Permalänk
Medlem

Bytte chassi... nu funkar inget

Hej.

Jag har just bytt chassi på min helt fungeande dator. När allt är klart så pluggar jag in allt och fläktar och allt funkar som det ska. Men jag kommer aldrig in i BIOS. Jag kollar med att koppla från grafikkortet och från den inbyggda grafiken på moderkortet men inget händer. Skärmen säger att den inte har någon kontakt med datorn.

Jag funderar på om det kan vara så att moderkortet är trasigt eller kan det vara så att maskinen inte får tillräckligt med ström? Nät agget är ganska gammalt men fungerat förut.

Skulle uppskatta lite hjälp. Jag har byggt ett par datorer så jag är inte helt grön men jag är inte sugen och byta hela datorn.

TACK

Permalänk
Medlem

Distanser?

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Har du lagt på distanser?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Du har inte glömt distanserna mellan moderkortet och chassiplåten hoppas jag?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av achisan:

Hej.

Jag har just bytt chassi på min helt fungeande dator. När allt är klart så pluggar jag in allt och fläktar och allt funkar som det ska. Men jag kommer aldrig in i BIOS. Jag kollar med att koppla från grafikkortet och från den inbyggda grafiken på moderkortet men inget händer. Skärmen säger att den inte har någon kontakt med datorn.

Jag funderar på om det kan vara så att moderkortet är trasigt eller kan det vara så att maskinen inte får tillräckligt med ström? Nät agget är ganska gammalt men fungerat förut.

Skulle uppskatta lite hjälp. Jag har byggt ett par datorer så jag är inte helt grön men jag är inte sugen och byta hela datorn.

TACK

Kom du ihåg extra strömkabeln 4/8-pin till cpu'n?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Har du kommit ihåg att ange dina specs?

Har du provat Clear cmos?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Har du kopplat rätt i System Panel kopplingen? Har du installerat minnena korrekt?

Permalänk

Har datorn blivit utsatt för statiskt elektrisitet under bygget? Har du andvändt EDS armband.
Dock låter de rent spontant som att du glömt någon sladd bara

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Har datorn blivit utsatt för statiskt elektrisitet under bygget? Har du andvändt EDS armband.
Dock låter de rent spontant som att du glömt någon sladd bara

jag använde inget armband så jag kan såklart inte garantera nån statisk elektrisitet. jag har dubbel kollat och jag är ganska säker på att allt sitter som det ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

som sagt så fungerade datorn i mitt gamla chassi perfekt. så jag flyttade alldrig på minnena.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av achisan:

som sagt så fungerade datorn i mitt gamla chassi perfekt. så jag flyttade alldrig på minnena.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du satt alla distanser rätt?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Har du satt alla distanser rätt?

alla sitter som det ska. om jag ska testa och byta något vad tror ni är bäst och testa först. Risken är kanske att det fått en statisk stöt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bilder? Specs?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av achisan:

alla sitter som det ska. om jag ska testa och byta något vad tror ni är bäst och testa först. Risken är kanske att det fått en statisk stöt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad sägs om en fin stor tydlig bild så att vi kan se om där är något uppenbart du kan ha glömt, det kan hända den bästa

Annars är väll första steget att ta ut allt utom ett ram minne och processorn. Har du en inbyggd högtalare så att du kan höra om datorn startar som den ska? Alternativt kan du koppla skärmen till moderkortet. Och kan du inget av det så får du nog ha med grafikkortet med

Permalänk
Medlem

Jag har nu kopplat bort allt förutom ett minne och processor. Jag har kopplat skärmen till moderkortet men när jag kör igång så händer inget förutom att fläktarna går igång. Om jag kopplar på HDD så börjar den snurra men stoppar efter en liten stund. Hoppas bilden hjälper lite

Permalänk
Medlem

Saknas 4 pin till 24 pinnarn.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av achisan:

http://i1058.photobucket.com/albums/t402/achisan82/20120508_1...

Jag har nu kopplat bort allt förutom ett minne och processor. Jag har kopplat skärmen till moderkortet men när jag kör igång så händer inget förutom att fläktarna går igång. Om jag kopplar på HDD så börjar den snurra men stoppar efter en liten stund. Hoppas bilden hjälper lite

Jag tror att ditt kort ska ha en 24-polig strömförsörjning för att funka. Dessutom kan det vara så att ditt nätaggregat är lite för klent. Enligt manualen ska kortet försörjas från ett 500w aggregat (vilket verkar ganska absurt).
Ser att vi är två som sett att fyra pinnar saknas.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnCCarlsson:

Jag tror att ditt kort ska ha en 24-polig strömförsörjning för att funka. Dessutom kan det vara så att ditt nätaggregat är lite för klent. Enligt manualen ska kortet försörjas från ett 500w aggregat (vilket verkar ganska absurt).
Ser att vi är två som sett att fyra pinnar saknas.

Ok. Men det konstiga är att det funkat fin fint i över ett år med samma hårdvara. Endast chassit som är bytt. Jag fattar inget just nu

Permalänk

Du har ju inte satt i all ström till moderkortet... och sen försök ta en bild på sidan av moderkortet så man ser hur det sitter fast mot plåten.

Permalänk

Det funkar med 20 pins i 24 pins kontakt också. Dock är det alltid bättre att ha 24 pins.

Han har nog med ström inkopplat.

Startar nätagget?
Har du testat att resetta bios?
Du har dubbelkollat så du inte har en extra distans på baksidan t.ex.

Permalänk
Medlem

Testa att lyfta ut hela setup:en ur chassit så får du svar på om det är chassit som kortsluter eller om det är något annat fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramengaijin:

Du har ju inte satt i all ström till moderkortet... och sen försök ta en bild på sidan av moderkortet så man ser hur det sitter fast mot plåten.

Vet inte om du kan se där men det verkar kanske vara lite tightare än mitt gammla chassi men alla distanser sitter som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

Det funkar med 20 pins i 24 pins kontakt också. Dock är det alltid bättre att ha 24 pins.

Han har nog med ström inkopplat.

Startar nätagget?
Har du testat att resetta bios?
Du har dubbelkollat så du inte har en extra distans på baksidan t.ex.

Nät agget startar och snurrar.

Ha plockat bort det lilla batteriet på moderkortet och satt tillbaka det.

Inga extra distanser alt sitter som det ska.

Dags och börja shoppa snart kanske

Permalänk

Nu ser man inte på bilden men jag tippar på system panel connector inte är rätt kopplat.

Edit såg inte den sista bilden men där ser det ut att du missat koppla rätt på system panel connector (20-8 pin panel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik...:

Nu ser man inte på bilden men jag tippar på system panel connector inte är rätt kopplat.

Edit såg inte den sista bilden men där ser det ut att du missat koppla rätt på system panel connector (20-8 pin panel)

Körde bara i powr switch för och se om BIOS kom upp eller inte ska väll egentligen intespela någon roll eller?

Permalänk

Att bara ta ut batteriet säkerställer inte reset av bios. Har du flyttat jumpern för att göra det?

Om ja, så skulle jag göra som en annan person sa.

Montera ut moderkort med allt på och starta utanför chassiet.

edit: koppla också ur alla usb-saker du har. De kan ställa till det vid boot ibland.

Permalänk
Skrivet av achisan:

Körde bara i powr switch för och se om BIOS kom upp eller inte ska väll egentligen intespela någon roll eller?

Jo det kan göra att du inte får igång systemet, har för mig att reset måste också kopplas.

Permalänk
Medlem

Känns som jag testat det mesta. Måste vara något som är defekt. Behöver jag byta allt kanske. Moderkort, processor och kanske nät agg?