Permalänk
Avstängd

Farligt störm

Tjena undrar om strömmen som är under tangenterna är farlig för jag satt och lagade min tangent som hade gått sönder på min laptop och nuddade ett par gånger där tangenten satt jag nuddade i 10 15 sek ett par gånger
är strömmen där farligt

Permalänk
Medlem

Ja, den är livsfarlig och du kommer dö inom ett par timmar....

Nej, så länge du inte märkte något är det inte farligt för dig, dock för datorn men du kan få en en stöt så du dör. Så se till att strömsladden är urdragen och batteriet ur plockat innan du börjar pilla på saker i datorn.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Nej det går ingen ström där. Du kan vara lugn.

Permalänk

Det ska inte gå någon farlig ström på utsidan av datorn alls, så nej.

Permalänk

enda strömmen i datorn som kan vara farlig är den som kommer in och inuti nätaggregatet

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | ASUS Z170M-PLUS | INTEL Core I5 6600K | Sapphire Radeon R9 380X | 16GB DDR4 | Fractal Design Integra M 550W |OCZ TRION150 500GB | Thermalright HR-02 macho

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Det ska inte gå någon farlig ström på utsidan av datorn alls, så nej.

Det finns ingen farlig ström i datorn heller, inte i en laptop. All ström kommer från ett batteri, har inte koll på exakt vilken spänning det handlar om men max en 20-24V (utgår från spänningen du laddar med som iofs kan vara helt fel men batteriets spänning är absolut inte högre) oavsett är denna spänningen aldeles för låg för att du ska få en farlig ström genom dig.

Enda stället du hittar farlig ström i en dator är i nätagregatet i en stationär dator. Strömmen som skickas ut till resten av datorn har max 12V vilket också är helt ofarligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det finns ingen farlig ström i datorn heller, inte i en laptop. All ström kommer från ett batteri, har inte koll på exakt vilken spänning det handlar om men max en 20-24V (utgår från spänningen du laddar med som iofs kan vara helt fel men batteriets spänning är absolut inte högre) oavsett är denna spänningen aldeles för låg för att du ska få en farlig ström genom dig.

Enda stället du hittar farlig ström i en dator är i nätagregatet i en stationär dator. Strömmen som skickas ut till resten av datorn har max 12V vilket också är helt ofarligt.

Beror det inte lite mer på hur mkt spänning det är i strömmen är hur mycket volt?

Permalänk
Medlem

Många dör timmar/dagar efter att dom har fått ström över hjärtat pga strömmen slår ut hjärtats rätta frekvens. Men tro mig du hade märkt om du hade fått en sån kyss.

Permalänk
Medlem

Hemskt va mycket ström du har fått i dig, både från nätagget och tangentbordet!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Många dör timmar/dagar efter att dom har fått ström över hjärtat pga strömmen slår ut hjärtats rätta frekvens. Men tro mig du hade märkt om du hade fått en sån kyss.

Därför rekomenderar ALLA läkare att man skall uppsöka sjukhus för en EKG undersökning om man har fått ström genom sig.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av blekfet:

Beror det inte lite mer på hur mkt spänning det är i strömmen är hur mycket volt?

Det finns ju inga dumma frågor sägs det, men den där var i all fall ganska svår att förstå!

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Skrivet av blekfet:

Beror det inte lite mer på hur mkt spänning det är i strömmen är hur mycket volt?

Volt är enheten för spänning

Visa signatur

Chassie: Fractal Design Define XL - Mobo: MSI P67A GD65 - CPU: Intel i5 2500K - CPUkylare: Antec KÜHLER H2O 620 - RAM-minne: 8Gb Corsair Vengeace 1600 MHz - GPU: ASUS GTX 570 Direct CU II - PSU: Corsair AX 850 - HDD: Western Digital BC 1Tb - Corsair Force GT 120Gb OS: W7 Home Premium 64bit - Skärm: LG W2363D 120Hz - Keyboard: Microsoft Sidewinder X4 - Mus: Logitech G500 - Headset: Logitech G35 - P6157 3DMarks

Permalänk
Avstängd

Har både laptop + sationär

Permalänk
Medlem
Skrivet av blekfet:

Beror det inte lite mer på hur mkt spänning det är i strömmen är hur mycket volt?

Du måste ha en viss spänning (Volt, V) för att strömmen (Ampere, A) ska kunna ledas genom kroppen. Har man för låg spänning så kommer strömmen inte gå igenom, då kroppen har ganska hög resistans (Ohm, Ω).

Däremot krävs det inte många ampere för att döda en människa, men detta förutsätter att strömmen gått genom hjärtat.

Dock kan det, som skrivits tidigare i tråden, vara bra att uppsöka en läkare om man har utsatts för en kraftig stöt.

Fun fact: Om jag inte minns helt fel, så kan de stötar av statisk elektricitet man kan ladda upp helt naturligt med exempelvis en fleece-tröja uppgå till 8000 volt.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av blekfet:

Beror det inte lite mer på hur mkt spänning det är i strömmen är hur mycket volt?

uuuh... Volt är enheten du mäter spänning i. och joo spänningen är avgörande för hur stor ström som går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Därför rekomenderar ALLA läkare att man skall uppsöka sjukhus för en EKG undersökning om man har fått ström genom sig.

Åh gud, nu blev jag faktiskt rädd! >< Fick en sådan schmäll i högra handen för typ 2 månader sedan, handen var domnad i typ 10 minuter efter det.. Fast det har ju gått 2 månader, kanske ska ringa 1177..

Hursomhelst, de småstötarna man får på chassin och laptops är ingen fara skulle jag säga, har klassiska element precis brevid min stol och nuddar jag det + chassiet så sticker det lite vid både laptopen (mbp) och mitt gamla chassi.

Permalänk
Medlem

Som folk har sagt innan så är det hur mycket ampere strömmen har som är det viktiga om strömmen du fick är farlig eller inte. Man brukar säga att 30 milliampere är skadligt (ej livsfarligt). Däremot så spelar det ingen större roll om hur hög volten är, så länge den är tillräcklig för att driva strömmen genom kroppens motstånd. Så om det är 100 Volt eller 100 000 Volt spelar ingen som helst roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Därför rekomenderar ALLA läkare att man skall uppsöka sjukhus för en EKG undersökning om man har fått ström genom sig.

Hur länge finns det chans till att dö efteråt? Tog på 230V och blev lite knockad när jag var runt 11 år, mer än 7 år sedan, hoppas jag inte dör pga detta

Visa signatur

Case: Custom made: Chieftec Dragon Midtower
Motherboard: ASRock P67 Extreme 6 B3 CPU: Intel Core i5 2500k
GPU: 2x Sapphire Radeon HD5770 1GB CrossFire RAM: 8GB ( 2x4GB ) Corsair Vengeance DDR3 @1600 MHz
PSU:
Corsair TXV2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Åh gud, nu blev jag faktiskt rädd! >< Fick en sådan schmäll i högra handen för typ 2 månader sedan, handen var domnad i typ 10 minuter efter det.. Fast det har ju gått 2 månader, kanske ska ringa 1177..

Hursomhelst, de småstötarna man får på chassin och laptops är ingen fara skulle jag säga, har klassiska element precis brevid min stol och nuddar jag det + chassiet så sticker det lite vid både laptopen (mbp) och mitt gamla chassi.

Nog ingen fara med dig. Tror strömmen tog den enklaste vägen, dvs den med minst motstånd, genom ditt huvud
Lite kul var det i alla fall va?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av AbeS:

Hur länge finns det chans till att dö efteråt? Tog på 230V och blev lite knockad när jag var runt 11 år, mer än 7 år sedan, hoppas jag inte dör pga detta

Se ovanstående inlägg

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Se ovanstående inlägg

Aha, eh-eh, 230V som en 11åring skulle jag inte definiera som "lite kul" var livrädd för allt som gick på el i typ en vecka

Visa signatur

Case: Custom made: Chieftec Dragon Midtower
Motherboard: ASRock P67 Extreme 6 B3 CPU: Intel Core i5 2500k
GPU: 2x Sapphire Radeon HD5770 1GB CrossFire RAM: 8GB ( 2x4GB ) Corsair Vengeance DDR3 @1600 MHz
PSU:
Corsair TXV2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AbeS:

Aha, eh-eh, 230V som en 11åring skulle jag inte definiera som "lite kul" var livrädd för allt som gick på el i typ en vecka

Sorry för det, kan nog göra vem som helst lite rädd

Men skämtåsido, det är faktiskt inte helt ofarligt även om du känner dig bra efter stöten. I TS fall så är det ingen fara, blir bara lite skrämd av viss okunskap i trådar om el

Det KAN gå galet i några timmar efteråt och allra helst ska man ringa sjukvårdsupplysningen o fråga.

Det som händer är följande:

Växelströmmen vi har i våra ledningar byter riktning 50 gånger per sekund, det kallas för att den har 50 Hertz. Hjärtat får tokfnatt och försöker banka på i samma tempo..... Det klarar inte hjärtat av helt enkelt. Hjärtflimmer.

En liten touch kan man kanske klara men man ska vara himla vaksam på vad som händer med kroppen. Så att ringa sjukvårdsupplysningen är aldrig fel när EL är inblandat

Detta skall inte förväxlas med ett skämt dock, men nu har jag lekt moralpolis och sjukvårdsassistans nog

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Alltid kul att läsa många av era svar. Fick mig i alla fall att dra på smilbanden så här på onsdagskvällen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem

Plockade sönder en kompaktkamera i den åldern.. TJENA vilken smäll jag fick!

Höll på och pillade på kretskortet som jag fått bort och kände att det kittlade lite när man tog på vissa ställen.. kul tyckte jag.
Sen bara small det till och jag fick en ordentlig stöt som gick genom hela vänsterarmen och ner till höger vad.
Kom fram till att det var blixtens konding som löste ut.. det stog någonting om 380V eller nå´t.

Men jag lever än..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Du måste ha en viss spänning (Volt, V) för att strömmen (Ampere, A) ska kunna ledas genom kroppen. Har man för låg spänning så kommer strömmen inte gå igenom, då kroppen har ganska hög resistans (Ohm, Ω).

Däremot krävs det inte många ampere för att döda en människa, men detta förutsätter att strömmen gått genom hjärtat.

Dock kan det, som skrivits tidigare i tråden, vara bra att uppsöka en läkare om man har utsatts för en kraftig stöt.

Fun fact: Om jag inte minns helt fel, så kan de stötar av statisk elektricitet man kan ladda upp helt naturligt med exempelvis en fleece-tröja uppgå till 8000 volt.

Elstängsel för tex djur kan även ha några tusen volt i sig

Permalänk
Medlem

Det är lugnt Strömmen är inte tillräckligt stark för att skada då spänningen inte är särskilt hög

Visa signatur

| I7 950 @ 4.0GHz w/ Corsair H50 PnP Scythe 120 GT 1850 |
| Gigabyte GeForce GTX 470 SOC | Fractal Design R3 |
| Acer GD245HQ 120Hz |
--------------------------------------------------------------------------
| Burson HA-160D > Audeze LCD-2 Rev. 1 |

Permalänk

Många verkar snacka om volt, som om den viktigaste faktorn är spänningen, men statisk elektrisitet kan nå 15 000 volt utan att bli farlig, medan 230v kan ge livshotande skador, handlar om under vilken tid man utsätts. Den största faran med eluttagets 230v är ju att man kan fastna då musklerna spänns, och då eluttaget har ett nästintill outtömmligt "förråd" av elektroner.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Många verkar snacka om volt, som om den viktigaste faktorn är spänningen, men statisk elektrisitet kan nå 15 000 volt utan att bli farlig, medan 230v kan ge livshotande skador, handlar om under vilken tid man utsätts. Den största faran med eluttagets 230v är ju att man kan fastna då musklerna spänns, och då eluttaget har ett nästintill outtömmligt "förråd" av elektroner.

I princip samma sak har redan sagts i den här tråden.

Elpistoler eller "stun guns" kan ha uppemot 50 kV

Permalänk
Inaktiv

Elfaran är reell oavsett vad ni säger. Det verkar bara vara Kristerj som har någon som helst aning vad detta handlar om.

Permalänk
Medlem

Alltså har inte kroppen nog stort motstånd för att lösa ut säkringarna om man nu skulle peta i vägguttaget? (vilket inte alls går att jämföra med att pilla på tangenterna eller någon kondensator på en dator som inte är ansluten till nätet, men ändå?)

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet