Verktyg Visningsval
2012-06-09, 09:12   #1

[4]

Medlem

Plats: Västerås

Registrerad: jan 2002

Hjälp mig med min 11 månaders gamla dator från Inet innan min avfärd mot EM!

Hej!

Allt börja för lite mer än en vecka sedan, min dator rebootade helt plötsligt när jag surfade runt. När den startade upp igen så fick jag ett felmeddelande att "Power supply surges detected during the previous power on. ASUS Anti-Surge was triggered to protect system from unstable power supply unit!".

Jag tänkte att mitt nätaggregat börjar ge vika, men allt rullade på utan problem tills igår, fem dagar senare. Helt plötsligt när jag spelar ett spel så dör hela datorn, den rebootar inte utan den är helt död.
Nu när jag försöker starta den så går alla fläktar igång förutom CPU-kylaren. På moderkortet så lyser MemOK dioden men inte den berömda CPU diodern, datorn bootar inte upp utan den bara är igång utan att skicka signal till skärmen eller går vidare i booten. Jag har googlat mitt problem och jag finner väldigt mycket info om hur detta moderkort krånglar och att många andra har ungefär samma problem, men det verkar enbart vara nybyggen.

Mitt system har fungerat utan problem i 11 månader, senast jag öppnade upp datorn var för 3 månader sedan när jag tog bort lite damm med hjälp av tryckluft på burk.
Min dator är ett ihopplock som sedan Inet har byggt ihop, jag har bra med tid kvar på min garanti men skulle gärna vilja lösa problemet själv eller annars skicka dator på måndag fm, eftersom jag åker ner till EM under en tid.

Mitt system består av:
Operativsystem: Microsoft Windows XP 7
Processor: Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Processorkylare: Noctua NH-U9B SE2
Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3
Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB OC
Hårddisk: 1TB Western Digital Caviar Black
Nätaggregat: Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär
Övrig kylning: 2x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm
Övriga komponenter: Samsung SH-222AB, SATA Svart OEM

Tack för er hjälp!
2012-06-09, 09:24   #2

biorrith

Medlem

Plats: Ängelholm

Registrerad: feb 2011

Jag hade skickat datorn till Inet. Hade ju varit dumt att pajja något för att sedan själv få pynta för kalaset.
LAN-dator - 2x Dell D531 - iPad 4 - DMtech 7525B - Samsung S3 - Canon 350D
biorrith är inte uppkopplad
2012-06-09, 11:34   #3

[4]

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av biorrith Visa inlägg
Jag hade skickat datorn till Inet. Hade ju varit dumt att pajja något för att sedan själv få pynta för kalaset.
Okok, bäst så kanske
2012-06-27, 12:33   #4

[4]

Medlem

Ingen som kan komma med förslag på vad som kan vara fel? Datorn har legat hos Inet i 14 dagar innan teknikern har börjat felsöka den. Den går nu igång och rullar på som inget har hänt. Detta har den gjort förr som jag skrev tidigare för att sedan dö helt och inte kunna starta upp den igen.
Inet säger nu att de ska genomföra ett test till på den och om inget fel uppstår så kommer jag behöva betala för felsökningen...