Produkter kopplade till tråden
Produkt (4 st) Bästa pris Betyg
Asus P8Z77-V Pro (Moderkort) 2383:- 9.2
G.Skill Ripjaws DDR3 PC12800/1... 699:- 10
Intel Core i7 2700K 3,5GHz Soc... 3661:- 9.5
Seasonic X-460 Fanless 460W (Nätaggregat) 1249:- 9.22
Sidan 2 av 4 1 2 34

Verktyg Visningsval
2012-05-01, 23:29   #31

HElephant

Medlem

HElephants avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: nov 2011

Ett tips är att testa ALLT utan chassi, för att se så att det fungerar... Annars så kan sådant som förekom i detta fall hända.

HElephant är inte uppkopplad
2012-05-01, 23:30   #32

Wallman_91

Medlem

Plats: Norrköping

Registrerad: feb 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av WongFeiHung Visa inlägg
Nee sitter på jobb och har tråkigt, så försvinner nog ingenstans. Undrar bara varför du tror att ditt problem är viktigare änn andras ?
Du sa tidigare att denna tråd inte var likadan som den förra, nu har alla gått igenom samma saker igen. Skiljer verkligen mycket på dem
Det är väl inte hela världen? Lägg ner nu finns kanske roligare trådar du kan besöka om du redan sett allt som står i denna?
2012-05-01, 23:31   #33

Haibane

Medlem

Haibanes avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: apr 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av WongFeiHung Visa inlägg
Nee sitter på jobb och har tråkigt, så försvinner nog ingenstans. Undrar bara varför du tror att ditt problem är viktigare änn andras ?
Du sa tidigare att denna tråd inte var likadan som den förra, nu har alla gått igenom samma saker igen. Skiljer verkligen mycket på dem
Om du nu tycker att han är en dålig människa för att han dubbelpostar, varför skriva värdelösa inlägg som bumpar tråden?
Hjälp killen istället så kanske han inte skapar fler trådar. Du skapar bara irritation hos trådskaparen och oss som faktiskt försöker hjälpa till.

Lämna frågan om dubbelpostande åt moderatorerna istället.

OT: Är det ett z77 moderkort du har? Om så är fallet så kanske du måste uppdatera bios för att de skall stödja sandybridge?
Det sägs ju att moderkortet skall vara bakåtkompatibelt men av erfarenhet så vet jag att det inte alltid fungerar som det skall...
Intel i7 4790@ 4.4Ghz, Corsair h100i, EVGA 780ti, 16 Gb A-Data 1600MHz, Asus z97 PLUS mitx, System:OCZ Vertex 3 Max IOPS, Spel: Intel 335 240gb, Media: WD Black caviar 1tb, Seasonic XP^2 660W, BitPhenix Phenom-mitx.
Haibane är inte uppkopplad
2012-05-01, 23:34   #34

WiZzard

Medlem

WiZzards avatar

Plats: Lysekil

Registrerad: nov 2010

En dator fungerar bara om du säger till den att göra rätt saker. alltså. bryt inte ihop. det går att fixa Swec forum brukar lösa de mesta

Kan dock inte bidra med någon felsökning xD

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |
WiZzard är inte uppkopplad
2012-05-01, 23:34   #35

WongFeiHung

Medlem

WongFeiHungs avatar

Plats: Åbo, Finland

Registrerad: feb 2004

Ok kanske lite onödigt, lite grinig idag o nu var det den här stackaren som fick lida lite, fast som Haibane sa, free bumps for everyone !!
Och till hjälpandet, köp/låna ett grafikkortet så börjar det hända grejer, som det nu sagts i 2 trådar =)
Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: SLI GeForce GTX 660 Ti 2GB RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win7 Ultra, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.
WongFeiHung är inte uppkopplad
2012-05-01, 23:38   #36

qMetal

Medlem

Registrerad: dec 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Haibane Visa inlägg
Om du nu tycker att han är en dålig människa för att han dubbelpostar, varför skriva värdelösa inlägg som bumpar tråden?
Hjälp killen istället så kanske han inte skapar fler trådar. Du skapar bara irritation hos trådskaparen och oss som faktiskt försöker hjälpa till.

OT: Är det ett z77 moderkort du har? Om så är fallet så kanske du måste uppdatera bios för att de skall stödja sandybridge?
Det sägs ju att moderkortet skall vara bakåtkompatibelt men av erfarenhet så vet jag att det inte alltid fungerar som det skall...
Det är bra att man säger till så han inte fortsätter dubbelposta en massa. Skulle vara jobbigt forum med det överallt.

Ang. moderkortet så känns det ju som att eftersom CPU:n redan funnits ute ett tag och moderkortet skapats efteråt så skulle det vara drygt om det inte redan stödde det utan att uppdatera BIOS. Känns mer som att BIOS-uppdatering krävs för Ivy Bridge processorerna på de äldre p67, z67 moderkorten isåfall.
qMetal är inte uppkopplad
2012-05-01, 23:40   #37

mangemongen

Medlem

Plats: Luleå

Registrerad: jul 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av HElephant Visa inlägg
Ett tips är att testa ALLT utan chassi, för att se så att det fungerar... Annars så kan sådant som förekom i detta fall hända.
Ja, jag var naiv och jag är ganska dum ibland. Jag trodde det skulle fungera direkt. Du menar med moderkortet utanför chassit på en bit kartong bara, eller?

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ative00 Visa inlägg
En dator fungerar bara om du säger till den att göra rätt saker. alltså. bryt inte ihop. det går att fixa Swec forum brukar lösa de mesta

Kan dock inte bidra med någon felsökning xD
Alltså, ja, det är väl sant ibland. Men som nu, vad ska jag göra, det kanske är så att grafikdelen i processorn inte aktiveras automatiskt, eller att moderkortet inte vill stödja processornn out-of-the-box. Båda sakerna är saker som ska funka utan att man ska behöva har extra grafikkort liggandes hemma som man inte använder. Tanken var ju att använda det integrerade grafikkortet i processorn i några veckor eftersom jag ändå väntar på Diablo 3.
mangemongen är inte uppkopplad
2012-05-01, 23:44   #38

mangemongen

Medlem

Citat:

Tack! Och tack för input, det var nytt. Gud, att man ska behöva räkna med sånt här. Så sjukt avancerad som tekniken ändå är. Allt tyder på att jag behöver ett externt grafikkort, något som jag inte har. Jag kan väl inte uppdatera BIOS själv med endast en processor och inget grafikkort? Det är väl betala den lokala datorfirman som gäller? Att det kostar är inte så hemskt farligt så länge det är under 1000kr men jag är rädd att jag får vänta ett par veckor på datorn.

Och bara för att klargöra: jag hade aldrig gjort två trådar mitt på dagen, men jag kände att det ändå är så sent nu så det ska nog inte förstöra för någon annan stackare där ute. Dessutom svär jag att det inte var planerat, det började med att jag skulle fråga om om råd angående retur av rubbet, men då insåg jag att jag ändå lika gärna kan säga varför. Och så blev konsumenträttsråden en felsökningstråd också.
2012-05-01, 23:48   #39

Mr.Azum

Medlem

Plats: Kiruna

Registrerad: apr 2011

kan inte vara så att du måste installera drivrutiner för att inbyggda gpun ska fungera. aldrig hört talas om det men det är det enda nya jag kommer på
Mr.Azum är inte uppkopplad Folding
2012-05-01, 23:54   #40

dagbro

Medlem

dagbros avatar

Registrerad: jan 2011

nja, moderkortet bör defaulta till integrerad grafik om inget grafikkort hittas.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mr.Azum Visa inlägg
kan inte vara så att du måste installera drivrutiner för att inbyggda gpun ska fungera. aldrig hört talas om det men det är det enda nya jag kommer på
BIOS och POST är igång långt innan drivrutiner ens hinner fundera på att laddas
dagbro är uppkopplad nu
2012-05-01, 23:58   #41

StabTheDrama

Medlem

StabTheDramas avatar

Plats: Rush@Damavand Peak

Registrerad: mar 2012

För att ta felsökningen längre behöver du troligtvis ett grafikkort. Dock bör det inte förklara att ERR_LED för cpu och minne tänds...
Jag ska prova lite på mina kort. Återkommer om jag kommer fram till något.
StabTheDrama är inte uppkopplad
2012-05-02, 00:02   #42

TiasE

Medlem

Registrerad: jun 2011

Skulle rekommendera att du plockar bort processorn och kollar så du inte lyckats böja några pins i CPU sockeln.
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus P8P67 PRO B3 | CPU: I5 2500K @ 4.5GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3 @ 1333MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 970 | Nätagg: Corsair TX 650W 80+ | HDD: OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Seagate Barracuda 1.5TB, 1x Western Digital My Book Essential Edition 3.0 3TB
TiasE är inte uppkopplad
2012-05-02, 00:02   #43

qMetal

Medlem

Registrerad: dec 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mangemongen Visa inlägg
Tack! Och tack för input, det var nytt. Gud, att man ska behöva räkna med sånt här. Så sjukt avancerad som tekniken ändå är. Allt tyder på att jag behöver ett externt grafikkort, något som jag inte har. Jag kan väl inte uppdatera BIOS själv med endast en processor och inget grafikkort? Det är väl betala den lokala datorfirman som gäller? Att det kostar är inte så hemskt farligt så länge det är under 1000kr men jag är rädd att jag får vänta ett par veckor på datorn.

Och bara för att klargöra: jag hade aldrig gjort två trådar mitt på dagen, men jag kände att det ändå är så sent nu så det ska nog inte förstöra för någon annan stackare där ute. Dessutom svär jag att det inte var planerat, det började med att jag skulle fråga om om råd angående retur av rubbet, men då insåg jag att jag ändå lika gärna kan säga varför. Och så blev konsumenträttsråden en felsökningstråd också.
Tror inte du behöver uppdatera BIOS. Försök hitta något grafikkort så kanske det löser sig.
qMetal är inte uppkopplad
2012-05-02, 00:04   #44

StabTheDrama

Medlem

StabTheDramas avatar

Om jag kopplar ur min 8-pins kontakt till CPU-matning så får jag exakt samma fel. Kolla så den sitter i ordentligt. Kolla även att den sitter i rätt uttag i Nätagget, det ska vara märkt med CPU. (Allt ser dock rätt ut i videon)

Jag kollade dock på mitt X58 då jag inte har en processor installerad i mitt Z77 än.

Utöver det kan det ju vara så illa att något är trasigt. Kabeln kanske har ett avbrott. Nätagget kanske inte skickar ut spänning på CPU-matningen. Har du några andra datordelar att prova med? Nätagg, CPU, Moderkort...

Senast redigerad av StabTheDrama 2012-05-02 klockan 00:10.
2012-05-02, 00:16   #45

Phukkitt

Hedersmedlem

Phukkitts avatar

Plats: Akalla

Registrerad: mar 2009

Citat:
Du skapar bara irritation hos trådskaparen och oss som faktiskt försöker hjälpa till.
Det är väl snarare om man försöker hjälpa till som man kan bli irriterad? Kul om jag nu skulle ägna tid på att skriva ett långt och utförligt inlägg på vad han kan testa och så visar det sig att han redan fått samma förslag tidigare, så att mitt inlägg blir helt värdelöst? Om man håller allt inom samma tråd blir det så mycket lättare att hålla reda på vad som skrivits, vad TS testat och inte testat etc. :/
2012-05-02, 00:18   #46

wounds

Medlem

woundss avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: nov 2007

Tyvärr är det jobbigt men jag skulle prova att plocka ner allt och sätta ihop det en gång till. Har hänt mig att jag missat uppenbara grejer som sedan faller sig naturligt andra gången man gör det. Jag vet att någon så satte jag i alla distanserna som följde med chassit och missade att moderkortet saknade ett hål för en av dessa. Tänkte inte på det alls utan skruvade ihop allt och datorn startade bara kort för att sedan dö. Höll på att bli tokig innan jag plockade isär allt och insåg mitt korkade misstag.
2012-05-02, 00:20   #47

kyre

Medlem

kyres avatar

Plats: Fab 3

Registrerad: maj 2005

Citat:
Hej,

Det är så här.

Seasonic X-460FL
i7 2700K med en Thermalright HR-02 Macho
Asus P8Z77-V Pro
G-Skill RipJawsX 1600Mhz 2x4GB CL9
Intel 520 120GB plus en 2TB lagringsdisk

Allt är nytt i ett nytt FD R3.
Du har ju gjort rätt hittills, tyvärr behöver du nog andra delar att testa grafikkort och nätagg med.
Jag misstänker att du inte har det, annars hade du väl provat. Men någon del är nog fel, annars skulle jag testa som någon sa att lägga grejerna på antistatpåsarna och sätta in del för del och se vilka lampor som blinkar. Nätagg eller moderkort gissar jag på.

Edit: Kollade på videon, jag får känslan av att någonting med strömförsjningen är fel. Moderkotet startar ju inte upp.

Citera när du svarar!
kyre är inte uppkopplad
2012-05-02, 00:24   #48

mangemongen

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Phukkitt Visa inlägg
Det är väl snarare om man försöker hjälpa till som man kan bli irriterad? Kul om jag nu skulle ägna tid på att skriva ett långt och utförligt inlägg på vad han kan testa och så visar det sig att han redan fått samma förslag tidigare, så att mitt inlägg blir helt värdelöst? Om man håller allt inom samma tråd blir det så mycket lättare att hålla reda på vad som skrivits, vad TS testat och inte testat etc. :/
Jag försökte skriva i båda trådarna vad som sagts, eller, jag har faktiskt gjort det - i mina kommentarer. Än en gång, två trådar om samma sak var aldrig min plan från början.
2012-05-02, 00:24   #49

TiasE

Medlem

Registrerad: jun 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av kyre Visa inlägg
Du har ju gjort rätt hittills, tyvärr behöver du nog andra delar att testa grafikkort och nätagg med.
Jag misstänker att du inte har det, annars hade du väl provat. Men någon del är nog fel, annars skulle jag testa som någon sa att lägga grejerna på antistatpåsarna och sätta in del för del och se vilka lampor som blinkar. Nätagg eller moderkort gissar jag på.
Lägga delarna på antistatpåsar och dra igång maskinen är absolut inget bra tips då ESD påsarna om än lite ändå leder ström och kan kortsluta allt om man lägger t.ex moderkort på en sådan och drar igång.
SKa man dra igång datorn utanför chassit så ska man lägga delarna på något som inte leder ström t.ex gummi eller trä.
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus P8P67 PRO B3 | CPU: I5 2500K @ 4.5GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3 @ 1333MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 970 | Nätagg: Corsair TX 650W 80+ | HDD: OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Seagate Barracuda 1.5TB, 1x Western Digital My Book Essential Edition 3.0 3TB
TiasE är inte uppkopplad
2012-05-02, 00:27   #50

mangemongen

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av kyre Visa inlägg

Edit: Kollade på videon, jag får känslan av att någonting med strömförsjningen är fel. Moderkotet startar ju inte upp.
Alltså jag kan inte tänka mig att strömförsörjningen är fel. Det är den enorma kontakten (minns inte namnet) till moderkortet som dock slutar i en ganska stor och en normalstor kontakt, men båda dessa kontakter är placerade på rätt plats i nätaggregatet. Och nätaggregatet ger bara så mycket ström som krävs, så om jag bara behöver den "ganska stora" vore det mycket konstigt..
2012-05-02, 00:31   #51

StabTheDrama

Medlem

StabTheDramas avatar

Citat:
Alltså jag kan inte tänka mig att strömförsörjningen är fel. Det är den enorma kontakten (minns inte namnet) till moderkortet som dock slutar i en ganska stor och en normalstor kontakt, men båda dessa kontakter är placerade på rätt plats i nätaggregatet. Och nätaggregatet ger bara så mycket ström som krävs, så om jag bara behöver den "ganska stora" vore det mycket konstigt..
Du behöver bägge. Den stora är 3V, 5V och GND (tror jag), den lilla är övriga spänningar och signal.

Frågan är om den andra moderkortskontakten är korrekt ansluten (4+4pin), som jag tidigare sa kan jag återskapa samma fel (med bägge lysdioder) om jag plockar ur denna kontakt.
2012-05-02, 00:39   #52

mangemongen

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av TiasE Visa inlägg
Skulle rekommendera att du plockar bort processorn och kollar så du inte lyckats böja några pins i CPU sockeln.
Det vore sjukt, jag var extremt försiktig och det gick jättebra att montera processorn. Processorkylaren tog mig typ tre timmar att montera, jag lämnar nog hellre in den än går igenom det på en chansning. Men tack ändå

Citat:
Ursprungligen inskrivet av StabTheDrama Visa inlägg
Om jag kopplar ur min 8-pins kontakt till CPU-matning så får jag exakt samma fel. Kolla så den sitter i ordentligt. Kolla även att den sitter i rätt uttag i Nätagget, det ska vara märkt med CPU. (Allt ser dock rätt ut i videon)

Jag kollade dock på mitt X58 då jag inte har en processor installerad i mitt Z77 än.

Utöver det kan det ju vara så illa att något är trasigt. Kabeln kanske har ett avbrott. Nätagget kanske inte skickar ut spänning på CPU-matningen. Har du några andra datordelar att prova med? Nätagg, CPU, Moderkort...
Jag ska kolla det, men är 99% säker på att det var märkt CPU. Det var den sista sladden jag kopplade in, för första gången jag monterade datorn hade jag helt glömt den. Så jag har monterat ned datorn två gånger kan man säga, för jag behövde ta ur moderkortet ut chassit för att komma åt med CPU-sladden bakom kylaren. Den sladden hade en sida som var en fast klump på jag tror 8-pins och en andra med 2x4pins. Spelar det någon roll i vilken ände dessa sitter? Jag hittade inget i manualen om detta.

Men jag måste alltså ta och kolla den här sladden. När jag tänker på det tror jag samma sak hände när jag inte alls hade den ikopplad som nu, dvs. fläktarna går igång i 5-10 sek, slutar, går igång, slutar osv.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av wounds Visa inlägg
Tyvärr är det jobbigt men jag skulle prova att plocka ner allt och sätta ihop det en gång till. Har hänt mig att jag missat uppenbara grejer som sedan faller sig naturligt andra gången man gör det. Jag vet att någon så satte jag i alla distanserna som följde med chassit och missade att moderkortet saknade ett hål för en av dessa. Tänkte inte på det alls utan skruvade ihop allt och datorn startade bara kort för att sedan dö. Höll på att bli tokig innan jag plockade isär allt och insåg mitt korkade misstag.
Vad menar du med hål för distanser? Mitt moderkort ligger ovanpå distanserna, är detta fel? Alltså menar du att du hade monterat för många distanser så att en distans bara låg och tröck mot kortet?
2012-05-02, 00:43   #53

mangemongen

Medlem

Citat:
Du behöver bägge. Den stora är 3V, 5V och GND (tror jag), den lilla är övriga spänningar och signal.

Frågan är om den andra moderkortskontakten är korrekt ansluten (4+4pin), som jag tidigare sa kan jag återskapa samma fel (med bägge lysdioder) om jag plockar ur denna kontakt.
Ska jag försöka trycka till alla kontakter? Tyvärr kommer jag inte åt CPU-kontakten på moderkortet (du såg ju själv) men jag vet att det klickade till. Det var den jag eftermonterade.
2012-05-02, 00:43   #54

Ytbehandlad

Medlem

Ytbehandlads avatar

Plats: Europa

Registrerad: okt 2010

Citat:
Testa trycka in kontakterna lite hårdare, kanske bara sitter löst där (alltså att det känns som den är i fast inte riktigt), kan bli så om man bygger väldigt försiktigt
2012-05-02, 00:50   #55

mangemongen

Medlem

Citat:

Ser nu att det är en röd prick på kontakterna som sitter på moderkortet men inte på de som sitter i aggregatet, FÖRUTOM för CPU-sladden där jag har kopplat tvärtom. Är detta felet? Kortsluts det eller nåt för att sladden är åt fel håll? Är det så blir jag överlycklig men Seasonic kan dra åt helvete som inte var tydligare med det i sådana fall.

Jag tröck iaf dit den stora kontakten så hårt att moderkotet sviktade.. Men alla sladdar satt i korrekt.
2012-05-02, 00:51   #56

mangemongen

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MyZk0 Visa inlägg
Testa trycka in kontakterna lite hårdare, kanske bara sitter löst där (alltså att det känns som den är i fast inte riktigt), kan bli så om man bygger väldigt försiktigt
Tröck dit så hårt att moderkortet tyvärr sviktade rejält, tänkte inte på att moderkortet inte låg mot hårt botten utan satt i chassits moderkortsplåt. Hoppas jag inte hade sönder något. Men alla kontakter satt i.
2012-05-02, 01:04   #57

anden12

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: jun 2005

Får du ingen bild alls på skärmen? Dvs, den blinkar inte ens till?
Har du testat de andra videoutgångarna på moderkortet?
Testa även att resetta bios om du inte redan har gjort detta.

EDIT: och för att svara på din fråga: ja, du kan packa ner allting och skicka tillbaks inom 14 dagar eftersom du har ångerrätt. Prylarna ska vara i rätt kartong med alla tillbehör, manualer mm och i "oförändrat skick". Du får bara öppna precis det som krävs för att testa varan (typ)..
2012-05-02, 01:13   #58

StabTheDrama

Medlem

StabTheDramas avatar

Citat:
Ser nu att det är en röd prick på kontakterna som sitter på moderkortet men inte på de som sitter i aggregatet, FÖRUTOM för CPU-sladden där jag har kopplat tvärtom. Är detta felet? Kortsluts det eller nåt för att sladden är åt fel håll? Är det så blir jag överlycklig men Seasonic kan dra åt helvete som inte var tydligare med det i sådana fall.

Jag tröck iaf dit den stora kontakten så hårt att moderkotet sviktade.. Men alla sladdar satt i korrekt.
4+4 ska sitta i moderkortsändan (för där har du möjligheten att ansluta ett moderkort med 4 eller 8 kontakter) och 8 i nätagget, men det ska inte ha någon betydelse. Alla 4 gula sladdar ligger på samma sida i bägge ändar på Seasonic agget (har ett 400W själv). Däremot har bägge 4-pins kontakter en egen låsflärp, kanske bara den ena sitter i ordentligt men inte den andra. Prova att vända den för säkerhets skull. Det är ju inte så jobbigt att lossa moderkortsskruvarna och bara lyfta kortet för att flytta kabeln. Jag ska prova att vända min om jag kommer åt för att se om det återskapar problemet. Ibland snålar man in med kablar. Man drar 1 GND från nätagget och i andra änden byglar man den till 2 andra poler på kontakten. Då spelar det stor roll om man vänder den fel. Kunde dock inte se att någon sådan koppling är gjord på mitt nätagg. Ska dubbelkolla det.

Citat:
Vad menar du med hål för distanser? Mitt moderkort ligger ovanpå distanserna, är detta fel? Alltså menar du att du hade monterat för många distanser så att en distans bara låg och tröck mot kortet?
Det låter som det är det han menar. Väldigt vanligt fel tyvärr.
2012-05-02, 01:20   #59

mangemongen

Medlem

Citat:
4+4 ska sitta i moderkortsändan (för där har du möjligheten att ansluta ett moderkort med 4 eller 8 kontakter) och 8 i nätagget, men det ska inte ha någon betydelse. Alla 4 gula sladdar ligger på samma sida i bägge ändar på Seasonic agget (har ett 400W själv). Däremot har bägge 4-pins kontakter en egen låsflärp, kanske bara den ena sitter i ordentligt men inte den andra. Prova att vända den för säkerhets skull. Det är ju inte så jobbigt att lossa moderkortsskruvarna och bara lyfta kortet för att flytta kabeln. Jag ska prova att vända min om jag kommer åt för att se om det återskapar problemet. Ibland snålar man in med kablar. Man drar 1 GND från nätagget och i andra änden byglar man den till 2 andra poler på kontakten. Då spelar det stor roll om man vänder den fel. Kunde dock inte se att någon sådan koppling är gjord på mitt nätagg. Ska dubbelkolla det.

Det låter som det är det han menar. Väldigt vanligt fel tyvärr.
Tack för all din hjälp. Verkligen. Jag ska ta loss kortet och göra allt det här imorgon och återkommer med hur det gick. Det är klart att 4+4 ska sitta på moderkortet, ärligt talat kanske jag hade hjärnsläpp och tänkte helt fel när jag satte dit det. NU ska det ju inte spela någon roll, men ja, när du säger att de ju faktist har varsin låsmekanism slår det mig att jag nog aldrig försäkrade mig om att båda låstes.
2012-05-02, 01:29   #60

StabTheDrama

Medlem

StabTheDramas avatar

Citat:
Tack för all din hjälp. Verkligen. Jag ska ta loss kortet och göra allt det här imorgon och återkommer med hur det gick. Det är klart att 4+4 ska sitta på moderkortet, ärligt talat kanske jag hade hjärnsläpp och tänkte helt fel när jag satte dit det. NU ska det ju inte spela någon roll, men ja, när du säger att de ju faktist har varsin låsmekanism slår det mig att jag nog aldrig försäkrade mig om att båda låstes.
Jag försökte vända min kontakt men det gick inte. När jag skulle koppla in 4+4 i nätagget gick den inte in p.g.a. att dom separata låsmekanismerna tar i kanten för att dom blir för breda. Låter orimligt att det skulle vara en skillnad mellan 400 och 460W på en sån punkt. Bilder på Google säger att det inte ska gå att koppla fel.
Med största sannolikhet sitter den ena utav 4+4 inte i ordentligt. Det blir intressant att veta i alla fall vad du kommer fram till.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker