Verktyg Visningsval
2012-04-29, 22:12   #1

Oscar-Sand

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: jan 2011

Får inte igång datorn

Hallå,

Jag har uppgraderat min gamla dator som är en ASUS Aspire M5800 1tb stationär med Intel Pentium E5400 och GT 220 1gb. Jag lirade lite Black ops på den men jag tröttnade på att lira på lägsta lägsta på allting och ändå massor av hack. Så jag ar uppgraderat min dator. Jag har fått grafik kort, processor och moderkort. Grafik kortet är en Sparkle GTX 580 direkt från Kina, processorn är en Intel Core i7 2700K också från Kina. Moderkortet är ett Gigabyte kort http://www.inet.se/produkt/1902095/gigabyte-p67a-d3-b3. Ram minnet är inte utbytt det är 2x2 gb 1333MHz, 128x8 vad det betyder vet jag inte 1,5V EP från Unifosa, PSU är från gamla datorn max 450-500Watt. Hårddisk är en 1 tb hårddisk från gamla datorn. Samma sak med optiska läsaren.

Det är första gången jag byter ut några delar från datorn. Jag har aldrig tidigare byggt en dator.

Jag vet att det kommer komma frågo om varför jag köpte lite delar från Kina så. Delarna är billigare där. Min pappa har en fabrik där så han har kunnat ta hem delarna efter sina besök vilket gjort att jag inte behövt betala slyhöga fraktkostnader.

Jag satte i alla fall ihop delarna idag då min pappa kom hem från Kina och hade med sig processorn. Men han hade glömt köpa en adapter DVI-I till VGA eftersom grafikkortet bara har DVI-I kontakter och min skärm bara har VGA. Så jag körde ihop systemet fast med min gamla GT 220 grafik kort istället för GTX 580. Allting startar och så. Men så kommer jag till läget där det står. Starta windows i repareringsläge (rekommenderas) eller något och Starta windows normalt. Och jag kan inte använda piltangenterna för att komma ner till normalt läge. Så jag kör på att datorn ska "repareras". Den reparerar i 20 min och sedan står det att det inte kan repareras.

Jag vet inte vad det beror på men jag har mina gissningar.

Ram minnerna passar inte ihop med processorn som är mycket nyare.
Hårddisken är pajj.
Ram minnerna passar inte med moderkortet.

Det är möjligt att jag är helt ute och cyklar men eftersom jag aldrig byggt en dator så vet jag inte. Behöver ni mer information så får ni säga till.

Tack på förhand/
Oscar
Oscar-Sand är inte uppkopplad
2012-04-29, 22:41   #2

FamousDonkey

Medlem

FamousDonkeys avatar

Plats: Sundsvall

Registrerad: feb 2012

Du måste installera om windows efter moderkortsbyte, är minnerna DDR3?

Skickades från m.sweclockers.com
FamousDonkey är inte uppkopplad
2012-04-29, 22:43   #3

Oscar-Sand

Medlem

Så köpa ett nytt Windows ok soft.

Ja de är DDR3 jag ska köpa nya snart då blir det 4x4gb. Får se om jag hittar några bra i Kina.
2012-04-29, 22:46   #4

FamousDonkey

Medlem

FamousDonkeys avatar

Plats: Sundsvall

Registrerad: feb 2012

Vad är det för nätagg du har?

Skickades från m.sweclockers.com
FamousDonkey är inte uppkopplad
2012-04-29, 22:49   #5

sj6

Medlem

sj6s avatar

Plats: Karlskrona

Registrerad: feb 2007

Edit: Läste fel, FSP är bra agg.

Senast redigerad av sj6 2012-04-29 klockan 22:55.
System: CM HAF 912 Plus || i7 950 @ Stock || Noctua NH-U12P SE2 || Asus x58 Sabertooth || Corsair XMS3 7-8-7-20 6GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || Crucial 128GB Real SSD C300 || Samsung Spinpoint F3 1TB || Chieftec Nitro Series 750W Bronze
sj6 är uppkopplad nu
2012-04-29, 22:50   #6

Oscar-Sand

Medlem

FSP Group Inc Max 450Watt Peak 500Watt 80 plus bronze
2012-04-29, 22:57   #7

Oscar-Sand

Medlem

på hårddisken har jag Windows 7 64 bit. Jag hade tänkt byta nätagg det var bara att jag blev ivrig att prova halva datorn. Jag ska byta chassi då det nya moderkortet är ATX men i chassit får det bara plats mATX. Så jag gjorde lite modifieringar. Nätagget ska jag byta till ett modulärt 700-800watt agg jag har inte riktigt bestämt mig. Ram minnen ska jag som sagt byta ut till 4x 4 gb försöker hitta Corsair minnen i Kina men det är en väldig utmaning.

Men jag vet inte om jag ska byta moderkort till ett Asus Z68 kort istället. Då det är lite bättre har jag hört.

Senast redigerad av Oscar-Sand 2012-04-30 klockan 06:48.
2012-04-30, 06:48   #8

Oscar-Sand

Medlem

Om jag har förstått det rätt så måste jag installera om Windows på datorn om jag byter ut moderkortert. Men måste jag köpa ett nytt Windows eller kan jag använda det gamla på något sätt? Hur gör jag det i så fall.
2012-04-30, 06:58   #9

slobodan87

Medlem

Registrerad: jun 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Oscar-Sand Visa inlägg
Om jag har förstått det rätt så måste jag installera om Windows på datorn om jag byter ut moderkortert. Men måste jag köpa ett nytt Windows eller kan jag använda det gamla på något sätt? Hur gör jag det i så fall.
Har du någon windows på någon skiva eller usb minne du kan installera ifrån? Är din dator du hade innan en "köpe" dator så har ud antagligen inte de då dem brukar komma förinstallerade. Då rekommenderar jag dig istället att köpa en WIN 7 OEM skiva och börja helt på ny kula. Troligtvis så är de massa gamla drivrutiner och saker som strular upp din nya uppgradering.
Stationär: Chassi: Fractal Design R4 White PSU: Corsair HX 650W MoBo: Asus P8Z77 Deluxe CPU: Ivy Bridge 3570K @ 4.2ghz GPU: Asus GTX 780 Direct CUII SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Asus PB278Q + BenQ GL2450
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 4 Tablet: Asus Transformer Book T100
slobodan87 är inte uppkopplad
2012-04-30, 07:10   #10

WongFeiHung

Medlem

WongFeiHungs avatar

Plats: Åbo, Finland

Registrerad: feb 2004

Och förrän du frågar hur du ska installera om Windows så använd sökfunktionen
Det var precis en mod som hade skrivit en guide om det.
Good luck
Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: SLI GeForce GTX 660 Ti 2GB RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win7 Ultra, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.
WongFeiHung är inte uppkopplad
2012-04-30, 07:12   #11

Henke103

Medlem

Plats: Ronneby

Registrerad: dec 2010

Du måste nog köpa nytt windows i Kina
Henke103 är inte uppkopplad
2012-04-30, 07:20   #12

Oscar-Sand

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Henke103 Visa inlägg
Du måste nog köpa nytt windows i Kina
Det hoppar jag nog över Så jag inte får det på Kinesiska.
2012-04-30, 07:42   #13

Oscar-Sand

Medlem

Jag har tänkt lite. Eftersom jag kommer att ha ganska högpresterande komponeter så kommer min gamla HDD som går på Sata II att dra ner prestandan och den upplever som trög. Så jag hade kanske tänkt köpa en SSD 128gb eller 256gb där jag kan ha windows och stora spel. Men då till min fråga. Om jag nu idag går ner och köper en windows 7 64 bit skiva och installerar den på min 1tb HDD. Kan jag sedan om jag köper en SSD om kanske 1-2 månader att föra över Windows till SSD utan att köpa en till skiva?
2012-04-30, 07:49   #14

Oaky

Medlem

Oakys avatar

Plats: Vikingstad

Registrerad: sep 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Oscar-Sand Visa inlägg
Jag har tänkt lite. Eftersom jag kommer att ha ganska högpresterande komponeter så kommer min gamla HDD som går på Sata II att dra ner prestandan och den upplever som trög. Så jag hade kanske tänkt köpa en SSD 128gb eller 256gb där jag kan ha windows och stora spel. Men då till min fråga. Om jag nu idag går ner och köper en windows 7 64 bit skiva och installerar den på min 1tb HDD. Kan jag sedan om jag köper en SSD om kanske 1-2 månader att föra över Windows till SSD utan att köpa en till skiva?
Du behöver inte köpa en till winskiva utan installerar om windows med den skivan och nyckel du har. Då såklart på SSD disken. Du kan installera om windows hur många ggr du vill (på samma burk) Köper du en OEM windows tror jag du måste ring till MS om du har bytt moderkort efter du aktiverat det.

Jag brukar personligen formatera och installera om win typ 2 ggr per år för att rensa burken. Det är enklare än att "städa" i den. Tycker jag iaf.

Angående minnen tycker jag du kan köpa de i sverige då de är så pass billiga. Skillnaden från att ta de från Kina kan knappt vara värt det.

Lycka till!!!
2012-04-30, 14:50   #15

Oscar-Sand

Medlem

Hallå,

Nu har jag köpt en OEM Windows 7 64 bit skiva. Så till frågan måste jag avinstallera den andra Windows på hårddisken innan att jag installerar nya skivan? Eller är det bara att köra på? Installerar jag drivrutinerna för moderkortet samtidigt?
2012-04-30, 18:44   #16

Oscar-Sand

Medlem

Hallå,

Nu har jag köpt en OEM Windows 7 64 bit skiva. Så till frågan måste jag avinstallera den andra Windows på hårddisken innan att jag installerar nya skivan? Eller är det bara att köra på? Installerar jag drivrutinerna för moderkortet samtidigt?
2012-04-30, 19:01   #17

hjorten66

Medlem

hjorten66s avatar

Plats: Höganäs

Registrerad: dec 2010

Du får välja formatera C: under installationen,drivrutiner till moderkort mm installerar du när windows är installerat.
Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate
hjorten66 är inte uppkopplad
2012-04-30, 19:26   #18

Oscar-Sand

Medlem

Eftersom det är första gången jag byggt ihop en dator så vet jag inte hur man installerar windows. Jag sökte i sökfunktionen och då kom det upp en Guide: Hur installerar man Windows 7 eller något i den stilen. Men då stod det att man måste installera massor av program och sånt och jag förstod ingeting. Är det inte bara att när man satt på datorn att mata in skivan så kommer det upp en vanlig ruta man ska följa som vid vanlig installation?
Annars skulle jag behöva en nybörjar guide
2012-04-30, 19:56   #19

Tuxsux

Medlem

Tuxsuxs avatar

Plats: Skara

Jag skulle rekommendera att du via någon dator skaffar drivrutiner till din dator via datorns hemsida. Det är föratt ev nätverkskort och ljud möjligen skulle kunna strula till det för dig annars. Sen är det bara att tuta och köra ,i början av installationen får du frågan om du skall uppgradera eller nyinstallera (tror jag det var om ej ordagrant) välj då din C partition och begär formatering, som kommer att ges som alternativ. Lycka till.
LUR: Lumia920 den gula dessutom
Tuxsux är inte uppkopplad
2012-04-30, 20:15   #20

Oscar-Sand

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tuxsux Visa inlägg
Jag skulle rekommendera att du via någon dator skaffar drivrutiner till din dator via datorns hemsida. Det är föratt ev nätverkskort och ljud möjligen skulle kunna strula till det för dig annars. Sen är det bara att tuta och köra ,i början av installationen får du frågan om du skall uppgradera eller nyinstallera (tror jag det var om ej ordagrant) välj då din C partition och begär formatering, som kommer att ges som alternativ. Lycka till.
Jag har drivrutiner på en CD för moderkortet(det står att ljud och nätverks rutiner ingår) och drivrutinerna för grafik kortet på ett USB minne.

Nu till noob delen. i början av installationen? hur kommer jag till början av installationen t.ex tryck på starta datorn knappen tryck sedan på F10 och klicka på BIOS CDROM sedan matar du in Windows skivan och då kommer en ruta upp där du ska genomföra en vanlig installation. När installationen är färdig matar du in Moderkorts rutinern skivan och när de är installerade matar du in grafik korts rutinern USB. Hur kommer jag till C partition? Vad är det?

Jag förstår att det inte är rätt ovanför. Jag bara skrev något. Men ungefär så behöver min plan nybörjar manual se ut
2012-05-01, 05:10   #21

Tuxsux

Medlem

Tuxsuxs avatar

Plats: Skara

Hmm tror det bättre du bara gör det? och när installaztionen pågår så ser du väldigt lätt vad du skall ta dig till, är på jobbet nu hinner inte skriva bättre än så, men jag tror det vore enklast så?
LUR: Lumia920 den gula dessutom
Tuxsux är inte uppkopplad
2012-05-01, 12:23   #22

Oscar-Sand

Medlem

Jag har kommit så långt att jag tryckt på F12 och valt kommer in på en boot meny och väljer CDROM så står det tryck på valfri knapp för att läsningen av filer från CD eller DVD ska börja. Jag trycker och det händer ingeting. Så då börjar den reparera sig själv och det fungerar inte för det står något om bad driver och mycket mer.

Jag håller på att försöka återställa hårddisken. Men vet inte om det kommer att hjälpa.
2012-05-01, 15:35   #23

Oscar-Sand

Medlem

Nu har jag fått igång allting och alla komponenter inklusive de kinesiska fungerar mer än utmärkt och jag kan glädja mig åt väldigt bra prestanda. Mitt nästa projekt är att bygga en dator med bara delar från Kina det får inte vara en enda skruv från något annat land.

Tack för all hjälp med Windows och hur jag skulle installera det.
2012-05-02, 09:21   #24

Oaky

Medlem

Oakys avatar

Plats: Vikingstad

Kul att det löste sig.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb