Citat:
Ursprungligen inskrivet av
RealisticRage
Jag har tänkt att bygga min första dator till spel och jag har kollat runt på internet hur man bygger en så jag är ganska säker. Men vad gör man sen när man har monterat allt, jag har verkligen noll koll på det?
Jag har googlat runt men jag har inte hittat någonting som kan säga hur man gör, så det skulle vara schyst om någon kunde beskriva vad man gör efter att man startar datorn.
Ett tips är att ha någon med sig första gången man bygger.
Någon som gjort det en gång tidigare.
Det är inte så svårt att bygga en dator men man kan fortfarande göra saker fel rätt lätt och ha sönder massor eller göra saker fel så får man inte igång datorn alls.
Klasiska fel folk gör är:
Glömmer sätta distanser mellan moderkortet och dator plåten. Eller sätter distanser på fel ställe så det kortsluts när man startar datorn.
Glömmer kylpasta till cpu kylaren. Eller har på för mycket/lite. Eller glömmer ta bort klisterlappen som sitter under många kylare för att skydda dom.
Glömmer koppla in någon kabel eller sätter inte i den ordentligt.
Monterar cpun fel eller forcerar ner den i sockeln.
+100 andra grejer folk gör fel.
Om du inte kan ha med någon så sök på någon riktigt lång och noga video guide på hur du sätter ihop en dator.
Man ska inte oroa sig över att bygga eget men samtidigt ska man inte ta det med en klack spark heller för det är inte kul om man har sönder saker för att man gör fel.
Lycka till iaf. Och kom ihåg att man kan alltid fråga om hjälp här på forumet om det strular