2012-07-17, 02:05   #1

MGVguy

Medlem

MGVguys avatar

Plats: Skellefteå

Registrerad: apr 2011

CRC-fel

Hej jag har börjat få en massa crc fel när jag gör grejer med min datorn det händer också att chrome webbläsaren får konstiga krasher som att addons slutar fungera och hemsidor slutar ladda. Exempel är att när jag ska extracta stora filer från zip filer så får jag följande fel: C:/users/... "Filnamn".zip: CRC failed in "Filnamn". The file is corrupt.

Så ser det ut när chrome krashar.

Detta händer också när jag instrallerar spel som t ex League of Legends får jag crc fel som får spelen att bli ospelbara. Med en massa konstiga fel.

Jag har kört memtest86+ i 8,5 h utan ett enda fel så har nog uteslutit minnesfel, har också kört och håller på att köra hårddisks fel med HD Tune jag har kört en snabbscan och inga fel hittade då och alla statusar i "Health" tabben visar OK

Min sign är:

CPU: Intel Q9450
GPU: Gtx 260
Minnen: Corsair nånting minning 4x2gb
Håddisk 1: Samsung HD321KJ 320gb
Hårddisk 2: Samsung nånting (skriver sen kan inte kolla under hårddisk scan) 465gb
Moderkort: Gigabyte GA-P35-ds3
PSU: Corsair hx850W

Senast redigerad av MGVguy 2012-07-17 klockan 02:16.
MGVguy är inte uppkopplad
2012-07-17, 08:32   #2

MultiMan

Moderator

MultiMans avatar

Plats: Västernorrland

Registrerad: dec 2005

Just Samsung har jag faktiskt haft som gett CRC-fel på filer när disken varit på väg att dö. Aldrig hänt med något annat märke, kanske sämre algoritmer? Nåväl, korta tester räcker inte. Hämta tillverkarens egna program och kör både långa och korta testet. Det tar lång tid men brukar alltid avslöja fel. Samsung hade eget bra tidigare, men idag kanske det är Seagates som gäller iom uppköpet. Vet ej.

Det normala är annars minnesfel, men det har du ju testat tämligen ordentligt. Moderkort/CPU återstår annars, klockar du så ta bort det. Möjligen kan man tänka sig att riktigt defekta kablar kan ge CRC-fel, men sata-interfacet är väldigt motståndskraftigt mot sådant. Aldrig råkat ut för det själv. Normalt går bara hastigheten ner.
2012-07-17, 12:35   #3

MGVguy

Medlem

MGVguys avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MultiMan Visa inlägg
Just Samsung har jag faktiskt haft som gett CRC-fel på filer när disken varit på väg att dö. Aldrig hänt med något annat märke, kanske sämre algoritmer? Nåväl, korta tester räcker inte. Hämta tillverkarens egna program och kör både långa och korta testet. Det tar lång tid men brukar alltid avslöja fel. Samsung hade eget bra tidigare, men idag kanske det är Seagates som gäller iom uppköpet. Vet ej.

Det normala är annars minnesfel, men det har du ju testat tämligen ordentligt. Moderkort/CPU återstår annars, klockar du så ta bort det. Möjligen kan man tänka sig att riktigt defekta kablar kan ge CRC-fel, men sata-interfacet är väldigt motståndskraftigt mot sådant. Aldrig råkat ut för det själv. Normalt går bara hastigheten ner.
Okej tack för det långa och informativa svaret, ska ta och ladda ner deras program nu så får vi se om det ger nånting, jag tror också att det med stor möjlighet kan vara hårddiskarna byter nog dom även om samsungs test visar inga fel.

Kablar känns inte som det borde vara då jag för inte så länge sen köpte min nya psu. Körde långt test på Hd Tune och det blev inga fel, inga fel på short generic på seagates test heller kör långa du för att se om de ger några fel.

Min cpu har varit mycket överklockad förut men det hände nåt med datorn då så den fick fel och kan inte klocka med den längre utan att den blir ostabil så det kan ju också vara nåt problem men har inte upplevt några fel förut då jag har kört den oklockad vilket jag har gjort ganska länge nu.

Senast redigerad av MGVguy 2012-07-17 klockan 12:48.
2012-07-17, 12:46   #4

Devildoll

Medlem

Devildolls avatar

Plats: Hemma

Registrerad: okt 2005

en runda memtest kan nog vara befogat i det här fallet.
| HAF932 | i7 920 @ 3.7 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 3x2 GB DDR3 @ 1400 MHz | HD 7970 | ASUS Xonar ST | OCZ Vertex 3 MI 120 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win7 Ultimate 64-bit |
Devildoll är inte uppkopplad Folding
2012-07-17, 12:49   #5

MGVguy

Medlem

MGVguys avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Devildoll Visa inlägg
en runda memtest kan nog vara befogat i det här fallet.
Om du läst så har jag skrivit att jag kört memtest i 8.5 h utan ett enda error.
2012-07-17, 12:56   #6

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Har du kört nått beräkningstest på cpun då ? Det låter lite som om det hänt nått i din klocknig, cpu elelr moderkort kan ju ha gått sönder.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-07-17, 12:59   #7

MGVguy

Medlem

MGVguys avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
Har du kört nått beräkningstest på cpun då ? Det låter lite som om det hänt nått i din klocknig, cpu elelr moderkort kan ju ha gått sönder.
Jag kan köra lite occt/prime 95 också för att se om det är något där som spökar.
2012-07-17, 13:04   #8

MGVguy

Medlem

MGVguys avatar

Okej efter bara nån minut helt oklockad med occt så får jag Felaktighet i kärna #0 meddelande har också under voltages vin 4 och vin 6 som båda ligger på -4294967V??

Antar att min cpu är pajj då eller kan det vara något annat? Som moderkortet?
2012-07-17, 13:06   #9

MultiMan

Moderator

MultiMans avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MGVguy Visa inlägg
Okej tack för det långa och informativa svaret, ska ta och ladda ner deras program nu så får vi se om det ger nånting, jag tror också att det med stor möjlighet kan vara hårddiskarna byter nog dom även om samsungs test visar inga fel.

Kablar känns inte som det borde vara då jag för inte så länge sen köpte min nya psu. Körde långt test på Hd Tune och det blev inga fel, inga fel på short generic på seagates test heller kör långa du för att se om de ger några fel.

Min cpu har varit mycket överklockad förut men det hände nåt med datorn då så den fick fel och kan inte klocka med den längre utan att den blir ostabil så det kan ju också vara nåt problem men har inte upplevt några fel förut då jag har kört den oklockad vilket jag har gjort ganska länge nu.
Jadu, du kanske skulle berättat detta från början?

Har den blivit så pass skadad att den inte längre går att klocka med är det en tänkbar och trolig orsak. Memtest fokuserar på minnet enbart, men så mycket mer används vid uppackning av filer. Kör Prime95 eller någon av alla de andra program som testar hur stabilt en CPU räknar. Eftersom du har en gammal core2 utan inbyggd minneskontroller kan man tänka sig att även moderkortet är inblandat, eller kanske enbart och CPUn är frisk. Svårt att säga.
2012-07-17, 13:08   #10

MGVguy

Medlem

MGVguys avatar

Citat:
Jadu, du kanske skulle berättat detta från början?

Har den blivit så pass skadad att den inte längre går att klocka med är det en tänkbar och trolig orsak. Memtest fokuserar på minnet enbart, men så mycket mer används vid uppackning av filer. Kör Prime95 eller någon av alla de andra program som testar hur stabilt en CPU räknar. Eftersom du har en gammal core2 utan inbyggd minneskontroller kan man tänka sig att även moderkortet är inblandat, eller kanske enbart och CPUn är frisk. Svårt att säga.
Gjorde just det och så ju inte bra ut, den gick inte ens någon minut, finns det något sätt att kolla om det bara är cpun som är skadad eller om morderkortet också är det?
2012-07-17, 13:10   #11

MultiMan

Moderator

MultiMans avatar

Citat:
Gjorde just det och så ju inte bra ut, den gick inte ens någon minut, finns det något sätt att kolla om det bara är cpun som är skadad eller om morderkortet också är det?
Inte utan att testa med annan CPU, vad jag vet.

Men det troligaste är väl CPU trots allt. Moderkortet ser inte direkt ut som något man vill använda att superklocka med, så vem vet?
2012-07-17, 13:15   #12

MGVguy

Medlem

MGVguys avatar

Citat:
Inte utan att testa med annan CPU, vad jag vet.

Men det troligaste är väl CPU trots allt. Moderkortet ser inte direkt ut som något man vill använda att superklocka med, så vem vet?
Sant, blir väl att lägga up annans här för att köpa cpu, sen om det blir samma problem blir det bara att köpa nytt moderkort, tack för hjälpen mitt problem verkar ju vara löst du kan låsa tråden nu om du vill .
2012-07-17, 13:16   #13

MultiMan

Moderator

MultiMans avatar

Citat:
Sant, blir väl att lägga up annans här för att köpa cpu, sen om det blir samma problem blir det bara att köpa nytt moderkort, tack för hjälpen mitt problem verkar ju vara löst du kan låsa tråden nu om du vill .
Sweclockers låser inga trådar av sådana anledningar.

Vi vill ju veta hur det slutar! Återkom med slutrapport när det är fixat.
2012-07-17, 13:17   #14

lord_tito

Medlem

lord_titos avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: sep 2005

Har du provat att stresstesta din CPU med Prime95 på stock settings?
lord_tito är inte uppkopplad
2012-07-17, 13:18   #15

MultiMan

Moderator

MultiMans avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av lord_tito Visa inlägg
Varför läser du inte först?
2012-07-17, 13:19   #16

MGVguy

Medlem

MGVguys avatar

Citat:
Sweclockers låser inga trådar av sådana anledningar.

Vi vill ju veta hur det slutar! Återkom med slutrapport när det är fixat.
¨

Okej ska göra det då!

Citat:
Ursprungligen inskrivet av lord_tito Visa inlägg
Ja det är så jag stresstestat nu helt stock inga som helst modifieringar på cpun, och då blir det fel efter några minuter.
2012-08-08, 00:48   #17

MGVguy

Medlem

MGVguys avatar

Kom på att jag skulle ju svara i den här tråden hur det gick med allt.

Jag köpte ny processor moderkort och ram minnen och allt fungerar nu utmärkt! var troligen processorn som var boven i varför ajg fick alla möjliga fel.
Sök jobb