Verktyg Visningsval
2012-04-28, 22:16   #1

fredrik.m

Medlem

fredrik.ms avatar

Registrerad: mar 2012

Felkod 62 på msi x79

datorn fick en skärm med röd och orange streck och sedan efter jag hade startat om den så fick musen ingen ström och skärmen fick ingen signal på modekortet så stog de koden 62 moderkortet är av sorten lg2011 ch heter msi x79a-gd45 hoppas att ni kan hjälpa till hej då
fredrik.m är inte uppkopplad
2012-04-29, 13:29   #2

Luxor ABC80

Medlem

Plats: Sölvesborg

Registrerad: okt 2010

Lite mer spec tack! CPU, Minne, Grafikkort mm

1. Gissar att det är Windows cod 62 du menar. Ditt moderkort har även felkoder på en led display inne på kortet.

2. Code 62 i Windows är ett programmfel. Prova att starta datorn i felsäkert läge.

3. Bara för att utesluta hårdvara: Ladda hem Ultimate Boot cd. Bränn ut. Boota från den. Kör test prog för HD, mem mm.

4. Om alt ok så gör en reperation av Windows.

Hör av dig hur det går.

MHV Mikael
2012-04-29, 14:05   #3

tobbetagg

Medlem

Plats: ÅSA

Registrerad: jun 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Luxor ABC80 Visa inlägg
Lite mer spec tack! CPU, Minne, Grafikkort mm

1. Gissar att det är Windows cod 62 du menar. Ditt moderkort har även felkoder på en led display inne på kortet.

2. Code 62 i Windows är ett programmfel. Prova att starta datorn i felsäkert läge.

3. Bara för att utesluta hårdvara: Ladda hem Ultimate Boot cd. Bränn ut. Boota från den. Kör test prog för HD, mem mm.

4. Om alt ok så gör en reperation av Windows.

Hör av dig hur det går.

MHV Mikael
det är moderkortet han menar
tobbetagg är inte uppkopplad
2012-04-29, 15:12   #4

Luxor ABC80

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tobbetagg Visa inlägg
det är moderkortet han menar
Problemet är att det inte finnes en Code 62 på moderkortet. Enligt manualen så finnes det upp till 55 och sedan börjar det med 63!

http://www.msi.com/product/mb/X79A-G...l#/?div=Manual
2012-04-29, 15:17   #5

fredrik.m

Medlem

fredrik.ms avatar

När jag startar datorn så händer det ingenting med skärmen eller med min naga ;/ så kan inte ändra inställningar eller något sådant. om andra specs är viktiga så är det ett 7970 powercolor med en i7 3820 proccesor ochen h60 på det, Moderkortet nämde jag tidiare
PS. har 16 gb ram 4x4 corsair vengeance tror jag
2012-04-29, 15:21   #6

str8forthakill

Medlem

Plats: Vid datorn

Registrerad: feb 2007

kontakta MSI, verkar inte finnas någon dokumentation om detta, eller så har du en defekt "debug" modul. Själv skulle jag demonterat och monterat ihop datorn från grunden igen om jag stötte på ett sådant fel, sedan köra uteslutningsmetoden för att hitta felande komponenten.
str8forthakill är inte uppkopplad
2012-04-29, 15:26   #7

Emil Å

Emil Åkered
Redaktör

Emil Ås avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jan 2003

Skicka ett PM till Meantek och länka till den här tråden, så kan han säkert hjälpa dig (och andra i framtiden).
▪ Asus UX32VD - Core i7 3517U - 10 GB DDR3 - Geforce GT 620M - 300 GB Intel 320
▪ Dell Venue 11 Pro - Atom Z3770 - 2 GB DDR3 - HD Graphics - 64 GB eMMC
Emil Å är uppkopplad nu
2012-04-29, 16:10   #8

SysGhost

Medlem

SysGhosts avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jul 2007

Enligt AWARD BIOS lista, tyder på tangentbordfel.
http://www.bioscentral.com/postcodes/awardbios.htm#

Enligt AMIBIOS lista, tyder 62 på något galet på någon DMA-address.
http://www.bioscentral.com/postcodes/amibios.htm#

Kolla upp vem det är (AMIBIOS eller AWARD) som stått för BIOS-mjukvaran, och kolla upp respektive POST-lista
Jag har för mig att ditt moderkort kör med AMIBIOS, men kan inte säga säkert.
Med det i tanken, misstänker jag att du kan ha en korrupt BIOS-mjukvara. Om detta berott på en felaktig "uppgradering" av BIOSET, eller på en dålig krets vet jag inte, men aktivera din sekundära BIOS-krets och se om felet avhjälps. Testa också att uppgradera eller flasha om ditt BIOS för att uteslute felaktigheter på den fronten.

Om det inte är en felaktig BIOS-flash, så är det högst troligt att något orsakar en allvarlig DMA-krock, eller så har du ett defekt moderkort (ESD-skada som börjar sätta sina spår månne?)
2012-04-29, 20:02   #9

Luxor ABC80

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SysGhost Visa inlägg
Enligt AWARD BIOS lista, tyder på tangentbordfel.
http://www.bioscentral.com/postcodes/awardbios.htm#

Enligt AMIBIOS lista, tyder 62 på något galet på någon DMA-address.
http://www.bioscentral.com/postcodes/amibios.htm#

Kolla upp vem det är (AMIBIOS eller AWARD) som stått för BIOS-mjukvaran, och kolla upp respektive POST-lista
Jag har för mig att ditt moderkort kör med AMIBIOS, men kan inte säga säkert.
Med det i tanken, misstänker jag att du kan ha en korrupt BIOS-mjukvara. Om detta berott på en felaktig "uppgradering" av BIOSET, eller på en dålig krets vet jag inte, men aktivera din sekundära BIOS-krets och se om felet avhjälps. Testa också att uppgradera eller flasha om ditt BIOS för att uteslute felaktigheter på den fronten.

Om det inte är en felaktig BIOS-flash, så är det högst troligt att något orsakar en allvarlig DMA-krock, eller så har du ett defekt moderkort (ESD-skada som börjar sätta sina spår månne?)
Problemet är att ingen av de felcoder som finnes i manualen stämmer listorna hos bios central.

Ok dags för strip down.

1. Ta bort ström sladden från datorn. Ta bort Bios batteriet i 1 min. Sätt in batteriet igen. Ta bort allt utom 1 minne,Cpu,Garfikkort,psu och bara pwr knappen inkopplad. Starta. Om bild gå till 2. Ingen Bild gå till 3.
2. Stäng av. Koppla in kb och mus. Starta. Om bild så stäng av. Sätt in resten av minnena. Starta. Fortsätt på dettta viset tills du har hittat den felande länken.
3. Stäng av. Byt minne. Starta. Om bild så stäng av. Följ 2 igen och lägg undan undan de felaktiga minnet. Om ingen bild byt grafikkort om du har möjlighet. Det går bra med vilket grafikkort som helst som du vet att det fungerar. Testa igen. Ingen bild gå till 4.
4. Om du har möjlighet så prova en annan PSU. Testa. Om ingen bild så återstår bara MoBo och CPU. Om du har mölighet så testa CPU på en annan dator. (kan vara svårt pga att LGA 2011 inte är de vanligaste bland "svensson" men har du en kompis så..)
5. Du har förstått iden. Man testar systemet tills man hitta vad som felar.

PS. Glömde det självklara: Kolla alla sladdar sitter fast. En dåligt intryckt sladd när man byggde systemet kan ge en mycket huvudbry. DS
2012-05-30, 09:31   #10

fredrik.m

Medlem

fredrik.ms avatar

Kanske lite sent sagt men jag har testat allt detta och har inte fungerat så jag skickade in den för en reparation.När den kom tillbaks var moderkortet, grafik kortet och lite av chassit spräckt så nu har jag skickat in den igen och ska få ett tangentbord efter alla fel det har varit med denna datorn. Den gick sönder 5 veckor efter att jag fått den i första hand -.-.
Tack för alla svar ändå
Ps. Om den funkar nu när den kommer tillbaks så var det nog värt det eftersom de har uppgraderat massa saker i datorn och ett nytt tangentbord.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb