Verktyg Visningsval
2012-05-03, 11:46   #1

MartinSvensson

Medlem

Plats: Västerås

Registrerad: feb 2010

Vem kan vara boven i dramat?

Art. nr Produkt
1901761 MK Gigabyte GA-P55A-UD3 ATX, S1156, 4xDDR3
4303589 HD1TB Samsung SP SATA-2 7200RPM Spinpoint F3
5309950 CPU Core i5 750, 2.66GHz 8MB
5408702 GK XFX PCIe HD5850 1GB BE Black Edition
6308702 Scythe Ninja 2 rev.B Intel 1366/775 & AMD AM2
6900260 PSU Fractal Design 650W Newton R2/650W/Modulär
6900654 Kabinett Fractal Design Define R2, Svart
7104177 DVD±RW Samsung 22X DL Sva rt, Bulk, SH-S223C/BEBE
5305470 Corsair 4gb (KIT) DDR3 1600MHz/CL8/1,65V./XMS3

Köpte en dator för 2 år sedan, men sedan ca 1 år så började min dator att stänga av sig själv, allt bara dog. Det kunde ske när som helst och då jag aldrig upplevt felet under min förra bostad så trodde jag att det var något med nya bostadens el.

Efter att datorn dött och när man sedan försökte starta datorn igen så "orkade" den inte starta. Utan fläktarna bara varvade upp hela tiden, men resten av datorn startade inte. När man spammat några gånger på startknappen / väntat ca 10 min så gick den igång tillslut. Samma problem uppstod om man hade dragit ur elkabeln till datorn eller om det varit strömavbrott. När man väl satte i sladden i datorn igen, eller när strömavbrottet var över. Så var det exakt samma problem att starta datorn, den orkade inte starta helt. I bland kunde också säkringen gå i elcentralen om man kopplat i/ur sladden eller om det varit strömavbrott och sedan försökte starta datorn första gången.

Förra månaden satt jag och spelade varpå datorn dog som den brukade göra. Jag försökte starta den men det var samma problem som vanligt. När jag väl får igång den igen så startar jag spelet på direkten. Ca 5 min efter detta fryser skärmen helt plötsligt o ekunder senare så strömmar det ut massvis med rök från datorn. Jag skyndar mig att slita ur elkabeln till datorn och alla andra sladdar. Därefter öppnar jag chassit för att försöka lokalisera vart röken kom ifrån (röken stannade helt sekunden jag drog ur strömmen). Jag kan inte se några yttre skador och känner bara att grafikkortet är ganska så varmt. Någon lukt kan jag inte sniffa mig till då hela rummet inklusive dator luktar rök.

Mina tankar har varit att det enbart varit grafikkortet som strulat, därav har datorn dött osv när det blivit för varmt. När den sedan svalnat går det att starta datorn igen.

Jag var i alla fall väldigt säker på att grafikkortet var det enda som var skadat. Och försökte skruva upp skiten men utan framgång, jag lyckades bara komma till "första chassit" där jag bytte kylpasta. Det "andra chassit"'s skruvar satt för hårt för att det skulle vara möjligt att komma in till det och se själva kärnan av grafikkortet. Jag fick ge upp och istället testa grafikkort i datorn för att se hur det gick. Och då lät graffe kylaren som en traktor, bilden var det inget fel på. Nu kollade jag också videokorts-inställningarna för första gången, där det tydligen var standardsatt på automatiskt överklockning mode. Där kunde jag också se temperatur och fläktens fart. Trots att fläkten lät som en traktor var 21% maxfarten, både i spel och idle och även fast jag sa till den att gå till 100%. Spelen laggade riktigt mycket med ca 5 fps på 60-80 grader. Så jag drog slutsatsen att grafikkortet blivit skadat på grund av överklockningsaken som varit automatiskt ikryssad sen jag installerade datorn för första gången.

Då min 2 års garanti på Inet gått ut 7 dagar innan graffet pajjade(!!!) och jag inte fick någon hjälp därifrån. Så bestämde jag mig för att jag helt enkelt bara får köpa ett nytt graffe.

Nu idag då jag bestämt mig för att beställa (se tidigare trådar) nytt graffe så tänkte jag bara testa datorn en gång till innan jag drog beställningen på ett nytt kort, för att se om det var något mer man kanske behövde köpa som det var fel på. Så jag då startade datorn med mitt trasiga kort (bilden är det inget fel på, det bara laggar i spel och kortet låter som fan i spel). Efter ett tag så gnistrade det till vid grafikkorts elkablar som leder till nätaggregatet.

Jag är nu orolig om det inte var nätaggregatet som var boven hela tiden. Då ett annat fel som jag tidigare haft är att dvd-läsaren inte funkat. När jag väl stoppat in skivan så har den inte gått att få ut, det går inte att läsa skivan och datorn hittar heller inte dvd-läsaren. Några dagar senare kan den fungera igen och man får äntligen ut sin skiva. Att nätaggregatet inte gett nog med ström till alla komponenter, eller för mycket och därför började graffe kylaren stanna och kortet blev bränt. Eller att det är därför hela datorn slocknar, att kanske inte moderkortet får nog med ström, och att det är därför det inte gått att starta datorn efteråt förrän efter flera försök. Samma sak med säkringen till elcentralen som ibland "gick" när man kopplat ur och i elsladden och sedan försökte starta datorn. Att nätaggregatet har ett fel på sig och då regerar säkringarna och stänger av, men inte alltid.

Skulle jag köpa ett grafikkort nu och det visar sig vara ett fel på nätaggregatet så kanske det nya graffet också går sönder.

Det verkar som att mitt moderkort inte har ett inbyggt grafikfort så jag kan inte koppla in skärmen direkt till den för att testa hur datorn mår för övrigt.

Tack för att ni orkade läsa min knaggliga beskrivning, ville försöka få med så mycket som möjligt. Och tack på förhand för hjälp.
MartinSvensson är inte uppkopplad
2012-05-03, 12:09   #2

xieliand

Medlem

xieliands avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2010

Nu suger jag på ellära men, ditt nätagg kanske har skickat ut för mycket volt och för lite till annat.. Egentligen en chansning att testa ett sådant nätagg på andra delar då det kan finnas risk att det kan skada annat.

Har du inget instrument så du kan testa 6-volt och 12-volt och se om de skickar ut vad de ska ge?
xieliand är inte uppkopplad
2012-05-03, 12:23   #3

giplet

Medlem

Registrerad: aug 2007

På din felbeskrivning tycker jag att det låter som ett nätaggsproblem. Det är det första jag skulle prova att byta om det var min dator.

Även om det är två års garanti på datorn så har du enligt svensk lag tre års reklamationsrätt. Byggde Inet ihop datorn till dig så är det en klockren reklamation av hela datorn. Om du byggde ihop den så har du ju rätt att reklamera den del som har gått sönder.
2012-05-03, 12:46   #4

Lordkiller

Medlem

Lordkillers avatar

Plats: Falun

Registrerad: apr 2011

Kortslutning eller vad?

Kör du med pci-e addapter? molex -> 6pin // molex -> 8 pin // 6pin->8pin // 8pin -> 6pin

boven i dramat känns garanterat som det är kortslutning av nättagregatet utifrån dina beskrivningar

Jag har dödat ett 4000kr's moderkort med trasigt nättagregat och ett 3000kr's moderkort med trasigt nätaggregat
2012-05-03, 12:58   #5

SwedenVirre

Medlem

SwedenVirres avatar

Plats: Ängelholm

Registrerad: jul 2009

reklamera datorn, det skulle inte ha hänt om grejerna skulle varit friska från början!
2012-05-03, 15:02   #6

MartinSvensson

Medlem

Tack för svar. Jag byggde datorn själv, så att skicka in hela datorn går väl inte? Sen blir det väl dyrt om dom tar 250 kr plus eventuella kostnader för varje del som inte "godkändes" i reglerna om garanti och reklamation.

Min felanmälan om nätaggregatet blev precis godkänd, så den skickar jag in nu. Den hade 5 års garanti, mot allt annat i datorn som har 1-2.

Så nästa steg blir att reklamera grafikkortet som då var dryg nog att inte ha garantin kvar på sig. Jag vet ju dock inte om moderkortet eller andra komponenter som också tagit skada, men det får jag väl reklamera senare i så fall.

Har detta mail från Inet angående reklamation:

"Om du önskar reklamera din produkt är detta fullt möjligt. För att reklamera en vara ska felet på varan vara ursprungligt samt orsakat av produktionsfel.

Om du inte har möjlighet till att ställa denna diagnos själv brukar vi rekommendera att man vänder sig till tredje part för ett utlåtande om felet är ursprungligt samt orsakat av produktionsfel.

För att efter detta gå vidare gör du en felanmälan på din produkt. Detta på vår hemsida under fliken support.

Viktigt är att du i felbeskrivningsfältet skriver till att du önskar reklamera i detta fall ditt grafikkort.

Vi kommer att skicka ut ett reklamationsformulär till dig som du fyller i samt signerar.

Reklamationsformuläret skickar du in tillsammans med produkten samt intyget för att felet är ursprungligt samt orsakat av produktionsfel.

Vi kommer i vår tur att skicka produkten vidare till tillverkaren i detta fall för analys. Detta för att se om felet är reklamationsgrundande.

Vid avslagen reklamation skickas produkt åter till dig i samma skick som den skickades in samt att du som konsument får täcka upp för kostnaderna som uppkommit under ärendets gång.

Denna kostnad brukar vanligtvis vara 250 Sek plus eventuella kostnader ifrån berörd leverantör."

Betyder inte detta att felet måste ha varit på just DEN varan för att det ska gå att reklamera (
"Reklamationsformuläret skickar du in tillsammans med produkten samt intyget för att felet är ursprungligt samt orsakat av produktionsfel.")
Om nu nätaggregatet har sabbat flera saker i datorn, då var väl dessa varor, som grafikkort hela från början och att reklamation för dessa varor då inte gäller?

För det kan väl inte vara Radeon's fel att Fractal Designs nätaggregatet sabbat deras produkt. Men detta kanske dom har något regelverk för, att Fractal Design blir ersättningsskyldig för allt.

Senast redigerad av MartinSvensson 2012-05-03 klockan 15:16.
2012-05-03, 16:47   #7

MartinSvensson

Medlem

Fan.. Nu när jag plockade bort nätaggregatet så syntes flera skador på moderkortet. Först hade flera "chipp" (B och M Bios bland annat) brännskador, den svarta färgen var borta och man ser en kopparliknande yta under. Samma sak på sidan av moderkortets 20-24pins kontakt och längre ner på kanten, vid SATA kontakterna. Där var det en 2-3cm lång rand med brännskada och färgen lossnat.

Nu när man plockat bort nätaggregatet, lyser in och kollar runt bland fläkten så är det massor av vitt "kladd" utsmetat på flera saker inuti nätaggregatet. Det är något som har smällt där inne..

Så jag antar att jag får skicka in moderkortet också nu då. Beroende på hur det nu är med reklamationen av produkter som blivit skadade andra produkter, som jag pratade om i mitt förra inlägg.

Senast redigerad av MartinSvensson 2012-05-03 klockan 17:00.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb