Nybyggd komplett dator, vill eventuellt returnera allt pga problem. Snälla hjälp mig.

Permalänk
Medlem

Nybyggd komplett dator, vill eventuellt returnera allt pga problem. Snälla hjälp mig.

Hej,

Det är så här. Jag har precis inhandlat delar till en ny dator, det är från CDON, Inet, JME Data och Komplett delarna kommer. Efter en hel kvälls byggande (med ESD-armband) och med allmän försiktighet och noggranhet så startar inte datorn. Den når inte post utan den snurrar igång och enligt moderkortets lampor är typ allt fel, men jag förstår inte hur. Jag har inte glömt moderkortsdistanserna och allt verkar vara kopplat rätt. Har spelat in det om någon är intresserad, där jag försöker visa hur allt ser ut:

http://www.youtube.com/watch?v=8InjVvV8B_g

Edit: Jag vet att SATA-kablarna inte är ikopplade. Jag fick rådet att koppla ur allt förutom minnena för att felsöka. Minnena är kompatibla (RipjawsX 2x4GB) och placerade på rätt plats. Jag tagit av och på dem för att kolla så att de inte satt konstigt. Jag har inget grafikkort för jag väntar på GTX 670/660.

Jag ångrar mig något förbannat nu och önskar att jag hade köpt en färdigbyggd dator med heltäckande garanti för att slippa sån här ångest.

Alltså, skulle jag kunna ta isär hela datorn, göra rent processor och processorkylare och leta upp alla kablar och så gott det går få ner alla delar i sina respektive kartonger och skicka tillbaka. Eller kommer det gå åt helvete? Kommer de kräva mig på pengar? Jag har inte slängt något, annat än kanske någon liten plastpåse som sladdar har legat i.

Det är det eller att lämna in den för felsökning på den lokala datorbutiken. Det tar emot att returnera allt för varje del var noga genomtänkt från mig sida och det är inget jag kommer få i en färdigbyggd dator.

Grejerna:

Seasonic X-460FL
i7 2700K med en Thermalright HR-02 Macho
Asus P8Z77-V Pro
G-Skill RipJawsX 1600Mhz 2x4GB CL9
Intel 520 120GB plus en 2TB lagringsdisk

Allt är nytt i ett nytt FD R3.

Permalänk
Avstängd

Om du skulle börja med att ge specs på datorn.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Om du skulle börja med att ge specs på datorn.

Seasonic X-460FL
i7 2700K med en Thermalright HR-02 Macho
Asus P8Z77-V Pro
G-Skill RipJawsX 1600Mhz 2x4GB CL9
Intel 520 120GB plus en 2TB lagringsdisk

Allt är nytt i ett nytt FD R3.

Permalänk
Medlem

vad menar du med post? typ bios?

Permalänk

Kommer du in i BIOS?
Är allt svart?

Permalänk
Medlem

Kolla i manualen vilka lampor det e som lyse roch visar fel:
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1155/P8Z77-V_PRO/E7198...

Kan bara se att det är BOOT_DEVICE_LED som lyser hela tiden vilket tyder påa tt dne inte hittar någon hårddisk/bootenhet(?).

Men eftersom du hade problem innan du kopplade ur hårddiskarna bör du prova köra memtest på en minnessticka i taget om det skulle vara en av dem som är källan till felet.

Permalänk

Kan det bero på att du inte har något grafikkort tro?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av independent20:

Kan det bero på att du inte har något grafikkort tro?

Kan det nog vara. Iofs ska Z77 ju ha stöd för den integrerade gpu-delen men det har ju varit en del problem om jag minns rätt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poss3:

vad menar du med post? typ bios?

POST är innan BIOS när det piper till lite från moderkortet. Jag kommer inte ens dit.

Skrivet av StabTheDrama:

Kommer du in i BIOS?
Är allt svart?

Ja, svart, jag kommer inte in i bios.

Skrivet av betan:

Kolla i manualen vilka lampor det e som lyse roch visar fel:
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1155/P8Z77-V_PRO/E7198...

Kan bara se att det är BOOT_DEVICE_LED som lyser hela tiden vilket tyder påa tt dne inte hittar någon hårddisk/bootenhet(?).

Men eftersom du hade problem innan du kopplade ur hårddiskarna bör du prova köra memtest på en minnessticka i taget om det skulle vara en av dem som är källan till felet.

Jo, det är för att jag provade efter ett tips att starta datorn med endast minne och processor ikopplat. De lampor som lyser rött annars är DIMM och CPU, vilket jag tror är alla.

Det är väl att prova med ett minne i taget, mitt psyke pallade bara inte felsöka mer, jag höll på att bryta ihop. Jag har alltså inte provat ett minne i taget än.

Skrivet av independent20:

Kan det bero på att du inte har något grafikkort tro?

Jag vet inte, det vore konstigt.. Det är ju ett sprillans moderkort, det ska ju funka utan problem så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

[Video]Nybygge når inte POST.

Hej,

Jag har använt ESD-armband nästan hela tiden. Någon gång glömde jag det, men några stötar har då inte inträffat. Moderkortsdistanserna är monterade. Minnena i rätt slots. Det jag har provat är ta ur och i minnena samt koppla bort precis allt utom minnena (vilket jag gjort på videon, därför lyser även SATA-lampan rött). Jag har inte provat starta den med endast ett minne, dels för att jag inte förstår varför det ens är lönt och dels för att då måste jag ta bort fläkten från kylaren och jag är så utless på att röra i datorn just nu för en sån chansing, jag känner jag bryter ihop om jag tvingas lägga ner mer tid på den utan att lyckas.

I alla fall, både CPU-lampan och DIMM-lampan lyser rött. Det finns en sak som hänt och det är att jag tog lite för mycket kylpasta så det hamnade lite utanför när jag satte på kylaren, men jag tror inte det var så mycket så att det for ut på någon krets.

Seasonic X-460FL
i7 2700K med en Thermalright HR-02 Macho
Asus P8Z77-V Pro
G-Skill RipJawsX 1600Mhz 2x4GB CL9
Intel 520 120GB plus en 2TB lagringsdisk

Allt är nytt i ett nytt FD R3.

Jag är tacksam för alla svar..

Edit: Videon som jag glömde: http://www.youtube.com/watch?v=8InjVvV8B_g

Permalänk
Medlem

du kan ju i alla fall vänta tills du fått grafik kortet innan du ger upp.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in processorströmmen? Kunde inte se det

Nvm såg att det var inkopplat nu. Har du vänt processorn åt rätt håll?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av Kent:

Kan det nog vara. Iofs ska Z77 ju ha stöd för den integrerade gpu-delen men det har ju varit en del problem om jag minns rätt.

i7 2700K har väl ingen gpgpu, eller?

Permalänk
Medlem

pröva starta datorn utan grafikkort och koppla skärmen till moderkortets interna?

Visa signatur

Fractal Design Meshify - Asus Z370-P - I59600K - 16gb Corsair Vengeance - GTX 2070 - Samsung M2 500GB - ASUS 24" VG248QE 144Hz - QPAD MK80 - Qpad 5k - Qpad CT XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyfek:

Har du kopplat in processorströmmen? Kunde inte se det

Nvm såg att det var inkopplat nu. Har du vänt processorn åt rätt håll?

Jodå, jag var sjukt försiktig när jag monterade den. Den satt perfekt.

Skrivet av independent20:

i7 2700K har väl ingen gpgpu, eller?

Den har det.

Permalänk
Avstängd

Varför startar du en ny tråd om samma sak ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goldyz:

du kan ju i alla fall vänta tills du fått grafik kortet innan du ger upp.

Tja, jo. Men då betalar jag nog ändå hellre för en felsökning så att jag vet att allt funkar (eller inte..) innan dess för att slippa det här. Annars så är ju Z77 ännu bättre än tidigare chipsets på den intregrerade grafikdelen så jag tycker inte det ska vara problemet :/

Permalänk
Skrivet av independent20:

i7 2700K har väl ingen gpgpu, eller?

Är det som jag tror så har du inget som kan visa någon bild på din skärm (så det är klart att du får en svart skärm). Även om du har kontakter för skärmen på Z77 korten så är det de nya Ivy Bridge processorerna som agerar "grafikkort" och det är inte en sådan processor du har.
Visade sig vara fel!

Har du möjlighet att låna ett grafikkort i väntan på ditt eget så testa det. Jag brände ett grafikkort för några år sedan och då aggerade min dator på samma sätt. Det hände inge ting förutom att lite fläktar började snurra och power led etc lös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixtah:

pröva starta datorn utan grafikkort och koppla skärmen till moderkortets interna?

Jag har inget externt grafikkort.

Skrivet av WongFeiHung:

Varför startar du en ny tråd om samma sak ?

Därför att den andra främst hade med eventuell retur att göra och för att jag tänkte öka mina chanser för ett svar, det ska väl inte skada så mycket? Det är två välformulerade trådar som inte borde smutsa ner forumet så här på kvällkvisten. Men jag kanske har fel.

Permalänk
Avstängd

Det är mot forumreglerna att starta nya trådar om samma sak

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av independent20:

i7 2700K har väl ingen gpgpu, eller?

Nej den har ingen GPGPU eftersom det inte är hårdvara. GPGPU används på GPUn.
2700k Har en integrerad HD3000 krets. Så ja den har en GPU.

Permalänk
Medlem

Bara för att den har det behöver den inte nödvändigtvis autoaktiveras om det inte sitter ett grafikkort i.
Prova med ett grafikkort o slå på den intergrerade grafiken så kommer det funka som en smäck sen

Permalänk
Medlem

Prova ta bort ena ram minnet, det kan funka då

Men det känns som mb är trasigt om du inte ens kommer till post.
Btw, det finns ingen video

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Det är mot forumreglerna att starta nya trådar om samma sak

Det är inte två trådar om samma sak och det är inte i samma forum. Tack för hjälpen.

Skrivet av morxy49:

Prova ta bort ena ram minnet, det kan funka då

Men det känns som mb är trasigt om du inte ens kommer till post.
Btw, det finns ingen video

Ursäkta mig jag glömde, här: http://www.youtube.com/watch?v=8InjVvV8B_g

Om det funkar på ett minne, vad skulle då göra sen?

Permalänk
Skrivet av mangemongen:

Jag har inget externt grafikkort.

Har din processor en inbyggt grafikprocessor då?

EDIT: Tydligen så har den det :I

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Avstängd

Allt det och mycket mer har tagits upp i den första tråden han skapade.....

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

Har din processor en inbyggt grafikprocessor då?

Ja, det har den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Bara för att den har det behöver den inte nödvändigtvis autoaktiveras om det inte sitter ett grafikkort i.
Prova med ett grafikkort o slå på den intergrerade grafiken så kommer det funka som en smäck sen

Men vad sjukt. Jag har tyvärr inget grafikkort dock.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det är möjligt att grafikdelen i min processor inte är aktiverad och att jag behöver ett externt grafikkort för att manuellt aktivera grafikdelen i BIOS först. Det är det eller minnena verkar det som. Tack för all hjälp!

Skrivet av WongFeiHung:

Allt det och mycket mer har tagits upp i den första tråden han skapade.....

Låt mig bara vara. Lämna Sweclockers. Gå ut och ta en nypa frisk luft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mangemongen:

Det verkar som att det är möjligt att grafikdelen i min processor inte är aktiverad och att jag behöver ett externt grafikkort för att manuellt aktivera grafikdelen i BIOS först. Det är det eller minnena verkar det som. Tack för all hjälp!

Låt mig bara vara. Lämna Sweclockers. Gå ut och ta en nypa frisk luft.

Nee sitter på jobb och har tråkigt, så försvinner nog ingenstans. Undrar bara varför du tror att ditt problem är viktigare änn andras ?
Du sa tidigare att denna tråd inte var likadan som den förra, nu har alla gått igenom samma saker igen. Skiljer verkligen mycket på dem

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.