Verktyg Visningsval
2012-06-28, 15:59   #1

djdesp

Medlem

Registrerad: jun 2012

Problem att få igång datorn ordentligt

Hej gott folk

Behöver tips och råd från er kunniga användare på vad jag kan göra för att lösa mitt fall.

Igår inhandlade jag några komponenter för att uppgradera min dator lite.

Det jag köpte var bl a

SSD 128GB A-Data SATA3 2.5", MLC, SP900
Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Cooler Master Hyper 212 EVO CPU cooler AMD/Intel

Det jag har sedan tidigare är:

ASUS Radeon HD 5850 1GB GDDR5
2 x Samsung SpinPoint T166 320GB
Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760 Quad Core, 2.80Ghz, Socket 1156, 8MB, 95W, Boxed w/fan
ASUS P7P55D-E, Socket-1156 ATX, P55, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, GbLAN, SATA 6Gb/s, USB 3.0

Jag började med koppla min minnen. Och det fungerade utan problem. Sedan bytte jag ut fläkten och kopplade ur mina gamla diskar. Kopplade in SSD disken för att installera operativsystem. Inga problem. Sedan kopplade jag in de andra diskarna igen samt överklockade i BIOS.

När jag väl gjorde det och startade så slutade grafikkortet att fungera. Allt startar, men får ingen bild. Fläkten på grafik kortet går igång på maxfart låter det som. Alla andra komponenter går också igång.

Jag har testat att byta ut några saker och starta utan diverse komponenter för att felsöka utan resultat. Testade ta ur lithium batteriet utan resultat. Även nollställa CMOS med jumpern utan reusltat. Lär väl inte vara nätagg då allt startar?

Kort och gott, alla komponenter i datorn startar, men jag får ingen bild. Mus och tangentbord lyser ej. Kanske måste ta ur alla komponenter och sedan ta ur batteriet?

Har ni något tips på vad det kan vara och hur jag kan göra för att lösa problemet?

Tack

//Carlos
djdesp är inte uppkopplad
2012-06-28, 16:28   #2

Kranis

Medlem

Registrerad: maj 2012

Kolla så att allt sitter i rätt. Har ditt moderkort inbyggt grafikkort, om den har det plocka ur grafikkortet och kör med moderkortets via en VGA-kabel. Annars kan du (om du har) testa med ett annat grafikkort.
Kranis är inte uppkopplad
2012-06-28, 18:33   #3

djdesp

Medlem

Tyvärr så har jag inget annat grafikkort eller inbyggd. Såg nu att nära jag startar så startas det i CPH Phase 1. Enbart 1 diod som lyser.

edit

Verkar som att flera har samma problem med MSI´s moderkort efter lite googlande. Uppstarten fastnar i första fasen. Alla fläktar och hårddiskar startar och fastnar på maxfart.
Någon mer som upplevt detta? Tror nog moderkortet måste bytas ut. :/

Senast redigerad av djdesp 2012-06-28 klockan 19:32.
2012-06-29, 15:00   #4

Hittebarnet

Medlem

Hittebarnets avatar

Plats: L

Registrerad: okt 2004

Sist jag hade problem med att grafikkortsfläkten gick på högvarv och vägrade visa någon bild var det en av mina RAM-stickor som hade lagt av. Värt att testa dem en och en om du inte redan har gjort det!
Hittebarnet är inte uppkopplad
2012-06-29, 15:51   #5

djdesp

Medlem

Japp det har jag testat. Blir nog att åka och köpa nytt moderkort och proccessor. Släpar nog med mig skiten så får de felsöka.
:/

Återkommer med hur det gick
2012-06-29, 22:15   #6

djdesp

Medlem

Nu har jag inhandlat nytt moderkort och proccessor. Det var moderkortet det var fel på. Den måste ha förstörts i samband med överklockningen. Nu flyter allt på smidigare än någonsin.

Men tack till er som tog sig tid att svara i denna tråd.
Senaste privatannonserna

Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes

Sök jobb