Verktyg Visningsval
2012-04-29, 17:07   #1

musarn

Medlem

Plats: Halmstad

Registrerad: jan 2011

"Black screen of Death" vid uppstart [SOLVED]

Hej, har i nuläget spenderat över 12 timmar på att söka igenom forumet här på sweclockers/googlat problemet/försökt felsöka datorn själv efter att problemet upptäcktes men utan någon vidare lycka.

Vänder därför mig till alla medlemmar här på sweclockers i hopp om att någon stött på samma problem eller möjligtvis har förslag på en bra felsökningsmetod.

*Ställer upp det så strukturerat som möjligt med förhoppningen att det ska vara enkelt att följa.

*Innan du läser vidare så bör du vara medveten om att detta är ett väldigt svårlöst problem och är förmodligen något som kräver expertkunskaper.
*Personligen har jag endast grundläggande IT kunskaper/utbildning, vilket är anledningen till att jag söker hjälp.

Bakgrund:
Kört Windows 7 Ultimate 64-bitars under 10-12 månader utan problem.
De flesta drivrutinerna är förmodligen lika gamla som operativsystemet, bortsett från grafikdrivrutinen.

Felet uppstår enligt följande:
1. Datorn startar
2. Går igenom post
3. (Startar upp via hårddisken) Windows börjar ladda - dvs att windows loggan lyser i alla dess olika färger. Se bild: http://3.bp.blogspot.com/_S5Gab0ua8g...oot_Screen.png
4. (Då den blå "Välkommen" rutan ska komma upp vid automatisk inloggning blir skärmen istället helt svart.(Bortsett från att min muspekare fungerar). I detta läget kan jag inte heller komma åt någonting och når t.ex. inte aktivitetshanterare via ctrl alt delete etc. Se bild: http://cdn.blogsdna.com/wp-content/u...ome-screen.png (Istället för denna bild så är det helt svart).
Har även prövat att lämna kvar den i detta läge under en något längre stund (10-20 minuter) och fick då blåskärm. Inte hämtat dumpfil än.

Hittills prövat:
Windows startup repair både med ny windows disk och automatisk gjord av mitt installerade OS. - Hittar inget fel.
Startat windows i felsäkert läge och med lägsta grafikinställningar (tror det allmänt är känt som VGA-läget). - Samma problem.
Har prövat att byta DVI ingång till grafikkortet - påverkade ingenting.
Fortsätter nu med att starta upp datorn med hjälp av ett live OS på CD för att försöka utesluta hårdvaruproblem. - Kört Backtrack utan problem och räddat de viktigaste filerna, hårdvaruproblem kan i princip helt uteslutas.
Googlande pekar mot att det är fel i windows register och rekommenderar ett verktyg för att fixa registret men då ingen av dessa är "authenticated" så är det lite som att spela på rolett. Även om man gör liknande förändringar manuellt.
Någon som har goda register kunskaper och möjligtvis kan göra en bättre bedömning?
Provat att återställa datorn till den enda tidpunkt tillgänglig, (för två dagar sedan). - Samma problem kvarstår.
Provat att starta datorn i felsäkert läge med kommandotolken, fastnar då den laddar in "classpnp.sys" och ger sedan blåskärm. - Felet tycks ligga här.
Har kört chkdsk kommandot samt sfc /scannow. - utan resultat
Har ersatt classpnp.sys och den efterföljande drivrutinen med nya från en dator med samma OS. - utan resultat

Problemlösning - Nyttiga Länkar:
http://www.sevenforums.com/tutorials...-recovery.html - Är detta värt ett försök?
http://answers.microsoft.com/en-us/w...8?tab=MoreHelp - Enligt följande formuleras problemet/lösningar i Windows forum. Har själv svårt att bedömma vad som kan vara rimligt. Åsikter är väldigt uppskattade.
http://www.techhomethebacon.com/fix-...solutions.html - Roundup av Black screen of death lösningar för Vista. Enligt Windows forum, är problemet samma i både Win 7 samt vista. Åsikter är väldigt uppskattade.

Hårdvara:
Hårddisk:
Seagate Barracuda® 7200.12 1TB
SATA 3.0Gb/s, 32MB, 7200RPM
Moderkort:
ASUS Sabertooth P67, Socket-1155
ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, CFX & SLI, SATA 6G
Processorkylare:
Cooler Master Hyper 212 Plus CPU Kylare
Socket 755/1156/1366, 939/940/AM2/AM2+/AM3, 600~20
Nätagg:
Corsair AX 750W PSU
ATX 12V V2.31, 80 Plus Gold, Modular, 4x 6+2-pin P
Minnen:
Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9
Kit w/2x 4GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, 1.5V, Venge
Processor:
Intel Core? i5 Quad Processor i5-2500K
3,3GHz, Socket LGA1155, 6MB, Boxed
Grafikkort:
MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX
PCI-Express 2.0,"Twin Frozr II", GDDR5, 2xDVI, nat
Chassi:
NZXT Phantom Big Tower Svart
Fläktar: 2x 120mm Side, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Ba
DVD spelare:
Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5240S
DVDRW 24x, DL, SATA, Bulk, Black

Övrigt:
Antivirus program: Avast

Har övervägt att installera en nytt Windows OS på samma partition men då mina program försvinner så vill jag helst slippa detta. Började t.ex. lira Mass Effect 3 nyligen och vill helst slippa spela om de första 10 timmarna. Har även musikprojekt från FLstudio, filmer, serier m.m. (Har självklart viktigare saker likt skolarbeten etc men de bör enkelt kunna räddas via live CD).
(Dessutom har jag varit slarvig och har därför inte någon återställningspunkt som ligger någorlunda nära).

Drömscenariot vore om det existerar en fix till detta problem så att jag slipper ominstallera
(Uppdaterar min info så mycket som möjligt)

MVH
Musarn

Senast redigerad av musarn 2012-04-30 klockan 16:05.
musarn är uppkopplad nu
2012-04-29, 17:17   #2

bjjb

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: aug 2010

Om det rör saker som sparfiler från spel, varför bara inte kopiera dem innan du installerar om?
bjjb är inte uppkopplad
2012-04-29, 17:23   #3

Flingosh

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: jun 2008

Bara att köra en usb-sticka i datorn med backtrack och därifrån hämta de viktiga filerna från hårdisken om inte hårdisken har korrupt data dvs.
Flingosh är inte uppkopplad
2012-04-29, 17:24   #4

musarn

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av bjjb Visa inlägg
Om det rör saker som sparfiler från spel, varför bara inte kopiera dem innan du installerar om?
Min hårddisk på ett TB har även filmer/serier/musik och annat viktigt som jag inte heller vill förlora. Exempelvis musikprojekt som jag skapat i FLstudio m.m. Tror att jag fyllt den med ungefär 900 GB totalt varav uppskattningsvis åtminstone 200 GB är sådant som jag gärna vill behålla.

Blir rätt omfattande att flytta över allting :0

Tänkte snarare att en fix skulle underlätta det hela något otroligt.
Misstänker att det kan vara något med Nvidias drivrutiner, då jag nyligen satte igång automatisk update på dem. Rimligt?
Det är fullt möjligt att det skedde en update igår innan jag stängde av om detta nu kan ha påverkat
musarn är uppkopplad nu
2012-04-29, 17:28   #5

fantomsmurfen

Medlem

Registrerad: apr 2012

Man skall alltid ha en skild systempartition där man har Windows och program, allt annat skall man ha på en annan/andra partitioner.

Fungerar datorn i felsäkert läge?
fantomsmurfen är uppkopplad nu
2012-04-29, 17:35   #6

musarn

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av fantomsmurfen Visa inlägg
Man skall alltid ha en skild systempartition där man har Windows och program, allt annat skall man ha på en annan/andra partitioner.

Fungerar datorn i felsäkert läge?
Uppdaterade info i mitt inlägg. Windows har samma problem även i felsäkert läge
(Antar med lite eftertanke att detta förmodligen utesluter att det är fel på grafikdrivrutinen).
musarn är uppkopplad nu
2012-04-29, 21:36   #7

musarn

Medlem

Ingen som har erfarenhet av detta? Vore toppen att få lite input från andra som upplevt samma problem.

Har precis kört backtrack och kommit åt mina viktigaste filer o placerat dessa på ett USB.
Inga problem där alls och därav kan man nästan utesluta hårdvaruproblem helt.
Nästa steg blir förmodligen att pröva systemåterställning då jag hittills inte hittat någon fix.

http://www.blogsdna.com/5874/fix-vis...screen-fix.htm
En fil vid namn fixshell är något man ofta stöter på när man googlar problemet. Trovärdigt?

Provat att återställa datorn till den enda tidpunkt tillgänglig, (för två dagar sedan). Samma problem kvarstår.

Felet tycks ligga hos filen classpnp.sys, då den fastnar när under startup för felsäkert läge som sedan leder till blåskärm.

Senast redigerad av musarn 2012-04-29 klockan 22:54.
musarn är uppkopplad nu
2012-04-30, 12:42   #8

musarn

Medlem

Just nu har problemet ändrats och istället för att skärmen blir blank efter windows laddat så tappar skärmen istället signalen och datorn rebootar.
Kan fortfarande inte nå safe mode då den fastnar på classpnp.sys, trots att jag prövat ersätta denna.

EDIT: försvann då jag avlägsnade ett USB minne. Ursprungliga problemet kvarstår.

Senast redigerad av musarn 2012-04-30 klockan 12:55.
musarn är uppkopplad nu
2012-04-30, 13:58   #9

musarn

Medlem

En ominstallation verkar vara enda utvägen

Finns möjligheten att behålla program etc om jag installerar exempelvis den nya installationen som ett extra OS, alternativt installerar den över den gamla partitionen?

Vad försvinner och vad behåller jag? Vilket är "best practice" så att säga?
musarn är uppkopplad nu
2012-04-30, 14:13   #10

Piece of Cake

Medlem

Piece of Cakes avatar

Plats: Partille-Göteborg

Registrerad: jun 2009

Jag har inte kollat alla länkar du angav i OP, men jag hade ett liknande problem och det visade sig vara nätverksdrivrutiner som var orsaken.
Testa att dra ut nätverkssladden och se om det hjälper. Om du kör trådlöst så testa med att stänga av det eller nåt sådant.
Kanske inte hjälper, men värt ett försök i alla fall i och med att det är så enkelt.
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG KAN HITTA TILLBAKA!
Piece of Cake är inte uppkopplad
2012-04-30, 14:23   #11

musarn

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake Visa inlägg
Jag har inte kollat alla länkar du angav i OP, men jag hade ett liknande problem och det visade sig vara nätverksdrivrutiner som var orsaken.
Testa att dra ut nätverkssladden och se om det hjälper. Om du kör trådlöst så testa med att stänga av det eller nåt sådant.
Kanske inte hjälper, men värt ett försök i alla fall i och med att det är så enkelt.
Tack för ditt svar, testade av en ren slump igår att starta datorn utan nätverkssladd så tror dessvärre inte att det hjälper mig något

Testar just nu att köra en ominstallation på samma partition för att se om det hjälper ^^
musarn är uppkopplad nu
2012-04-30, 16:06   #12

musarn

Medlem

[SOLVED]

Installerade en ny windows installation på samma partition och allt verkar nu fungera. Blir att flytta över allt det gamla från mina förra installation som ligger sparat som windows.old. Blir en del jobb men burken fungerar iaf
musarn är uppkopplad nu
Sök jobb