Citat:
Ursprungligen inskrivet av
hammark9
Så du säger att grafikkortet är dåligt?

nu blir jag ledsen för det va en snubbe här på Sweclockers som valde delarna. En kille på Inet sa också att det var bra delar
Här var ju inte problemet att kortet gick långsamt, utan att det var högljutt. Jag har precis likadant grafikkort som dig. Det är inte "dåligt". Oroa dig inte för det. De korten han nämnde rör inte dina problem utan han pratade om att köpa grafikkort som är snabbare men som kostar nära nog lika mycket som hela ditt datorbygge kostade. Det du ville ha hjälp med var ljud, inte hastighet.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
hammark9
ifl - antar att han menar i alla fall.
Processorkylare har du redan garanterat, men den är
kanske något underdimensionerad om man vill ha en behaglig ljudnivå under belastning.
Tillbaka till ämnet.
Du vill veta vad det är som låter, men vill inte öppna datorlådan.
Då föreslår jag att du separat stressar/belastar de delarna som kan ge upphov till ljudet. Det vi kan testa är att låta processorn jobba intensivt ett tag och se om datorn börjar låta mycket, och sedan testa att belasta grafikkortet och se hur detta låter. Utifrån detta kan du dra slutsatser om vilken del som är lite väl högljudd.
För att stresstesta processorn kan jag rekommendera programmet OCCT.
Finns att hämta här:
http://www.ocbase.com/index.php/download
När du installerat och startat programmet så klickar du helt enkelt på ON. Bör räcka att köra någon minut för att se hur processorn låter men du kan köra lite längre såklart. Därefter klickar du bara på OFF så slutar du belasta processorn.
För att stresstesta grafikkortet kan du skaffa Furmark.
Finns att hämta här:
http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/
När du installerat och startat klickar du på "BURN-IN Test" och kör det några minuter. Stäng rutan när du är klar.
Tre möjliga utfall:
1. Processorn låter en hel del under belastning. I detta fall behövs en bättre processorkylare än du nu har.
2. Grafikkortet låter mycket. Här behövs i så fall troligen bättre ventilation i chassit. Alternativt en annan grafikkortskylare men detta alternativ innebär att man bryter garantin så bättre luftgenomströmning i chassit är att föredra här för din del antar jag.
3. Det låter lika mycket oavsett vilket test som körs. Skulle kunna vara nätaggregatet som låter, men det skulle även kunna vara så att det är processorn som är den egentliga boven eftersom denna jobbar en del även när man kör Furmark.
Nästa alternativ skulle kunna vara att ändå öppna datorlådan, men utan att röra något däri. Blir lite lättare att lyssna sig till vad som låter då.
Oavsett så är det så att man får lite mer högljudda komponenter när budgeten för ens bygge är tight. Trånga chassin med begränsade ventilationsmöjligheter gör att det blir svårt att helt komma till rätta med ljudproblemen. Men vi ska nog kunna komma på en lösning som förbättrar situationen utan att det ska kosta skjortan

. Men först behövs en analys från din sida om vad det är som faktiskt låter.