Verktyg Visningsval
2012-05-05, 05:20   #1

Bravo

Medlem

Bravos avatar

Registrerad: apr 2004

Installera windows 7, formatera SSD och vanlig hårddisk?

Windows 7 ligger på en SSD, C:
Jag har också en vanlig hårddisk, D:
Vill formatera båda dessa/hela datorn och sen installera windows 7.
(Har också en disk Q: som jag inte kommer in i - vad är det? Går det att/Ska jag formatera den också?)

Jag har fått med en skiva: "windows 7 återställningsmedia alla versioner".
- Vilken version ska jag ta? Det var windows home premium installerat när jag fick datorn.

1: Ska jag välja "formatera" eller "ta bort" i setupen?
(Jag önskar ha enbart Windows 7 på SSD C: och allt annat på andra vanliga hårddisken D:, som tidigare. (2 diskar med hela sina lagringsurymmen, inga partitioner).
2: Kan prestandan bli sämre på SSD om man formaterar denna?
3: Rekommenderas det att uppgradera SSD och bios programvara/drivrutiner (nåt mer/annat?) till senaste versionen och hur gör man i sådana fall det?
4: Bör jag tänka på nåt/nåt mer? Någonstans läste jag nåt om att man ev. ska ställa om nåt i bios? (förutom inställningen att datorn ska boota från CD/DVD men det gör den nog redan då jag lyckades få igång installationsprogrammet).

Jag vet att det finns en stor guide, men tyckte inte jag fick svar på alla mina frågor där.
Tack.
(Längtar efter att spela Battlefield Bad Company 2 igen).

Senast redigerad av Bravo 2012-05-05 klockan 06:35.
Bravo är inte uppkopplad
2012-05-05, 06:40   #2

SvinVild

Medlem

SvinVilds avatar

Plats: V-vik

Registrerad: sep 2004

På D: kan du ju bara högerklicka o välja formatera!
windows 7 återställningsmedia alla versioner blir ju ingen ren formatering men de gör ju alltid något.

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G
SvinVild är inte uppkopplad
2012-05-05, 16:29   #3

Bravo

Medlem

Bravos avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av SvinVild Visa inlägg
På D: kan du ju bara högerklicka o välja formatera!
windows 7 återställningsmedia alla versioner blir ju ingen ren formatering men de gör ju alltid något.
Det gick inte för D: används, den frågade i.o.f.s om jag ville fortsätta ändå.
Jag formaterade ute i dos istället eller vad det heter via win 7-skivan.

Jo, det går att göra ren installation av win 7 och formatera innan med den win 7-dvd jag fick med.

Läste också nåt om att man inte ska ha två hårddiskar inkopplade samtidigt om man installerar win 7.
Och sen vet jag inte hur jag ska formatera SSD, en del verkar mena att det bara är att formatera som vanligt, en del menar att man ska använda nåt speciellt program.

- Vad besvärligt det här blev nu då. o_O

Senast redigerad av Bravo 2012-05-06 klockan 02:08.
Bravo är inte uppkopplad
2012-05-05, 16:38   #4

DaBone

Medlem

DaBones avatar

Plats: Östergötland

Registrerad: mar 2011

C: kan du välja att formatera i början av Win7 installationen. Kommer inte ihåg exakt vad det står, men det är under "avancerat" när du får välja om du ska intallera...
Själv brukar jag ta bort partitionen och sedan skapa en ny.. då åker allt.

Innan du installerar Win7, så kopplar du bara ur SATA-kabeln till den andra hd:n.
Dator 1: ASUS Rampage IV GENE - i7 3930K - H100i - 16GB 2133Mhz CL9 Dominator Platinum - Samsung PRO 512GB, 256GB & 128GB SSD - 8TB lagring - ASUS GTX 780 DirectCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D
Bärbar 1: ASUS G75VW / 240GB SSD Bärbar 2: MacBook PRO / 256GB SSD NAS: Ready NAS NV+ v2 8TB
DaBone är inte uppkopplad Folding
2012-05-05, 22:28   #5

Bravo

Medlem

Bravos avatar

Allright, det gick nästan lite för bra. Som på räls.

Formaterade, tog bort, på båda hårddiskarna.

Slet ur två kablar från standardhårddisken D:, installerade windows 7 på SSD C:, stoppade i sladdarna i vanliga hårddisken igen.

Vanliga hårddisken D: är inte allokerad. Det betyder väl att den inte är partitionerad?
Så just nu har jag bara C:.
- Fixar jag detta inne i windows diskhantering kanske eller med windows 7-skivan ute i dos eller vad det heter.

Q: är nåt som skapas av typ Office om jag förstått det rätt.

Sen är det 100 mb reserverat av systemet på SSD, vad kan det vara?

Senast redigerad av Bravo 2012-05-05 klockan 22:37.
Bravo är inte uppkopplad
2012-05-05, 23:00   #6

janee

Medlem

Plats: Örnsköldsvik

Registrerad: aug 2006

Här är en guide som beskriver hur man formaterar en hårddisk som inte är allokerat http://www.sweclockers.com/forum/6-l...ttar-den-inte/
2012-05-06, 00:24   #7

Bravo

Medlem

Bravos avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av janee Visa inlägg
Här är en guide som beskriver hur man formaterar en hårddisk som inte är allokerat http://www.sweclockers.com/forum/6-l...ttar-den-inte/
Jag har redan gjort exakt sådär. Så jag är nog klar nu med allt.
Fråga på det dock: Utrymmet ska på min hårddisk vara 1863.02 gb (till vänster), vid "inte allokerad" visade den samma innan partitionering/allokering, men efter partitionering/allokering/när hårddisken blivit blå i diskhanteraren står det 1863.01 gb. - I ditt exempel står det samma siffror, varför gör det inte det på min?
Och varför tar min hårddisk upp 149 mb?

Och varför stod det 1907728 mb i kapacitet ute i dos medan det i windows var max 1907727 mb att välja som max.

Senast redigerad av Bravo 2012-09-06 klockan 08:54.
Bravo är inte uppkopplad
2012-05-06, 00:57   #8

janee

Medlem

Plats: Örnsköldsvik

Registrerad: aug 2006

Det är nog bäst att någon expert svarar på dina frågor men jag vet att Windows och hårddisktillverkarna räknar olika på GB http://www.whatsabyte.com/

Och jag tycker att 1863.01 GB ser helt normalt ut för en 2TB hårddisk, om hela hårddisken är formaterad (blå) i diskhanteraren så är allt normalt.

Edit: Och när det gäller den 100MB reserverade partitionen på systemdisken så är det något som Microsoft har hittat på, det finns olika förklaringar för denna lilla partition och en av dom är att den kan användas när man vill kryptera disken, men även denna fråga får någon expert svara på.

Senast redigerad av janee 2012-05-06 klockan 01:51.
2012-05-06, 02:07   #9

Bravo

Medlem

Bravos avatar

Den senaste frågan kan jag nog nu svara på:
100 mb innehåller filer för att t.ex köra safety mode om man får problem med datorn.

Okej, vi får se om nån expert har svar på resten. Allt verkar bra iallafall.
Stort tack.
Bravo är inte uppkopplad
2012-05-06, 16:18   #10

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Plats: Kebabens huvudstad

Registrerad: feb 2005

Vad är resten av frågorna?

Systempartitionen på 100 MB innehåller filer för start och även info till bitlocker.
Mediafire Avast Anti-Theft Find your phone Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition Kör egen Minecraft-Server, PM för info!
Founder & Owner of Sweclockers Logistics VTC Hemsida: Safe delievers anywhere!
tcntad är inte uppkopplad
2012-05-10, 03:50   #11

Bravo

Medlem

Bravos avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tcntad Visa inlägg
Vad är resten av frågorna?
Typ

A) Varför har primära partitionen på normala hårddisken mindre storlek än normala hårddisken efter formatering-partitionering/allokering - innan var de lika stora. Medan hans visar samma storlek - både före och efter.
- Teori: Olika storlekar på hårddiskarna och då det avrundas och då enheten är GB så kan det stå olika, även om båda får 149 mb.

B) När jag fick datorn var den installerad och klar med SSD och Windows 7. Jag har aldrig varit inne i bios (på den här datorn alltså ).
När man ska installera Windows 7 på SSD ska man (tydligen) ha AHCI aktiverat i BIOS. Är det troligt att AHCI var aktiverat när jag installerade om Windows 7 och att det är det nu?
- Med största sannolikhet, ja .

C) Jag kopplade bara ur vanliga hårddisken när jag installerade Windows 7 på SSD. Skulle jag ha kopplat ur något mer?
- Nej, det räcker typ så uppenbarligen.

F) Rekommenderas det att uppdatera BIOS och SSD till senaste drivrutiner/firmware?
- Nej, bara om det behövs.

Senast redigerad av Bravo 2012-09-06 klockan 09:18.
Bravo är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker