Dator klarar inte spel för 5 öre, men jag tror att den borde göra det!

Permalänk
Medlem

Dator klarar inte spel för 5 öre, men jag tror att den borde göra det!

Hejsan!

Vill först och främst säga att jag är väldigt okunnig inom datorer och datordelar, så förlåt för eventuella korkade frågor ^^

Min dator består av följande:

Operativsystem: Microsoft Windows 7(64bit)
Processor: AMD phenom x4 9500
Processorkylare: vet ej
Moderkort: ASUS NARRA3
Minne: 6gb något okänt märke
Grafikkort: GTX 470
Hårddisk:vet ej
Nätaggregat: Vet ej
Övrig kylning:ingen speciell vad jag vet
Övriga komponenter:
Temperaturer: inte kollat

Det ska enligt mina vänner vara en helt okey speldator. Framförallt dota2 som jag är intresserad av, som förövrigt har väldigt låga krav.. Det får jag runt 15fps i när jag har på lägsta möjliga grafikinställningar :/ Tänkte försöka lira GW2 i helgen också, det var inte att tänka på haha.

Vad kan det vara som drar ner min dator så mycket? Jag är inte riktigt 100 på det här med drivrutiner, jag har tankat ner till grafikkortet och moderkortet. Är det några mer man bör fixa? Vad kan annars tänkas vara problemet? Fråga om det är något mer ni undrar över datorn, så ska jag försöka kolla upp det!

Enormt tacksam för all hjälp jag kan få

Permalänk
Medlem

ett enkelt knep kan vara att köra Windows Experience Index, för att se om det är nått speciellt område som får dåliga siffror ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Hur länge sedan var det du formaterade hårddisken och installerade om windows? Om inte det fungerar skulle jag gissa på att det är processorn som är för svag.

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Medlem

Kontrollera att både cpu- och gputemperaturerna inte är jättehöga så att hastigheterna throttlas. Då får man markant sämre prestanda.

Permalänk

Det ska fungera. Kan jag lira dota2 på min coreduo. Så borde du kunna på din.
Något är garanterat fel. Kan vara massa faktorer. Men skulle formatera om burken. och börja om från scratch.

Permalänk
Medlem

Ladda ned realtemp eller nått annat och kolla temperaturerna, tycker nog att du borde kunna spela dessa spelen med tanke på att jag spelade dem med min bärbara i sign utan problem och den är avsevärt svagare än din dator.......kanske det är något som klockar ned sig pga för höga temps....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Dum fråga kanske, men kolla att du kör Nvidias drivrutiner och inte windows standard

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

ett enkelt knep kan vara att köra Windows Experience Index, för att se om det är nått speciellt område som får dåliga siffror ..

Körde och fick följande resultat:
Processor: 6,9
Memory(RAM): 7,1
Graphics: 7,5
Gaming graphics: 7,5
Primary hard disk: 5,8

Så det var väl egentligen bara "Primary hard disk" som var lite slö, kan det vara den som är boven?

Skrivet av Gabbeo:

Hur länge sedan var det du formaterade hårddisken och installerade om windows? Om inte det fungerar skulle jag gissa på att det är processorn som är för svag.

Ungefär en månad sen var det. Det är lite lustigt, för när jag då för en månad sen installerade om så gjorde jag övergången från Vista till 7, och det känns som att spel faktiskt går sämre sen dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Dum fråga kanske, men kolla att du kör Nvidias drivrutiner och inte windows standard

japp kolla om det är det om inte fixa så det är Nvidias:) om inte det hjälper så gör det som står där nere:P

Skrivet av Gabbeo:

Hur länge sedan var det du formaterade hårddisken och installerade om windows? Om inte det fungerar skulle jag gissa på att det är processorn som är för svag.

Visa signatur

Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppup:

Ungefär en månad sen var det. Det är lite lustigt, för när jag då för en månad sen installerade om så gjorde jag övergången från Vista till 7, och det känns som att spel faktiskt går sämre sen dess

Sjukt konstigt, har alltid haft känslan att spel har gått snabbare i win 7, men har inte testat med samma dator med bådar operativen. När du installerade 7, valde du uppgradering eller att hårddisken skulle formateras. Drar slutsatsen att det är precis vad du gjort, men man kan aldrig vara för säker

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Kontrollera att både cpu- och gputemperaturerna inte är jättehöga så att hastigheterna throttlas. Då får man markant sämre prestanda.

Skrivet av Orisons:

Ladda ned realtemp eller nått annat och kolla temperaturerna, tycker nog att du borde kunna spela dessa spelen med tanke på att jag spelade dem med min bärbara i sign utan problem och den är avsevärt svagare än din dator.......kanske det är något som klockar ned sig pga för höga temps....

Alright, detta kan iofs vara något då det är en vääääldigt liten burk, så luftflödet är rätt tunt vilket kan medföra högre temperaturer. Men har ni något annat program där man kan checka temperaturer? Fick error om att realtemp inte hade stöd för min processor :/

Skrivet av infinity08:

Dum fråga kanske, men kolla att du kör Nvidias drivrutiner och inte windows standard

Hmm får nog kontra med en ännu dummare fråga, vart kan jag kontrollera det??

Permalänk
Skrivet av jeppup:

Hmm får nog kontra med en ännu dummare fråga, vart kan jag kontrollera det??

Alltså, vet du om du har installerat Nvidias drivrutiner? Egentligen så borde du testa att uppdatera till senaste version även om du har gjort det. Gå in här:
http://www.geforce.com/Drivers

Kör auto eller välj grafikkort och OS i listan och ladda ner + installera.

Permalänk
Medlem

Testa Core temp...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Alltså, vet du om du har installerat Nvidias drivrutiner? Egentligen så borde du testa att uppdatera till senaste version även om du har gjort det. Gå in här:
http://www.geforce.com/Drivers

Kör auto eller välj grafikkort och OS i listan och ladda ner + installera.

Alright, körde auto och den hitta mitt grafikkort och konstaterade att den var "up to date". Dock kom det här upp också, vet inte riktigt vad det är
"nForce 520 LE
A driver cannot be found for this device"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Testa Core temp...

Det fungerade bättre! CPU ligger på runt 39grader, det är inte så jättefarligt väl?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jeppup:

Alright, körde auto och den hitta mitt grafikkort och konstaterade att den var "up to date". Dock kom det här upp också, vet inte riktigt vad det är
"nForce 520 LE
A driver cannot be found for this device"

Denna nForce 520 är ditt moderkorts chipset, och du borde leta efter drivisarna till dem på nVidias hems(k)sida.

39 grader är helt ok om det är idle, men det är viktigare att kolla när du kör i spel.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppup:

Alright, körde auto och den hitta mitt grafikkort och konstaterade att den var "up to date". Dock kom det här upp också, vet inte riktigt vad det är
"nForce 520 LE
A driver cannot be found for this device"

Det är chipset på ditt moderkort..Liksom rätt viktigt att du har installerat drivrutinerna till det..

Sökte på nvidia efter drivrutiner och hittade bara för win XP :S.

Hur gammal är din dator egentligen??

http://www.nvidia.com/object/nforce_winxp_15.45.html

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl en HP du har, och kanske en fem/sex år gammal? Så det är inte konstigt att du inte hittar några drivisar. Om du kollar i enhetshanteraren finns där några fråge/utropstecken?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av jeppup:

Alright, körde auto och den hitta mitt grafikkort och konstaterade att den var "up to date". Dock kom det här upp också, vet inte riktigt vad det är
"nForce 520 LE
A driver cannot be found for this device"

Testa installera dessa: http://www.nvidia.co.uk/object/nforce_vista64_15.23_uk.html

Tror dock inte att det har med dina prestandaproblem att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det är väl en HP du har, och kanske en fem/sex år gammal? Så det är inte konstigt att du inte hittar några drivisar. Om du kollar i enhetshanteraren finns där några fråge/utropstecken?

Det stämmer mycket bra det, hp på 5-6år Nope inga utropstecken. Jag hittade de här: http://www.nvidia.co.uk/object/nforce_vista64_15.23_uk.html och testade, men gav inget resultat. What to doooo x))

Permalänk
Medlem

Här har du Drivrutninen till ditt grafikkort.
http://us.download.nvidia.com/Windows/296.10/296.10-desktop-w...
Här har du ett komplett gratis litet temp avläsar program som läser bra oftast, visar temp på moderkort, grafikkort, cpu, nb sb osv.
http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/1.19-setup.exe

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppup:

Ungefär en månad sen var det. Det är lite lustigt, för när jag då för en månad sen installerade om så gjorde jag övergången från Vista till 7, och det känns som att spel faktiskt går sämre sen dess

Antingen har du glömt installera någon drivrutin eller så har du fått uppgraderings felet.

När Win 7 kom och folk började byta till den följde ibland fel med från det äldre Windows till det ny eller att blev som för dig. Det räckte INTE att bara formatera och installera om. De var tvungna att ta bort och skapa ny partition också.

Drivrutiner, program, spelen osv ska man helst ska leta upp och ladda ned innan man installerar om så att man slipper stressa med sånt efteråt som i vissa fall inte ens hittar internet uppkopplingen förrän drivrutinerna lagts in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Det är chipset på ditt moderkort..Liksom rätt viktigt att du har installerat drivrutinerna till det..

Sökte på nvidia efter drivrutiner och hittade bara för win XP :S.

Hur gammal är din dator egentligen??

http://www.nvidia.com/object/nforce_winxp_15.45.html

Han har 64bit win 7
Här är en 64bit driver för vista
http://www.nvidia.com/object/nforce_vista64_15.23.html
Större chans att den funkar.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppup:

Körde och fick följande resultat:
Processor: 6,9
Memory(RAM): 7,1
Graphics: 7,5
Gaming graphics: 7,5
Primary hard disk: 5,8

Så det var väl egentligen bara "Primary hard disk" som var lite slö, kan det vara den som är boven?

inget fel på de poängen. Vanliga hårddiskar får som max 5.8, och det är inga problem för spel alls med en vanlig hårddisk. Du behöver inte oroa dig för hårddisken. Även om en SSD alltid är trevligt att ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Här har du Drivrutninen till ditt grafikkort.
http://us.download.nvidia.com/Windows/296.10/296.10-desktop-w...
Här har du ett komplett gratis litet temp avläsar program som läser bra oftast, visar temp på moderkort, grafikkort, cpu, nb sb osv.
http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/1.19-setup.exe

Okey då ska vi se, dessa temperaturer var när jag drog igång spel och tryckte på lite

grafikkort: runt 70
processor: runt 50
moderkort: runt 45

Ska testa drivrutinen!!

Permalänk
Medlem

Jeppup: Vet du med dig själv att du installerat drivrutiner till ditt grafikkort från nvidias hemsida? Har du inte själv laddat hem dem därifån och installerat dem manuellt så kör du idag med Windows default nvidia drivrutiner till grafikkortet vilket isådanafall lär vara roten till dina problem.

Här är senaste till Windows 7 64 bitar. 301.24 BETA
http://uk.download.nvidia.com/Windows/301.24/301.24-desktop-w...

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppup:

Det fungerade bättre! CPU ligger på runt 39grader, det är inte så jättefarligt väl?

Nä det är bra, vet inte vad som kan vara fel, hoppas nått annat förslag hjälper.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Svarade du på om du hade uppdaterat Vista eller om du gjort en nyinstallation av Windows 7?

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem

Okey lite svar: Jag har tankat Nvidia drivrutiner och kör med dom nu. Körde unigine benchmark-test och fick utmärkta resultat. Installerade windows 7, gjorde ingen uppdatering av vista.

I avsaknaden på dota2 installerade jag Heroes of newerth, ett spel med liknande krav som dota2. I heroes of newerth kan jag utan problem maxa allt och det flyter på jättebra. Vad i hela fridens namn är det som pågår?!

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst allt men Börja med att formatera om hela skiten rensa damm nyaste drivrutinerna

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d