Permalänk

65 grader CPU! hjälp!

Har just byggt ihop min första dator. Har satt allt rätt (tror jag). Men när jag starta upp den så står det att den är 65 grader varm. Vad kan vara fel?

Moderkort: http://www.inet.se/produkt/1902052/msi-990fxa-gd65-990fx

CPU: http://www.inet.se/produkt/5308694/amd-fx-8120-x8-3-1ghz

Permalänk
Medlem

Vanligaste felet med varm cpu är att kylaren inte sitter ordentligt, eller för mycket kylpasta etc (samma sak egentligen).

Permalänk

Läste just att det var Temperaturspecifikation 61 grader. Så det kanske ska vara så där varmt?

Permalänk
Medlem

kylpasta? sitter väl dock original på kylaren så det låter minsann skumt... har du kollat så fläkten är igång?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

life's shit-.-

Permalänk
Skrivet av JBE:

Vanligaste felet med varm cpu är att kylaren inte sitter ordentligt, eller för mycket kylpasta etc (samma sak egentligen).

Tror den ska sitta riktigt, den var riktigt svår å få dit men den verkar sitta. Ja tog bara kylpastan som var på från början så det borde ju inte vara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av semlan333:

Tror den ska sitta riktigt, den var riktigt svår å få dit men den verkar sitta. Ja tog bara kylpastan som var på från början så det borde ju inte vara det.

Om du försöker vicka på den, får du den att röra på sig?

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Skrivet av Sneakkz:

kylpasta? sitter väl dock original på kylaren så det låter minsann skumt... har du kollat så fläkten är igång?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja fläkten snurrar.

Permalänk
Skrivet av WoXeR123:

Om du försöker vicka på den, får du den att röra på sig?

Nej den sitter som berget.

Permalänk
Medlem

Med vilket program kollar du temperaturen?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Med vilket program kollar du temperaturen?

BIOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av semlan333:

Där kommer alltid temperaturerna vara lite högre än i operativsystemet då proccessorn kör på högsta hastighet, pröva mäta i OS med CoreTemp eller liknande.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Skrivet av WoXeR123:

Där kommer alltid temperaturerna vara lite högre än i operativsystemet då proccessorn kör på högsta hastighet, pröva mäta i OS med CoreTemp eller liknande.

Okej ska bara försöka boota upp den

Permalänk

65C är ju helt normalt för en CPU om du inte kör med en dyr kylare då kan det ligga betydligt lägre. Men om du kör med den medföljande är 65C helt normalt.

Visa signatur

Dator:
Antec P280 | I7 6700K | GTX 980 Ti | 16 GB 2133Mhz DDR4
Skärm: LG UM95 34UM95
Ljud: Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av semlan333:

Okej ska bara försöka boota upp den

Får du inte igång den?

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Ladda ner HWMonitor, snabb koll på allt i datorn
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
till höger står vilken du ska ladda ner

Permalänk
Skrivet av The_PC_Gamer:

65C är ju helt normalt för en CPU om du inte kör med en dyr kylare då kan det ligga betydligt lägre. Men om du kör med den medföljande är 65C helt normalt.

Okej tack var lite orolig där ett tag

Permalänk
Skrivet av WoXeR123:

Får du inte igång den?

Jo måste bara formatera om den

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_PC_Gamer:

65C är ju helt normalt för en CPU om du inte kör med en dyr kylare då kan det ligga betydligt lägre. Men om du kör med den medföljande är 65C helt normalt.

Inte AMD processorerna, Phenom II klockar ner sig när den når ca 62-64C. Däremot Intels processorer har jag för mig kan ligga runt 70C.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av The_PC_Gamer:

65C är ju helt normalt för en CPU om du inte kör med en dyr kylare då kan det ligga betydligt lägre. Men om du kör med den medföljande är 65C helt normalt.

Jag tycker att 65 grader låter för varmt i idle för vilken kylare som helst...borde inte vara över 50 grader i idle tycker jag :S

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av swesen:

Inte AMD processorerna, Phenom II klockar ner sig när den når ca 62-64C. Däremot Intels processorer har jag för mig kan ligga runt 70C.

Okej, men har du någon ide om vad som kan vara fel?

Permalänk

Är plasten kvar på kylarbasen?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

Är plasten kvar på kylarbasen?

Nej det är den inte.

Permalänk
Inaktiv

Låter inte bra med 60+ i idle...
paj på processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

Låter inte bra med 60+ i idle...
paj på processorn?

Prollen idlar inte i BIOS så det låter rätt normalt.

Permalänk
Inaktiv

Testat spela och se va de blir för temp?

Permalänk
Medlem

Kör Prime95 o kolla med HWmonitor vad du får för temps.
Hade själv lite problem med en varm cpu men det löste sig med att jag installerade om min kylare, då har jag köpt separat kylare o kylpasta.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Jag tycker att 65 grader låter för varmt i idle för vilken kylare som helst...borde inte vara över 50 grader i idle tycker jag :S

CPU idlar inte i BIOS, den går för fullt

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Din processor är specad till en max safe temp på 61 grader så om den ligger på 65 i BIOS så är din kylare definitivt felmonterad eller icke fungerande.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av warh0g:

CPU idlar inte i BIOS, den går för fullt

Trollar du eller är du seriös? För i BIOS så är min 2700K mellan 25-30 grader iaf :S
(Med en Corsair A70-kylare men ändå)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Trollar du eller är du seriös? För i BIOS så är min 2700K mellan 25-30 grader iaf :S
(Med en Corsair A70-kylare men ändå)

Du har ju UEFI, kan mycket väl fungera på annat vis där.