Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-07-01, 15:13   #1

Sneakingeye

Medlem

Registrerad: dec 2011

Den nya datorn stänger av sig vid tungt spelande

Har precis byggt ihop min nya dator..Verkar funka bra tills det att jag börjar spela tunga spel. Då stänger den av sig efter 30min spelande. Har kollat mina temperaturer med speedfan och märkt att Temp2 är väldigt hög. Ligger på 78C nu..och nu spelar jag inte ens. Vad är temp2 i speedfan?
Grafikortet får en max temp på 98C om jag spelar bf3 t.ex. Kan det vara så att Temp2 går över 100C och datorn då stänger av sig själv?

Så här ser mitt bygge ut: http://imageshack.us/photo/my-images...mag0029ly.jpg/
komponenter: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1978848/2012-07-01

Har jag för dåligt luftflöde i chassit? Behöver jag fler fläktar? Är även osäker på om processorkylarn ska va riktad åt det hållet..
Sneakingeye är inte uppkopplad
2012-07-01, 15:21   #2

bibblebong

Medlem

bibblebongs avatar

Plats: Strängnäs

Registrerad: nov 2011

Skaffa någon typ av cpu temp mjukvara och ta en titt nästa gång du spelar vad du har för temperaturer på ditt system.
2012-07-01, 15:22   #3

godspeed

Medlem

Plats: Narnia

Registrerad: nov 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sneakingeye Visa inlägg
Har precis byggt ihop min nya dator..Verkar funka bra tills det att jag börjar spela tunga spel. Då stänger den av sig efter 30min spelande. Har kollat mina temperaturer med speedfan och märkt att Temp2 är väldigt hög. Ligger på 78C nu..och nu spelar jag inte ens. Vad är temp2 i speedfan?
Grafikortet får en max temp på 98C om jag spelar bf3 t.ex. Kan det vara så att Temp2 går över 100C och datorn då stänger av sig själv?

Har jag för dåligt luftflöde i chassit? Behöver jag fler fläktar? Är även osäker på om processorkylarn ska va riktad åt det hållet..
------------------------------------------------------------------------------------------
98 grader för grafikkortet i bf3 är väl ganska högt, även om de tål mer
Dessutom, så är ivy bridge kända för att bli varma, särskilt om man klockat dem, men antar du inte gjort det?

Jag tycker inte du ska kolla med speedfan, den är erkänt dålig och orsakar problem för många på sistone

För att kolla temps på cpu -använd coretemp
För att kolla på grafik -använd gpu-z

Avinstallera också speedfan helt.

Återkom sen med siffrorna igen
2012-07-01, 15:32   #4

Eltarion

Medlem

Eltarions avatar

Plats: Åstorp

Registrerad: okt 2008

Låter som cpu kylaren inte sitter som den ska.
AMD FX-8120 @ 4Ghz | Antec H20 920 with 2x Gentle Typhoon | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Corsair F60 |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire HD 7870 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Asus Eee PC 1001PX |Asus TF101| Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.
Eltarion är inte uppkopplad Folding
2012-07-01, 15:33   #5

Rogga67

Medlem

Rogga67s avatar

Registrerad: okt 2011

Citat:

sen gör ju inte kabelhärvorna i ditt bygge underverk för luftflödet heller försök om du kan att gömma undan dina kablar.
Chassie: Corsair Obsidian 650D Psu: Corsair AX 850 MB: ASRock Z68 Extreme 7 Gen3 Cpu: Intel Core i7 2600K @ 4,2GHz Cpu kylare: Corsair H 100 Minne: Corsair Vengeance 16Gb @ 1600 MHz Gpu: XFX 7970 Core @1100/6000 Ljudkort: Creative XF-I Extreme Music SSD 240Gb OCZ VERTEX3 MAX IOPS Hdd: Seagate Barracuda 2Tb 7200 rpm Tangentbord/Mus Razer Lycosa/Razer Mamba Monitorer: Samsung S27A850D PLS @ 2560x1440/ ASUS MW221u @ 1680x1050
Rogga67 är inte uppkopplad
2012-07-01, 15:48   #6

irfaceless

Medlem

irfacelesss avatar

Plats: Märsta

Registrerad: apr 2009

koppla loss cpu kylaren och kolla så att du inte använde för lite kylpasta, jag gjorde det första gången jag installerade en sån cpu kylare.
2012-07-01, 15:49   #7

zytexx

Medlem

zytexxs avatar

Plats: lidköping

Registrerad: maj 2012

dina kablar sitter skäpprätt åt helvete så de stoppar luftflöde kunde du inte gjort bättre kabeldragning? jösses ja som har ett gammalt chassi har till och med svårt med kablar men de där ser förjävligt ut och den dära Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 kunde du skippa o köpt en cooler master hyper 212 istället då kunde kyllt bättre. och ja du behöver fler fläktar tänk dig i taket att du kan sätta dit några oxå o sen ifram o sätt in så många 120mm som får plats och som många säger så är den processorn en av dem som blir lite extra varma, så då får man tänka på bättre kylning, du har inte funderat på vattenkylning, exempel corsair h80??
zytexx är inte uppkopplad
2012-07-01, 15:49   #8

Sneakingeye

Medlem

Laddade ner coretemp och gpu-z och spelade lite crysis 2 nyss. Datorn stängde inte av sig nu men spelade bara 10min. Det konstiga är att den brukar stänga av sig när jag spelar starcraft 2 som jag antar inte är lika krävande.

Coretemp visade:
Core #0 Max: 61C
Core #1 Max: 61C
Core #2 Max: 58C
Core #3 Max: 58C

Gpu-z visade GPU temp max: 92C

Angåendekabelhärvorna har jag redan försökt fixa de innan denna tråd skapades..ser bättre ut än på bilden nu .

Citat:
Ursprungligen inskrivet av zytexx Visa inlägg
dina kablar sitter skäpprätt åt helvete så de stoppar luftflöde kunde du inte gjort bättre kabeldragning? jösses ja som har ett gammalt chassi har till och med svårt med kablar men de där ser förjävligt ut och den dära Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 kunde du skippa o köpt en cooler master hyper 212 istället då kunde kyllt bättre. och ja du behöver fler fläktar tänk dig i taket att du kan sätta dit några oxå o sen ifram o sätt in så många 120mm som får plats och som många säger så är den processorn en av dem som blir lite extra varma, så då får man tänka på bättre kylning, du har inte funderat på vattenkylning, exempel corsair h80??
Jag vet att det ser förjävligt ut..ser lite bättre ut nu..Har även monterat bort alla vita hårdiskmoduler som satt där i onödan. Får skylla på att det är mitt första datorbygge.
Angående fler fläktar..Ska jag montera en insug i front och en till utsug i taket då eller?
2012-07-01, 16:10   #9

DjRaven

Medlem

Plats: sthlm

Registrerad: jan 2002

Citat:
Jag vet att det ser förjävligt ut..ser lite bättre ut nu..Har även monterat bort alla vita hårdiskmoduler som satt där i onödan. Får skylla på att det är mitt första datorbygge.
Angående fler fläktar..Ska jag montera en insug i front och en till utsug i taket då eller?
Ignorera bara sådan idiotiska inlägg, de bidrar inte med något bara klanka ner..

Försökt ta bort allt damm du ser i datorn, Sen kolla så att cpu kylaren sitter som den ska. Alla piggar måste vara nertrycka inte 3/4 utan 4/4..

Jag hade satt båda fläktarna i toppen som utsug, borde få ner tempraturen ett 10tal grader
2012-07-01, 16:33   #10

Sneakingeye

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av DjRaven Visa inlägg
Ignorera bara sådan idiotiska inlägg, de bidrar inte med något bara klanka ner..

Försökt ta bort allt damm du ser i datorn, Sen kolla så att cpu kylaren sitter som den ska. Alla piggar måste vara nertrycka inte 3/4 utan 4/4..

Jag hade satt båda fläktarna i toppen som utsug, borde få ner tempraturen ett 10tal grader
okay. vill bara inte att datorn ska låta allt för mycket i idle, men om jag köper 2st fläktar utsug o sätter i taket och använder en fläktkontroll till alla mina fläktar så att jag kan sänka hastigheten när jag inte spelar kanske det är lugnt.

Om jag skulle vilja ändra riktning på processorkylaren så att den riktas mot utsugsfläkten. Är det bara att skruva upp och vända på den då eller måste jag sätta på ny kylpasta? (va förmonterad kylpasta på processorfläkten när jag köpte den).
2012-07-01, 16:52   #11

AshyStyle

Medlem

AshyStyles avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: sep 2002

Citat:
Coretemp visade:
Angåendekabelhärvorna har jag redan försökt fixa de innan denna tråd skapades..ser bättre ut än på bilden nu .
Du förstår väl att ditt grafikkort är alltför varmt? Det är det som gör att din dator stänger av sig. Se till att alla Grafikkortets fläktar snurrar. Dubbelkolla om du råkat ställa in en galen fläktkurva för Grafikkortet. Ta bort all damm.
[Antec Sonata III - Antec 500w] [e8500] [Asus P5Q Pro] [Gainward HD-4850 512MB GS] [4gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] [WD Black 1TB WD1001] [Seagate 320GB ST3320620A] [Creative Sound Blaster Live 5.1] [Logitech Z-906] [Samsung SyncMaster 957MB]
AshyStyle är inte uppkopplad
2012-07-01, 17:00   #12

Oaky

Medlem

Oakys avatar

Plats: Vikingstad

Registrerad: sep 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av irfaceless Visa inlägg
koppla loss cpu kylaren och kolla så att du inte använde för lite kylpasta, jag gjorde det första gången jag installerade en sån cpu kylare.

Pastan sitter på kylaen när man köper så det borde inte va problemet.
2012-07-01, 17:13   #13

godspeed

Medlem

Plats: Narnia

Registrerad: nov 2004

Citat:
Laddade ner coretemp och gpu-z och spelade lite crysis 2 nyss. Datorn stängde inte av sig nu men spelade bara 10min. Det konstiga är att den brukar stänga av sig när jag spelar starcraft 2 som jag antar inte är lika krävande.

Coretemp visade:

---------------
Ditt grafikkort lär göra så att processorns temperatur också blir lidande

När blåste du rent ditt grafikkort senast?^^
2012-07-01, 17:25   #14

Sneakingeye

Medlem

Asså grafikkortet är 2 dagar gammalt..så det är inte dammigt. Får för mig att det är processorfläkten som blåser varmluft ner på grafikkortet som på så sätt blir överhettat.

Kan inte nya grafikkort nå grader över 100C innan datorn stängs av?

Vad händer om man byter plats på grafikkortet till den andra pci express porten även fast att det är den andra som rekommenderas i manualen. (porten närmast processorn).
2012-07-01, 17:29   #15

DjRaven

Medlem

Plats: sthlm

Registrerad: jan 2002

Nej fläkten suger ju in och på så sätt kyler ner kylflänsen, Fläken går inte att vända så att den suger ut..

Det som händer om du byter port är att ditt grafikkort blir slöare, Nej ett grafikkort ska inte gå över 100grader, det bör inte ens gå över 85 grader om man ska vara petig
2012-07-01, 17:35   #16

Sneakingeye

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av DjRaven Visa inlägg
Nej fläkten suger ju in och på så sätt kyler ner kylflänsen, Fläken går inte att vända så att den suger ut..

Det som händer om du byter port är att ditt grafikkort blir slöare, Nej ett grafikkort ska inte gå över 100grader, det bör inte ens gå över 85 grader om man ska vara petig
Okay vad bör det ligga på idle då? För den går alltid direkt ner till 40C efter att jag stängt av spelet.
Tog bort ett dämbningsskydd på sidfronten nu..ska se om det hjälper något med värmen.
2012-07-01, 17:37   #17

Plesjoor

Medlem

Plats: Arvika

Registrerad: okt 2010

Citat:
Asså grafikkortet är 2 dagar gammalt..så det är inte dammigt. Får för mig att det är processorfläkten som blåser varmluft ner på grafikkortet som på så sätt blir överhettat.

Kan inte nya grafikkort nå grader över 100C innan datorn stängs av?

Vad händer om man byter plats på grafikkortet till den andra pci express porten även fast att det är den andra som rekommenderas i manualen. (porten närmast processorn).
Har en kompis med exakt samma grafikkort i ett chassi med DEN sjukaste kabelhärvan! Och han har aldrig haft problem med temps eller att fläktarna låter mycket. Skulle nästan tro att ditt kort är defekt. Kan vara dålig montering av kylaren från fabrik tex.
2012-07-01, 17:42   #18

Eltarion

Medlem

Eltarions avatar

Plats: Åstorp

Registrerad: okt 2008

Citat:
okay. vill bara inte att datorn ska låta allt för mycket i idle, men om jag köper 2st fläktar utsug o sätter i taket och använder en fläktkontroll till alla mina fläktar så att jag kan sänka hastigheten när jag inte spelar kanske det är lugnt.

Om jag skulle vilja ändra riktning på processorkylaren så att den riktas mot utsugsfläkten. Är det bara att skruva upp och vända på den då eller måste jag sätta på ny kylpasta? (va förmonterad kylpasta på processorfläkten när jag köpte den).
När du tar av CPU kylaren ska du rengöra både kylaren och CPU:n och applicera ny kylpasta.
AMD FX-8120 @ 4Ghz | Antec H20 920 with 2x Gentle Typhoon | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Corsair F60 |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire HD 7870 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Asus Eee PC 1001PX |Asus TF101| Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.
Eltarion är inte uppkopplad Folding
2012-07-01, 17:46   #19

RaBlack

Medlem

Du skall använda dig av linje metoden när det gäller din CPU vid pasta på läggningen, finns flera exempel på hur du gör på youtube m.m. samt att du bör tänka på hur du placerat kylaren på CPUn, minsta fel kan få den att inte ha den funktionen den är avsedd för. Kontrollera igen, gör om o gör rätt men denna gång ta det försiktigt och gör det noga. Ta den tid som behövs samt kanske flera händer kan vara till hjälp. Om du är osäker kanske du kan googla hur man gör för din kylare.

PS: Titta noga på CPUn (mitten), är den rektangulär/avlång då stämmer det med den linje formade metoden för pastan.

LYCKA TILL !

//RaBlack

Citat:
Okay vad bör det ligga på idle då? För den går alltid direkt ner till 40C efter att jag stängt av spelet.
Tog bort ett dämbningsskydd på sidfronten nu..ska se om det hjälper något med värmen.
Du kanske har glömt att ta bort plasten som kan sitta på GPUn, kolla även din CPUn/Kylaren om det sitter kvar något.

//RaBlack
RaBlack är inte uppkopplad
2012-07-01, 18:01   #20

Sneakingeye

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av RaBlack Visa inlägg
Du kanske har glömt att ta bort plasten som kan sitta på GPUn, kolla även din CPUn/Kylaren om det sitter kvar något.

//RaBlack
Sant!.. tror inte jag har glömt det..men ska kolla genast!
2012-07-01, 18:11   #21

era909

Medlem

Plats: Eskilstuna

Registrerad: jan 2010

Kolla så ingen kabel stoppar någon fläkt på grafikkortet. Det behövs inte mycket för att de ska stanna och har du en kabel som ligger i närheten när allt står stilla kan den sugas in mot kortet när fläktarna snurrar.

Har du en lämplig skruvmejsel så känn på skruvarna som håller fast kylaren på kortet så att de inte sitter löst.

Testa att köra utan sidan på chassit och se om det blir stor skillnad, i så fall borde fler chassifläktar hjälpa.
i7 920 @ 4.05GHz HT off | NH-D14 | ASUS P6T Deluxe V2 | Gigabyte GTX680 OC | 6GB Corsair Dominator | Samsung 840 250GB | Corsair Force 120GB | 3x2TB | Silverstone Fortress Tower 02 | AW2310 | U2412M | Filco Majestouch MX Brown | Logitech G400
era909 är uppkopplad nu Folding
2012-07-01, 18:12   #22

RaBlack

Medlem

Citat:
Sant!.. tror inte jag har glömt det..men ska kolla genast!
Kolla även att alla fläktar snurrar, speciellt på KYLAREN och GPUn....

//RaBlack

Sneakingeye

Använder du dig utav fläkt kontrollen som ingår med i chassit? Kolla så att allt sitter rätt på plats med pinnar m.m. samt skruva upp den till max, testa även utan, om du nu har den i kopplad. Kan vara den som gör att du kanske får fel resultat/spökar.

Åt vilket håll sitter fläkten på PSU Ner/Upp, In/Ut?

//RaBlack
2012-07-01, 18:28   #23

Sneakingeye

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av era909 Visa inlägg
Kolla så ingen kabel stoppar någon fläkt på grafikkortet. Det behövs inte mycket för att de ska stanna och har du en kabel som ligger i närheten när allt står stilla kan den sugas in mot kortet när fläktarna snurrar.

Har du en lämplig skruvmejsel så känn på skruvarna som håller fast kylaren på kortet så att de inte sitter löst.

Testa att köra utan sidan på chassit och se om det blir stor skillnad, i så fall borde fler chassifläktar hjälpa.
jag spände precis åt dom skruvarna lite..se om det hjälper..och det fanns ingen plast på GPUN eller något annat...
Processorkylaren sitter ju ca 0,5cm från DDR minnena. Kan det ha någon betydelse? ja ska testa o spela något spel utan sidan på chassit o se vad det blir för temp på grafikkortet då.
2012-07-01, 18:33   #24

Sneakingeye

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av RaBlack Visa inlägg
Sneakingeye

Använder du dig utav fläkt kontrollen som ingår med i chassit? Kolla så att allt sitter rätt på plats med pinnar m.m. samt skruva upp den till max, testa även utan, om du nu har den i kopplad. Kan vara den som gör att du kanske får fel resultat/spökar.

Åt vilket håll sitter fläkten på PSU Ner/Upp, In/Ut?

//RaBlack
Ja jag har fläktkontroll. Fundera också lite på om det kunde vara den som stryper fläktarna så dom inte går på max. Ska testa och ta loss den kanske. Fläkten är riktad inåt mot chassits front.
2012-07-01, 18:52   #25

zytexx

Medlem

zytexxs avatar

Plats: lidköping

Registrerad: maj 2012

Medföljande fläktar 1st 120mm fram och 1st 120mm bak (1350rpm)
Fläktplatser fram 2st 120mm
Fläktplatser bak 1st 120mm
Fläktplatser sidan 1st 120/140mm
Fläktplatser topp 2st 120/140mm
Fläktplatser botten 1st 120/140mm

så många fläktplatser har din dator, bara fylla upp alla platser med 120/140mm hur svårt kan de vara. då minskar du endel av värmeproblemet.

här en bra fläkt på 2000rpm som är nästintill ljudlös på 19db äger en själv o den hör ja inte alls inte ens på full effekt, är en av dem fläktarna som hörs minst vad ja sett iaf.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...00_rpm_led-bla

såhär ska de gå till med fläktarna i en dator för bäst kylning: http://hothardware.com/newsimages/It...er-airflow.jpg
zytexx är inte uppkopplad
2012-07-01, 19:04   #26

RaBlack

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av zytexx Visa inlägg
Medföljande fläktar 1st 120mm fram och 1st 120mm bak (1350rpm)
Fläktplatser fram 2st 120mm
Fläktplatser bak 1st 120mm
Fläktplatser sidan 1st 120/140mm
Fläktplatser topp 2st 120/140mm
Fläktplatser botten 1st 120/140mm

så många fläktplatser har din dator, bara fylla upp alla platser med 120/140mm hur svårt kan de vara. då minskar du endel av värmeproblemet.

här en bra fläkt på 2000rpm som är nästintill ljudlös på 19db äger en själv o den hör ja inte alls inte ens på full effekt, är en av dem fläktarna som hörs minst vad ja sett iaf.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...00_rpm_led-bla

såhär ska de gå till med fläktarna i en dator för bäst kylning: http://hothardware.com/newsimages/It...er-airflow.jpg
Han vill säkert ha en så ljudlös dator som helst skulle jag tippa pga val av chassi samt att han inte påkostat sig mer inköp av fläktar. Detta chassi han äger ÄGER Kan användas för olika syften, tyst eller sval beroende på fläktar....

Kolla in denna jämförelse.....

http://www.youtube.com/watch?v=HkSP3JCzBc0

Och nej du behöver inte fler fläktar... Dessutom sitter det 3 fläktar på grafik kortet.

Du kanske är tvungen att byta in den mot en annan?

2012-07-01, 19:05   #27

jocke92

Medlem

Registrerad: dec 2008

Med tanke på att grafikkortet går upp i 93 grader så hade jag kontrollerat om kylaren verkligen sitter på sin plats. Annars skicka in inet med anledning till att den har för hög temperatur och antagligen får datorn att stänga ner sig.
2012-07-01, 19:09   #28

chaos_maniac

Medlem

chaos_maniacs avatar

Plats: Vintergatan/Jorden/Sweden

Registrerad: mar 2006

Citat:
... Om jag skulle vilja ändra riktning på processorkylaren så att den riktas mot utsugsfläkten. Är det bara att skruva upp och vända på den då eller måste jag sätta på ny kylpasta? (va förmonterad kylpasta på processorfläkten när jag köpte den).
Enligt din bild så blåser redan CPU-fläkten mot utblåset. Varför motorn sitter på "motsatt" sida av fläkten än vanligtvis och varför den körs "baklänges" är en ren designsak för att hålla fläkten helt upphängd och tyst.
Enter the Wired, you'll like it here • Stationär OSx86: Q8200@2,33GHz - 6GB DDR2 - GF 9500GT 512MB - 500GB WD Blue + 500GB F1 + 400GB T166 + 160GB Maxtorskit + Corsair CX-400 • Laptop: MacBook4,1 - C2D@2,4GHz + 4GB DDR2 + 250GB HDD •
chaos_maniac är inte uppkopplad
2012-07-01, 19:09   #29

pro000

Medlem

Plats: Borlänge

Registrerad: mar 2008

En sak som ingen verkar tänka på är att det skulle kunna bero på fel i drivrutinerna helt enkelt. Testa att installera om dina drivrutiner för exempelvis grafikkortet. Men det kan ju även vara annat.
pro000 är inte uppkopplad
2012-07-01, 19:11   #30

F.Fairlane

Medlem

F.Fairlanes avatar

Plats: Färingsö

Registrerad: aug 2007

Windforcekylaren ska ge bättre temperaturer men om varmluften inte kommer ut ur chassit så får du temperaturproblem. Windforcekylaren blåser inte ut luften ur chassit så har du dålig luftflöde så blir det inte bra men som det har skrivits tidigare i tråden så kan det vara att kylaren inte sitter som den ska på grafikkortet. Mina 580 ligger på 85 grader i BF3 nu när jag har 27 grader inne och ditt kort bör inte bli varmare än mina 3.
Corsair Obsidian 650D | Asus Rampage III Formula Bios 0903 | Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 12GB CL7 | i7-960@4.02GHz | EVGA GeForce GTX 690 4GB@1045/1150/3304MHz Quad SLi | Corsair AX 1200W | CPU-kylning: Corsair H100i | BenQ XL2410T @1920 X 1080 |
F.Fairlane är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb