Verktyg Visningsval
2012-04-15, 22:02   #1

jar913

Medlem

Plats: tullinge

Registrerad: nov 2007

Datorn äter grafikkort

Hej!
Min dator äter(tar sönder) grafikkort, och jag skulle vilja veta vad det kan bero på.
Kommer inte ihåg exakt vilka delar som sitter i, men följande vet jag

550w silver power nätagg
intel i5 (äldre model, 950 eller något sånt?)
GTX 560ti

Tidigare hade jag ett radeon HD3870, och det började med att grafikprocessorn började låsa sig, och det hände oftare. Det blev dock bättre igen om jag sänkte grafikkortets frekvens, men till slut kunde jag knappt starta windows utan att den låste sig. Köpte då ett nytt kort (GTX 560ti) som nu har råkat ut för samma öde. Det gick dock snabbare denna gång och jag hann inte rädda det. Kommer in i windows, men kan inte kolla film eller spela spel, då låser sig den direkt.
Jag misstänker själv att nätagget jävlas, men skulle vilja höra era åsikter.
Har ingen större lust att slänga fler pengar i sjön.

Tacksam för svar!
jar913 är inte uppkopplad
2012-04-15, 22:36   #2

DaBone

Medlem

DaBones avatar

Plats: Östergötland

Registrerad: mar 2011

Skulle också kunna tänka mig nätagget.. eller värmeproblem, då du klockat kortet.
Hur varm blir GPU:n? Hur är luftflödet i burken..?

Det senare kortets problem kan ju också vara drivrutinsproblem, då du bytt från AMD till Nvidia. Ligger det kvar några gamla drivisar, så kan det börja spöka.
Dator 1: ASUS Rampage IV GENE - i7 3930K - H100i - 16GB 2133Mhz CL9 Dominator Platinum - Samsung PRO 512GB, 256GB & 128GB SSD - 8TB lagring - ASUS GTX 780 DirectCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D
Bärbar 1: ASUS G75VW / 240GB SSD Bärbar 2: MacBook PRO / 256GB SSD NAS: Ready NAS NV+ v2 8TB
DaBone är uppkopplad nu Folding
2012-04-16, 00:02   #3

jar913

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av DaBone Visa inlägg
Skulle också kunna tänka mig nätagget.. eller värmeproblem, då du klockat kortet.
Hur varm blir GPU:n? Hur är luftflödet i burken..?

Det senare kortets problem kan ju också vara drivrutinsproblem, då du bytt från AMD till Nvidia. Ligger det kvar några gamla drivisar, så kan det börja spöka.
Tack för ditt svar!
Jag har inte klockat grafikkortet, däremot minskar problemen om jag underklockar kortet.
GPU'n blir inte varm alls, och har dessutom inte spelat något spel på väldigt länge, så kortet blir inte särskilt ansträngt.
Luftflödet bör vara bra, har en noctua NH-C14 på cpu'n och 2st såna här fläktar i chassit: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461445
Alla blåser in luft framifrån och ut där bak.
Har ominstallerat datorn sen jag böt grafikkort, så drivrutinerna bör inte heller vara ett problem.
2012-04-16, 00:15   #4

Cruentusa

Medlem

Plats: Karlskrona

Registrerad: dec 2009

Nätaggregatet eller strömmen från vägguttaget är nog boven i dramat. Nytt nätaggregat eller en ups är det nog som gäller. En ups "renar" strömmen innan den skickas till datorn.
Cruentusa är inte uppkopplad
2012-04-16, 00:22   #5

harith

Medlem

Plats: luleå

Registrerad: aug 2010

skulle också säga att det kan vara moderkortet genom PCI porten. men nätagget är mycket mer troligt
harith är inte uppkopplad
2012-04-16, 00:37   #6

The_PC_Gamer

Medlem

The_PC_Gamers avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: sep 2010

Vad menar ni med att det är nätagget det är fel på? Alltså att nätagget är sönder på nåt sätt elr? För 550w är annars inga problem för ett 560 TI så hoppas att ni inte menar att kapaciteten är för liten.
Ljud: Bose Companion 3
The_PC_Gamer är inte uppkopplad Folding
2012-04-16, 00:40   #7

Hankburger

Medlem

Plats: Växjö

Registrerad: apr 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jar913 Visa inlägg
Tack för ditt svar!
Jag har inte klockat grafikkortet, däremot minskar problemen om jag underklockar kortet.
GPU'n blir inte varm alls, och har dessutom inte spelat något spel på väldigt länge, så kortet blir inte särskilt ansträngt.
Luftflödet bör vara bra, har en noctua NH-C14 på cpu'n och 2st såna här fläktar i chassit: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461445
Alla blåser in luft framifrån och ut där bak.
Har ominstallerat datorn sen jag böt grafikkort, så drivrutinerna bör inte heller vara ett problem.
Låter faktiskt som att kortet inte får nog mycket ström.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av The_PC_Gamer Visa inlägg
Vad menar ni med att det är nätagget det är fel på? Alltså att nätagget är sönder på nåt sätt elr? För 550w är annars inga problem för ett 560 TI så hoppas att ni inte menar att kapaciteten är för liten.
Självfallet inte utan det verkar som PSU:n helt enkelt inte ger nog mycket ström till kortet för någon anledning.
2012-04-16, 00:45   #8

aragon

Medlem

Registrerad: nov 2005

hej

Tja det skulle tex kunna vara så att det skickar ut fel volt viket i sig skulle förklara dina problem.
testa att mäta och kolla vad du får för värden. (kolla även att du har 220/230 i väggen) är ditt vägguttag jordat? eller har du ett gammalt uttag utan jord?

/aragon
2012-04-16, 01:34   #9

jar913

Medlem

Tack för alla svar, lutar alltså åt strömförsörjningen.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av aragon Visa inlägg
hej

Tja det skulle tex kunna vara så att det skickar ut fel volt viket i sig skulle förklara dina problem.
testa att mäta och kolla vad du får för värden. (kolla även att du har 220/230 i väggen) är ditt vägguttag jordat? eller har du ett gammalt uttag utan jord?

/aragon
Tänkte be en kunnig vän mäta strömmen från nätagget.
Bor i ett äldre hus, har med andra ord inte jordade kontakter.
2012-04-16, 22:37   #10

Racka

Medlem

Rackas avatar

Plats: Uddevalla

Registrerad: sep 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jar913 Visa inlägg
Hej!
Min dator äter(tar sönder) grafikkort, och jag skulle vilja veta vad det kan bero på...

...Tacksam för svar!
Skulle absolut råda dig att testa innan du köper något. Har du inte möjlighet till det så är det bara att köra på ett nytt nätagg direkt.
Racka är inte uppkopplad
2012-04-19, 06:49   #11

panpo98

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: sep 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av The_PC_Gamer Visa inlägg
Jag vet ingenting om just Silver Power men:

Trasiga nätagg av budget eller dålig kvalite kan starta en annan datorn hela vägen in i Windows trots att halva agget är trasigt samtidigt som den skadar (förstör, förkortar livslängden för) andra delar i datorn. Nätagget själv kan dö efteråt, samtidigt, eller innan.

Förr såg man även trådar där ett budget agg hade förstört antingen hårddisk efter hårddisk eller grafikkort efter grafikkort med tex 6 månaders mellanrum.

Det är ena skälet till att man vill ha nätagg av BRA kvalite. Andra skälet är att ju bättre grafikkort desto viktigare är kvaliten dvs nätaggets märke modell och ålder. Många okunniga stirra sig blinda på antal watt och köper värdelöst skräp.

Tex En dator med 8800 grafikkort som var vanliga förr. Det finns BRA agg på 400W som räcker och blir över samtidigt som ett budget eller dåligt agg på 650W inte alls klarar av datorn.

Att du bor i ett hus kan betyda att du har problem med strömmen i väggen.

Senast redigerad av panpo98 2012-04-19 klockan 06:56.
panpo98 är inte uppkopplad
2012-04-19, 08:12   #12

Lasergurka

Medlem

Lasergurkas avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jul 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av panpo98 Visa inlägg

Trasiga nätagg av budget eller dålig kvalite kan starta en annan datorn hela vägen in i Windows trots att halva agget är trasigt samtidigt som den skadar (förstör, förkortar livslängden för) andra delar i datorn. Nätagget själv kan dö efteråt, samtidigt, eller innan.

Förr såg man även trådar där ett budget agg hade förstört antingen hårddisk efter hårddisk eller grafikkort efter grafikkort med tex 6 månaders mellanrum.

Det är ena skälet till att man vill ha nätagg av BRA kvalite. Andra skälet är att ju bättre grafikkort desto viktigare är kvaliten dvs nätaggets märke modell och ålder. Många okunniga stirra sig blinda på antal watt och köper värdelöst skräp.

Tex En dator med 8800 grafikkort som var vanliga förr. Det finns BRA agg på 400W som räcker och blir över samtidigt som ett budget eller dåligt agg på 650W inte alls klarar av datorn.

Helt sant, dock är SilverPower inga budget agg direkt, utan är rätt hög kvalite, så skulle vara om han fått ett måndags ex i så fall.
| Mobo: P8Z68-V | CPU: i5-2500K @ 4.7GHz med Antec Kühler H2O 920 | RAM: 16GB @ 1600MHz | GPU: GTX 680 SLI @ 1354/7000MHz | |PSU:HX850W | Chassi: HAF X | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |
Lasergurka är inte uppkopplad
2012-04-19, 08:25   #13

Pojjoplopp

Medlem

Plats: Nyköping

Registrerad: apr 2009

Citat:

Jag har själv haft ett Silver Power nätagg och det Tuggade i sig hårddisk efter hårddisk... Bytte nätagg och Voila Nemas problemas!

*edit såg att det stog i min signatur Silver Power SP-SS620M 620W PSU hade jag

Konstigt egentligen då det inte är en budget PSU men något vajsing va det med det!
AMD Phenom II X4 9556- kylls av Cooler Master V8 - Windows 7 64BIT - 8 GB 1600Mhz Corsair DDR3 - Radeon HD 6800 - Cooler Master Scout - Silver Power SP-SS620M 620W PSU - Corsair SSD Force Series F60A, 60GB - Western Digital Caviar Black 1,5TB 7200RPM-
Pojjoplopp är inte uppkopplad
2012-04-19, 08:52   #14

Fluf

Hjälpsam

Flufs avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: mar 2004

Citat:

Silverpower OEMar nästan uteslutande direkt från Seasonic, så det är riktigt bra grejer i grund och botten. Inte någon AoS lösning med andra ord.

Silverpower är i många fall ett förstahandsval för mig just för pris/innehåll

Sedan kan alla saker fallera oavsett kvalitet med. Utöver nätaggregat, temperatur och strömkvalitet in i huset, hur är det med ESD vid montering? Används armband på ett korrekt sätt, yllekofta och plastskor?

Sedan är jag lite skeptisk till strömkvalitet i hemmet, kan vara det men ganska osannolikt då det oftast är diskar som tar stryk först av kass ström och det var ingen antydning till det?

En annan teori som kan beaktas är också skärmen, skärm och grafikkort är en tvåvägskommunikation, grafikkortet skickar bilden och skärmen skickar ID info med mera till grafikkortet. En kass skärm kan döda grafikkort...

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI
Fluf är inte uppkopplad
2012-04-19, 12:57   #15

SeF.Typh00n

Hedersmedlem

SeF.Typh00ns avatar

Plats: Malmö

Registrerad: sep 2006

Nog med offtopic. Håll er till ämnet.

*tråd rensad*

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb