Verktyg Visningsval
2012-07-03, 18:23   #1

gringo90

Medlem

Plats: stockholm

Registrerad: apr 2011

Byte nätaggregatet och det smäll

Så för några dar sedan så gick nätaggregatet sönder och säkringen gick. Nu så fixar jag fram ett nätaggregat som jag vet fungera efter som vi testa det på en annan dator. Allt verkar fungera var inne i bios och för att se om det starta. Var där o pilla i kanske 2-3 min starta om datorn vänta på att windows ska ladda klart. Då när logan försvan så hörde jag ett ljud och sen bam! small det. Va kan det vara för fel ? och säkringen gick igen så klart. Jag har inte vågat mig på att starta den igen. Juste det lukta inte rök eller nått.

Några tips jag har försäkring kvar på det flesta delarna.

jag kör asus automatic overclocking 4.5 kört med det i minst 6 månader.

Min Dator
Asus P8Z68-V PRO GEN3
Intel Core i7 2600K 3,4GHz
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Sapphire Radeon HD 6970 2GB GDDR5
Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB och nån luffar 500GB hd
Cooler Master Silent Pro M600, 600W PSU : Den som sluta fungera efter 3 år (Moderkotet som kanske döda den vem vet)
Den som jag testa nu var en 500w nått okänt skit som jag inte kommer i håg men jag kan ta fram o se på den när jag kommer hem.
gringo90 är inte uppkopplad
2012-07-03, 18:28   #2

Make.Sense

Medlem

Make.Senses avatar

Plats: Luleå

Registrerad: mar 2011

Small det i datorn eller i proppskåpet?

ASrock 970 Extreme3 | AMD Phenom II 965 BE (m. Noctua NH-U12P SE2)| EVGA GTX670 |12GB DDR3 @ 1600MHz | Asus Xonar DS |Samsung 830 @128GB | Western Digital Caviar Blue 7200RPM @750GB | Seagate Barracuda 7200RPM @ 1TB | TP-Link TL-WN951N | LianLi Lancool PCK56
Make.Sense är inte uppkopplad
2012-07-03, 18:28   #3

jerkaaaa

Medlem

Registrerad: jun 2012

då det hände 2ggr skulle jag nästan vara säker som att det är moderkortet som kortsluter det, alternativt någon av kablarna

Förutsatt att det var i nättagget du small
2012-07-03, 18:31   #4

jesusbarnet

Medlem

jesusbarnets avatar

Plats: Norrköping

Registrerad: feb 2009

skulle tipa på att det är nätdelen som inte pallar
2012-07-03, 18:35   #5

panpo98

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: sep 2007

Försök att ta isär och avgöra var smällen kom från. Kolla om du ser några skador.

Jag antar att den andra datorn inte hade lika bra grafikkort. Ju bättre grafikkort desto viktigare är nätaggets märke modell och ålder. Inte bra att stirra sig blind på antal watt.

Du kan börja med att ta bort så många saker som möjligt. Tex så är det dumt att riskera hårddiskar i det här läget. Dessutom är det lättare att hitta felet med färre delar/kablar inblandade.

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Ta bort grafikkortet och allt annat tills du är säker på att datorn lever med de 4 viktigaste delarna. Dvs att fläktarna snurrar normalt. Mindre belastning på nästa nätagg och du riskerar inte grafikkortet och övriga delar i första testet.
panpo98 är uppkopplad nu
2012-07-03, 18:42   #6

Batman

Medlem

Batmans avatar

Plats: Örebro

Registrerad: aug 2008

Att nätdelen inte skulle hantera watt talet låter onekligen konstigt, inte ens i närheten av dom siffrorna som nätaggregatet kan leverera.
Antec P280 / Corsair AX850 / ASUS P8P67 PRO / Intel i5 2500k / Phanteks TC14PE Orange / Kylning: Noctua NF-F12 \ Kingston HyperX 8GB DDR3/ Radeon XFX HD7850 / ASUS XONAR DS/ Lagring: Intel 520 120GB\ Western Digital Caviar Green 3TB \2 Western Digital Black 1TB \
LG 22" TFT W2220P / Altec Lansing 621 / Logitech diNovo™ Media Desktop® Laser/ Mionix Naos 3200
Batman är inte uppkopplad
2012-07-03, 18:48   #7

Kristerj

Medlem

Kristerjs avatar

Registrerad: sep 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Batman Visa inlägg
Att nätdelen inte skulle hantera watt talet låter onekligen konstigt, inte ens i närheten av dom siffrorna som nätaggregatet kan leverera.
Att det gamla nätagget kunde hantera lasten är det nog ingen tvekan om, men det var 3 år gammalt och kan mycket väl bara havererat av ålder?
Men, det nya agget som var av något "noname skitmärke" inte klarade av lasten kan jag i alla fall förstå. En överklockad I7, ett ganska så strömhungrigt 6970 (kanske överklockat det med?) kan nog ha blivit för mycket för agget. Sen hur det var lastbalanserat, kanske med adapter till grafikkortet eller så kan nog bara ts svara på.
2012-07-03, 18:52   #8

A7V

Medlem

Plats: Uppland

Registrerad: maj 2006

Om du tar ut nätagget så borde du kunna känna på lukten om det är nätagget eller något i resten av datorn som small.
Det finns ju riktigt sunkiga 500Wattare därute, och om det dessutom har varit i drift ett längre så tag blir det ju inte bättre.
2012-07-03, 18:55   #9

panpo98

Medlem

Citat:
Dock så skrev han att den var av nåt okänt skit. Kvalite är mycket viktigare än antal watt.

Tex
Finns BRA 400W agg som klarar av mer än ett skräp agg på 650W.
Finns dåliga 1000W agg = Ett BRA 550W agg.

Därför ska man inte stirra sig blind på antal watt.
panpo98 är uppkopplad nu
2012-07-03, 18:56   #10

Roger W

Medlem

Roger Ws avatar

Plats: Norrtälje

Registrerad: sep 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jerkaaaa Visa inlägg
då det hände 2ggr skulle jag nästan vara säker som att det är moderkortet som kortsluter det, alternativt någon av kablarna

+1 på den...

/Roger W
Roger W är inte uppkopplad
2012-07-03, 19:29   #11

gringo90

Medlem

okey det var inte helt okänt utan hiper type m 530w värkar va det här
http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...e_m_530w-svart..

Men nu om jag vågar starta datorn igen så ska jag ta bort lite saker. Jag har även öppnat nätaggregat det ser jävligt skitigt ut. Jag kanske slänger upp en bilden på skiten så får ni se om det är något fel.
2012-07-03, 19:33   #12

Batman

Medlem

Batmans avatar

Plats: Örebro

Registrerad: aug 2008

Citat:
Jo sant, har man typ ACE eller liknande så finns ju alltid den risken, antog att det var ett standard märke, typ Fractal eller liknande. TS, vad är det för nätdel?

Det där vet jag och du redan, inget blindstirrande. Jag antog helt enkelt att det var ett märke han inte kände till, typ Silver Power eller liknande som håller någolunda kvalitet. Det hela blir ju mycket enklare om vi får veta vilket agg det är han sitter på
Citat:
Ursprungligen inskrivet av gringo90 Visa inlägg
okey det var inte helt okänt utan hiper type m 530w värkar va det här
http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...e_m_530w-svart..

Men nu om jag vågar starta datorn igen så ska jag ta bort lite saker. Jag har även öppnat nätaggregat det ser jävligt skitigt ut. Jag kanske slänger upp en bilden på skiten så får ni se om det är något fel.
Hmmm ok. Hiper? Dom har ju inte heller ett direkt klanderfritt rykte, ett flertal av polarnas nätdelar havererade från dom... tror deras hette Type R eller nåt.
Antec P280 / Corsair AX850 / ASUS P8P67 PRO / Intel i5 2500k / Phanteks TC14PE Orange / Kylning: Noctua NF-F12 \ Kingston HyperX 8GB DDR3/ Radeon XFX HD7850 / ASUS XONAR DS/ Lagring: Intel 520 120GB\ Western Digital Caviar Green 3TB \2 Western Digital Black 1TB \
LG 22" TFT W2220P / Altec Lansing 621 / Logitech diNovo™ Media Desktop® Laser/ Mionix Naos 3200
Batman är inte uppkopplad
2012-07-03, 19:33   #13

gringo90

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jerkaaaa Visa inlägg

haha ja då visst va det i från nätaggregat jag såg en blixt och ljud i samma sekund
2012-07-03, 20:05   #14

jerkaaaa

Medlem

Citat:
haha ja då visst va det i från nätaggregat jag såg en blixt och ljud i samma sekund
Då om det inte är fel på kablen du har mellan nätagg och vägguttag så är jag nästan säker på att det är ditt moderkort som kortsluter något. Om du använt någon form av adapter, molex till 8pin så du använt samma kablar inne i chassit under båda gångerna så kan det vara någon av dessa med. Men då du nästan ladda upp windows så tror jag ändå det är moderkortet. Men kan vara värt att kolla dessa kablar med
2012-07-03, 20:16   #15

gringo90

Medlem

jag ska ta farm allt i datorn o gå igenom allt men är det här nått säkert man kan testa
http://www.youtube.com/watch?v=VXzrCr0RLm4 för att se om nättaget funkar
2012-07-03, 20:17   #16

Roger W

Medlem

Roger Ws avatar

Plats: Norrtälje

Registrerad: sep 2004

Ja, kolla kablar och kontakter och hur moderkortet är skruvat i chassit osv så att det inte är kortis nånstans. Kolla även alla kort i kortplatser osv, och plocka ut allt utom det viktigaste innan du provar igen. Efter två sabbade agg så känns det ju som det är något specifikt som ställer till det för dig!

(även om nu som sagt hiper inte var något bra agg)

/Roger W
Roger W är inte uppkopplad
2012-07-03, 20:29   #17

grizzly666

Medlem

grizzly666s avatar

Plats: Fjugesta

Registrerad: aug 2005

Hipers nätagg är inte bra alls utan är bland dom sämsta och detta nätagg har troligen aldrig klarat av att driva 500w ens när det var nytt mer än 2-3sek.
Sen om det är några år gammalt så kan du halvera den effekten (beroende på hur gammalt det är) du är då nere på 250w i 2 sekunder och kanske 150-200w kontinuerligt.

Vad det lät som så hade allt klarat sig i datorn (utom CM nätagget som är ett skapligt nätagg) men nu efter du körde med hiper så är risken oerhört stor att andra saker kan ha gett sig på grund av just hiper agget.
Det är ganska vanligt att ett hiper nätagg tar med sig andra saker i datorn när det ger sig då jag läst mängder med trådar,etc runtom på nätet om det.

Jag har svårt att se att moderkort,grafik,etc skulle ha förstört CM agget och sen fungerat ett tag för att sen förstöra ett till nätagg.
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."
grizzly666 är inte uppkopplad
2012-07-03, 20:36   #18

gringo90

Medlem

så vi är tillbaks till att testa ett nättag >< aja får väll göra det och då ska det vara ett nytt nättag nu.
2012-07-03, 21:05   #19

panpo98

Medlem

Nu har du verkligen gjort det värre för dig. Hiper är så dåligt att man i vild panik genast ska riva ut och kastar dom även om man köpt dom samma dag. Det blev så många olika typer av allvarliga fall att alla butiker i Sverige slutade sälja dom nästan samtidigt.

Hiper är ökänd för att förstöra flera delar samtidigt. Vanligen moderkortet, grafikkort och hårddiskar samtidigt men även andra nämndes. Även om hårddisken funkar just nu så ska du inte bli förvånad på den dör om några månader pga Hiper agget du testade. De är lika ökända för att förstöra 2 datorer efter varandra under några veckor. Dator nr 2 var alltid deras nyköpta 1-2 veckor gamla dator. Det här är bara några av flera fel de är ökända för och då struntar jag totalt i att vissa brunnit eller exploderat.

Senast redigerad av panpo98 2012-07-03 klockan 21:17.
panpo98 är uppkopplad nu
2012-07-03, 21:25   #20

gringo90

Medlem

jag ringde upp han som testa nätagget. Han körde 2st 8800gts asus moderkort med 4 gig ram intel pentium dual core 2.4 med 2st sata diskar med dvd bränare och fläkt och skit. Som tur så har jag ett till moderkort som jag kan testa på här. Vi får se vad som kommer att hända. Jag såg nu på http://www.bit-tech.net/hardware/gra...6970-review/10 att mitt kort på full load tar 300+. Men här fick ni all info jag kan komma på som kan hjälpa just nu. Vem vet kanske va allt dam i skiten som poffa till ^^ Hur som hälst så måste jag endå köpa nytt "agg" som ni säger här. Tips på vart och vad jag ska köpa är jag mycket tacksam över.

Senast redigerad av gringo90 2012-07-03 klockan 21:30.
2012-07-04, 06:59   #21

grizzly666

Medlem

grizzly666s avatar

Räknar på en Psu calculator på nätet så får man detta
Minimum PSU Wattage: 426 W
Recommended PSU Wattage: 476 W

Och ett hiper nätagg NYTT kan kanske klara av detta om man har stor tur.
Och att det skulle gå bra mer än ett år är nästintill osanolikt dvs det krävs samma tur som att vinna 50 mille på lotto.
Så om han nu har kört detta nätagg i det system (vilket jag tvivlar på) han säger så kan du gratulera honom till att ha haft en jävla tur och att han kan sluta köpa lotter,etc för han har redan konsumerat all sin tur detta liv.
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."
2012-07-04, 21:22   #22

Gtoxed

Medlem

Gtoxeds avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: nov 2008

som grizzly666 säger,
detta hyper nätagg du har är bra, men om det använts i x antal år för att sedan sättas i ett nytt system som kanske har en lite mer annorlunda strömfördelning än vad hans SLI setup som "bränt" in agget på kan spela stor roll. jag tycker inte om att mixxa nätagg, man ska köpa nytt för att göra rätt, du kan verkligen inte spara in på nätagget, och hundratals forum här bevisar just det. köp ett nytt agg så gåre säkert bra..

men ja, det kan vara bra att kolla upp om det är moderkortet som kortsluter.. ta ut grafikkortet o kör på integrerade, på så sätt kör du inte full belastning på datorn heller..
Main Rig--- 2700k,Scythe Samurai ZZ @ 52c load ASUS DCII GTX570 780mhz@64c load, GA-B75-D3H usb3 sata 3, 2x4gb xms3 1333mhz, 128gb SSD + 4x500gb lagring, OCZ Modxstream Pro 600watt, In-win Dragon Slayer 140mm+120+96mm,120mm
Sec. Rig---2600k,CM Hyper 212+@50c load,Zotac GTX470@stock @76c load, P8B75-M, 2x4gb 1333mhz, 320gb WD system disk+2tb Seagate go Green lagring, FSP 650watt EGN 80+
Gtoxed är inte uppkopplad
2012-07-10, 15:39   #23

jerkaaaa

Medlem

Har du kommit fram till vart felet var? Nyfiken
2012-07-11, 16:25   #24

gringo90

Medlem

Hej hej alla its alive! värkar som att datorn funkar har inte gjort stress test en men allt värkar fungera.
Tack alla och felet va ofc nätaggregatet. Vad jag kör med nu är Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär Garant 7 år http://www.inet.se/produkt/6900190/c...silver-modular. Tog mig 10 min att trycka på power on knappen helt förkrossad av att nätaggregatet small.
2012-07-11, 16:39   #25

Thompaam

Medlem

Thompaams avatar

Plats: Lund

Registrerad: maj 2012

Citat:
Hej hej alla its alive! värkar som att datorn funkar har inte gjort stress test en men allt värkar fungera.
Tack alla och felet va ofc nätaggregatet. Vad jag kör med nu är Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär Garant 7 år http://www.inet.se/produkt/6900190/c...silver-modular. Tog mig 10 min att trycka på power on knappen helt förkrossad av att nätaggregatet small.
Bra val av nätagg!
Thompaam är inte uppkopplad
2012-07-12, 16:08   #26

grizzly666

Medlem

grizzly666s avatar

Citat:
Tog mig 10 min att trycka på power on knappen helt förkrossad av att nätaggregatet small.
He,he
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Senaste privatannonserna

Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes

Skänkes
Sök jobb