Verktyg Visningsval
2012-04-29, 20:10   #1

hawcan

Medlem

Plats: Umeå

Registrerad: jul 2010

Dator stänger av sig spontant.

Hej!

Datorkrångel igen. Datorn stänger plötsligt av sig själv utan förvarning. Jag behöver inte göra något grafikintensivt för att det ska hända. Vanlig slösurf räcker.

Spontant misstänker jag att PSUn blivit slö. En Corsair 400W som har fungerat perfekt i några år. Har inte gjort några uppdateringar med grafikkort eller så heller. Den försöker starta upp sig själv efter en stund men fastnar då oftast vid moderkortsloggan. Hoppas verkligen inte det är mobot som är slut.

Kan detta bekräftas på något vis? Laddade ner HWmonitor men vet inte riktigt vad jag letar efter.
Skulle kunna posta en wall of text från den om någon kan hjälpa att tyda den.

Windows 7.
Radeon 6850.
AMD Phenom 2 X4.
8gig RAM (nya fina).

Tacksam!
hawcan är inte uppkopplad
2012-04-29, 20:16   #2

pompa_kumla

Medlem

pompa_kumlas avatar

Plats: kumla

Registrerad: jul 2008

har du formaterat om?`testa en sticka i taget
2012-04-29, 20:22   #3

Blazin87

Medlem

Blazin87s avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: mar 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hawcan Visa inlägg
Hej!

Datorkrångel igen. Datorn stänger plötsligt av sig själv utan förvarning. Jag behöver inte göra något grafikintensivt för att det ska hända. Vanlig slösurf räcker.

Spontant misstänker jag att PSUn blivit slö. En Corsair 400W som har fungerat perfekt i några år. Har inte gjort några uppdateringar med grafikkort eller så heller. Den försöker starta upp sig själv efter en stund men fastnar då oftast vid moderkortsloggan. Hoppas verkligen inte det är mobot som är slut.

Kan detta bekräftas på något vis? Laddade ner HWmonitor men vet inte riktigt vad jag letar efter.
Skulle kunna posta en wall of text från den om någon kan hjälpa att tyda den.

Windows 7.
Radeon 6850.
AMD Phenom 2 X4.
8gig RAM (nya fina).

Tacksam!
Posta en printscreen på ditt HW monitor
Intel Core i5 2500k @ 4.6ghz | Zotac GTX 470 | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | 8GB G.Skill ARES 1866mhz CL9 | Corsair VX550W | OCZ Agility 3 60gb | Intel G2 160gb SSD | WD Green 500gb 7200rpm 64mb | Hitachi 500gb 5400rpm 32mb | Creative X-Fi Xtreme Gamer | Razer Kraken Pro | Steelseries 4HD | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Samsung SA300 22"
Blazin87 är inte uppkopplad
2012-04-29, 22:01   #4

hawcan

Medlem

Här en skärmdump:

pompa_kumla: omformatera ser jag som en last resort. Litar ganska hårt på ramstickorna då de är nya corsairs som funkat toppen sedan jag skaffade dem. De jag hade innan krånglade mkt men det var snarare frysningar och bluescreen. Tycker inte detta verkar vara ett ram fel. PSUn känns sannolik då den verkligen beteer sig som att en propp hade gått.
2012-04-29, 22:18   #5

hawcan

Medlem

Hände nyss igen trots att jag sänkt ner grafikkortet till fabriksintällningarna.
Fick en skum screen vid startup som jag inte sett tidigare.

Vet inte om den säger något.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb