Verktyg Visningsval
2012-04-27, 13:43   #1

Machine leg

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: nov 2009

Datorn startar om sig när jag spelar.

Hej alla vänliga själar!
Mitt problem:
Datorn startar om sig som om man tryckt resetknappen ibland bara några minuter in i ett spel. Kan vara vilket (modernt?) spel som helst. Ju högre inställningar desto ostabilare känns det. Jag har nyligen bytt till ett gigabyte 7970 och problemet kvarstår (vilket jag visste då det förra grafikkortet var problemfritt men inte tillräckligt kraftfullt för mina behov). Jag har städat datorn med tryckluft mycket noga. Spelen kraschar både från SSDn och den mekaniska. Starcraft II, Skyrim, Torchlight, Diablo 3 beta. Jag har lyckats klara diablo 3 betan flera gånger på låga inställningar med mitt HD5870.

Det kanske kan vara nätagget eftersom det har börjat ge ifrån sig lite oljud då och då. Det låter "eee, eee, eee"i takt med att man scrollar i browsern. Oljudet uppstår också vid många andra tillfällen, men som sagt, inte alltid.
Nätagget är ett modulärt HX 750 som jag lyckats tappa bort sladdarna till under flytten. Jag skarvar därför ström via SATA till 4-pin molex för ljudkortet, kan det vara så att agget inte kan ge ut tillräckligt mycket ström till komponenterna och den väljer att starta om sig?

Moderkortet kanske blir överhettat. Var kan man se sånna tempraturer?
Hur länge håller sig kylpastan på ett slutet corsair hydro-system i vanliga fall? Jag har nämligen haft min i 2 år och 2 månader, men inga anmärkningsvärda tempraturer visas.

Lösning 1: Byta nätagg och hoppas att det är det.
Lösning 2: Byta moderkort + prolle etc.

Operativsystem: Windows 7 home
Processor: i5 750
Processorkylare: h50
Moderkort: ASUS P7P55D-E PRO,P55 Socket 1156
Minne: XMS 3 corsair 4x2 8 gb
Grafikkort: gigabyte HD7970 (dock även med XFX HD5870)
Hårddisk: intel 80 gb g2, samsung f3
Nätaggregat: Corsair HX 750 w
Övrig kylning: 4x120mm insug och 1x140mm utblås i lådan
Övriga komponenter: DVD-läsare och Xonar STX ljudkort
Temperaturer: Alla temps är rimliga när kraschen sker. CPUID Hardware Monitor använder jag för att kolla temps.

Säg till om jag har glömt någonting är ni snälla!
2012-05-01, 02:45   #2

Luxor ABC80

Medlem

Plats: Sölvesborg

Registrerad: okt 2010

Låter som PSU med tanke på oljudet. Fm fläkten i PSU är dålig och agget överhettar. Dock är det konstigt att det händer när du skrollar i browsern med tanke på att det inte är något resurs krävande.

1. Kylpasta håller nästan i all evighet så länge du inte tar bort kylaren. Om du har gjort det så måste du rengöra och sätta dit ny pasta.

2. HW Monitor har även temperaturen för moderkortet. Andra temperaturen uppifrån, står motherboard.

3. Ta ström via sata till molex borde inte vara ett problem. Men en extra ström kontakt på ett ljudkort tyder på att det ljudkortet har en förstäkar del som kräver mycket ström och det kan vara problemet. Prova att ta bort ljudkortet och kör på det integrerade.

4. Beträffande de bort tappade sladdarna till ljudkortet: Kontakta Inet, Dustin, Komplett om att köpa nya. Borde inte vara altför dyrt. Och om det var ljudkortet så kör det på egen lina.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker