Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-05-29, 12:24   #1

ojva

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: sep 2007

Mer minne? Grafikkort?

Har en sån här dator idag:

http://www.dustinhome.se/product/501...-dvdrw-dl-vhp/

Funkar bra men jag är lite nyfiken på om det är någon ide att byta minnen? Enligt specen på sidan står det max 4GB, stämmer det eller kan det gå att få i 8GB, i så fall även byta från Vista till W7 64-bitar? Ger det något på en så pass gammal burk?

Samma fråga vad gäller grafikkort, är det värt att byta till ett HD8670 eller flaskar processorn?
ojva är inte uppkopplad
2012-05-29, 12:39   #2

Surgubben

Medlem

Surgubbens avatar

Plats: Järfälla

Registrerad: dec 2009

Max RAM styrs mest av OS, d v s har du ett 32-bitars OS hanterar det max 3GB RAM. Med ett 64-bitars OS kan du hantera mer RAM. Hur många slotar finns det på moderkortet, 2 eller 4?

Grafikkort går alltid att uppgradera, men kolla så att nätaggregatet orkar.http://www.tomshardware.com/reviews/...ew,3107-7.html

Processorn funkar fortfarande men är ingen raket (har själv en sån i min reservdator). Det högsta du kan gå med den sockeln (775) är Intel Core 2 Q9xxx, går att få tag på begagnade, men ganska dyrare. http://www.tomshardware.com/reviews/...ck,3106-5.html

Det som kan kicka lite liv i burken är dock en SSD att köra OS på.
2012-05-29, 12:42   #3

Surgubben

Medlem

Surgubbens avatar

Kom på att du kan ju alltid titta på ett uppgraderingspaket (nytt moderkort/processor/RAM). Komplett, Inet, Webhallen och CDON kör flera paket. Ger ju inget nytt grafikkort i o f s, men en bra start på ett nytt liv.
2012-05-29, 14:09   #4

ojva

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Surgubben Visa inlägg
Kom på att du kan ju alltid titta på ett uppgraderingspaket (nytt moderkort/processor/RAM). Komplett, Inet, Webhallen och CDON kör flera paket. Ger ju inget nytt grafikkort i o f s, men en bra start på ett nytt liv.
Funderat på den här uppsättningen

https://cdon.se/hemelektronik/mk_gig...tx_b3-14929408
https://cdon.se/hemelektronik/intel%...c_6mb-14187790
http://cdon.se/hemelektronik/asus_ra..._2xdp-14187251
http://cdon.se/hemelektronik/corsair...geanc-14929243

Tycker det borde funka...fast jag vet inte om det är någon idé att slänga in grejer för 4000-5000 i den gamla burken?

Tjänar man så att det är värt det jämfört med att enbart skaffa mer minne och typ samma graffekort till den befintliga?
ojva är inte uppkopplad
2012-05-29, 15:45   #5

Surgubben

Medlem

Surgubbens avatar

Tjaaa...den "gamla" burken blir ju bara en förvaring av nya delar, d v s du kan i framtiden skaffa ett nytt chassi. Sen måste du kolla vad du har för nätaggregat . Jag skulle gissa att du blir tvungen att skaffa dig ett nytt kraftigare för att strömförsörja framförallt ett nytt grafikkort. "Brand"datorer brukar ligga på sniknivå när det gäller nätaggregat, d v s det är en ny dator i ett gammalt skal där kanske bara HDD och den gamla DVD/CD-brännaren finns kvar. Vet inte om det blir bättre (billigare) med http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=660392#info + nytt grafikkort+ nytt nätaggregat.

Sen måste du naturligtvis kolla vad befintligt chassi stödjer för storlek på MB, mATX eller ATX. Skulle tro mATX på en Scaleo.
2012-05-29, 19:11   #6

ojva

Medlem

Citat:
Tjaaa...den "gamla" burken blir ju bara en förvaring av nya delar, d v s du kan i framtiden skaffa ett nytt chassi. Sen måste du kolla vad du har för nätaggregat . Jag skulle gissa att du blir tvungen att skaffa dig ett nytt kraftigare för att strömförsörja framförallt ett nytt grafikkort. "Brand"datorer brukar ligga på sniknivå när det gäller nätaggregat, d v s det är en ny dator i ett gammalt skal där kanske bara HDD och den gamla DVD/CD-brännaren finns kvar. Vet inte om det blir bättre (billigare) med http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=660392#info + nytt grafikkort+ nytt nätaggregat.

Sen måste du naturligtvis kolla vad befintligt chassi stödjer för storlek på MB, mATX eller ATX. Skulle tro mATX på en Scaleo.
Hej!

I PDF för datorn står det:
Housing
SCALEO X
Physical Features
Size Full Size ATX

Det tolkar jag som att den stödjer ATX.
Nätaggregatet är ett Fortron på 500W, säger mig inte så mycket men jag tycker att det borde räcka...med reservation för att det är gammalt då och kanske inte ger full effekt längre?
Sitter ju ett MSI Nvidia GeForce 8800GTS 640 MB i det nu och den är nog knappast strömsnålare än ett modernare kort?
Chassit är riktigt stort och det ryms nog en hel del och det är jag inte orolig över
ojva är inte uppkopplad
2012-05-29, 19:25   #7

Surgubben

Medlem

Surgubbens avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ojva Visa inlägg
Hej!

I PDF för datorn står det:
Housing
SCALEO X
Physical Features
Size Full Size ATX

Det tolkar jag som att den stödjer ATX.
Nätaggregatet är ett Fortron på 500W, säger mig inte så mycket men jag tycker att det borde räcka...med reservation för att det är gammalt då och kanske inte ger full effekt längre?
Sitter ju ett MSI Nvidia GeForce 8800GTS 640 MB i det nu och den är nog knappast strömsnålare än ett modernare kort?
Chassit är riktigt stort och det ryms nog en hel del och det är jag inte orolig över
Ja utrymme har du, 500W kommer du hyfsat långt på, men kolla alltid vad grafikkortet kräver MINIMUM. Är det 500W kan du få problem med att nätagget får jobba hårt.
Surgubben är inte uppkopplad
2012-05-30, 06:27   #8

ojva

Medlem

Citat:
Ja utrymme har du, 500W kommer du hyfsat långt på, men kolla alltid vad grafikkortet kräver MINIMUM. Är det 500W kan du få problem med att nätagget får jobba hårt.
Undrar lite om ett PCIE 3.0 grafikkort funkar i en PCIE 2.0 plats? Borde det väl göra, fast inte utnyttja sin bandbreddskapacitet fullt ut?
ojva är inte uppkopplad
2012-05-30, 06:40   #9

Fidel Castro

Medlem

Fidel Castros avatar

Plats: Kågeröd

Registrerad: nov 2008

Bygg helt nytt...bara besvär och problem att använda OEM-chassin...kylningen brukar vara undermålig.
Antec Twelve hundred - Corsair HX 1000 - Asrock Z68 Extreme3 Gen 3 - Intel Core i7 2600K 3,4GHz - Noctua NH-D14 - 16GB DDR3 G.Skill Ripjaws X 1600MHz - Gigabyte GTX 580 OC 1536MB - Crucial M4 128GB SSD - Sata II Hitachi Deskstar 500GB - Win7 Home 64bit - Samsung DVD writer.
Fidel Castro är inte uppkopplad
2012-05-30, 06:59   #10

Racka

Medlem

Rackas avatar

Plats: Uddevalla

Registrerad: sep 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Fidel Castro Visa inlägg
Bygg helt nytt...bara besvär och problem att använda OEM-chassin...kylningen brukar vara undermålig.
*Gillar*

Sant sant, ett nytt chassi kostar inte många hundra och det är nog lättare/bättre att bygga i det på alla vis. Även om det säker fungerar att bygga i det gamla.
Racka är inte uppkopplad
2012-05-30, 07:11   #11

Tomtelol

Medlem

Tomtelols avatar

Plats: Skellefteå

Registrerad: jul 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Fidel Castro Visa inlägg
Instämmer helt och hållet

På jobbet fick jag uppdraget att fixa till ena datorn på kontoret som havererade. Jag gick och köpte nya delar på den lokala datorbutiken och började montera in moderkort, ram, cpu och hdd i chassit som fanns där sedan innan MEN.. när dom gamla delarna var urplockade så insåg jag att I/O plåten var "ett" med chassit.. så vi fick helt enkelt ta till med dremel och kapa ut plats för den nya I/O plåten.

Problem två kom med moderkortet installerat, frontpanel kablarna för HDD, Start/Reset etc var lödda på ett sådant sätt att dessa bara passade det gamla moderkortets pin-konfiguration, men efter lite lödande och fixande så var jag färdig och det problemet var ur vägen.

Sista och mest irriterande problemet var dock nätagget, kablarna var korta visst, men jag trodde inte att dom var måttanpassade för de gamla komponenterna.. men ack så fel jag hade. Mer lödande och några adapters senare så var bygget färdigt!
2012-05-30, 07:44   #12

Surgubben

Medlem

Surgubbens avatar

Citat:
Undrar lite om ett PCIE 3.0 grafikkort funkar i en PCIE 2.0 plats? Borde det väl göra, fast inte utnyttja sin bandbreddskapacitet fullt ut?
Det är bakåtkompatibelt.
2012-05-30, 12:07   #13

ojva

Medlem

Citat:
Det är bakåtkompatibelt.
Hej, okej...nog bäst att göra som ni säger. Alltså inte bygga nytt i gammal låda

Dock undrar jag om det är så att ett HD6870 skulle göra någon märkbar skillnad för grafiken eller om det är att "kasta pengarna i sjön" eftersom det är en så gammal processor och kanske att minnena enbart är 667Mhz
ojva är inte uppkopplad
2012-05-30, 12:25   #14

Tomtelol

Medlem

Tomtelols avatar

Plats: Skellefteå

Citat:
Hej, okej...nog bäst att göra som ni säger. Alltså inte bygga nytt i gammal låda

Dock undrar jag om det är så att ett HD6870 skulle göra någon märkbar skillnad för grafiken eller om det är att "kasta pengarna i sjön" eftersom det är en så gammal processor och kanske att minnena enbart är 667Mhz
Visst gör det skillnad, men det kommer bli en flaskhals. Bäst är att alltid försöka byta ut allting direkt. Ifall budgeten är låg så kan du ju kolla här på SweC-marknaden, finns otroligt bra fynd som kan göras här
2012-05-30, 14:21   #15

Surgubben

Medlem

Surgubbens avatar

Citat:

Om ekonomin sätter gränser, gör det stegvis då. Skaffar du nytt grafikkort får du en skjuts uppåt, därefter kanske ett nytt MB med processor (1155 sockel är nog lämpligast), lite nytt RAM därefter (vänta tills du har nytt MB då DDR2 och DDR3 INTE är kompatibla).
2012-05-30, 14:25   #16

Surgubben

Medlem

Surgubbens avatar

Oj! Kom på en viktig sak. Min fru har en gammal Fujitsu Scaleo P, i o f s med AM2 moderkort, men det var helt korkat konstruerat. När jag skulle ersätta hennes brända 8600 kort till ett 8800GTS gick det inte i då någon korkad konstruktör lagt SATA utgångarna så att ett i dag normallångt grafikkort inte gick att sätta i.

Kolla för jösse namn hur ditt MB ser ut innan du köper nytt grafikkort.
2012-05-30, 18:01   #17

ojva

Medlem

Har ju ett 8880GTS i idag och nu har jag kikat lite snabbt men tror inte det är något problem med ett större grafikkort. Tack för varningen i alla fall. Kan ju inte dra på med värsta kortet ändå eftersom väl processorn flaskar, men kanske ett HD6870 kan vara något
ojva är inte uppkopplad
2012-05-30, 19:57   #18

Surgubben

Medlem

Surgubbens avatar

Citat:
Har ju ett 8880GTS i idag och nu har jag kikat lite snabbt men tror inte det är något problem med ett större grafikkort. Tack för varningen i alla fall. Kan ju inte dra på med värsta kortet ändå eftersom väl processorn flaskar, men kanske ett HD6870 kan vara något
Det blir säkert roligare än det du har (jag fick lite roligare när jag fick tag på ett nytt HD5870 för 1000:- nyss). Avseende det du frågade initialt om mer RAM...vänta med det ifall du skall uppgradera till nytt MB med annan sockel. Lite surt att köpa DDR2 minnen och sedan få köpa DDR3 minnen. Nuvarande 4GB kommer du faktiskt ganska långt på.
2012-05-31, 06:32   #19

Fidel Castro

Medlem

Fidel Castros avatar

Plats: Kågeröd

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tomtelol Visa inlägg
Instämmer helt och hållet

På jobbet fick jag uppdraget att fixa till ena datorn på kontoret som havererade. Jag gick och köpte nya delar på den lokala datorbutiken och började montera in moderkort, ram, cpu och hdd i chassit som fanns där sedan innan MEN.. när dom gamla delarna var urplockade så insåg jag att I/O plåten var "ett" med chassit.. så vi fick helt enkelt ta till med dremel och kapa ut plats för den nya I/O plåten.

Problem två kom med moderkortet installerat, frontpanel kablarna för HDD, Start/Reset etc var lödda på ett sådant sätt att dessa bara passade det gamla moderkortets pin-konfiguration, men efter lite lödande och fixande så var jag färdig och det problemet var ur vägen.

Sista och mest irriterande problemet var dock nätagget, kablarna var korta visst, men jag trodde inte att dom var måttanpassade för de gamla komponenterna.. men ack så fel jag hade. Mer lödande och några adapters senare så var bygget färdigt!
Been there ...done that...never again
Antec Twelve hundred - Corsair HX 1000 - Asrock Z68 Extreme3 Gen 3 - Intel Core i7 2600K 3,4GHz - Noctua NH-D14 - 16GB DDR3 G.Skill Ripjaws X 1600MHz - Gigabyte GTX 580 OC 1536MB - Crucial M4 128GB SSD - Sata II Hitachi Deskstar 500GB - Win7 Home 64bit - Samsung DVD writer.
Fidel Castro är inte uppkopplad
2012-05-31, 07:53   #20

Alpha77

Medlem

Registrerad: apr 2012

Citat:
Det blir säkert roligare än det du har (jag fick lite roligare när jag fick tag på ett nytt HD5870 för 1000:- nyss). Avseende det du frågade initialt om mer RAM...vänta med det ifall du skall uppgradera till nytt MB med annan sockel. Lite surt att köpa DDR2 minnen och sedan få köpa DDR3 minnen. Nuvarande 4GB kommer du faktiskt ganska långt på.
Enligt länken har han 3GB: "Minne som ingår 3 GB (2 x 1 GB + 2 x 512 MB)"

mystiskt sätt att sälja datorkomponenter.. antar att någon ville bli av med gammla 512'or.

Det där med max 4GB...kan det vara så att det största som fanns när du köpte datorn var 1GB ram-stickor?
Isåfall skulle det *kanske* fungera med större minnen (kan behövas BIOS uppdatering).
4GB DDR2 (2x2GB) ca 700kr, för 8GB (2st 2x2GB) DDR2 ca 1400kr, (priser från Dustin).
Bästa vore om det går, att låna av någon som har 8GB DDR3 och testa om det fungerar innan köp.

skulle inte lägga pengar på att gå från 3 till 4GB. Från 3 till 8GB, är betydligt vettigare, speciellt om man gör något som bildbehandling/videoredigering etc. Som kan äta ganska mycket RAM om det finns tillgängligt, även endel nya spel kan dra iväg med höga inställningar.
Men det kräver nytt operativ system om du har 32-bitars installerat. och inte direkt prisvärt om man tittar på DDR3 som går att få 16GB för runt 1000 lappen. Har du budget för det så byt moderkort + ram minne.

Fast om du har liten budget och bara vill få snabbare spel så uppgradera endast grafikkortet, det kommer nog att ge mest spel prestanda.. även om resten av datorn inte är helt färsk
Alpha77 är inte uppkopplad
2012-05-31, 08:13   #21

daniel5908

Medlem

Plats: motala

Registrerad: maj 2011

Processorn kommer flaskhalsa lite men inte så mycket som jag tror att flertalet i tråden får det att låta som. Har en kompis som har en q6600 och ett 560 ti, vi brukar köra en massa spel och jag har aldrig sett att processorn flaskhalsar så mycket, bara väldigt lite i vissa spel som bf3. Bf3 flyter dock på väldigt bra även om processorn ligger o jobbar på 90-100 procent hela tiden, den flaskar ju utan tvivel i bf3 men inte så himla mycket att det skulle vara värt att köpa ny.
Jag tycker att TS borde köpa grafikkortet och se hur det fungerar, beror lite på vilka spel han kör med. Se bara till att ditt nätaggregat räcker till för grafikkortet, som många redan sagt har oem datorer oftast väldigt skräpiga nätaggregat :/
2012-05-31, 09:10   #22

Surgubben

Medlem

Surgubbens avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Alpha77 Visa inlägg
Enligt länken har han 3GB: "Minne som ingår 3 GB (2 x 1 GB + 2 x 512 MB)"

mystiskt sätt att sälja datorkomponenter.. antar att någon ville bli av med gammla 512'or.

Det där med max 4GB...kan det vara så att det största som fanns när du köpte datorn var 1GB ram-stickor?
Isåfall skulle det *kanske* fungera med större minnen (kan behövas BIOS uppdatering).
4GB DDR2 (2x2GB) ca 700kr, för 8GB (2st 2x2GB) DDR2 ca 1400kr, (priser från Dustin).
Bästa vore om det går, att låna av någon som har 8GB DDR3 och testa om det fungerar innan köp.

skulle inte lägga pengar på att gå från 3 till 4GB. Från 3 till 8GB, är betydligt vettigare, speciellt om man gör något som bildbehandling/videoredigering etc. Som kan äta ganska mycket RAM om det finns tillgängligt, även endel nya spel kan dra iväg med höga inställningar.
Men det kräver nytt operativ system om du har 32-bitars installerat. och inte direkt prisvärt om man tittar på DDR3 som går att få 16GB för runt 1000 lappen. Har du budget för det så byt moderkort + ram minne.

Fast om du har liten budget och bara vill få snabbare spel så uppgradera endast grafikkortet, det kommer nog att ge mest spel prestanda.. även om resten av datorn inte är helt färsk
3GB beror med stor säkerhet på att Fujitsu Scaleo levererades med Win7 (eller Vista) 32-bitars. Frugans Vista Scaleo är i a f 32-bitars, följdaktligen endast 2*1GB + 2*512MB Ram stickor. Hennes MB stödjer dock uppemot 32GB. Det jag ville trycka på var att det är en jäkla kostnad för DDR2 stickor om TS ändå i nära framtid kanske skall uppgradera till nytt MB (lämpligen sockel 1155 med DDR3).
2012-05-31, 12:42   #23

Gtoxed

Medlem

Gtoxeds avatar

vadå flaskhals?

min polares dator hade en q6600 @ stock, 4gb ram o 500gb WD disk, p35 moderkort.. skaffade ett ASUS gtx560ti TOP kort o satte in i datorn, han lirar ju bf3 på high graphics.. visst, han kanske inte får "max" fps, men han lira ju bf3 på high med flytande fps.. så ja tror inte du kommer få flaskhals på de sätt som de andra får det o verka här.. men självklart skulle du få högre max fps me en ny rigg, men tro mig, din q6600 må bra med vilket än kort du väljer..
Main Rig--- 2700k,Scythe Samurai ZZ @ 52c load ASUS DCII GTX570 780mhz@64c load, GA-B75-D3H usb3 sata 3, 2x4gb xms3 1333mhz, 128gb SSD + 4x500gb lagring, OCZ Modxstream Pro 600watt, In-win Dragon Slayer 140mm+120+96mm,120mm
Sec. Rig---2600k,CM Hyper 212+@50c load,Zotac GTX470@stock @76c load, P8B75-M, 2x4gb 1333mhz, 320gb WD system disk+2tb Seagate go Green lagring, FSP 650watt EGN 80+
Gtoxed är inte uppkopplad
2012-05-31, 12:47   #24

Surgubben

Medlem

Surgubbens avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Gtoxed Visa inlägg
vadå flaskhals?

min polares dator hade en q6600 @ stock, 4gb ram o 500gb WD disk, p35 moderkort.. skaffade ett ASUS gtx560ti TOP kort o satte in i datorn, han lirar ju bf3 på high graphics.. visst, han kanske inte får "max" fps, men han lira ju bf3 på high med flytande fps.. så ja tror inte du kommer få flaskhals på de sätt som de andra får det o verka här.. men självklart skulle du få högre max fps me en ny rigg, men tro mig, din q6600 må bra med vilket än kort du väljer..
Får instämma. Har en reservburk med samma (fast bara GTX560). Den rullar på alldeles utmärkt i BF3.
2012-05-31, 14:39   #25

Gtoxed

Medlem

Gtoxeds avatar

och därmed har vi bevisat att Q6600 fortfarande är en mycket kompetent prolle!
Main Rig--- 2700k,Scythe Samurai ZZ @ 52c load ASUS DCII GTX570 780mhz@64c load, GA-B75-D3H usb3 sata 3, 2x4gb xms3 1333mhz, 128gb SSD + 4x500gb lagring, OCZ Modxstream Pro 600watt, In-win Dragon Slayer 140mm+120+96mm,120mm
Sec. Rig---2600k,CM Hyper 212+@50c load,Zotac GTX470@stock @76c load, P8B75-M, 2x4gb 1333mhz, 320gb WD system disk+2tb Seagate go Green lagring, FSP 650watt EGN 80+
Gtoxed är inte uppkopplad
2012-05-31, 17:45   #26

Surgubben

Medlem

Surgubbens avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Gtoxed Visa inlägg
och därmed har vi bevisat att Q6600 fortfarande är en mycket kompetent prolle!
JAPP!!!
2012-05-31, 18:05   #27

biorrith

Medlem

Plats: Ängelholm

Registrerad: feb 2011

I mitt tycke är det inte lönt lägga pengar på nya DDR2 minnen. Dem kostar för mycket såvida du inte hittar begagnat. Och 2gb moduler är svåra att hitta. Du kan hitta 1gb moduler till en vettig peng dock, då dem är ganska vanliga.

Hade jag varit du hade jag satsat på ett grafikkort för 1000-1500kr eller satsat på en full uppgradering med MB och hela vägen.
Bygga i gamla lådan hade jag dock inte rekommenderat. Köper man komponenter för 5000+ men väljer bort ett chassie för 500kr är man bara dumsnål.
LAN-dator - 2x Dell D531 - iPad 4 - DMtech 7525B - Samsung S3 - Canon 350D
biorrith är inte uppkopplad
2012-05-31, 18:23   #28

Firsov

Medlem

Plats: Malmö

nytt grafikkort (om nätagget räcker) för typ 1700-2500.
Bygg sedan en helt ny dator med win 7 64 bit när du har pengar.
folk snackar på DDR2 minnen, skit i det o köp DDR 3 när du köper helt nya delar sedan. 8 gb 1600 Mhz ligger på typ 500-600 kr vilket inte är farligt om du jämför med DDR2 2 gb o 333 Mhz eller vad fan sånna ligger på.

Hur som helst gör som många andra sagt. graffe kort sen nya delar inklusive chassi stegvis!
Firsov är inte uppkopplad
2012-05-31, 20:46   #29

ojva

Medlem

Tack för tips och råd

Tror jag satsar på ett HD6870 eller ett GTX560Ti, tror ni strömagget klarar "värre" kort än dessa som inte är alltför mycket dyrare och dessutom ger en prestandaökning jämfört med ovan nämnda kort som motiverar den högre kostnaden?

Har också en annan fråga, att RAM-minnes uppdatering blir för dyrt det håller jag helt med om, möjligen till 4gb om jag hittar ett par billiga 1gb stickor.
Nu till frågan...har en licens till W7 liggande som jag dragit mig för att använda i burken(den kör Vista nu) då jag funderat på att uppgradera mer än bara grafikkortet och i så fall använda den då. Om jag nu "bara" kör på ett nytt graffekort och räknar med att jag klarar mig i ett-två år extra förhoppningsvis, gör det något för prestandan att lägga in W7 iställlet för Vista, eller är det marginellt?
Eventuellt kör jag kanske en SSD som systemdisk i så fall...
ojva är inte uppkopplad
2012-05-31, 21:34   #30

Surgubben

Medlem

Surgubbens avatar

Citat:
Tack för tips och råd

Tror jag satsar på ett HD6870 eller ett GTX560Ti, tror ni strömagget klarar "värre" kort än dessa som inte är alltför mycket dyrare och dessutom ger en prestandaökning jämfört med ovan nämnda kort som motiverar den högre kostnaden?

Har också en annan fråga, att RAM-minnes uppdatering blir för dyrt det håller jag helt med om, möjligen till 4gb om jag hittar ett par billiga 1gb stickor.
Nu till frågan...har en licens till W7 liggande som jag dragit mig för att använda i burken(den kör Vista nu) då jag funderat på att uppgradera mer än bara grafikkortet och i så fall använda den då. Om jag nu "bara" kör på ett nytt graffekort och räknar med att jag klarar mig i ett-två år extra förhoppningsvis, gör det något för prestandan att lägga in W7 iställlet för Vista, eller är det marginellt?
Eventuellt kör jag kanske en SSD som systemdisk i så fall...
W7 licensen tycker jag du skall använda. Installera som 64-bitars. Avsevärt bättre än Vista. Att skaffa en SSD som systemdisk kommer du uppleva som fantastiskt (i a f gjorde jag det med min första SSD). W7 licensen kan du ju alltid använda sedan när du byter upp dig också. Är det en OEM licens går det att vända sig till Microsoft Support om den inte vill fungera på nytt moderkort.
Sök jobb