Datoruppgradering - Hjälp mig hitta flaskhalsen ni 1337

Permalänk

Datoruppgradering - Hjälp mig hitta flaskhalsen ni 1337

Modekort: MSI MS-7388
Processor: 2.4 Ghz AMD Phaenom(tm) 9750 Quad-Core Processor
Grafikkort (broken): NVIDIA GeForce 9800 GTX/9800 GTX+, 512 MB DDR3
Minne: 2 GB DIMM DDR2
Hårddisk: Seagate ST3250410As, 250GB, SATA150, 3.5", 16mb Cache

Detta är vad jag kör idag, och mitt grafikkort sjunger på sista versen då jag bakat det några gånger men det går åt pipan efter ett tag igen... så jag börjar fundera på... är det värt att köpa ett grafikkort till min setup? Vad är flaskhalsen? Är det bara waste, bör jag köpa nytt allt? Jag vill kunna spela max-upplösning i starcraft2 ungefär, inte extremt kräsen alltså.

Alla tankar uppskattade

Till sist skulle jag vilja ge en förvarning till alla flamers... jag är inte speciellt intresserad och skulle inte bry mig ett skit om någon försöker vara dryg.

Permalänk
Skrivet av angeltear:

Modekort: MSI MS-7388
Processor: 2.4 Ghz AMD Phaenom(tm) 9750 Quad-Core Processor
Grafikkort (broken): NVIDIA GeForce 9800 GTX/9800 GTX+, 512 MB DDR3
Minne: 2 GB DIMM DDR2
Hårddisk: Seagate ST3250410As, 250GB, SATA150, 3.5", 16mb Cache

Detta är vad jag kör idag, och mitt grafikkort sjunger på sista versen då jag bakat det några gånger men det går åt pipan efter ett tag igen... så jag börjar fundera på... är det värt att köpa ett grafikkort till min setup? Vad är flaskhalsen? Är det bara waste, bör jag köpa nytt allt? Jag vill kunna spela max-upplösning i starcraft2 ungefär, inte extremt kräsen alltså.

Alla tankar uppskattade

Till sist skulle jag vilja ge en förvarning till alla flamers... jag är inte speciellt intresserad och skulle inte bry mig ett skit om någon försöker vara dryg.

Hela din dator är medioker, men eftersom du har tänkt köra SC2 som inte är så CPU krävande så fungerar det men bäst att clocka upp den till 3hgz
ram vet jag inte hur det är SC2 men 2gb är väldigt lite överhuvudtaget och kostar inte många hundralappar för åtminstonde 8gb
grafikkortet får bytas ut såklart men är inte haj på grafikkort så det får någon annan ta, hårddisken behövs inte bytas utan då det påverkar mest laddningstiden och SSD är rätt dyrt om du har tajt budget och ej det viktigaste som sagt.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av angeltear:

Modekort: MSI MS-7388
Processor: 2.4 Ghz AMD Phaenom(tm) 9750 Quad-Core Processor
Grafikkort (broken): NVIDIA GeForce 9800 GTX/9800 GTX+, 512 MB DDR3
Minne: 2 GB DIMM DDR2
Hårddisk: Seagate ST3250410As, 250GB, SATA150, 3.5", 16mb Cache

Detta är vad jag kör idag, och mitt grafikkort sjunger på sista versen då jag bakat det några gånger men det går åt pipan efter ett tag igen... så jag börjar fundera på... är det värt att köpa ett grafikkort till min setup? Vad är flaskhalsen? Är det bara waste, bör jag köpa nytt allt? Jag vill kunna spela max-upplösning i starcraft2 ungefär, inte extremt kräsen alltså.

Alla tankar uppskattade

Till sist skulle jag vilja ge en förvarning till alla flamers... jag är inte speciellt intresserad och skulle inte bry mig ett skit om någon försöker vara dryg.

Jag är inge vidare på det där med Mhz och quad-core men skulle tro att 4x 2,4Ghz duger ett tag till. Toms Hardware kom fram till att allt över en i3 är onödigt i en gaming rigg eftersom CPU helt enkelt inte flaskar i spel längre, med få undantag men tror inte SC2 är ett av dem.
Ram kan vara skönt med 4gb men inget måste, kosta väl under 200kr. SSD är en otroligt skön uppgradering kan jag hälsa men heller inget måste, tror inte SC2 har långa laddningstider.

Du har ju 4x2,4 så köp bara grafikkort och nöj dig där.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

Om det är spelprestanda du är ute efter så är det grafikkortet du ska byta ut, om du vill ha tips om vad du ska byta till får du först komma med hur mycket pengar du hade tänkt lägga.

Överklocka inte processorn till några 3ghz om du inte hade tänkt byta kylare, sen skulle du inte märka någon större skillnad i spelprestanda på det ändå.

edit: en 2gigs ramsticka borde du slänga på med.

Permalänk

Så om jag har förstått det rätt.. om jag uppgraderar minnet till minst 4gb och fixar ett fungerande grafikkort lite vassare än det jag hade, kan jag köra på ett tag till...

För datorn har varit lite 'seg' i windows 7.. så jag har installerat XP... och då säger folk att min quad core inte stödjs i XP.. vad säger ni om det? Minnet som gör den "seg" i windows 7 eller?