ny dator, visar inget livstecken, helt stendöd

Permalänk
Medlem

ny dator, visar inget livstecken, helt stendöd

Tjena!

En polare har precis köpt ny dator och efter allt var inkopplad (allt satt riktigt) så startade inte datorn, inte det minsta livstecken allt var helt dött. Har försökt med uteslutningsmetoden så gott det går. Nätagget fungerar när vi tjuvkopplar det och jag tror inte (rätta mig!) att cpu, minnen eller grafikkort kan orsaka detta problem, det borde iaf visa livstecken tycker jag. Har även provat å starta utanför chassi med skruvmejsel, utan grafikkort, utan hårddisk, med en ramsticka etc etc..

Det finns inga lampor på moderkortet vad jag vet, har inte granskat manualen ännu men synligt så hittade jag inga http://www.inet.se/produkt/1902095/gigabyte-p67a-d3-b3

Det ända jag kan tänka mig är att moderkortet är trasigt, men vore tråkigt om vi la ny beställning i onödan så jag frågar här först vad ni tror.

Mvh
Mikael

Permalänk
Medlem

sitter 12v kontakten i ordentligt ?

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

hm, jag var med om en liknande symptom när flänsen på mitt grafikkort hade lossnat (dåligt limpasta) och då låg mot kretskortet som blev kortslutet.

Permalänk

Kör med processorfläkt, processor, nätagg och moderkort. Får ni inte liv i det då är någon av dessa 4 kass, byt ut en sak i taget i den ordningen tills det börjar snurra. Förutsatt att 12v-kontakten sitter i ordentligt. Verkar någonting konstigt, läs noggrannare i moderkortsmanualen.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Det är jätte lätt att glömma den lille 4 pins kontakten i hörnet.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikeyDN:

jag tror inte (rätta mig!) att cpu, minnen eller grafikkort kan orsaka detta problem,

Det kan dom (dock osäker på CPU). Grafikkortet har du redan uteslutet genom att ta bort den helt.

Minnet hoppas jag att du testade att flytta runt också. I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta.

Processorn vet jag inte riktigt hur det blir vid problem men kolla om du ser några böjda pinnar osv där den satt. Kolla även vilken bios version moderkortet måste ha för att klara av processorn på tillverkarens hemsida.

Kolla också de 2 kablarna/kontakterna som ska gå från nätagget till moderkortet på 2 olika ställen.

Nollställa bios.
Finns flera sätt. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars kan man ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Har du redan testat det gör du det igen efter att du tagit bort allt onödigt.

Du glömde väll inte ta bort tangentbord, mus, SATA/IDE/USB kablar osv?
Folk bruka glömma att ta bort sånt. De eller kontakten de satt i kan också blockera starten.

Berätta mer om nätagget. Märke modell och ålder?

Nätaggs testet du gjorde är värdelös så länge nätagget inte är död och fortsätter vara död när man testar. Är nätagget av BRA kvalite (snackar EJ om antal watt) så kan man dock lita mer på att den är ok. Annars så ska man alltid låna ett nätagg. Gamla trasiga nätagg av budget eller dålig kvalite kan starta ändå. Ibland hela vägen in i Windows medan den förstör andra delar under 1-2 veckor.

Permalänk

Förlåt om detta är lite Captain Obvious of the No Shit-Division, men är chassits strömknapp rätt ikopplat. kopplade min fel och datorn starta så klart inte

Permalänk
Medlem

@Skjulet
Japp den sitter ordentligt

@nontA91
Tack för svaret, jag gissar på moderkortet helt klart men jag har inte stött i det och jag har varit urladdad under hela monteringen, kanske helt enkelt kom defekt.

@bellasoda
Jag har provat detta, däremot har jag ingen annan CPU att testa med så jag kan inte utesluta den Nätagget verkar ju funka med tanke på tjuvkopplingen som lyckades bra.

@zeleni
Tack för svaret, inte i detta fallet tyvärr :/

@panpo98
Jag har 2 olika minnesstickor att använda mig av, jag har provat med båda (en i taget) utan resultat. Runt CPU så ser det bra ut, den gled på plats som askungens glassko så om det är den som strular så måste den vara defekt vid leverans.

Det där med BIOS version har jag inte kollat upp, det ska jag göra. Men borde inte datorn snurra igång åtminstone om detta skulle vara felet?

Nollställa BIOS har jag heller inte provat, ska göra det senare. Ingenting onödigt är ikopplat.

Detta nätagget men som jag skrev tidigare så borde inte detta vara problemet, jag ska prova med ett AX850 som jag har själv senare idag bara för att. http://www.inet.se/produkt/6909620/ocz-modxstream-pro-600w

@BrutalOddball
Det var första jag kollade, sedan för att utesluta denna så kopplade jag ur alla chassikontakter och körde med skruvmejsel, funkade inte heller.

Tack allesammans för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Nollställa bios.
Finns flera sätt. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars kan man ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Har du redan testat det gör du det igen efter att du tagit bort allt onödigt.

Problemet löst, plockade ur moderkortsbatteriet och satt tillbaka det efter några minuter så startade den upp

Tack åter igen för alla svar!

Permalänk
Medlem

MikeyDN. Bra att det löste sig.. såg inte posten förrän nu... men en sak kan du iaf utgå ifrån.... Det du skriver här:

"Nätagget fungerar när vi tjuvkopplar det och jag tror inte (rätta mig!) att cpu, minnen eller grafikkort kan orsaka detta problem, "

Du kan få ALLA problem med den mest idiotiska sak på en dator. Så utgå från att du inte kan utgå ifrån någonting

Bra iaf att du fick till det

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10