Permalänk
Medlem

Datorn låter VÄLDIGT mycket

tjenare mosh! jag har en xfx radeon 8970 och en coolermaster elite 310. Min dator låter väldigt mycket och jag har försökt att sänka fläkthastigheten men den låter inte mindre för det. Är det någon som vet vad felet är och hur man fixar det?

Det jag köpte http://www.inet.se/kundvagn/visa/1630099/6k

Permalänk
Medlem

Vad är det som låter, grafikkort, cpukylaren eller övriga fläktar?
Är det ett konstant ljud eller är det ett ljud som kommer och går med jämna mellanrum?
Kan likaväl vara en hdd t.ex.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Vad är det som låter, grafikkort, cpukylaren eller övriga fläktar?
Är det ett konstant ljud eller är det ett ljud som kommer och går med jämna mellanrum?
Kan likaväl vara en hdd t.ex.

Vet inte vad som låter. Men när jag spelar bf3 låter det dubbelt så mycket, dock så låter det inte lika mycket när bf3 laddar.
Det låter hela tiden men när jag spelar bf3 låter det bet. Vet ej om det bara är bf3 för att det är det ända spelet jag hunnit installera för jag fick datorn för 3 dagar sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammark9:

tjenare mosh! jag har en xfx radeon 8970 och en coolermaster elite 310. Min dator låter väldigt mycket och jag har försökt att sänka fläkthastigheten men den låter inte mindre för det. Är det någon som vet vad felet är och hur man fixar det?

8970?
Ska det inte vara 6970-7970 eller har du köpt ett kort av nästa generation?

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammark9:

Vet inte vad som låter. Men när jag spelar bf3 låter det dubbelt så mycket, dock så låter det inte lika mycket när bf3 laddar.
Det låter hela tiden men när jag spelar bf3 låter det bet. Vet ej om det bara är bf3 för att det är det ända spelet jag hunnit installera för jag fick datorn för 3 dagar sen

Då tycker jag att du ska ta och öppna burken och lyssna på vad det är som låter så du vet det, ingen annan som kan göra det åt dig. Kolla även tempen på gpu & cpu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Förlåt jag menade 6870 Som sagt har jag precis köpt datorn (av Inet, med egna komponenter och dom har monterat åt mig)och det har varit väldigt mycket problem med datorn. Vet inte om jag vågar att öppna datorn för jag är inte så bra på datorer (jag är 13 år) Tempen på GPU:n är 30-40 när jag inte spelar, när jag spelar är det 60-70. På CPU:n så vet jag inte (vet inte hur man kollar det)

Permalänk
Medlem

Mest troligt så är det grafikkortsfläkten som låter och det är nog något du kan få leva med. Att bygga en dator som är tyst och har prestanda när den används brukar kosta lite extra jämfört med en "vanlig" dator.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammark9:

tjenare mosh! jag har en xfx radeon 8970 och en coolermaster elite 310. Min dator låter väldigt mycket och jag har försökt att sänka fläkthastigheten men den låter inte mindre för det. Är det någon som vet vad felet är och hur man fixar det?

Troligen är det fläkten i din PSU som låter. Eftersom du har ett chassi med toppmontering av PSUn så kommer värme från grafikkortet att värma upp PSUn, detta gör att PSU-fläkten börjar gå på högvarv pga en värmesensor. Skaffa ett chassi med bottenmonterintg av PSU.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammark9:

Förlåt jag menade 6870 Som sagt har jag precis köpt datorn (av Inet, med egna komponenter och dom har monterat åt mig)och det har varit väldigt mycket problem med datorn. Vet inte om jag vågar att öppna datorn för jag är inte så bra på datorer (jag är 13 år) Tempen på GPU:n är 30-40 när jag inte spelar, när jag spelar är det 60-70. På CPU:n så vet jag inte (vet inte hur man kollar det)

hehe, inga problem...
Ditt grafikkorts fläktar står i Autoläge, vilket betyder att när belastningen på grafikkortet ökar så ökar även hastigheten på fläktarna för att hålla grafikkortet nedkylt.
om du har något som motsvarar CCC(Catalyst control center) så att du kan styra fläktinställningarna från Auto till Manuell så är det ett alternativ, där kan du ställa in % på fläkthastigheten...men kom ihåg att kortet fort blir varmt om du har för låg fläkthastighet.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Mest troligt så är det grafikkortsfläkten som låter och det är nog något du kan få leva med. Att bygga en dator som är tyst och har prestanda när den används brukar kosta lite extra jämfört med en "vanlig" dator.

Min morsa jobbar med kontors miljö. Tydligen är det så att ljudet är skadligt för hälsan och att man blir stressad. Min mamma är väldigt besviken eftersom att det blivit väldigt många fel på datorn de senaste dagarna och hon vill lämna tillbaka den (vet dock inte om man kan det)
Får väl försöka lämna tillbaka datorn och få nåt tillgodo kort -_-'

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hammark9:

tjenare mosh! jag har en xfx radeon 8970 och en coolermaster elite 310. Min dator låter väldigt mycket och jag har försökt att sänka fläkthastigheten men den låter inte mindre för det. Är det någon som vet vad felet är och hur man fixar det?

Dra ner MSI Afterburner och skapa en fin fläktkurva. Fick ner ljudet från grafikkortsfläkten på mitt HD6950 något enormt i Idle.

Skrivet av fantomsmurfen:

Troligen är det fläkten i din PSU som låter. Eftersom du har ett chassi med toppmontering av PSUn så kommer värme från grafikkortet att värma upp PSUn, detta gör att PSU-fläkten börjar gå på högvarv pga en värmesensor. Skaffa ett chassi med bottenmonterintg av PSU.

Sen när sitter GPU:n I TOPPEN av chassit? Har man monterat moderkortet upp och ner då eller? Eller kanske du menar att PSU:n är i botten? De flesta grafikkort sprutar ut luften bakom datorn.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Haha, skadligt ljud? Och att man blir stressad?

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

ditt chassi är inte ljuddämpat för de första, sen går fläkten/fläktarna upp extra mycket i just bf3, mina 560ti flåsar på max i just de spelet! Du har normala temperaturer. Hur många chassifläktar har du, orginal? orginalfläkt på cpu? Ladda hem occt för att ha koll på temeraturer på gpu och cpu!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem

BF3 är ju väldigt krävande, så det är ju inte speciellt konstigt om fläktarna låter en del när du spelar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Sen när sitter GPU:n I TOPPEN av chassit? Har man monterat moderkortet upp och ner då eller? Eller kanske du menar att PSU:n är i botten? De flesta grafikkort sprutar ut luften bakom datorn.

Har du gått i skolan eller? Varm luft stiger uppåt och åtminstone grafikkortets ovansida blir mycket varm därtill vispar det flesta grafikkortskylarna bar om luften inne i chassit. Då PSUn sitter i toppen av chassit så utsätts den därför för varm luft vilket gör att dess fläkt varvar upp pga av en inbyggd temperatursensor. Detta gör att PSUn låter väldigt högt.

Jag har själv haft problemet innan jag skaffade ett nytt chassi och blev av med allt oljud.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Troligen är det fläkten i din PSU som låter. Eftersom du har ett chassi med toppmontering av PSUn så kommer värme från grafikkortet att värma upp PSUn, detta gör att PSU-fläkten börjar gå på högvarv pga en värmesensor. Skaffa ett chassi med bottenmonterintg av PSU.

Troligen inte! Den enda gången man hör PSU-fläkten är när det är ett dåligt nätagg lr att fläkten börjar bli kass, men lirar man BF3 med det grafikkortet och dom temperaturerna så finns det inte en sportkeps att du ens kan höra psu-fläkten över grafikkortets fläktar!!!

Edit: är du synsk? Hur vet du vad han har för chassi? Har jag missat vart han har skrivit det lr gissar du hejvillt??

Edit 2: TS skrev EN cm elite 310, tog det som EN kylare och inte ETT chassi. Nu är jag med på banan igen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammark9:

Min morsa jobbar med kontors miljö. Tydligen är det så att ljudet är skadligt för hälsan och att man blir stressad. Min mamma är väldigt besviken eftersom att det blivit väldigt många fel på datorn de senaste dagarna och hon vill lämna tillbaka den (vet dock inte om man kan det)
Får väl försöka lämna tillbaka datorn och få nåt tillgodo kort -_-'

Då kan du hälsa din mamma att prestanda datorer (ja jag lägger din där trots det där grafikkortet) lämpade för spel med låg ljudnivå kostar mer än en vanlig kontorsdator.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Då kan du hälsa din mamma att prestanda datorer (ja jag lägger din där trots det där grafikkortet) lämpade för spel med låg ljudnivå kostar mer än en vanlig kontorsdator.

Så du säger att grafikkortet är dåligt? nu blir jag ledsen för det va en snubbe här på Sweclockers som valde delarna. En kille på Inet sa också att det var bra delar

Permalänk
Medlem

Jag kan säga dig och din mamma att det tyvärr finns väldigt få högpresetarnde datorer i normal prisklass. Vill man ha det tyst sammtidigt som man vill ha riktigt bra grejor får man lägga mycket pengar. Alternativt skaffa längre kablar och ställa datorn längre bort.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammark9:

Så du säger att grafikkortet är dåligt? nu blir jag ledsen för det va en snubbe här på Sweclockers som valde delarna. En kille på Inet sa också att det var bra delar

Nej inte dåligt, men jämfört med ett 7970/680 så ligger det långt efter. Man får helt enkelt vad man betalar för och det är inte så många som betalar för det värsta. Och pratar vi prestanda så är inte ditt kort med på toppen, därav att jag skrev så. Man kan få en ok dator för några tusen, men inte det värsta.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av hammark9:

Så du säger att grafikkortet är dåligt? nu blir jag ledsen för det va en snubbe här på Sweclockers som valde delarna. En kille på Inet sa också att det var bra delar

Ptja, ditt grafikkort håller ju bra temperatur så man kan nog utesluta att det är det som låter.
Öppna chassit och lokalisera vart ljudet kommer ifrån när du stressar datorn

Använd en tom toarulle som apparat för att lyssna.

Kanske är det processorn som blir väldigt varm pga dålig montering?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Du kan ljuddämpa chassit? Tar bort lite ljud ifl. Fast kan bli svårt i ditt chassi:/
Sen ladda ner MSI afterburner eller gå in i CCC och ställe in så ditt kort inte blir varmare än 80grader:)
Men när du bara surfar och så ska du ha fläkten på lägsta (typ 20% eller så)
Lycka till!

Vad har du för CPU och processorkylare?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Ptja, ditt grafikkort håller ju bra temperatur så man kan nog utesluta att det är det som låter.
Öppna chassit och lokalisera vart ljudet kommer ifrån när du stressar datorn

Använd en tom toarulle som apparat för att lyssna.

Kanske är det processorn som blir väldigt varm pga dålig montering?

Kan man? Mitt 560ti går inte över 60 någonsin, men då har jag ett Asus DCll som kyler bra på låg nivä jämfört med vissa andra. Att utesluta det bara sådär är dumt, speciellt då dom kanske är van vid tysta datorer. Ett grafikkort på 70c brukar generera en del ljud ändå.. Med det sagt,kan även vara cpu-kylaren.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Du kan ljuddämpa chassit? Tar bort lite ljud ifl. Fast kan bli svårt i ditt chassi:/
Sen ladda ner MSI afterburner eller gå in i CCC och ställe in så ditt kort inte blir varmare än 80grader:)
Men när du bara surfar och så ska du ha fläkten på lägsta (typ 20% eller så)
Lycka till!

Vad har du för CPU och processorkylare?

1. Vad betyder "ifl" i fläckten?
2. Jag har AMD FX-4170 x4 4,2 ghz
3. Proccesorkylare? tror inte jag har det :S här är det jag köpte http://www.inet.se/kundvagn/visa/1630099/6k

Permalänk
Medlem

Man får med en processorkylare med alla processorer

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammark9:

1. Vad betyder "ifl" i fläckten?
2. Jag har AMD FX-4170 x4 4,2 ghz
3. Proccesorkylare? tror inte jag har det :S här är det jag köpte http://www.inet.se/kundvagn/visa/1630099/6k

Grafikkortet är en ganska tyst modell, men processorn är nog det som låter. Ha datorn öppen när du spelar och lyssna för att hitta vad som låter, så kan vi hjälpa dig efter att du gett oss den infon. Chassit är inte heller jättebra och släpper nog ut en hel del ljud.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Okej! Då är det CPUkylaren som låter, kan vara Nätagget lite också som ger en högre ljudnivå.
Men skulle spara 300kr och köpa en ny CPU kylare:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk

Jag har en Fx 8120 processor och den låter som fan. Fx 8120 och fx 4170 har samma kylare och den låter som ett jetplan, det är din Processor som låter allt annat i din dator ska hålla käften jämfört med Processorn

Vill du få datorn att hålla käft så borde du satsa på att köpa en ny processorkylare, här är en tex: http://www.inet.se/produkt/5322078/cooler-master-hyper-412s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Nej inte dåligt, men jämfört med ett 7970/680 så ligger det långt efter. Man får helt enkelt vad man betalar för och det är inte så många som betalar för det värsta. Och pratar vi prestanda så är inte ditt kort med på toppen, därav att jag skrev så. Man kan få en ok dator för några tusen, men inte det värsta.

men nu får du väl lugna dig lite...killen är 13 år, han har en riktigt bra dator och blanda inte in Topp korten i denna diskussion tack...
Hjälp honom med problemet istället..fan om jag hade fått bygga ihop en dator vid 13 års ålder och fått problem med den direkt så skulle jag vara desperat....

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammark9:

1. Vad betyder "ifl" i fläckten?
2. Jag har AMD FX-4170 x4 4,2 ghz
3. Proccesorkylare? tror inte jag har det :S här är det jag köpte http://www.inet.se/kundvagn/visa/1630099/6k

Har du någon som du känner som du vet är bra på datorer och som kan hjälpa dig att titta på den?
Kanske någon här på forumet bor i närheten och har lust att hjälpa till gratis?

jag förstår om alla tips kanske blir lite mycket för dig men du ska se att allt fixar sig..

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking