Verktyg Visningsval
2012-06-26, 15:37   #1

oso

Medlem

Plats: västervik

Registrerad: jan 2005

your display drivers stopped responding and has recovered?

Hejsan. Har ett litet problem som uppstår oftast när jag spelar, men bara vissa spel. När jag spelar Age of Empire 3 så händer de mellan 5 och 20 ggr per timme men spelar jag Heroes of Newearth så händer de kanske 1 gång per 5e timme.
Hela datorn fryser jag kan dock röra musen och ljud osv fortsätter låta, sen "slocknar" skärmen och startar upp igen, får felmeddelandet "your display drivers stopped responding and has recovered" Någon som haft detta fel? och lyckats fixa till det?

Jag har kört drivercleaner och prövat både äldre och de nyaste drivrutinerna, jag har även kollat mina ramminnen.

Tips uppskattas. Fett jobbigt när man spelar

Mvh oso

AMD FX-4100 4-Core Processor
Socket- AM3+, 3.6Ghz
Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 6GB
XFX Radeon HD 6790 1GB GDDR5
Gigabyte GA-970A-UD3,
Corsair CX V2 600W PSU
oso är inte uppkopplad
2012-06-26, 16:21   #2

EnNickeMan

Medlem

EnNickeMans avatar

Plats: Sveg

Registrerad: okt 2009

Detta har hänt mig också både på gammla HD 5870 (singel och CF) samt på mitt GTX 580, dock var det länge sedan det hände nu, men det var i början av BF3 Releasen.

Eftersom det varit på rena Windows 7 installationer, där jag endast installerat windows, och drivrutiner, både med AMD och Nvidia, så har jag svårt att tänka mig att det är just drivrutinerna det är fel på. Jag har dock bytt Windows installationen till en Raptor nu istället för SSD, och har inte upplevt problemet på väldigt länge, vet inte om det här hjälper. Kanske ger lite mer insikt åt någon som har kollat på problemet själv.
2012-06-26, 16:26   #3

Waowt

Medlem

Plats: Du kan ju alltid gissa

Registrerad: maj 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av oso Visa inlägg
Hejsan. Har ett litet problem som uppstår oftast när jag spelar, men bara vissa spel. När jag spelar Age of Empire 3 så händer de mellan 5 och 20 ggr per timme men spelar jag Heroes of Newearth så händer de kanske 1 gång per 5e timme.
Hela datorn fryser jag kan dock röra musen och ljud osv fortsätter låta, sen "slocknar" skärmen och startar upp igen, får felmeddelandet "your display drivers stopped responding and has recovered" Någon som haft detta fel? och lyckats fixa till det?

Jag har kört drivercleaner och prövat både äldre och de nyaste drivrutinerna, jag har även kollat mina ramminnen.

Tips uppskattas. Fett jobbigt när man spelar

Mvh oso

AMD FX-4100 4-Core Processor
Socket- AM3+, 3.6Ghz
Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 6GB
XFX Radeon HD 6790 1GB GDDR5
Gigabyte GA-970A-UD3,
Corsair CX V2 600W PSU
Har ett liknande. Fast då fryser hela datorn och bilden blir missfärgad. Dock händer detta BARA när jag spelar ett specielt spel. Antar att dom inte har så bra support för det spelet längre, vilket är synd.
Waowt är inte uppkopplad
2012-06-26, 16:52   #4

oso

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av EnNickeMan Visa inlägg
Detta har hänt mig också både på gammla HD 5870 (singel och CF) samt på mitt GTX 580, dock var det länge sedan det hände nu, men det var i början av BF3 Releasen.

Eftersom det varit på rena Windows 7 installationer, där jag endast installerat windows, och drivrutiner, både med AMD och Nvidia, så har jag svårt att tänka mig att det är just drivrutinerna det är fel på. Jag har dock bytt Windows installationen till en Raptor nu istället för SSD, och har inte upplevt problemet på väldigt länge, vet inte om det här hjälper. Kanske ger lite mer insikt åt någon som har kollat på problemet själv.
Har läst lite dom flesta som har haft detta problem har Win7 installerat, Kan de bero på de tro? Men vad finns de för vättigt OS som stödjer 64Bitars?
oso är inte uppkopplad
2012-06-26, 17:04   #5

Broken-arrow

Medlem

Broken-arrows avatar

Plats: sweden

Registrerad: dec 2008

Citat:
Har läst lite dom flesta som har haft detta problem har Win7 installerat, Kan de bero på de tro? Men vad finns de för vättigt OS som stödjer 64Bitars?
Prova att stänga av aero alternativt explorer.exe i aktivitetshanteraren (dock behöver du sen göra en omstart av datorn för att starta det igen). Men för mig gjorde första lika stor effekt som andra alternativet.

Men i fall att inte det första funkar.
Bygglogg Fri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr\\
Broken-arrow är inte uppkopplad Folding
2012-06-26, 17:05   #6

Wrathborn771

Medlem

Wrathborn771s avatar

Plats: Göteborg (Sävedalen)

Registrerad: apr 2012

Jag har EXAKT samma problem, händer lite random då och då.
Har samma processor som du, fast ett XFX HD 6870 istället för ditt HD 6790. Fast antar att du menar 6970?
Windows 7 Ultimate 64-bit
Speldator: Intel 330 240GB | XFX HD 6870 | AMD FX-4100 | 3x4GB (12GB) Corsair XMS3 CL9 @ 1333MHz | Gigabyte GA-970A-UD3 | OCZ ModXstream Pro 700W 80+ | Lian Li Lancool PC-K57 | Windows 7 Ultimate 64-bit | Windows 8 Pro 64-bit |
Skoldator (Lenovo Thinkpad): Intel i3 U380 @ 1,33GHz | 4GB | Windows 7 Professional 64-bit |
Wrathborn771 är uppkopplad nu
2012-06-26, 17:05   #7

oso

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Broken-arrow Visa inlägg
Prova att stänga av aero alternativt explorer.exe i aktivitetshanteraren (dock behöver du sen göra en omstart av datorn för att starta det igen). Men för mig gjorde första lika stor effekt som andra alternativet.

går att starta explorer iaf ifrån aktivihetshanteraren igen utan att starta om. Men vad är Aero?
oso är inte uppkopplad
2012-06-26, 17:06   #8

Demonoidz

Medlem

Demonoidzs avatar

Plats: Chernobyl

Registrerad: mar 2009

Citat:

Eller så /run explorer.exe (:
Demonoidz är inte uppkopplad
2012-06-26, 17:14   #9

Broken-arrow

Medlem

Broken-arrows avatar

Citat:
går att starta explorer iaf ifrån aktivihetshanteraren igen utan att starta om. Men vad är Aero?
Det utseendet som finns med windows 7

Här finns mer info: http://windows.microsoft.com/en-us/w...s-Windows-Aero

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Demonoidz Visa inlägg
Eller så /run explorer.exe (:
Ja just det så går ju med
2012-06-26, 17:21   #10

oso

Medlem

Okej. Har bytt tema till min favorit Windows classic Så nu är "Aero" borta. Får pröva med att stänga av Explorer nästa gång.Hoppas de hjälper. Men frågan är ju varför finns de problemet där isf?
Och om inte detta löser de har ni några andra tips?
oso är inte uppkopplad
2012-06-26, 17:32   #11

stoffeboffe

Medlem

stoffeboffes avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jul 2009

Har du klockat grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com
NAS: ASUS EEEBOX EB1012 | NAS4FREE 9.1.0.1 | 1,5TB+2TB
stoffeboffe är inte uppkopplad
2012-06-26, 17:33   #12

jetten

Medlem

jettens avatar

Registrerad: dec 2011

Byt till Windows XP, då slipper du "and has recovered"-skiten utan datorn bluescreenar istället, så får du starta om skiten och samtidigt får du en trevlig paus från spelandet.

Annars kan du kanske testa stänga av alla program som är igång, du hittar dem i taskbaren längst ner till höger genom att klicka på pilen. Högerklicka på varje program och välj att avsluta det. Eller så gör du så att du laddar ner programmet Autoruns och tar bort krysset från alla program i fliken Logon (låt antivirus, explorer.exe, rdpclip och userinit vara kvar dock). Då slipper du alla program som startar i bakgrunden ifall de skulle störa på nåt vis.
2012-06-26, 17:51   #13

dunis90

Medlem

Plats: Norrköping

Registrerad: mar 2009

Är det ett nybygge, eller har du haft den ett tag?
Antar att du redan kollat upp grafikkortets temperatur?
dunis90 är inte uppkopplad
2012-06-26, 18:03   #14

oso

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av stoffeboffe Visa inlägg
Har du klockat grafikkortet?

Skickades från m.sweclockers.com
nej grafikkortet har ja icke klockat.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av dunis90 Visa inlägg
Är det ett nybygge, eller har du haft den ett tag?
Antar att du redan kollat upp grafikkortets temperatur?
Datorn är ju numera typ 4-5 månader gammal men den har hållt på så här ända sedan ja byggde den.
japp har kollat tempen. såg inga problem där. Den ligger på 40-55c

Senast redigerad av oso 2012-06-26 klockan 18:09.
oso är inte uppkopplad
2012-06-26, 18:08   #15

oso

Medlem

Provade stänga av Aero+ Explorer. Funkade inte, kunde spela 5 min utan frysning-.-
oso är inte uppkopplad
2012-06-26, 18:58   #16

Broken-arrow

Medlem

Broken-arrows avatar

Citat:
Provade stänga av Aero+ Explorer. Funkade inte, kunde spela 5 min utan frysning-.-
HM, skumt. då bör det inte ha att göra med win 7.
Har du avinstallerat gamla drivers korrekt och uppdaterat med nyaste? Inte dom som följer med skivan till grafikkortet.

Just Aero får vissa äldre spel att få fnatt. I t.ex age of empires 2 så måste man stänga av Aero annars blir det knepiga färger på marken.
2012-06-26, 19:08   #17

zillio

Medlem

zillios avatar

Plats: Södertälje

Registrerad: mar 2008

Citat:

CTRL+ALT+DELETE --> Starta Aktivitetshanteraren --> Arkiv --> Ny aktivitet (kör...) --> Skriv "explorer.exe" vips så har du startat det igen.
2012-06-26, 19:19   #18

Broken-arrow

Medlem

Broken-arrows avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av zillio Visa inlägg
CTRL+ALT+DELETE --> Starta Aktivitetshanteraren --> Arkiv --> Ny aktivitet (kör...) --> Skriv "explorer.exe" vips så har du startat det igen.
jo, jag förstår det Men som sagt jag har inte spelat spel med det problemet på evigheter. Så om jag hade lust så hade jag luskat mig fram till det.
2012-06-26, 22:18   #19

oso

Medlem

Citat:
HM, skumt. då bör det inte ha att göra med win 7.
Har du avinstallerat gamla drivers korrekt och uppdaterat med nyaste? Inte dom som följer med skivan till grafikkortet.

Just Aero får vissa äldre spel att få fnatt. I t.ex age of empires 2 så måste man stänga av Aero annars blir det knepiga färger på marken.
Hm har använt mig av driver sweeper. och både prövat med äldre och nya drivrutiner. inget av de hjälper.
Blir inga knepa färger i AOE Utan de blir svart precis som Grafikkortet startar om
oso är inte uppkopplad
2012-06-27, 15:56   #20

Broken-arrow

Medlem

Broken-arrows avatar

Citat:
Hm har använt mig av driver sweeper. och både prövat med äldre och nya drivrutiner. inget av de hjälper.
Blir inga knepa färger i AOE Utan de blir svart precis som Grafikkortet startar om
Låter som fel på grafikkortet.
2012-06-27, 16:13   #21

lille7

Medlem

Plats: hemma

Registrerad: maj 2005

Hade liknande problem med mitt 8800 förra året. Endast i vissa få spel var det också, men det som hjälpte då var att klocka ner processorn lite, jag körde min i 4.2GHz, och då var den stabil i de stresstest jag körde, men inte när jag spelade tex Eve. Sänkte överklocken till 4.0 och då funkade allt fint igen.
lille7 är inte uppkopplad
2012-06-27, 23:38   #22

oso

Medlem

Citat:
Låter som fel på grafikkortet.
Prövade spela Wow idag har lirat i 24 timmar i sträck utan ett enda lagg eller liknande kör dessutom på högsta iallt:S
Så frågan är om de kan ha med AOE att göra. För när man startar de. så står de typ "windows har ändrat färgschemat till windows 7 basic" frågan är om gamla spel bara har för dålig grafik?XD
oso är inte uppkopplad
2012-06-28, 09:48   #23

Broken-arrow

Medlem

Broken-arrows avatar

Citat:
Prövade spela Wow idag har lirat i 24 timmar i sträck utan ett enda lagg eller liknande kör dessutom på högsta iallt:S
Så frågan är om de kan ha med AOE att göra. För när man startar de. så står de typ "windows har ändrat färgschemat till windows 7 basic" frågan är om gamla spel bara har för dålig grafik?XD
Nä bara dålig kompilatet Men skumt att du får så stora problem. I för sig verkar AOE inte vara så bra gjort. Kört många gamla spel på win 7 och det som strular mest är AOE.
2012-07-11, 17:17   #24

soolar

Medlem

Registrerad: jul 2012

lösning??

hade svåra problem med "driver stopped responding". installerade cccp codec pack, och uppdaterade i det ngt från microsoft, DX något. Hittils inte en krash!! Kan givetvis inte gå i god för cccp, men det hjälpte mig, ta i trä
soolar är inte uppkopplad
2012-07-11, 17:25   #25

Ramblemoe

Medlem

Plats: Hemma

Registrerad: apr 2005

Drivrutinerna som inte gillar spelet, dålig överklockning eller helt enkelt defekt grafikkort.
Jag skulle ta kontakt med återförsäljaren och höra vad de har att säga.
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3
Ramblemoe är inte uppkopplad
2012-07-11, 19:00   #26

soolar

Medlem

lösning??

problemet uppstod för mig vid övergång från xp till w7, så hårdvaran är det nog inget större fel på. snarare verkar w7 vara känsligt i samspel med drirutiner för grafikkort, framför allt i samspel med explorer som använder resurser från grafiklortet. kunde knappt surfa, än mindre spela de simplaste filmklippen. youtube var blåskärm direkt. men som sagt, cccp codec pack uppdaterade Directx, men det verkar otroligt att jag inte provet det tidigare då jag uppdaterat allt mellan himmel o jord för att komma åt detta. så kanske var det en codec som skulle till ? vad vet jag.
2012-07-12, 18:57   #27

soolar

Medlem

lösning

cccp kunde inte spela mkv. avinstallera det och körde windows7codecs istället. verkar stabilt nu, men får se om några dar...helt säker på att felet uppstår i codecträsket nånstans, och codecs används av explorer som har blivit superkänsligt under w7. spel använder säker oxå codecs är min gissning.....den här skiten har sabbat ett API grafikkort för mig, fick gå tillbaka till mitt gamla nvidia. snart blir det mac. ingen tar det ansvar för strulet som sig bör, massor har detta problem verkar det.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb