.

Tandpetare i trä är rätt så bra

Skrivet av Tuxsux:

Har du ett program som heter Azureus installerat?? testa isåfall att avinstallera det via "lägg till/ta bort program" i kontrollpanelen

Kallas Vuze nuförtiden, men varför skulle detta vara orsaken? Har inga problem med det..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Vad har du för OS och antivirus?

Det finns något mystiskt fel som kan inträffa om man kör Win XP i kombination med MSE (och deamontools tror jag det var). Kan ge hög processor belastning för diverse konstiga aktiviteter. Hade själv problem med att idle tog 98% av processorn...

Går användningen ner om du stänger av PING.exe för att sedan gå upp igen när den startar upp på nytt?

Och som tidigare sagts, rengör processorfläkten och kolla så den sitter rätt monterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Vad har du för OS och antivirus?

Det finns något mystiskt fel som kan inträffa om man kör Win XP i kombination med MSE (och deamontools tror jag det var). Kan ge hög processor belastning för diverse konstiga aktiviteter. Hade själv problem med att idle tog 98% av processorn...

Går användningen ner om du stänger av PING.exe för att sedan gå upp igen när den startar upp på nytt?

Och som tidigare sagts, rengör processorfläkten och kolla så den sitter rätt monterad.

jag vet inte vad MSE är för något men ja, när jag stänger processen så sjunker allt till normalt, och sen upp igen :/
windows 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Tandpetare i trä är rätt så bra

Kallas Vuze nuförtiden, men varför skulle detta vara orsaken? Har inga problem med det..

aa jag förstår inte heller riktigt hur Vuze skulle kunna va problemet. Jag använder programmet och har alltid gjort, inga nya uppdateringar jag har märkt heller.
har du märkt problem med vuze innan?

Permalänk
Medlem

Fick se att Vuze använder ett program som heter "PING.exe" så,,,

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

Fick se att Vuze använder ett program som heter "PING.exe" så,,,

jasså det hade jag ingen aning om, ska se om det hjälpar att avinstallera tack så mycket !

Permalänk
Medlem

Jag själv har ingen erfarenhet av just Vuze, men fick se att det orakat trubbel förut när jag kollade runt lite, hoppas det hjälper annars ber jag om ursäkt för detta råd.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Även om det är mjukvarurelaterat skulle jag se över kylflänsen. Processorn ska klara av att gå i 100%.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

nu äntligen lyckade jag få igenom en virussökning efter många försök, ställde datorn i fönstret för att få ner temperaturen det var tydligen nåt sorts virus så nu fungerar allt som det ska igen.
Tack så jätte mycket för alla svar och all hjälp! uppskattas att så många tog sig tid

Permalänk
Skrivet av extis:

nu äntligen lyckade jag få igenom en virussökning efter många försök, ställde datorn i fönstret för att få ner temperaturen det var tydligen nåt sorts virus så nu fungerar allt som det ska igen.
Tack så jätte mycket för alla svar och all hjälp! uppskattas att så många tog sig tid

Har du någe namn?

Skrivet av extis:

aa jag förstår inte heller riktigt hur Vuze skulle kunna va problemet. Jag använder programmet och har alltid gjort, inga nya uppdateringar jag har märkt heller.
har du märkt problem med vuze innan?

Nej, aldrig - Men Vuze är ju gjort i Java (?) och det kanske blivit kapat på något vis av malware.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|