Datorn fryser. IAStorIcon.exe - Programfel m.fl. - Tacksam för hjälp.

Permalänk

Datorn fryser. IAStorIcon.exe - Programfel m.fl. - Tacksam för hjälp.

Hallå allihopa!

Jag har ett problem med ett hemmabygge som snickrades ihop under förra sommaren.. Datorn har fungerat utmärkt tills nu. Har börjat få spontana felmeddelanden som säger att explorer.exe, skype.exe, IAStorIcon.exe m.fl har ett programfel... Dessa resulterar i att datorn låser sig totalt.

Varningsmeddelanden kan se ut såhär:

------------------------------------------------------------------------------------------------
IAStorIcon.exe - Programfel

(X) Instruktionen på 0x0000000071FB51CE refererade till minnet på
0x0000000070C0E7B8. Begärda data lästes inte in minnet på
grund av ett I/O-fel med statuskod 0xc000000e.

Klicka på OK om du vill avsluta programmet.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Det behöver nödvändigvis inte vara just IAStorIcon.exe som jag beskrev ovan.
Måste stänga av datorn med knappen efter detta.

Kör Win 7 Professional 64-bitar. Har provat att installera om operativ och blåst hela datorn en gång men problemet kvarstår. Ibland kan det dröja flera timmar innan den låser sig...

Min stora fråga till er, är det mjukvara eller hårdvara det är fel på? - Är medveten om att mitt grafikkort är gammalt men jag har aldrig fått en krasch under spelsessioner BF3/LoL.

Visa signatur

Asus SABERTOOTH P67 REV B3 | 1TB Seagate Barracuda | Intel Core i7 2600K 3,4GHz
Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE | ATI Radeon HD 5770

Permalänk
Vila i frid

Boota datorn från en MEMTEST86+ CD-skiva och testa internminnet. Starta upp en recovery console och kör CHKDSK C: /R för att mappa bort eventuellt trasiga disk-sektorer.

Permalänk

Tack så mycket. Gjorde detta memtest och lät den gå igenom 2 gånger, såg bra ut.. Ska testa Recovery Console!

Visa signatur

Asus SABERTOOTH P67 REV B3 | 1TB Seagate Barracuda | Intel Core i7 2600K 3,4GHz
Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE | ATI Radeon HD 5770

Permalänk
Vila i frid

Får du överdrivet många fel på/mot disken, prova att byta SATA-kablarna till diskarna.

Permalänk

Datorn fick bluescreen två gånger när jag genomförde checkdisk.. :/ Den lyckas aldrig gå igenom hela..

Visa signatur

Asus SABERTOOTH P67 REV B3 | 1TB Seagate Barracuda | Intel Core i7 2600K 3,4GHz
Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE | ATI Radeon HD 5770

Permalänk
Vila i frid

..och vad hände när du bytte SATA-kablarna? De GÅR sönder. Det händer oftare än du tror. Det kan även vara svullna kondingar på moderkort, grafik eller nätaggregat.

Permalänk

Ja har bytt satakablarna till nya fräscha, inte fått någon bluescreen/krasch än så länge.. Ok!

Visa signatur

Asus SABERTOOTH P67 REV B3 | 1TB Seagate Barracuda | Intel Core i7 2600K 3,4GHz
Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE | ATI Radeon HD 5770