Permalänk
Avstängd

Råka trycka av strömmen

Tjena jag har en sån här utags förlängare med en röd knapp som man kan trycka på och av med strömmen !

Jag råkade trycka av strömmen och sen på snabbt som attan och datorn rebootade sig

Kan nån komponent tagit skada av detta

Permalänk
Medlem

Nej, det skulle inte uppskattas om man blev tvungen att byta ut delar varje gång strömmen går så det finns funktioner i delarna som skyddar mot sådant.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Förmodligen inte. Om du inte märker att något blivigt sämre inom prestandan.

Permalänk
Medlem

Nej, det går inte att ja sönder nåt med en strömsvacka, oberoende på styrka/kontrast

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ^fel:

Förmodligen inte. Om du inte märker att något blivigt sämre inom prestandan.

Skrivet av Cruentusa:

Nej, det skulle inte uppskattas om man blev tvungen att byta ut delar varje gång strömmen går så det finns funktioner i delarna som skyddar mot sådant.

Så jag bör vara säker ingen prestanda förlust eller ?????

Permalänk
Skrivet av tunka:

Så jag bör vara säker ingen prestanda förlust eller ?????

Ingen fara alls. Om man har riktigt otur kan hårddiskens filsystem bli korrupt men det är väldigt sällan.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några problem enstaka gånger. Om det sker regelbundet däremot, kan komponenter börja ta stryk. Jag har för mig att fram för allt mekaniska hårddiskar tar stryk utav att spänningen helt plötsligt försvinner.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Nej. I övrigt är det samma sak som sker när man håller inne startknappen mer än 5 sekunder. dvs. datorn dör okontrollerat. Det som tar skada är främst filsystemet på hårddiskarna. Filer som håller på att skrivas till blir korrupta.

Har du ett sunkigt nätagg så kan det säkert slå tillbaka i datorn om processen sker snabbt. Men bara en tanke tagen ur luften.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Nej. I övrigt är det samma sak som sker när man håller inne startknappen mer än 5 sekunder. dvs. datorn dör okontrollerat. Det som tar skada är främst filsystemet på hårddiskarna. Filer som håller på att skrivas till blir korrupta.

Har du ett sunkigt nätagg så kan det säkert slå tillbaka i datorn om processen sker snabbt. Men bara en tanke tagen ur luften.

Jag har inget sunkit nätagg

Verkar som att jag är på den säkra sidan har bara hänt nu att jag råka trycka med stortån på den här sladdförlängarn tröck av sen på igen snabbt men som ni säger så kommer ingen prestanda att gå förlorad så puuuuuuu

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Nej. I övrigt är det samma sak som sker när man håller inne startknappen mer än 5 sekunder. dvs. datorn dör okontrollerat. Det som tar skada är främst filsystemet på hårddiskarna. Filer som håller på att skrivas till blir korrupta.

Har du ett sunkigt nätagg så kan det säkert slå tillbaka i datorn om processen sker snabbt. Men bara en tanke tagen ur luften.

Lysna inte på detta inlägg det är ingen hard reset då man håller inne strämknappen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Så Jag får alltså återigen ingen prestanda förlust ingen skillnad överhuvudtaget ingen korrupt grej eller nått sånt ????

Permalänk
Medlem
Skrivet av tunka:

Så Jag får alltså återigen ingen prestanda förlust ingen skillnad överhuvudtaget ingen korrupt grej eller nått sånt ????

Det är bara du som märker det.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design R4 / ASRock Z77 PRO3 / I5 3570K @4.0 Ghz / Corsair Vengeance LP 8GB / Cooler Master Hyper 212 EVO / Gigabyte HD7950 Windforce @Stock / Fractal Design Integra 650W / 500GB WD Caviar Black / 1TB WD Caviar Blue

Permalänk
Avstängd

jag har stannat datorn så otaliga gånger och aldrig haft problem Men gör det ändå mer sällan numera då jag har den i strömsparläge

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tunka:

Så Jag får alltså återigen ingen prestanda förlust ingen skillnad överhuvudtaget ingen korrupt grej eller nått sånt ????

Du får absolut inga sådana problem alls. Antingen fungerar datorn precis som vanligt nu, eller om du har extremt mycket otur så har t.ex. hårddisken skadats, vilket skulle märkas.

Permalänk
Avstängd

ok Här är futuremark resultat normalt eller ?? 6326

har i5 2500k 3.3 till 3,7 + 580

8gb 1600mhz

3DMark ScoreP6326
Graphics Score6282
Physics Score6462
Combined Score6463
GraphicsTest127.08 FPS
GraphicsTest228.44 FPS
GraphicsTest340.21 FPS
GraphicsTest420.21 FPS
PhysicsTest20.52 FPS
CombinedTest30.06 FPS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tunka:

Tjena jag har en sån här utags förlängare med en röd knapp som man kan trycka på och av med strömmen !

Jag råkade trycka av strömmen och sen på snabbt som attan och datorn rebootade sig

Kan nån komponent tagit skada av detta

Förlängare med röd knapp? Vad kan det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Förlängare med röd knapp? Vad kan det vara?

prolly.

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Avstängd

va fan jag kommer inte få namnet men en sån här

http://www.clasohlson.com/se/Grenuttag-Multi/Pr362903000

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Förlängare med röd knapp? Vad kan det vara?

En vanlig grenkontakt?

Hehe, har också råkat komma åt den rätt ofta. Kommer inte riktigt ihåg vad jag har haft för operationer i gång men rätt ofta tankar man ju och då kanske hårddisken jobbar konstant?
Har inte märkt någon jätteskillnad dock Eller ingen som jag kan fastslå direkt..
Kommer även ihåag jag kan en gång råka köra in en sax i en molex och kortslöts den ganska bra.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag hade inga program igång den var i idle när det hände bara steam som var igång

Permalänk
Medlem

Men det var fan vad du var nervös då. nej din dator har inte gått sönder. om den hade gjort det skulle du märkt det, typ genom att den inte bootar windows eller att den inte hittar hårddisken eller nåt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Nej. Din dator har inte tagit skada om den funkar som innan. Har hänt 100 ggr för mig. Brukar stänga av den så ibland.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd

ok men sluta vara så jävla aggresiva vissa är faktisk oroliga haft datorn i 2 dygn

Permalänk
Rekordmedlem

Datorn går inte sönder fysiskt, det som kan hända är däremot dataförlust, dvs du förstör filer som inte hunnit avslutas och stängas på korrekt sätt, minnet töms ju omedelbart, hårddiskens cache försvinner och liknande saker, det värsta som kan hända (även om det är osannolikt) är att du måste installera om datorn om du fått skador på filerna till operativsystemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Datorn går inte sönder fysiskt, det som kan hända är däremot dataförlust, dvs du förstör filer som inte hunnit avslutas och stängas på korrekt sätt, minnet töms ju omedelbart, hårddiskens cache försvinner och liknande saker, det värsta som kan hända (även om det är osannolikt) är att du måste installera om datorn om du fått skador på filerna till operativsystemet.

Ok men då skulle jag märka det va

Men detta låter bra

top prio 1 jag var orolig över var att datorn skulle underprestra men det ska den inte göra så ppuuuuuuuu

om några filer är koruppta kan jag fixa dom