Permalänk
Medlem

Beteckningen C:

Hejsan!

Har fått en mycket märklig uppgift där jag ska försöka bena ut vad beteckningen C: egentligen står för, men stöter på olika svar från olika personer och hemsidor.

Så vad är egentligen rätt?

Att C: är disknamnet ,
Att C: är beteckningen för den första hårddisken
Att C: är detsamma som systemdisken
eller att C: innebär att samtliga systemfiler ligger på den hårddisken?

Har själv en teori om att C: är själva disknamnet, men efter att sökt runt på olika forum verkar det som att C: är detsamma som den första hårddisken.

Så vad säger ni?

Permalänk

Ren gissning.

Det är den första hårddisken.
Är väl kvar ifrån floppyn som vart A:
B: har jag dock aldrig sett.

Visa signatur

Macbook 13" Retina
Lg optimus G

Permalänk
Skrivet av 001001001:

Ren gissning.

Det är den första hårddisken.
Är väl kvar ifrån floppyn som vart A:
B: har jag dock aldrig sett.

Rätt.

B: är reserverad för en andra floppy drive.

Permalänk
Medlem

Dock så behöver det inte vara första hårddisken men den är C: så länga man inte ändrar i Windowsinstallationen eller så.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk

Floppy A:
Andra floppyn B:

Första partition första hårdisk C:

Har du sedan flera hårdiskar och flera partitioner på varje så kommer först de fyska diskarnas första partitioner och sist kommer de restrerande partitionerna.

Dvs om:
1:a hårdisk har 2st partitioner
2:a hårdisk har 2st partitioner

C: är första partition första hårdisk
D: är första partition andra hårdisk
E: är andra partition första hårdisk
F: är andra partition andra hårdisk

Så svaret är " första partition på första hårdisk" men även att här ligger systemfiler och att det är "systemdisk" dvs disken som systemet försöker boota från.

Permalänk
Medlem

Någon datorkunnig jag nyss frågade sade att det torde vara disknamnet, eftersom att det ju går att ändra.
Det tycks ju vara så att flera av påståendena stämmer, men endast ett av dem är "rätt".

Permalänk
Medlem

Det är som @Kriistoffer skriver, C: är en beteckning på en partition och en hårddisk kan ha många partitioner.

Vad är partitioner och volymer?

En partition är ett område på en hårddisk som kan formateras och tilldelas en enhetsbokstav. På en standarddisk (den vanligaste disktypen på persondatorer) består en volym av en formaterad primär partition eller logisk enhet. Termerna partition och volym betyder ofta samma sak. Systempartitionen benämns normalt med bokstaven C. Bokstäverna A och B används uteslutande för löstagbara enheter eller diskettenheter. Vissa datorer har hårddiskar som partitioneras som en enkel partition, så att hela hårddisken benämns med bokstaven C. Andra typer av datorer har ytterligare en partition som innehåller återställningsverktyg, om informationen på C-partitionen skadas eller blir oanvändbar.

Länk till Microsoft http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Formatting-d...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag tycker ärligt talat inte att något av dina alternativ stämmer, C:, D: etc. är ju bara enhetsbeteckningar. OM man bara installerar Windows rakt upp och ner så är C: systempartitionen men att det skulle vara den första disken är ju inte säkert, beror ju på vilken port på moderkortet den är inkopplad på. Det går dessutom att ändra enhetsbeteckningen till något annat om man vill, det är ju dock inte rekommenderat.
B: kan man använda till en disk om man vill det, dock var A: och B: menade för floppy men det är ju rätt ute nu om man säger så.

Jag skulle säga att C: är standardenhetsbeteckningen för systempartitionen i Windows, otur för dig eftersom det svaret inte ens finns med i alternativen

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Det är som @Kriistoffer skriver, C: är en beteckning på en partition och en hårddisk kan ha många partitioner.

Vad är partitioner och volymer?

En partition är ett område på en hårddisk som kan formateras och tilldelas en enhetsbokstav. På en standarddisk (den vanligaste disktypen på persondatorer) består en volym av en formaterad primär partition eller logisk enhet. Termerna partition och volym betyder ofta samma sak. Systempartitionen benämns normalt med bokstaven C. Bokstäverna A och B används uteslutande för löstagbara enheter eller diskettenheter. Vissa datorer har hårddiskar som partitioneras som en enkel partition, så att hela hårddisken benämns med bokstaven C. Andra typer av datorer har ytterligare en partition som innehåller återställningsverktyg, om informationen på C-partitionen skadas eller blir oanvändbar.

Länk till Microsoft http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/Formatting-d...

Jo, tack för svaret, men frågan kvarstår;
Vilket av de i första inlägget angivna alternativen beskriver vad C: står för?
Det verkar ju som att alla alternativ på ett eller annat sätt är rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag tycker ärligt talat inte att något av dina alternativ stämmer, C:, D: etc. är ju bara enhetsbeteckningar. OM man bara installerar Windows rakt upp och ner så är C: systempartitionen men att det skulle vara den första disken är ju inte säkert, beror ju på vilken port på moderkortet den är inkopplad på. Det går dessutom att ändra enhetsbeteckningen till något annat om man vill, det är ju dock inte rekommenderat.
B: kan man använda till en disk om man vill det, dock var A: och B: menade för floppy men det är ju rätt ute nu om man säger så.

Jag skulle säga att C: är standardenhetsbeteckningen för systempartitionen i Windows, otur för dig eftersom det svaret inte ens finns med i alternativen

Jo, att C: är beteckningen för systemdisken finns med som ett alternativ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ahau:

Jo, att C: är beteckningen för systemdisken finns med som ett alternativ...

Nja, men det är väl mest rätt bland dina alternativ...

Permalänk

Hm.

Att man klan koppla om och tilldela vad man vill betyder ju inte annat än att man kan det. Systemet kommer fortfarande att försöka boota från första partition första disk vilket är C:, sen om ni satt det på en partition med mp3´or så kommer systemet inte att boota.

Nej idag är man inte lika låst med sata portarna som man var med IDE/ATA men systemet ser ändå C: som första bootbara hårdisk.

Jag tycker att både "första hårdisken" och "systemdisken" är korrekta men ofullständiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Hm.

Att man klan koppla om och tilldela vad man vill betyder ju inte annat än att man kan det. Systemet kommer fortfarande att försöka boota från första partition första disk vilket är C:, sen om ni satt det på en partition med mp3´or så kommer systemet inte att boota.

Nej idag är man inte lika låst med sata portarna som man var med IDE/ATA men systemet ser ändå C: som första bootbara hårdisk.

Jag tycker att både "första hårdisken" och "systemdisken" är korrekta men ofullständiga.

Ok, men alternativet som säger att C: är ett disknamn?

Permalänk

Så den enda anledningen till att den första partitionen på den första hårddisken får beteckningen "C:", än i dag, är pga. att floppy-bays hade "reserverat" A: och B: förr i tiden – och så har det bara levt kvar tills i dag, utan att fylla något som helst syfte i dagens läge?

Permalänk
Skrivet av ahau:

Ok, men alternativet som säger att C: är ett disknamn?

Det är fel. C: är en enhetsbeteckning. Den kan man sedan döpa till vad man vill i tillägg.

Kan tänka mig att det finns nån tomte som tycker det är samma sak, men det blir lite väl flummigt och otydligt.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Så den enda anledningen till att den första partitionen på den första hårddisken får beteckningen "C:", än i dag, är pga. att floppy-bays hade "reserverat" A: och B: förr i tiden – och så har det bara levt kvar tills i dag, utan att fylla något som helst syfte i dagens läge?

Korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Hm.

Att man klan koppla om och tilldela vad man vill betyder ju inte annat än att man kan det. Systemet kommer fortfarande att försöka boota från första partition första disk vilket är C:, sen om ni satt det på en partition med mp3´or så kommer systemet inte att boota.

Nej idag är man inte lika låst med sata portarna som man var med IDE/ATA men systemet ser ändå C: som första bootbara hårdisk.

Jag tycker att både "första hårdisken" och "systemdisken" är korrekta men ofullständiga.

Vilken hårddisk som datorn ska boota ifrån styrs av BIOS/UEFI och inte av MBR så det stämmer inte. Du kan ju flera hårddiskar som alla har varsin C:. C: är som standard det som Windows bootar ifrån men det kan man ändra om man vill. Förr var det t.ex. vanligt att Citrix-servrar hade M: (main) som systempartition.

Permalänk
Skrivet av Kriistoffer:

Knas. Man tycker att de bör ändra det så att systemdisken lägger sig på A: som standard. Eller vore det dumt att göra på det viset, av någon anledning?

Permalänk
Skrivet av Thex:

Vilken hårddisk som datorn ska boota ifrån styrs av BIOS/UEFI och inte av MBR så det stämmer inte. Du kan ju flera hårddiskar som alla har varsin C:. C: är som standard det som Windows bootar ifrån men det kan man ändra om man vill. Förr var det t.ex. vanligt att Citrix-servrar hade M: (main) som systempartition.

....som standard då - lägger jag till, och att det lever kvar från IDE-tiden men att det är mer flexibelt idag.

Permalänk
Avstängd

Tycker att vi slutar att hjälpa honom med hans läxor. Se hans tidigare trådar.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Knas. Man tycker att de bör ändra det så att systemdisken lägger sig på A: som standard. Eller vore det dumt att göra på det viset, av någon anledning?

Det lever fortfarande kvar att A: är floppyn, ibland när man installerar och fixar och trixar i windows så kan man höra att den försöker leta på floppyn. (jag har en floppy)

Kan tänka mig att det kan strula om man har otur. Personligen skulle jag inte ändra det.

Permalänk

C: är en smiley....

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Så den enda anledningen till att den första partitionen på den första hårddisken får beteckningen "C:", än i dag, är pga. att floppy-bays hade "reserverat" A: och B: förr i tiden – och så har det bara levt kvar tills i dag, utan att fylla något som helst syfte i dagens läge?

Jag har lagt minna DVD-brännare där istället. Det är bara att ändra deras enhetsbeteckning till A eller B
Smidigt så slipper man få dvd-brännarna mitt bland alla diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Det lever fortfarande kvar att A: är floppyn, ibland när man installerar och fixar och trixar i windows så kan man höra att den försöker leta på floppyn. (jag har en floppy)

Kan tänka mig att det kan strula om man har otur. Personligen skulle jag inte ändra det.

Typ som när man installerar hårdvara via wizarden, då finns ju valet "Diskett finns" (har jag för mig iaf) och den försöker ju seriöst gå in på floppyn trots att man inte ens har nån. Kanske nåt MS fixat till Win 8

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Tycker att vi slutar att hjälpa honom med hans läxor. Se hans tidigare trådar.

Fast varför det? Som det nu varit så är frågorna så ställda att de ger upphov till diskussion hos Swecs hyfsat insatta medlemmar och han får inte fram svaret utan diskussion . Det är ju ett sätt att lära sig på -varför vore kvalitén på kunskaperna sämre för att han fått svaret här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Tycker att vi slutar att hjälpa honom med hans läxor. Se hans tidigare trådar.

Jag kräver inte att man ska hjälpa mig med svaren, men jag tar tacksamt emot dem eftersom jag sökt på alla tänkbara hemsidor utan att lyckas finna entydiga svar. Kursen jag läser saknar kurslitteratur, vilket innebär att man måste söka fram svaren på internet om man inte kan dem sedan tidigare. Innan jag postar en fråga här försöker jag förstås lösa den själv, men som du själv ser av svaren att döma är det inte helt enkelt att klura ut vilket alternativ som är det rätta. Om du läser i mina tidigare trådar ser du även att svarsalternativen ofta är mycket luddiga, samt att kursinnehållet var aktuellt på 80-talet, varför det är näst intillomöjligt att finna svaren på frågorna.

Permalänk
Rekordmedlem

Man började benämna enheter med a, sedan blev det 2 floppdrivar och alltså b, sedan kom hårddisken, och föga överraskande alltså C: sedan cd och d
Av kompabilitetsskäl har man behållit a, b och c enheterna, medans man kan flytta runt övriga enhetsbokstäver hur som helst idag.
Nätverksdiskar brukade börja på z och gå baklänges i alfabetet. Men numera kan man lätt slå i taket för antalet bokstäver i alfabetet så man behöver inte ha annat än en c även om man har många diskar, moderna filsystem fixar det ändå genom att man monterar diskarna i en mapp, så funkar det även i nix välrlden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Wikipedia har följande att säga om ämnet C:
Av svaren som finns givna skull jag nog välja alternativ nummer 3. Om jag fick välja ett svar själv, skulle jag nog säga att det är den partition från vilket Windows för tillfället körs ifrån. Om jag tex. har två installationer av windows på olika partitioner, så kommer alltså olika partitioner betecknas som C: beroende på vilken partition jag bootar med. Detta är i alla fall min erfarenhet och matchar väl ungefär vad som står i wikipedia artikeln.

Jag är lite nyfiken på vad det är för kurs du läser med så underliga frågor.

Permalänk
Skrivet av Thex:

Typ som när man installerar hårdvara via wizarden, då finns ju valet "Diskett finns" (har jag för mig iaf) och den försöker ju seriöst gå in på floppyn trots att man inte ens har nån. Kanske nåt MS fixat till Win 8

Ja exakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wotanziu:

Wikipedia har följande att säga om ämnet C:
Av svaren som finns givna skull jag nog välja alternativ nummer 3. Om jag fick välja ett svar själv, skulle jag nog säga att det är den partition från vilket Windows för tillfället körs ifrån. Om jag tex. har två installationer av windows på olika partitioner, så kommer alltså olika partitioner betecknas som C: beroende på vilken partition jag bootar med. Detta är i alla fall min erfarenhet och matchar väl ungefär vad som står i wikipedia artikeln.

Jag är lite nyfiken på vad det är för kurs du läser med så underliga frågor.

Ja, precis, enligt engelska Wikipedia så är C: "the first hard disk partition."
Kursen heter Persondatorer och är en gymnasiekurs som helt tycks bygga på uppgifter som var aktuella på sent 80-/tidigt 90-tal.