Verktyg Visningsval
2012-05-03, 10:59   #1

Datorapparaten

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: sep 2009

Följetången datorbygge som inte går bra (ingen bild)

Hej på er...igen

tog mod till mig och startade datorn jag precis satt ihop. Datorn startar, eller i alla fall processorfläkt och chassifläkt. Sen efter ca 10 sekunder startar den om och sen efter det går den utan avbrott. Problemet är att jag inte får någon bild och inget tut från systemhögtalaren att allt är ok, men det kan ju vara så enkelt att jag vänt speaker-sladden åt fel håll? Har inget grafikkort i utan tänkte använda det som finns i processorn, I5 2500, Intel HD graphics 3000. Vad göra? Datorn anslöt jag till en VGA-skärm. Måste det sitta ett grafikkort i? Ska nog inte bygga fler datorer efter det här, inte till andra i alla fall

Moderkort: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3
Låda: Cooler Master Cavalier 3
Processor: I5, 2500
Nätägg: AXP 500 W
Minne: Corsair DD3, Vengeance
Datorapparaten är inte uppkopplad
2012-05-03, 11:10   #2

slackr

Medlem

slackrs avatar

Plats: Skaune

Registrerad: okt 2007

Prova en cmosreset, det kan vara så att den defaultar till DVI-utgången. Om det inte fungerar, prova att ansluta till någon av de andra skärmutgångarna, DVI först, sen HDMI eller displayport om det finns och din skärm kan ta de anslutningarna.

Det ska inte behövas något grafikkort förutsatt att du inte köpt en i5 utan grafikdel (så speca modellnamn exakt från kartongen).

Det går att reda detta oroa dig inte och du kommer bygga fler datorer!
2012-05-03, 11:33   #3

Datorapparaten

Medlem

Testade och koppla till DVI med samma resultat. Om jag resetar CMOS, återställer jag något jag måste ändra på senare då?
Processorn är en: Core i5-2500k LGA115, unlocked & unleashed.

Borde den inte pipa till vid omstarten? Och vad kan det bero på att den startar om och sen går?

Hoppas jag får liv i den, man blir ju lite nojjsig
2012-05-03, 11:43   #4

taimanov

Medlem

Plats: Ockelbo

Registrerad: sep 2008

har du kopplat in strömförsörjningen till cpu:n? jag tror det kan vara en 8-pinnars kontakt.

Skickades från m.sweclockers.com
2012-05-03, 11:48   #5

Datorapparaten

Medlem

Den var uppdelad i två 4-pinnars, det står CP på den ena och U1 på den andra så det tillsammans blir CPU1, så det borde vara inkopplat så? För båda måste väl sitta i antar jag, eller tror det i alla fall? (de går bara vända på ett sätt, så de kan inte sitta fel)
2012-05-03, 12:00   #6

Elakekocken

Medlem

Elakekockens avatar

Registrerad: dec 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Datorapparaten Visa inlägg
Problemet är att jag inte får någon bild och inget tut från systemhögtalaren att allt är ok, men det kan ju vara så enkelt att jag vänt speaker-sladden åt fel håll?
Angående speakersladden (och power-led, reset, hdd-led etc etc)
En regel jag går efter är att alltid ha texten vänd utåt, varje sladd är ju märkt med pwr, reset, speaker osv.
Har byggt några datorer nu, olika moderkortstillverkare och det har stämt varje gång hittills.

Vågar mig inte på att säga att detta är en regel men för mig har det onekligen vart så.

text text text text text text text
----------------------------------------------------------
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . <---- pins
ej text ej text ej text ej text ej text ej text ej text
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . <----- pins

-----------------------------------------------------------
text text text text text
Elakekocken är inte uppkopplad
2012-05-03, 12:08   #7

Datorapparaten

Medlem

Har kopplat så, börjar misstänka att det är fel på själva lådan? För reset kan väl sitta åt bägga hållen? Satt den med texten utåt, det vill säga så att man ser var det står om man nu skulle få plats och se något därnere. Men det händer inget när jag trycker reset, fläktarna fortsätter att gå. Och inget beep från högtalaren. Byggt flera datorer förut även om det var länge sen, då har det gått smärtfritt.

Dessa problem kvarstår: ingen bild, reset fungerar inte på lådan, inget systembeep. Eller har jag kopplat galet i alla fall. Tycker det inte borde gå och göra så fel. Borde det inte bli bild i alla fall?
2012-05-03, 12:16   #8

Rogga67

Medlem

Rogga67s avatar

Registrerad: okt 2011

Citat:
Har kopplat så, börjar misstänka att det är fel på själva lådan? För reset kan väl sitta åt bägga hållen? Satt den med texten utåt, det vill säga så att man ser var det står om man nu skulle få plats och se något därnere. Men det händer inget när jag trycker reset, fläktarna fortsätter att gå. Och inget beep från högtalaren. Byggt flera datorer förut även om det var länge sen, då har det gått smärtfritt.

Dessa problem kvarstår: ingen bild, reset fungerar inte på lådan, inget systembeep. Eller har jag kopplat galet i alla fall. Tycker det inte borde gå och göra så fel. Borde det inte bli bild i alla fall?
som disskussionen var i din andra tråd, så borde det vara klart för dig hur dom ska sitta, är du fortfarande osäker så brukar det nästan alltid finnas text och bilder i moderkortsmanualen hur kontakterna ska monteras korrekt.

och angående den inbyggda grafiken i processorn så ska moderkortet känna av att ett externt Grafikkort inte används och därmed använda det som är inbyggt i CPU´n, detta skall ske automatiskt.
Chassie: Corsair Obsidian 650D Psu: Corsair AX 850 MB: ASRock Z68 Extreme 7 Gen3 Cpu: Intel Core i7 2600K @ 4,2GHz Cpu kylare: Corsair H 100 Minne: Corsair Vengeance 16Gb @ 1600 MHz Gpu: XFX 7970 Core @1100/6000 Ljudkort: Creative XF-I Extreme Music SSD 240Gb OCZ VERTEX3 MAX IOPS Hdd: Seagate Barracuda 2Tb 7200 rpm Tangentbord/Mus Razer Lycosa/Razer Mamba Monitorer: Samsung S27A850D PLS @ 2560x1440/ ASUS MW221u @ 1680x1050
Rogga67 är inte uppkopplad
2012-05-03, 12:20   #9

Datorapparaten

Medlem

Gått efter manualen och efter alla råd och tips här. Så enligt mig sitter de rätt om jag inte är helt snurrig. Men kan testa och koppla bort allt och sätta tillbaka det en tredje gång och se om det händer något. Det går åt kaffe kan jag säga
2012-05-03, 12:20   #10

taimanov

Medlem

Plats: Ockelbo

Registrerad: sep 2008

hmm...jag vågar inte säga om det är rätt. men det är dom där symptomen du får när man inte kopplat in strömmen för cpu:n.

Skickades från m.sweclockers.com
2012-05-03, 12:21   #11

Elakekocken

Medlem

Elakekockens avatar

Registrerad: dec 2010

Nu är denna diskussionen från 2005, men än relevant angående ditt problem med speaker, reset osv.

http://forum.coolermaster.com/viewtopic.php?f=5&t=3510

Killen har problem med i princip alla kontaker från det chassit.

Detta hjälper inte dig angående ditt bildproblem dock.
Elakekocken är inte uppkopplad
2012-05-03, 12:24   #12

Nerus

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: jan 2005

Citat:
Hej på er...igen

tog mod till mig och startade datorn jag precis satt ihop. Datorn startar, eller i alla fall processorfläkt och chassifläkt. Sen efter ca 10 sekunder startar den om och sen efter det går den utan avbrott. Problemet är att jag inte får någon bild och inget tut från systemhögtalaren att allt är ok, men det kan ju vara så enkelt att jag vänt speaker-sladden åt fel håll? Har inget grafikkort i utan tänkte använda det som finns i processorn, I5 2500, Intel HD graphics 3000. Vad göra? Datorn anslöt jag till en VGA-skärm. Måste det sitta ett grafikkort i? Ska nog inte bygga fler datorer efter det här, inte till andra i alla fall

Låda: Cooler Master Cavalier 3
Processor: I5, 2500
Nätägg: AXP 500 W
Minne: Corsair DD3, Vengeance
Mest för att det skall nämnas i en tråd som denna!

Har du satt i moderkortsdistanserna?

| Sabertooth x58| i7 950| HD6970| Corsair Force 120| 3x2 GB XMS3|
Nerus är inte uppkopplad Folding
2012-05-03, 12:41   #13

1mike20

Medlem

1mike20s avatar

Plats: Norrlandsskogen

Registrerad: jun 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Nerus Visa inlägg
Mest för att det skall nämnas i en tråd som denna!

Har du satt i moderkortsdistanserna?
Och så det ack så ofta nödvändiga tillägget: Du har inte satt i för många distanser va?
2012-05-03, 12:42   #14

Nerus

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av 1mike20 Visa inlägg
Och så det ack så ofta nödvändiga tillägget: Du har inte satt i för många distanser va?
Haha ja.

I ärlighetens namn så har man ju sjäklv gjort sånt misstag. Men man gör det minsann bara en gång.

2012-05-03, 13:16   #15

Datorapparaten

Medlem

Det satt distanser i redan från det gamla moderkortet som också var ett Asus-kort så det stämde med varje hål. Vad skulle hände om det var fel? Kanske borde titta under så det inte sitter nån kvar. Antar att det inte är något genidrag om det nu skulle vara så. Ger upp för dagen innan jag kvaddar allt totalt. . Det ska inte vara enkelt.
2012-05-03, 13:31   #16

Nerus

Medlem

Citat:
Det satt distanser i redan från det gamla moderkortet som också var ett Asus-kort så det stämde med varje hål. Vad skulle hände om det var fel? Kanske borde titta under så det inte sitter nån kvar. Antar att det inte är något genidrag om det nu skulle vara så. Ger upp för dagen innan jag kvaddar allt totalt. . Det ska inte vara enkelt.
Jag hade kollat i vilket fall. Om möjligen inte någon man garantera att alla skruvhål på deras kort sitter på samma ställe. Förutsatt att det är samma formfaktor du använder.

Men det kan ju sitta fel sedan tidigare kort i vilket fall. Fast utan betydelse för ditt förra kort.

Angående vilket fel det kan ge, så kan det göra precis vad för lustiga fel som helst. Kortslutningar av olika delar i moderkortet vet man aldrig var de slutar.

2012-05-03, 13:47   #17

Yrch

Medlem

Registrerad: sep 2011

Citat:
tog mod till mig och startade datorn jag precis satt ihop. Datorn startar, eller i alla fall processorfläkt och chassifläkt. Sen efter ca 10 sekunder startar den om och sen efter det går den utan avbrott.

Borde den inte pipa till vid omstarten? Och vad kan det bero på att den startar om och sen går?
Detta du beskriver är "normalt" för Asuskorten och behöver inte betyda att nåt är fel. (googla asus cold-boot problem)

Det enklaste för dig vore nog att leda reda på valfritt PCI-express kompatibelt grafikkort (spelar ingen roll om det är gammalt, du har säkert nåt liggandes) och sätta i datorn och testa att koppla in skärmen där. Har du tur fungerar det. Sen kanske du kan välja att den skall köra från den integrerade grafiken.
Yrch är inte uppkopplad
2012-05-03, 13:57   #18

Datorapparaten

Medlem

Testade stoppa i ett gammalt grafikkort. Trodde att det kunde vara det. Men nä. Den startar, varvar upp, varvar ner, sen startar den om och sen går datorn, ja förutom att jag inte ser något då. Får väl riva allt och börja om. Frågan är bara vad som är fel. Aldrig varit med om att det är helt svart förut. :/. Jag undrar vad som får den att starta om en gång för att sedan snurra på "normalt", om det är någon ledtråd?
2012-05-03, 16:30   #19

Datorapparaten

Medlem

Liten uppdatering. Tog bort en minneskapsel och vips så får jag bild och kommer in i BIOS. Så datorn verkar uppenbarligen leva i alla fall. Ett steg närmre, yabba dabba doo .
2012-05-03, 16:41   #20

Demonoidz

Medlem

Demonoidzs avatar

Plats: Chernobyl

Registrerad: mar 2009

Citat:
Liten uppdatering. Tog bort en minneskapsel och vips så får jag bild och kommer in i BIOS. Så datorn verkar uppenbarligen leva i alla fall. Ett steg närmre, yabba dabba doo .
Så, du har ett trasigt ramminne? Testa det som verkar trasigt för sig. (: (för att utesluta diverse)
2012-05-03, 16:51   #21

Datorapparaten

Medlem

Ska testa bägge minnena och även byta plats på dem för att se om det kan vara knas med porten. Man kan ju hoppas att det inte satt i ordentligt bara. Då är det väl bara ta på sig dumstruten efter all tid man lagt ner på felsökning.
2012-05-03, 16:58   #22

jonnti

Medlem

Plats: Åkersberga

Ingen som märkt att det är ett AXP agg? Släng skiten och köp ett nytt!
jonnti är inte uppkopplad Folding
2012-05-03, 17:02   #23

Demonoidz

Medlem

Demonoidzs avatar

Plats: Chernobyl

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jonnti Visa inlägg
Ingen som märkt att det är ett AXP agg? Släng skiten och köp ett nytt!
Inget fel alls med AXP, helt ärligt. Mitt 750 är 2år nu, och helt felfritt. Sweclockers gjorde tester på dem, och de fick klart godkänt.

Denna propaganda att allting förutom Corsair, Silverstone, FSP, Fractal Design etc är det enda som duger, stämmer inte. Om du inte sitter och trycker 100% på ditt agg hela tiden, duger även AXP och dylikt. Någonting som borde bannlysas är Ace of Sweden innan de slog sig ihop med FSP.

http://www.sweclockers.com/recension...10/14#pagehead t.ex.
2012-05-03, 17:26   #24

Datorapparaten

Medlem

Köpte nätagget mest för att det jag ville ha inte fanns och bara drog till med något (billigt) tills vidare. Misstänkte faktiskt agget ett tag, fast det är klart, jag misstänkte det mesta imorse
2012-05-04, 12:13   #25

Datorapparaten

Medlem

Lägesrapport. Datorn lever alla minnen fungerar som de ska, Windows 7 är installerat. Men har diverse annat smått och gått som man kanske kan få hjälp med.

Diverse frågor
Jag ser inte Intel HD Graphics 3000 kortet i kontrollpanelen, borde jag inte göra det? Ser bara det gamla kortet jag satte i.
Minnena är DD3 1600 men är inställda på 1333. Är det bara att ändra i BIOS till 1600, något att tänka på i så fall?
Det står "No hard disc detected" när jag startar datorn, fast sedan startar den normal, är det också någon BIOS-inställning?
Övriga små tweak-tips är välkomna. Tycker den känns väldigt slö för att vara ny, sitter en gammal disk i dock. 5,3 fick disken i Windows 7 prestanda-index. Vad det nu innbär? Flaskhalsen är såklart det gamla grafikkortet som fick 4,2 för skrivbordet och 5,9 för spelgrafik men det borde inte göra datorn slö för enkla uppgifter?
2012-05-04, 15:06   #26

panpo98

Medlem

Registrerad: sep 2007

Den inbyggda grafiken (Intel HD Graphics 3000) stängdes av automatiskt när du satte i ditt gamla grafikkort i PCI-E platsen. Det bruka dock gå att ändra i bios så att båda är påslagna samtidigt. Om du sen kan använda båda samtidigt eller om du får problem varierar.

Edit:
För minnena så räcker det inte att minnena är 1600. Moderkortet måste klara det också. Dessutom bruka det stå en * på tillverkarens hemsida vid den hastigheten för att vissa man måst överklocka minnena eller nåt.

Minnena så måste du även ställa in åtkonsttimingen (latens) och volten förutom det du redan nämnt. Detaljer bruka stå på tillverkarens hemsida. Kan ibland även stå på vissa butikers hemsidor.

Du har väl inte glömt att ladda ned och installera drivrutiner osv själv (eftersom du tycker att den känns slö)?

Du har väll inte behållit allt gammalt på disken när du installerade om?

Har inte SATA portarna på ditt moderkort olika färger för att visa att det är olika kretsar?
Den kanske ser att du inte kopplat något till den färgen den kollar först och ger dig meddelandet innan den kollar vidare?

Senast redigerad av panpo98 2012-05-04 klockan 15:23.
panpo98 är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb