Låta datorn stå utomhus vid paketöppning pga flamskyddningsmedel?

Permalänk

Låta datorn stå utomhus vid paketöppning pga flamskyddningsmedel?

Jag har av min mor hört att när man öppnar en fräsch dator ur en kartong så "utsöndras" flamskyddsmedel. Det innebär att man enligt henne bör låta datorn stå utomhus eller i ett avlägset rum de första timmarna efter paketöppning. Stämmer detta eller kan jag utan att vara orolig öppna paketet med min nya datorer i mitt eget rum och börja använda den genast?

Permalänk

Är bara öppna och köra.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Problemet är inte så mycket precis när man öppnar datorn, utan mer de första dagarna datorn står på. Öppnar väldigt många datorer och installerar osv och de första två dagarna luktar det lite illa.

Så bästa är nog om man kan ha den påslagen ett par dygn i ett väl-ventilerat rum.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Vill minnas att Fractal Design R2 eller R3 luktade fan när man fick dem. Vet inte om det berodde på flamskyddsmedel dock.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

bara jag som älskar doften av gamla datorer?^^

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

bara jag som älskar doften av gamla datorer?^^

Nej du är inte ensam
Vet inte om det ska räknas som fetish dock

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Värsta är när du börjar bränna flamskyddsmedlet, så låt den stå o köra någon dag i avlägset rum.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Om den brinner kan du kanske ställa ut den, annars är det nog skit samma ska du se...

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört att det skulle vara någon fara och skulle inte lämna nya datordelar utomhus utan anledning.

Har de stått ute och det är minusgrader och man tar in komponenterna kan det bildas kondens, då kan det vara bra att vänta tills denna ångat bort så det inte blir kortslutning.

Men visst kan det lukta lite av nya prylar, men det förhöjer ju bara upplevelsen, som "nybilsdoft".

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Diablo_Lino:

bara jag som älskar doften av gamla datorer?^^

Skrivet av Rogga67:

Nej du är inte ensam
Vet inte om det ska räknas som fetish dock

Håller med! Helt klart en fetish att sitta och sniffa i luften när man brakar igång en nybyggd dator för första gången...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Har aldrig hört att det skulle vara någon fara och skulle inte lämna nya datordelar utomhus utan anledning.

Har de stått ute och det är minusgrader och man tar in komponenterna kan det bildas kondens, då kan det vara bra att vänta tills denna ångat bort så det inte blir kortslutning.

Men visst kan det lukta lite av nya prylar, men det förhöjer ju bara upplevelsen, som "nybilsdoft".

Du vet väl att "nybilsdoft" är diverse flamskyddsmedel samt andra kemikalier som är farliga att andas in i för stor skala? Egentligen bör man vädra ur nya bilar.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Du vet väl att "nybilsdoft" är diverse flamskyddsmedel samt andra kemikalier som är farliga att andas in i för stor skala? Egentligen bör man vädra ur nya bilar.

Jasså, jag som trodde det var sådant:

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Om du läste vad han jag citerade skrev så syftade han inte på parfym med lukt, utan på hur en bil luktar när den är ny. Jag kommenterade med att det är diverse flamskyddsmedel i bilen, vilket det är.

Permalänk
Medlem

Alltså jag skrattar så jag börjar gråta av denna tråd!!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Om du läste vad han jag citerade skrev så syftade han inte på parfym med lukt, utan på hur en bil luktar när den är ny. Jag kommenterade med att det är diverse flamskyddsmedel i bilen, vilket det är.

Och du tror inte att jag var ironisk? Att jag på allvar tror att bilfabriker dränker sina bilar i sådan parfymspray innan dom skeppas iväg?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Uhu! Har aldrig ens tänkt på att det luktar illa om nya datorer? Kan ifs lukta lite "el" om datorn dom första dagarna, men inget som jag tänk något speciellt om, luktar nytt och alltid kul med nya leksaker

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk

Jag brukar alltid köra datorn direkt när jag byggt ihop dom så öppnar jag fönstret och slår på min fläkt sedan åker jag hem till min flickvän i två dagar så är det kirrat så slipper du känna av lukten

Ps den är inte så bra för dig

Visa signatur

Motherboard ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 .AMD FX-8350 CPU Brand AMD FX(tm)-8350 Eight-Core Processor
. Cooler Master Hyper 212 Plus CPU cooler AMD/Intel. Ram. Kingston hyper x 16GB (KIT) DDR3 1600MHz. Corsair RM 850W PSU.NVIDIA GeForce GTX 660 . HD500GB Samsung SP SATA2 7200RPM Spinpoint F3. HD2.0TB Samsung Ecogreen SATA2,5400RPM, F4EG.