Verktyg Visningsval
2012-04-24, 20:07   #1

LarzonX79

Medlem

Registrerad: apr 2012

Hjälp! CPU fan error, bränt en kabel! Något mer också?

Hej alla,
mitt första inlägg på Swecklockers hade ju kunnat blivit roligare än så här. Jag har precis byggt ihop en dator, och har nog trasslat till det för mig.
Kopplade ihop allt (trodde jag) vid första uppstart, tryckte på strömmen, och såg lite rök komma ut ur datorn och det luktade illa.
Stängde genast av strömmen! Såg att i min iver hade jag glömt att koppla in EATX12V kontakterna (2st 4 pins), och att jag antagligen vänt på kaben till chassifläktarna. såg inte först att en kabel hade smält. Fixade EATX kontakterna och vände på kabeln. Startade datorn, men får meddelande "CPU fan error", och chassifläktarna funkar inte. CPUfläkten snurrar, men på väldigt låga varv. I övrigt verkar allt funka med MB/HDD/RAM och processor.

Någon vänlig själv som har upplevt samma sak, eller har kunskap om vad jag ska göra nu för att åtgärda?
Nån som har ett likadant chassi som jag och vet hur kablarna skall kopplas? Tycker det är lite svagt att inte märka kablarna.

Mycket tacksam för svar!

Processor: i7 3820 LGA2011
MB: ASUS P9X79 Pro
Chassi: NZXT H2
PSU: Silver Power SP-SS750M
LarzonX79 är inte uppkopplad
2012-04-24, 20:14   #2

xieliand

Medlem

xieliands avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2010

Lite fundersam hur du har lyckats koppla en fläkt åt fel håll när det finns rails att följa. Men Låter nästan så du har grillat ditt moderkort då fläktarna går i lågvarv om de är kopplade till 3-pinskontakterna. Att den varnar för CPU-fan-error är för den inte känner av en cpufläkt längre, du har nog skadat den delen med stor chans.

Då det kom rök tyder ju å en hel del. Har du lyckats kolla om du ser någonstans där det är bränt eller någon specifik del i datorn som det kan ha kommit ifrån?
xieliand är uppkopplad nu
2012-04-24, 21:05   #3

LarzonX79

Medlem

Tack för svar! Den kabeln jag kopplade fel hade inga rails, och såg inte ut som en standardkontakt. Röken kom ifrån kabeln på den kontakten ( bifogar en bildlänk). Det var den enda jag kunde lista ut vara en fläktkontakt av de som satt i chassit original (chassit har 3 fläktar inbyggt). CPU-fläkten snurrar, men sakta. Börjar fundera nu om det inte alls är en fläktkontakt, och att kanske CPU-fläkten skadades när jag pluggade in fel?

https://www.dropbox.com/gallery/4868...ntakt?h=bd368f
2012-04-24, 21:09   #4

netbuddy

Medlem

netbuddys avatar

Plats: Norrköping

Registrerad: aug 2009

OJ!!! Det där är ingen fläktkabel!
Hur i hela hälsingland lyckades du koppla in den i en fläktkontakt när de har samma färg som pluggarna? Det ska ju vara vita 3 eller 4pins pluggar som går till fläktarna! Den där går till frontpanelen så har du otur så har du grillat ditt moderkort, annars den delen i chassit som den kablen går till.
Du *måste* kolla mer noga var saker ska sitta om du är såpass osäker...
2012-04-24, 21:11   #5

xieliand

Medlem

xieliands avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2010

Noooooo, det där är inte en fläktkontakt, vad står det på den? Ser nästan ut som en ljudkontakt eller diverse till chassitpanelen.
du kan nog ha skadat moderkortet en hel del av detta
xieliand är uppkopplad nu
2012-04-24, 21:11   #6

infinity08

Medlem

Plats: stockholm

Registrerad: aug 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av LarzonX79 Visa inlägg
Tack för svar! Den kabeln jag kopplade fel hade inga rails, och såg inte ut som en standardkontakt. Röken kom ifrån kabeln på den kontakten ( bifogar en bildlänk). Det var den enda jag kunde lista ut vara en fläktkontakt av de som satt i chassit original (chassit har 3 fläktar inbyggt). CPU-fläkten snurrar, men sakta. Börjar fundera nu om det inte alls är en fläktkontakt, och att kanske CPU-fläkten skadades när jag pluggade in fel?

Det där ser inte ut som en fläktkabel, snarare ljud eller usb till fronten på chassit.
infinity08 är inte uppkopplad
2012-04-24, 21:16   #7

AnnoyingIB

Medlem

AnnoyingIBs avatar

Plats: Karlstad

Registrerad: feb 2011

Antar att eftersom du ej hade någon EATX 12V i så fick 24-pin kontakten jobba extremt mycket. Moderkortet kan ha tagit skada pga detta (rätta mig om jag har fel detta är endast en gissning).
CPU: Intel Core i5 2500K @ 4.5 GHz / H80 Moderkort: MSI P67A - GD55 B3 Nätagg: OCZ ZX Series 1250W 80+ Gold SSD: OCZ Vertex 4 120GB Hårddisk: WDCB 500 GB RAM: Corsair LP vit 16GB (1.35V) GPU: NVIDIA Geforce GTX 580 SLI Chassi: Fractal Design Define R3 Headset: Sennheiser PC360 med Xonar Essence ST PCI Tangentbord: Logitech G15 Mus: Logitech MX518 Skärm: BenQ XL2420T 120Hz med Nvidia 3D Vision 2 Högtalare: Argon 7460A/SUB10
AnnoyingIB är inte uppkopplad
2012-04-24, 21:36   #8

Dr_Spackel

Medlem

Dr_Spackels avatar

Plats: Varberg

Registrerad: nov 2002

Ser ut som du kopplat front usb på en 12v kontroller och därmed kortslutat fläktkontrollen på ditt moderkort. Frågan är bara hur mycket mer som är trasigt nu.
2012-04-24, 22:18   #9

Nattmannen

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: mar 2003

CPU fan error kan ibland komma upp när fläktarna snurrar långsamt, var väldigt vanligt förr i tiden med tempstyrda fläktar.

Har du en högvarvig fläkt så koppla in den i cpu-fan uttaget. koppla sen in cpu-fläkten i ett annat uttag och testa att starta datorn och kolla om du får felmeddelande då.
Nattmannen är inte uppkopplad
2012-04-24, 22:27   #10

Cyne

Medlem

Cynes avatar

Plats: Borlänge

Registrerad: maj 2006

Testa om någon av fläktkontakterna på moderkortet fungerar. Det går ju att koppla processorfläkten till en chassifläktskontakt. Huvudsaken är ju att du kyler processorn. När du väll fixat kylningen kan man stänga av varningen för CPU-Fan i BIOS/UEFI (ställ då gärna in så datorn varnar för chassifläkten istället).

I Värsta fall kan du ju koppla alla fläktar direkt till nätagget med en molex-adapter (större kontakt med fyra pinnar)

Allt behöver inte vara kört för att du kopplat lite tokigt, men det vore nog inte helt dumt att studera manualen för moderkortet lite noggrannare.
Cyne är inte uppkopplad
2012-04-24, 22:28   #11

LarzonX79

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel Visa inlägg
Ser ut som du kopplat front usb på en 12v kontroller och därmed kortslutat fläktkontrollen på ditt moderkort. Frågan är bara hur mycket mer som är trasigt nu.
Tack igen alla. F*n också. Då hoppas jag verkligen att det är nån usb/kontroller i chassit som rykt och inte MB. Ska testa imorgon utan att plugga in den och se vad som händer. Kanske inte fick tillräckligt med kräm till cpufläkten nu om det låg och kortslöt?
Ska plocka fram multimetern imorn och se vad den säger.

Denna kontakt var omärkt, alla andra var typ märkta. Saknade nog tankeverksamhet under en stund. Märks att det var 8 år sen jag satte ihop en pc. Godnatt på er, nu ska jag sova i doften av bränd kabel..

Skickades från m.sweclockers.com
2012-04-24, 22:55   #12

backfeed

Medlem

backfeeds avatar

Plats: Skellefteå

Registrerad: okt 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av LarzonX79 Visa inlägg

Om du har tur så har inget egentligen gått sönder, och varningen beror på en inställning i bios för lägsta tillåtna varvtal på cpu-fläkten.

Låt bli att koppla in den där kontakten bara, så vida du inte tar reda på var den egentligen ska sitta, och hoppas på det bästa.
2012-04-25, 00:32   #13

SeF.Typh00n

Hedersmedlem

SeF.Typh00ns avatar

Plats: Malmö

Registrerad: sep 2006

Tråd rensad, att uppmana till bedrägeri är inget vi tillåter.

*tråd rensad*
2012-04-26, 12:00   #14

LarzonX79

Medlem

Provat nu att koppla ihop allt utan den mystiska omärkta kabeln och allt funkar perfekt! Misstänker att den går till hdd dockan på ovansidan av chassit. Precis som sades berodde CPU fan error på en inställning i bios. Datorn flyter på enormt bra. Det enda jag blev sur på är processorn som drog ner snittet i windowstestet till 7.7, annars hade jag haft full pott Tack alla som hjälpte mig. Nu ska jag iväg och köpa nåt spel och pressa mitt hd 7950!

Skickades från m.sweclockers.com
Sök jobb