Verktyg Visningsval
2012-04-25, 20:08   #1

Kamidutten

Medlem

Registrerad: feb 2012

Datorns prestanda är inte optimal

Här sitter man och spelar (främst BF3) och mitt i allt märker man att datorn tar sig en dipp, det blir input lag och framedrop, plötsligen blinkar alla skärmarna till (kör 3st) och när allt kommer tillbaks så ser samtliga menyer i windows ut som skit. Jupp, windows har med anrda ord fått för sig att datorn inte längre klarar av att köra med Aero av okänd anledning. Spelet minimeras och datorn berättar för mig att min dators prestanda inte är optimal och att Win7 nu gjort mig en tjänst.

Jag kör på en i5-2500k @4.1ghz, 16-gig ram och ett XFX Radeon HD7970 Black Edition. Tittar jag på hur systemet är belastat så ligger gpu på kanske 98% i BF3 och CPU ligger och hoppar runt 70-80% och för det mesta har jag minst 8 gig ram ledigt. Vad är det som gör att windows får för sig att Aero måste stängas ner? Jag har läst till mig någonstans att det är något som GPUn säger till om att "nu jävlar e det lite tungt du, kan du stänga av lite saker är du snäll?" och att Windows sedan går in och dödar Aero varesig jag vill eller inte.

tldr; finns det något sätt att stänga av denna funktionen? Dvs säga till GPUn eller windows att ge fan i att få för sig att stänga ner Aero och således pajja spelandet för mig? Att datorns prestanda är dålig är bullshit, jag ligger i stadiga 55-70 fps i spelet ända fram tills det att windows börjar mixtra med mitt tema, då går allt åt helvete.
Kamidutten är inte uppkopplad
2012-04-25, 20:17   #2

aragon

Medlem

Registrerad: nov 2005

hej

Nu har visserligen inte jag fått detta fel på en stationär burk utan en bärbar (släpbar)
och då var felet att ström sladden inte satt perfekt.

så min tanke är hur stark psu har du? och du har bra kontakt på alla sladdar/kontakter?

/Aragon

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kamidutten Visa inlägg
Här sitter man och spelar (främst BF3) och mitt i allt märker man att datorn tar sig en dipp, det blir input lag och framedrop, plötsligen blinkar alla skärmarna till (kör 3st) och när allt kommer tillbaks så ser samtliga menyer i windows ut som skit. Jupp, windows har med anrda ord fått för sig att datorn inte längre klarar av att köra med Aero av okänd anledning. Spelet minimeras och datorn berättar för mig att min dators prestanda inte är optimal och att Win7 nu gjort mig en tjänst.

Jag kör på en i5-2500k @4.1ghz, 16-gig ram och ett XFX Radeon HD7970 Black Edition. Tittar jag på hur systemet är belastat så ligger gpu på kanske 98% i BF3 och CPU ligger och hoppar runt 70-80% och för det mesta har jag minst 8 gig ram ledigt. Vad är det som gör att windows får för sig att Aero måste stängas ner? Jag har läst till mig någonstans att det är något som GPUn säger till om att "nu jävlar e det lite tungt du, kan du stänga av lite saker är du snäll?" och att Windows sedan går in och dödar Aero varesig jag vill eller inte.

tldr; finns det något sätt att stänga av denna funktionen? Dvs säga till GPUn eller windows att ge fan i att få för sig att stänga ner Aero och således pajja spelandet för mig? Att datorns prestanda är dålig är bullshit, jag ligger i stadiga 55-70 fps i spelet ända fram tills det att windows börjar mixtra med mitt tema, då går allt åt helvete.
2012-04-26, 00:33   #3

Kamidutten

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av aragon Visa inlägg
hej

Nu har visserligen inte jag fått detta fel på en stationär burk utan en bärbar (släpbar)
och då var felet att ström sladden inte satt perfekt.

så min tanke är hur stark psu har du? och du har bra kontakt på alla sladdar/kontakter?

/Aragon
Ström ska nog inte vara något problem, har ett sprillans nytt Corsair 620W
2012-04-26, 00:50   #4

itkoll

Medlem

itkolls avatar

Plats: borås

Registrerad: maj 2010

har haft samma problem tidigare i vissa spel ..men bara stänga av Aero skiten i win så rullar nig spelet som vanligt igen
2012-04-26, 01:01   #5

Elakekocken

Medlem

Elakekockens avatar

Registrerad: dec 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av itkoll Visa inlägg
har haft samma problem tidigare i vissa spel ..men bara stänga av Aero skiten i win så rullar nig spelet som vanligt igen
Men hallå han vill ju ha Aero på uppenbarligen. Hjälp honom istället med det han vill ha hjälp med.
Elakekocken är inte uppkopplad
2012-04-26, 01:10   #6

Demonoidz

Medlem

Demonoidzs avatar

Plats: Chernobyl

Registrerad: mar 2009

This is relevant to my interests.
Gör så för mig med, och det är minst sagt fittdrygt.
2012-04-26, 02:02   #7

itkoll

Medlem

itkolls avatar

Plats: borås

Registrerad: maj 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av XpreS Visa inlägg
Men hallå han vill ju ha Aero på uppenbarligen. Hjälp honom istället med det han vill ha hjälp med.
enda lösningen är att stänga av det under spelandet ..o sedan dra på det igen när man e klar ...om man nu gillar det =Aero
2012-04-26, 02:43   #8

KlasXpress

Medlem

KlasXpresss avatar

Plats: Skåne

Registrerad: jan 2008

Aha, trodde jag var ensam om problemet. det som brukar hända för mig är att jag kastas ut ur spelet, "datorns prestanda är inte optimal, bla bla bla", och sen får jag tabba mig tillbaka in i spelet, grymt irriterande. Ibland när jag tabbar mig tillbaka har ljudet på spelet sänkts med ungefär hälften, och man kan inte höja det utan att starta om BF3 helt. Trist att höra polarna andas över Skype än att höra fotsteg istället när man försöker snipa nån..
2012-04-26, 03:45   #9

Kamidutten

Medlem

Jag hade gärna snackat med Microsoft om detta men eftersom dom inte är kloka i huvudet så tar de 665kr för att man skall få lov att skicka ett mail till dem och allt jag lyckas söka mig till på guugle är helt orelevanta guider till hur man sätter igång Aero...
2012-04-26, 04:49   #10

cluffen

Medlem

Plats: Karlskrona, Sweden, Swede

Registrerad: nov 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kamidutten Visa inlägg
Jag hade gärna snackat med Microsoft om detta men eftersom dom inte är kloka i huvudet så tar de 665kr för att man skall få lov att skicka ett mail till dem och allt jag lyckas söka mig till på guugle är helt orelevanta guider till hur man sätter igång Aero...
det är omöjligt. jag har kontaktat microsoft i supportärenden åtskilliga gånger under flera år (via telefon, och nej, jag har inte retailversionen) och de har varit extremt trevliga och jag har aldrig betalat ett öre utöver vanlig samtalstaxa. värt att nämna är dock att aero ÄR buggat och bestäms av energisparinställningarna. däremot kan du snabbt återställa aero under anpassning på skrivbordet genom att trycka på fönsterfärg och aktivera genomskinlighet. det finns ett multum av lösningar men den är den enda jag kan komma på på tu man hand.

orsaken till att den ställs om till windows 7 basic tema är pågrund av en hotkey för att aktivera energisparläget och jag hade gärna sagt vilken om det inte vore för att jag själv inte hittat f*nskapet än. där har vi en annan lösning, ändra energisparschemat tillbaka till anpassad. -.-'

någon är skyldig mig en stor kopp kaffe eller en cirkadin då mina e slut och melantoninnivån är åt fel håll... igen.

ont: aero är som ett barn, det tjurar ihop om det inte får som det vill

Redaktionens senaste nyhetsrubriker