Sidan 2 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-04-16, 01:17   #31

toxicstone

Medlem

toxicstones avatar

Plats: Malmö/staffanstorp

Registrerad: jul 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hammark9 Visa inlägg
tjenare mosh! jag har en xfx radeon 8970 och en coolermaster elite 310. Min dator låter väldigt mycket och jag har försökt att sänka fläkthastigheten men den låter inte mindre för det. Är det någon som vet vad felet är och hur man fixar det?

Det jag köpte http://www.inet.se/kundvagn/visa/1630099/6k
Låter denna lika mycket när den är avstängd?
2012-04-16, 01:33   #32

Tarasus

Medlem

Plats: Timrå

Registrerad: aug 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rogga67 Visa inlägg
men nu får du väl lugna dig lite...killen är 13 år, han har en riktigt bra dator och blanda inte in Topp korten i denna diskussion tack...
Hjälp honom med problemet istället..fan om jag hade fått bygga ihop en dator vid 13 års ålder och fått problem med den direkt så skulle jag vara desperat....
Du menar att jag skulle ljuga istället???? Skaffa inte barn om du anser att man ska ljuga för någon som är 13 år om att ett grafikkort inte är ett PRESTANDAKORT som jag talade om nu. I regel kan man säga att ju högre prestanda, desto mer värme som måste transporteras bort, utan att blanda in tillverkningsstorlek.

Faktum kvarstår att hans kort ÄR inte ett prestandakort utan mellanklass och jag ser ingen anledning till att ljuga om den saken. Läs vad jag skrev, vad han svarade och vad jag skrev igen.
2012-04-16, 01:54   #33

Söderbäck

Hedersmedlem

Söderbäcks avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: apr 2007

Citat:
Så du säger att grafikkortet är dåligt? nu blir jag ledsen för det va en snubbe här på Sweclockers som valde delarna. En kille på Inet sa också att det var bra delar
Här var ju inte problemet att kortet gick långsamt, utan att det var högljutt. Jag har precis likadant grafikkort som dig. Det är inte "dåligt". Oroa dig inte för det. De korten han nämnde rör inte dina problem utan han pratade om att köpa grafikkort som är snabbare men som kostar nära nog lika mycket som hela ditt datorbygge kostade. Det du ville ha hjälp med var ljud, inte hastighet.

Citat:
1. Vad betyder "ifl" i fläckten?
2. Jag har AMD FX-4170 x4 4,2 ghz
3. Proccesorkylare? tror inte jag har det :S här är det jag köpte http://www.inet.se/kundvagn/visa/1630099/6k
ifl - antar att han menar i alla fall.
Processorkylare har du redan garanterat, men den är kanske något underdimensionerad om man vill ha en behaglig ljudnivå under belastning.

Tillbaka till ämnet.

Du vill veta vad det är som låter, men vill inte öppna datorlådan.

Då föreslår jag att du separat stressar/belastar de delarna som kan ge upphov till ljudet. Det vi kan testa är att låta processorn jobba intensivt ett tag och se om datorn börjar låta mycket, och sedan testa att belasta grafikkortet och se hur detta låter. Utifrån detta kan du dra slutsatser om vilken del som är lite väl högljudd.

För att stresstesta processorn kan jag rekommendera programmet OCCT.
Finns att hämta här: http://www.ocbase.com/index.php/download
När du installerat och startat programmet så klickar du helt enkelt på ON. Bör räcka att köra någon minut för att se hur processorn låter men du kan köra lite längre såklart. Därefter klickar du bara på OFF så slutar du belasta processorn.

För att stresstesta grafikkortet kan du skaffa Furmark.
Finns att hämta här: http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/
När du installerat och startat klickar du på "BURN-IN Test" och kör det några minuter. Stäng rutan när du är klar.

Tre möjliga utfall:
1. Processorn låter en hel del under belastning. I detta fall behövs en bättre processorkylare än du nu har.
2. Grafikkortet låter mycket. Här behövs i så fall troligen bättre ventilation i chassit. Alternativt en annan grafikkortskylare men detta alternativ innebär att man bryter garantin så bättre luftgenomströmning i chassit är att föredra här för din del antar jag.
3. Det låter lika mycket oavsett vilket test som körs. Skulle kunna vara nätaggregatet som låter, men det skulle även kunna vara så att det är processorn som är den egentliga boven eftersom denna jobbar en del även när man kör Furmark.

Nästa alternativ skulle kunna vara att ändå öppna datorlådan, men utan att röra något däri. Blir lite lättare att lyssna sig till vad som låter då.

Oavsett så är det så att man får lite mer högljudda komponenter när budgeten för ens bygge är tight. Trånga chassin med begränsade ventilationsmöjligheter gör att det blir svårt att helt komma till rätta med ljudproblemen. Men vi ska nog kunna komma på en lösning som förbättrar situationen utan att det ska kosta skjortan . Men först behövs en analys från din sida om vad det är som faktiskt låter.
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...
Söderbäck är inte uppkopplad
2012-04-16, 01:59   #34

Söderbäck

Hedersmedlem

Söderbäcks avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tarasus Visa inlägg
Du menar att jag skulle ljuga istället???? Skaffa inte barn om du anser att man ska ljuga för någon som är 13 år om att ett grafikkort inte är ett PRESTANDAKORT som jag talade om nu. I regel kan man säga att ju högre prestanda, desto mer värme som måste transporteras bort, utan att blanda in tillverkningsstorlek.

Faktum kvarstår att hans kort ÄR inte ett prestandakort utan mellanklass och jag ser ingen anledning till att ljuga om den saken. Läs vad jag skrev, vad han svarade och vad jag skrev igen.
Men det hanterar inte problemet. Tråden var inte till för att utvärdera hastigheten på kortet utan om ljudproblemen och därmed kylningen. Jag tycker nog att vi bör hålla oss till ämnet här så vi kommer vidare.
2012-04-16, 02:05   #35

Tarasus

Medlem

Plats: Timrå

Registrerad: aug 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Söderbäck Visa inlägg
Men det hanterar inte problemet. Tråden var inte till för att utvärdera hastigheten på kortet utan om ljudproblemen och därmed kylningen. Jag tycker nog att vi bör hålla oss till ämnet här så vi kommer vidare.
Som moderator borde du läsa igenom ALLT innan du tar ställning. Eftersom han inte har ett prestandakort får det jobba hårt, eller hur?
Eftersom det jobbar hårt blir det varmt, eller hur?
Datorn skulle vara tyst, men det kostar, eller hur?
Han blev upprörd så jag kände mig tvungen att förklara det hela, eller var det fel?

Ja, det är ett "ok" kort, men inget som kommer att vinna några prestandapriser, eller hur?

Så nu kan du skicka ett pm och förklara hur jag var off-topic.
2012-04-16, 02:24   #36

Söderbäck

Hedersmedlem

Söderbäcks avatar

Citat:
Som moderator borde du läsa igenom ALLT innan du tar ställning. Eftersom han inte har ett prestandakort får det jobba hårt, eller hur?
Han blev upprörd så jag kände mig tvungen att förklara det hela, eller var det fel?

Ja, det är ett "ok" kort, men inget som kommer att vinna några prestandapriser, eller hur?

Jag har läst igenom hela tråden.

Oavsett om grafikkortet är kraftfullt eller inte försöker grafikkortet spotta ur sig maximalt antal frames per second så länge V-sync eller liknande inte är påslaget (vilket det inte är per default i exempelvis BF3 som TS nämner). Det innebär att grafikkortet jobbar för fullt oavsett om det är ett mer eller mindre kraftfullt grafikkort. Mer kraftfulla kort drar mer ström men kommer samtidigt med mer effektiv värmeavledningsanordning. Det är dock sällan så att de mer kraftfulla korten är de tystaste när man spelar och framförallt inte i ett chassi som inte är välventilerat. Nog om det.

Vidare har TS troligen inte haft budget att fritt välja komponenter utan det har funnits en budget att hålla sig till. Kanske hade man kunnat få in ett GTX680 i denna budget, men troligen inte. Troligen har han fått ett paket hopplockat här av någon som givit ett förslag på mer prestanda inom en budgetram då TS påpekade att någon annan här rekommenderat kortet.

Jag har inte påstått att du är helt off-topic. Men som jag ser det skapar du snarare oro hos TS än bidrar med hjälp. Jag håller inte med om att lösningen till problemet att datorn är högljudd är att skaffa ett grafikkort som drar mer ström och behöver mer kylning. Då tycker jag att det låter vettigare att skaffa ett grafikkort som framförallt har bättre kylning. Huruvida det presterar bättre eller ej är inte av relevans med tanken på topic i tråden. Kan ju till och med vara så fortfarande att det inte ens är grafikkortet som är orsaken till problemet i fråga.

Men släng in ett lösningsförslag vettja .

EDIT: Kan inte säga att det var fel att svara av dig. Såklart skall det diskuteras i tråden. Min tanke med inlägget var främst att rikta diskussionen att bli lite mer lösningsinriktad. Jag hade som andra tidigare nämnt i tråden verkligen velat ha hjälp med en lösning i det här läget.
2012-04-16, 06:57   #37

hammark9

Medlem

Registrerad: aug 2011

Jag testade OCCT och starta cpu test mojängen, det lät lite mer men inte så mycket. Jag testade också grafikkortet med OCCT och det lät inte heller mycket. MEN efter att jag stängt av occt börja datorn att låta som i bf3 (väldigt mycket)
hammark9 är inte uppkopplad
2012-04-16, 07:19   #38

tjabo

Medlem

Registrerad: aug 2002

kan det inte bara va nån cpu smart fan control som står högt eller disablad?

tjabo är inte uppkopplad
2012-04-16, 07:32   #39

Snacker

Medlem

Snackers avatar

Plats: Umeå

Skaffa ett par Keid 20, sjukt bra ljudisolering i dom D:

Skickades från m.sweclockers.com
Snacker är inte uppkopplad
2012-04-16, 07:48   #40

MSIOCGenie

Medlem

Plats: Hemma

Registrerad: aug 2010

Citat:
Jag testade OCCT och starta cpu test mojängen, det lät lite mer men inte så mycket. Jag testade också grafikkortet med OCCT och det lät inte heller mycket. MEN efter att jag stängt av occt börja datorn att låta som i bf3 (väldigt mycket)
Låt det köra ett tag, det tar nämligen 60 sekunder från det att du startar testet till att det faktiskt går igång.
Kör i minst ett par minuter så lär du höra vad det är som låter, om varken CPU eller GPU låter mycket får du köra power supply testet och kolla om det är din PSU som låter.
Förövrigt har ålder ingenting att göra med om man kan bygga en dator eller inte, men kan förstå att du vill vara försiktig.

Och vad snackar din morsa om ?
Blir man stressad av fläktljuden ?
Snarare tvärtom, när de går igång vet man att det är gaming på G
MSIOCGenie är uppkopplad nu
2012-04-16, 08:30   #41

fantomsmurfen

Medlem

Registrerad: apr 2012

Jag lägger fortfarande mina pengar på att det är PSU-fläkten som låter, jag har själv haft samma problem och löste det genom att skaffa ett chassi där PSUn monteras i bottnen.

Senast redigerad av fantomsmurfen 2012-04-16 klockan 09:31.
fantomsmurfen är inte uppkopplad
2012-04-16, 08:37   #42

hammark9

Medlem

Senaste nytt! Det är CPU:n som låter! testade OCCT i en längre period och då lät det väldigt mycket

EDIT: Det lät ganska mycket när jag körde GPU test också.
hammark9 är inte uppkopplad
2012-04-16, 08:47   #43

potatis mos

Medlem

Plats: Västerås

Registrerad: okt 2011

Citat:
Senaste nytt! Det är CPU:n som låter! testade OCCT i en längre period och då lät det väldigt mycket

Fläkten till Cpu'n
NZXT H440 White | i7 3770K | MSI MPower Z77 | Corsair Low profile 8GB | Crossfire 290 Tri-x w backplates<3 | Corsair HX1000 | Corsair GT SSD 120GB | Seagate 1TB 7200RPM | Eyefinity Qnix | Qpad MK-50 | Logtech G35 | Qpad 5k'
Hörnan med ovanstående:)
potatis mos är inte uppkopplad
2012-04-16, 08:57   #44

frunk

Medlem

frunks avatar

Plats: Landskrona

Registrerad: dec 2008

Jag håller med vad någon tidigare har nämnt, jag har samma cpu och moderkort som TS och amd kylaren låter något jävulusiskt! Kollade specen på fläkten häromdagen och på fullt ös toppar den 6000 rpm, tycker det är ganska dåligt av amd, släpper dom en ny processor kunde dom ju fixat en tystare kylare också, speciellt eftersom jag personligen tycker att fläkten börjar varva upp i onödan ibland, den är ju aldrig speciellt varm. Men jag har beställ en Antec H2O 620, förhoppningsvis blir datorn lite tystare då!
Intel 3570K @ 4.7 ghz - Corsair H80i - Asrock Z77 extreme4-m - Crucial ballistix tracer 16 gb @ 1866mhz - Msi 7870 twin frozer 3 ghz edition- Samsung 840 250 gb ssd - 5tb lagring- FD R2 800 watt - Fractal Design Arc Midi med sidofönster - 24" Benq - Logitech illuminated - Logitech g400 - Logitech Z4 - Steelseries siberia V2
frunk är inte uppkopplad Folding
2012-04-16, 08:58   #45

Surgubben

Medlem

Surgubbens avatar

Plats: Järfälla

Registrerad: dec 2009

Citat:

Min egen erfarenhet av CPU fläktar (stock eller levererade i dator"paket") är att de låter något för hemskt. Jag antar att du inte har så himskans mycket pengar att röra dig med, men det finns relativt billiga MEN bra CPU kylare med fläkt ex vis http://cdon.se/hemelektronik/arctic_...rev_2-13149504 .
Slängde in den som ersättning för den hemska Akasa fläkten jag fick med i min rigg. Den är riktigt prisvärd, så länge man inte håller på med överklockning utan bara använder datorn för "normalt" bruk/spel.
Surgubben är inte uppkopplad
2012-04-16, 08:58   #46

mini-z1994

Medlem

Plats: Långshyttan

Registrerad: nov 2010

hoppas han menar cpu kylaren att det är den som låter annars är det något fel om det är cpun som låter

en cpu kylare som inte är så krånglig att montera är freezer 13 pro kyler upp mot 300W och låter väldigt lite i maxvarv mest fläktsus som man hör (för mig när jag ligger på 3.5 ghz på tre kärnor så låter den lika lite som psu fläkten i mitt chassie) (den är lite tyngre så man får ta det lugnt när man bär datorn bara) men kika på den vanliga freezer 13 den kostar under 300 kr och är fortfarande väldigt tyst cpu kylare och väger lite mindre också än freezer 13 pro .

Här är den jag menade den är fortfarande ganska tung ca 700 gram som liggar på moderkortet så ta det lugnt när du ska på lan eller liknande så du inte knäcker moderkortet pga att ni hade bråttom eller liknande.
http://cdon.se/hemelektronik/arctic_...er_13-14187092

Senast redigerad av mini-z1994 2012-04-16 klockan 09:07.
AMD Phenom II x4 955 @ 3,8 ghz just nu. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, XFX HD 6870 dual fan 1 gb moddat med en 140 mm fläkt på ca 1200 rpm (knäpptyst :D) och nätagget är ett ocz modulär psu 500 W 60 gb intel 330 ssd 128 gb corsair force gs.
mini-z1994 är inte uppkopplad
2012-04-16, 10:44   #47

Rogga67

Medlem

Rogga67s avatar

Hej på dig igen
Slängde iväg ett PM till INET angående ditt problem...hoppas att dom svarar här i tråden om dom har möjlighet att hjälpa dig!
Chassie: Corsair Obsidian 650D Psu: Corsair AX 850 MB: ASRock Z68 Extreme 7 Gen3 Cpu: Intel Core i7 2600K @ 4,2GHz Cpu kylare: Corsair H 100 Minne: Corsair Vengeance 16Gb @ 1600 MHz Gpu: XFX 7970 Core @1100/6000 Ljudkort: Creative XF-I Extreme Music SSD 240Gb OCZ VERTEX3 MAX IOPS Hdd: Seagate Barracuda 2Tb 7200 rpm Tangentbord/Mus Razer Lycosa/Razer Mamba Monitorer: Samsung S27A850D PLS @ 2560x1440/ ASUS MW221u @ 1680x1050
Rogga67 är inte uppkopplad
2012-04-16, 10:52   #48

fantomsmurfen

Medlem

Det vore ju nice ifall de kunde byta chassi och installera en ordentlig CPU-kylare utan arbetskostnad.
2012-04-16, 11:05   #49

Diablo_Lino

Medlem

Diablo_Linos avatar

Plats: Trelleborg

Registrerad: jul 2011

jag gjorde en fin fläktkurva i MSI Afterburner till mitt gtx570, den är nästan knäpptyst nu och maxar 80 grader i bf3.
När fläktkuvran stod på auto så blev den max 50 grader varm och lät som ett jettplan i bf3. lite konstiga inställningar tycker jag när kortet klarar en bit över 100grader...
Diablo_Lino är inte uppkopplad Folding
2012-04-16, 12:22   #50

Åsa-Nisse

Medlem

Plats: Halmstad

Registrerad: apr 2002

Citat:

Börja med att köpa en bättre CPU-kylare och se till att det sitter en bra och tyst fläkt på den. Stäng sedan av funktionen som gör att CPU-fläkten snurrar snabbare när processorn blir varm i BIOS.

Till processorn skulle jag valt en av dessa 2:

Billiga varianten: Cooler Master Hyper 212 EVO

Lite dyrare men ändå förhållandevis billig: Cooler Master Hyper 612S och möjligtvis byta fläkt på denna till en Scythe 120mm Gentle Typhoon, 800rpm

Sedan skulle jag köpt 2 st. nya chassifläkta, just nu har du bara den medföljande?

Jag skulle köpt dessa:

Scythe 120mm Gentle Typhoon, 500rpm

Alternativt:

Scythe 120mm Gentle Typhoon, 800rpm

Sedan kan du göra som några föreslagit att du med hjälp av programvara som MSI Afterburner ställer in hur snabbt fläkten på grafikkortet ska snurra vid olika temperaturer.
Åsa-Nisse är inte uppkopplad
2012-04-16, 12:41   #51

Wully

Medlem

Wullys avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse Visa inlägg
Börja med att köpa en bättre CPU-kylare och se till att det sitter en bra och tyst fläkt på den. Stäng sedan av funktionen som gör att CPU-fläkten snurrar snabbare när processorn blir varm i BIOS.

Till processorn skulle jag valt en av dessa 2:

Billiga varianten: Cooler Master Hyper 212 EVO

Lite dyrare men ändå förhållandevis billig: Cooler Master Hyper 612S och möjligtvis byta fläkt på denna till en Scythe 120mm Gentle Typhoon, 800rpm

Sedan skulle jag köpt 2 st. nya chassifläkta, just nu har du bara den medföljande?

Jag skulle köpt dessa:

Scythe 120mm Gentle Typhoon, 500rpm

Alternativt:

Scythe 120mm Gentle Typhoon, 800rpm

Sedan kan du göra som några föreslagit att du med hjälp av programvara som MSI Afterburner ställer in hur snabbt fläkten på grafikkortet ska snurra vid olika temperaturer.
Inte för att vara den men killen verkar inte ha dom bästa kunskaperna om datorer, sedan har 212 sjukt jobbiga monterings kit :/ Knanske kolla om INET kan montera den för en billig slant eller någon snäll själ på swec

Till TS mamma
Sen så att högt ljud skapar stress är bullshit/myt, har suttit vid datorer som låter löjligt samma sak med mina kompisar ingen av oss är stressade, tvärtom nästan skönt att dom inte är tysta för då hör man när folk skriker efter en xD
2012-04-16, 20:29   #52

CaCtuS-CaT

Medlem

Registrerad: sep 2011

Citat:
Har du någon som du känner som du vet är bra på datorer och som kan hjälpa dig att titta på den?
Kanske någon här på forumet bor i närheten och har lust att hjälpa till gratis?

jag förstår om alla tips kanske blir lite mycket för dig men du ska se att allt fixar sig..
Men läs mitt tidigare inlägg då XD

Där är lösningen
CaCtuS-CaT är inte uppkopplad
2012-04-16, 21:13   #53

Rogga67

Medlem

Rogga67s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av CaCtuS-CaT Visa inlägg
Men läs mitt tidigare inlägg då XD

Där är lösningen
Förvisso kanske en del av den i alla fall men tror inte det är hela sanningen i det här fallet.
Men hjälp av någon som kanske kan lite mer än TS om datorer som tittar på datorn istället för att spekulera smäller lite högre tror jag..eller?

Han har ju trots allt fått "Tips och råd" här på Forumet vad han skulle köpa och nu sitter han med en dator som låter som ett JET plan.
Chassie: Corsair Obsidian 650D Psu: Corsair AX 850 MB: ASRock Z68 Extreme 7 Gen3 Cpu: Intel Core i7 2600K @ 4,2GHz Cpu kylare: Corsair H 100 Minne: Corsair Vengeance 16Gb @ 1600 MHz Gpu: XFX 7970 Core @1100/6000 Ljudkort: Creative XF-I Extreme Music SSD 240Gb OCZ VERTEX3 MAX IOPS Hdd: Seagate Barracuda 2Tb 7200 rpm Tangentbord/Mus Razer Lycosa/Razer Mamba Monitorer: Samsung S27A850D PLS @ 2560x1440/ ASUS MW221u @ 1680x1050
Rogga67 är inte uppkopplad
2012-04-17, 08:02   #54

CaCtuS-CaT

Medlem

Citat:
Förvisso kanske en del av den i alla fall men tror inte det är hela sanningen i det här fallet.
Men hjälp av någon som kanske kan lite mer än TS om datorer som tittar på datorn istället för att spekulera smäller lite högre tror jag..eller?

Han har ju trots allt fått "Tips och råd" här på Forumet vad han skulle köpa och nu sitter han med en dator som låter som ett JET plan.
Jao, men det är nog CPUn som låter som Jetplanet, för alla Bulldozer Cpus har samma kylare och då har jag ägt Fx 4170, 6100, 8120 (nuvarande). Alla har samma kylare och de låter likahögt för mig. Men hans chassi är inte speciellt ljudisolerande iaf

Hans grafikkort kan låta högt den med ^^
2012-04-17, 08:43   #55

fantomsmurfen

Medlem

Jag förstår inte varför det forfarande diskuteras om vad som är problemet? Jag har själv haft exakt samma problem!

Byt till ett chassi där PSUn monteras i bottnen och byt ut ut stockkylaren till en ordentlig tredjepartskylare, problem solved!
Intel i5 2500K @4.5GHz - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 4x4GB - MSI GTX 970 Gaming Twin Frozr V - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 1.5TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Corsair TX 650W - Antec One Hundred
2012-04-17, 08:45   #56

Tumnus

Medlem

Tumnuss avatar

Plats: Umeå

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av fantomsmurfen Visa inlägg
Har du gått i skolan eller? Varm luft stiger uppåt och åtminstone grafikkortets ovansida blir mycket varm därtill vispar det flesta grafikkortskylarna bar om luften inne i chassit. Då PSUn sitter i toppen av chassit så utsätts den därför för varm luft vilket gör att dess fläkt varvar upp pga av en inbyggd temperatursensor. Detta gör att PSUn låter väldigt högt.

Jag har själv haft problemet innan jag skaffade ett nytt chassi och blev av med allt oljud.
Varmluft stiger uppåt ja Men om du ska svara på min kommentar så kan du skippa spydigheterna. De får dig bara att se ut som ett fån.

Citat:
1. Vad betyder "ifl" i fläckten?
2. Jag har AMD FX-4170 x4 4,2 ghz
3. Proccesorkylare? tror inte jag har det :S här är det jag köpte http://www.inet.se/kundvagn/visa/1630099/6k
Man får alltid med sig en referenskylare när man köper en CPU och det är antagligen den som kyler processorn. Refrenskylare brukar sällan vara de tystaste eller de mest effektiva fläktarna.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av CaCtuS-CaT Visa inlägg
Jag har en Fx 8120 processor och den låter som fan. Fx 8120 och fx 4170 har samma kylare och den låter som ett jetplan, det är din Processor som låter allt annat i din dator ska hålla käften jämfört med Processorn

Vill du få datorn att hålla käft så borde du satsa på att köpa en ny processorkylare, här är en tex: http://www.inet.se/produkt/5322078/c...ter-hyper-412s
Vanligtvis är det fläkten på grafikkortet som låter mest. Vet iof inte hur det är med FX 8120 men fläkten på min Phenom (referenskylare) låter knappt ihuvudtaget utan det är grafikkortet som hörs.

Citat:

Felet är att du drar upp saker som saknar relevans till ämnet.. Tråden heter inte "Hjälp mig plocka ut nytt grafikkort" utan TS vill ha reda på vad som låter och vad han kan göra åt det. Ett HD6870 är ett ganska prisvärt kort och även om det inte är i toppsegmentet så är det långt ifrån dåligt.

Senast redigerad av Tumnus 2012-04-17 klockan 08:55.
||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||AMD Radeon HD6950 (840/1325) ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds
Tumnus är inte uppkopplad
2012-04-17, 23:33   #57

CaCtuS-CaT

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tumnus Visa inlägg
Varmluft stiger uppåt ja Men om du ska svara på min kommentar så kan du skippa spydigheterna. De får dig bara att se ut som ett fån.

Man får alltid med sig en referenskylare när man köper en CPU och det är antagligen den som kyler processorn. Refrenskylare brukar sällan vara de tystaste eller de mest effektiva fläktarna.

Vanligtvis är det fläkten på grafikkortet som låter mest. Vet iof inte hur det är med FX 8120 men fläkten på min Phenom (referenskylare) låter knappt ihuvudtaget utan det är grafikkortet som hörs.

Felet är att du drar upp saker som saknar relevans till ämnet.. Tråden heter inte "Hjälp mig plocka ut nytt grafikkort" utan TS vill ha reda på vad som låter och vad han kan göra åt det. Ett HD6870 är ett ganska prisvärt kort och även om det inte är i toppsegmentet så är det långt ifrån dåligt.

tyvärr låter bulldozer kylarna som jetplan (om man inte fixar hastigheten i bios). Tyckte mitt förra grafikkort lät mycket, men Bulldozer/Fx fläkten låter 2x mycket mer :c

Så en ny CPU kylare hade varit något
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker