3 st gtx 680 på vilket moderkort och hur mycket ström?

Permalänk

3 st gtx 680 på vilket moderkort och hur mycket ström?

Hej jag håller på med ett skolarbete där jag ska bygga ihop en så kraftfull dator som möjligt. Jag har kommit fram till 3 st gtx 680 och en i7 3770K med 16 gb ram.
Men jag har inte så bra koll på moderkort och de jag har kollat på har oftast bara 2 st pci x16 platser. Men så kollade jag lite på Asus P8Z77-V Premium och tänkte att den kanske skulle fungera.
Har ni några andra förslag? och hur kraftfullt nätaggregat kommer behövas? la till en seasonic 1300w gold i listan.
Hur bra är ljudkortet på P8Z77-V Premium? Finns det andra alternativ med lite bättre ljud?
Hade tänkt att ha 3 st asus dcII gtx 680 kort, men eftersom de tar upp 3 st platser så lutar jag mest mot gigabyte eller msis kort.
Om jag väljer P8Z77-V Premium kan jag då kanske få plats med en revo drive också? eller ett ljudkort?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

ska du bygga en så kraftfull dator så möjligt utan någon budgetbegränsning?:)
Kan kasta ihop ett "overkill" paket isåfall:)

SKa det vara en hemdator, eller kan man kasta in ett moderkort som klarar 256 gb ram och x antal prollar?:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av bourne94:

ska du bygga en så kraftfull dator så möjligt utan någon budgetbegränsning?:)
Kan kasta ihop ett "overkill" paket isåfall:)

Ska det vara en hemdator, eller kan man kasta in ett moderkort som klarar 256 gb ram och x antal prollar?:)

ingen budget, men ska vara inriktad mot spel därför har jag ingen 2011 cpu. Måste kunna skriva lite om varför jag valde delarna och så, kan länka kundvagnen jag har nu.
Du skulle gärna kunna få bygga ihop en om du vill men hade tänkt mig en ivy bridge cpu, eftersom 2011 cpuer inte är jätte bra för vissa spel då de har lite för många kärnor

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/1902143/msi-big-bang-xpower2
http://www.inet.se/produkt/5310013/intel-core-i7-3960x-3-3ghz...

Edit: Såg vad du skrev ovan nyss... men jag har för mig att den jag länkade klår allt i spel med, kolla nåt test.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

hmm tittade lite på sandy bridge-e men som jag förstår det så presterar sandy bridge/ivy bridge lite bättre i vissa spel som itne använder alla känor, därför tog jag en i7 3770K som har 4 kärnor med HT som går att stänga av om det ger sämre prestanda med HT.

Glömde att nämna att det ska finnas möjligheter till överklockning

Edit: Såg din edit men är jag på rätt spår med att sb-e inte är så bra för vissa spel?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

ingen budget, men ska vara inriktad mot spel därför har jag ingen 2011 cpu. Måste kunna skriva lite om varför jag valde delarna och så, kan länka kundvagnen jag har nu.
Du skulle gärna kunna få bygga ihop en om du vill men hade tänkt mig en ivy bridge cpu, eftersom 2011 cpuer inte är jätte bra för vissa spel då de har lite för många kärnor

Okej, så allt måste vara motiverat:)
länka gärna kundvagn, så kan vi kolla:)

Ska kasta ihop lite här nu, så ska vi se vad vi kan få:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Hej jag håller på med ett skolarbete där jag ska bygga ihop en så kraftfull dator som möjligt. Jag har kommit fram till 3 st gtx 680 och en i7 3770K med 16 gb ram.
Men jag har inte så bra koll på moderkort och de jag har kollat på har oftast bara 2 st pci x16 platser. Men så kollade jag lite på Asus P8Z77-V Premium och tänkte att den kanske skulle fungera.
Har ni några andra förslag? och hur kraftfullt nätaggregat kommer behövas? la till en seasonic 1300w gold i listan.
Hur bra är ljudkortet på P8Z77-V Premium? Finns det andra alternativ med lite bättre ljud?
Hade tänkt att ha 3 st asus dcII gtx 680 kort, men eftersom de tar upp 3 st platser så lutar jag mest mot gigabyte eller msis kort.
Om jag väljer P8Z77-V Premium kan jag då kanske få plats med en revo drive också? eller ett ljudkort?

Känns som att du borde klara dig med 2 st grafikkort då 3 känns rätt overkill
Sedan ska du ju helst ha ref. modell till SLI för bättre kylning.

Permalänk
Medlem

ska du vara värst så måste det vara SB-E med 4 gtx 680... sen om drivers funkar så där är väl inget du behöver nämna

varför inte bara sätta in vattenkylning om det ändå bara är ett skolarbete?
och nja nog är det få spel som har problem med HT numera, jag har då aldrig hört talas om det...
ett ljudkort ger också mycket men svårt att säga var man ska dra linjen där... får det vara externt ljudkort? isf. finns det ju en jävla massa att välja i mellan och i alla prisklasser.

Permalänk
Medlem

Ska du köra många kort (2+) så är X79 att föredra ändå pga mer PCI-E lanes. Bara något att tänka på!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

ska du vara värst så måste det vara SB-E med 4 gtx 680... sen om drivers funkar så där är väl inget du behöver nämna

varför inte bara sätta in vattenkylning om det ändå bara är ett skolarbete?
och nja nog är det få spel som har problem med HT numera, jag har då aldrig hört talas om det...
ett ljudkort ger också mycket men svårt att säga var man ska dra linjen där... får det vara externt ljudkort? isf. finns det ju en jävla massa att välja i mellan och i alla prisklasser.

BF3 har problem med HT, ganska stort och känt spel
Men visst, är nog inte så många.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

BF3 har problem med HT, ganska stort och känt spel
Men visst, är nog inte så många.

BF3 hanterar många trådar betydligt bättre än dem flesta spel. Det kom även Sweclockers fram till om jag inte minns fel.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

BF3 hanterar många trådar betydligt bättre än dem flesta spel. Det kom även Sweclockers fram till om jag inte minns fel.

Jo, men folk säger att det blir ospelbart med en 2600k och HT på.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

1155 och 3 grafikkort? Better go x79 och 3 grafikkort

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1757568/bourne94

Mitt förslag, men du kan ju alltid välja 7970 om du vill:)
körde på x79 moderkort, och kastade på en "lagom" prolle på det:)

förslag på hur man kan kasta på lite extra prestanda, utan att det blir meningslöst?:)

EDIT: var lite osäker på moderkortet, kan inte så mycket om 2011 socketen:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1757665/2012-05-03 detta skulle jag kört som extrem gaming rigg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

http://www.inet.se/produkt/1902143/msi-big-bang-xpower2
http://www.inet.se/produkt/5310013/intel-core-i7-3960x-3-3ghz...

Edit: Såg vad du skrev ovan nyss... men jag har för mig att den jag länkade klår allt i spel med, kolla nåt test.

För priset på cpun borde kylare ingå fyskäms

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Jo, men folk säger att det blir ospelbart med en 2600k och HT på.

mja tro du är VÄLDIGT fel ute. med tanke på hur många som använder sig av en 2600k överklockad för spel . har själv använt det i ca 1 år nu. innan des 980x hexa core med ht och 920 quad med ht.

tror INTE att du får en posetiv prestanda ökning med HT av. är snarare så att med mindre processorkraft totalt och kraftfulla grafikkort blir prollen fortfarande en flaskhals.

om du nu är väldigt säker på att det blir ospelbart och att man måste stänga av HT för att det ska bli "spelbart" länka gärna mig och alla andra som antagligen kommer att skratta åt dit inlägg en seriös källa som säger att man ska ha HT av

för att återgå till topic. mer pci-e lains= mer grafikprestanda med sli /cf setups. och prestandan du kommer vinna av dom olika prollarna är nog väldigt beroende på om dom är menade att gå orginal m.m.

om jag skulle få tag i en så stark dator som möjligt hade nog x79 varit ända altenativet. ( x- extreme serien tung prestanda rendingsmaterial m.m, z/p performance serien - daglig mainstream användare dator ? )

skulle också kolla över agget igen. tex finns det silverstone strider 1500w med galet många amp på sina parallella 12v linor ( inte delade som många andra)
+ att även om du ska ha revodrive kan tex en vanlig raid 0 för spel m.m vara att föredra? helst intel och inte marvel kontrollern på mobot då

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

BF3 har problem med HT, ganska stort och känt spel
Men visst, är nog inte så många.

jag har då inte hört någon som haft problem med BF pga HT? men att det skulle vara ett stort problem tror jag är gravt överdrivet
mitt bf funkar då utmärkt med HT på dock äldre generation i7 950.

Permalänk
Medlem

Spel eller inte, jag tvivlar definitivt på hur något svagare än en 3930k skulle kunna förse 3x 680 med frames. Med andra ord: något svagare skulle förmodligen flaska grafikkorten, och om inte annat så är x8/x4/x4 knapert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jo, men folk säger att det blir ospelbart med en 2600k och HT på.

Låter knäppt, vilka säger det? Jag kör 6-kärnig med 12 trådar och har inga problem med BF3 överhuvudtaget.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Låter knäppt, vilka säger det? Jag kör 6-kärnig med 12 trådar och har inga problem med BF3 överhuvudtaget.

Har 3 kompisar med det problemet, snackar inte lite lag heller.
Spelet startar precis. Men gick inte att gå runt än mindre skjuta någon.
Av med HT och allt flöt prima.

Sa inget om flera trådar, bara att 2600k med HT på och BF3 inte gick ihop när det kom.
Kanske är fixat nu. Vet ej för ingen spelar bf3 nå mer.

http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=1325010&mpage=1&print=tr...
https://www.google.com/search?q=hyperthreading+bf3+stuttering...

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har 3 kompisar med det problemet, snackar inte lite lag heller.
Spelet startar precis. Men gick inte att gå runt än mindre skjuta någon.
Av med HT och allt flöt prima.

Sa inget om flera trådar, bara att 2600k med HT på och BF3 inte gick ihop när det kom.
Kanske är fixat nu. Vet ej för ingen spelar bf3 nå mer.

http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=1325010&mpage=1&print=tr...
https://www.google.com/search?q=hyperthreading+bf3+stuttering...

Men HT innebär mer trådar. Tycker det låter konstigt om 4 trådar funkar men 8 hackar när jag kan spela med 12.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av DragonRapide:

ingen budget, men ska vara inriktad mot spel därför har jag ingen 2011 cpu. Måste kunna skriva lite om varför jag valde delarna och så, kan länka kundvagnen jag har nu.
Du skulle gärna kunna få bygga ihop en om du vill men hade tänkt mig en ivy bridge cpu, eftersom 2011 cpuer inte är jätte bra för vissa spel då de har lite för många kärnor

X79 & Trifire HD7970

Skrivet av Saodie:

Ska du köra många kort (2+) så är X79 att föredra ändå pga mer PCI-E lanes. Bara något att tänka på!

Korrekt.

Skrivet av Saodie:

BF3 hanterar många trådar betydligt bättre än dem flesta spel. Det kom även Sweclockers fram till om jag inte minns fel.

Korrekt.

Men TS...om du ändå ska köra på något häftigt, kör inte på bara en skärm, det är verkligen bortkastad datakraft. Man ska köra på tre skärmar med tre kort!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av bourne94:

Okej, så allt måste vara motiverat:)
länka gärna kundvagn, så kan vi kolla:)

Ska kasta ihop lite här nu, så ska vi se vad vi kan få:)

Skrivet av qMetal:

Känns som att du borde klara dig med 2 st grafikkort då 3 känns rätt overkill
Sedan ska du ju helst ha ref. modell till SLI för bättre kylning.

Skrivet av Saven:

ska du vara värst så måste det vara SB-E med 4 gtx 680... sen om drivers funkar så där är väl inget du behöver nämna

varför inte bara sätta in vattenkylning om det ändå bara är ett skolarbete?
och nja nog är det få spel som har problem med HT numera, jag har då aldrig hört talas om det...
ett ljudkort ger också mycket men svårt att säga var man ska dra linjen där... får det vara externt ljudkort? isf. finns det ju en jävla massa att välja i mellan och i alla prisklasser.

OK här kommer kundvagenen med vattenkylning till prollen http://www.inet.se/kundvagn/visa/1758338/2012-05-03
HAr 3 st kort för att minimera microstuttering.

Fungerar SB-E lika bra i spel som ivy? har för mig att jag läste att det kan bli lite problem med så många kärnor som sb-e har.

Har lite väl många moderkort där för att det var de jag hittade som verkade fungera, men är mer inne på denna nu http://www.webhallen.com/hardvara/153590-asus_p8z77-v_premium...

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

OK här kommer kundvagenen med vattenkylning till prollen http://www.inet.se/kundvagn/visa/1758338/2012-05-03
HAr 3 st kort för att minimera microstuttering.

Fungerar SB-E lika bra i spel som ivy? har för mig att jag läste att det kan bli lite problem med så många kärnor som sb-e har.

Har lite väl många moderkort där för att det var de jag hittade som verkade fungera, men är mer inne på denna nu http://www.webhallen.com/hardvara/153590-asus_p8z77-v_premium...

nae det ska inte vara några problem med "för många" kärnor, har du 3 gtx 680 så kommer det krävas mycket av processorn också, sätt in ett x79 istället och riktig vattenkylning till processorn, grafikkorten och moderkortet

finns mycket du kan stoppa in för den "ultimata" spel riggen imo men men

Permalänk
Medlem

Kanske trycka in ref modeller för 3-way sli?

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

OK här kommer kundvagenen med vattenkylning till prollen http://www.inet.se/kundvagn/visa/1758338/2012-05-03
HAr 3 st kort för att minimera microstuttering.

Fungerar SB-E lika bra i spel som ivy? har för mig att jag läste att det kan bli lite problem med så många kärnor som sb-e har.

Har lite väl många moderkort där för att det var de jag hittade som verkade fungera, men är mer inne på denna nu http://www.webhallen.com/hardvara/153590-asus_p8z77-v_premium...

Ang. microstuttering så kan se den här bilden från testet av 690

Verkar som en hel del förbättringar där.
Fast om du nu verkligen vill ha 3 st kort så
Precis som jag sa innan, speciellt om du har 3 kort så borde du ha referenskylaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tunka:

För priset på cpun borde kylare ingå fyskäms

Haha ja det kan man tycka, inte billig direkt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Wow, jag vill också ha sånt här skolprojekt <.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Spel eller inte, jag tvivlar definitivt på hur något svagare än en 3930k skulle kunna förse 3x 680 med frames. Med andra ord: något svagare skulle förmodligen flaska grafikkorten, och om inte annat så är x8/x4/x4 knapert.

Gtx 680 funkar bara med pci-e 2.0 på x79 och eftersom skalningen är så dålig från två till tre kort finns det risk att det presterar sämre.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken