Verktyg Visningsval
2012-07-17, 14:07   #1

livinlegend

Medlem

Plats: .

Registrerad: mar 2011

Problem med dator - grafikkortet som spökar?

Hej. I morse hade jag problemet att vid uppstart av dator kom jag bara så långt som till mitt eget skrivbord. Väl där syntes inga ikoner eller startmeny till. Det enda som fungerade var musen. Inga kommandon på tangentbordet fungerade.

Gick då in i felsäkert läge för att försöka lura ut problemet. Detta funkade och väl inne gjorde jag virussökningar med malwarebytes och avast free, fick nöja mig med det då licensen för mitt betalskydd gick ut för några dagar sen.

Sökningarna hittade några infekterade filer som togs bort direkt. Startade om datorn - men problemet kvarstod. Vid det här laget tänkte jag att det kanske var grafikkortet som var problemet. Sitter nämligen med ett gammalt 3450 som flaskar. Då upptäckte jag att jag inte kunde öppna CCC, det stod att jag inte hade några drivrutiner alls till grafikkortet. Inte heller nedladdningen av dessa funkade ( http://support.amd.com/us/kbarticles...yproducts.aspx )

Vad kan problemet vara? Jättetacksam för tips!
Samsung 840 SSD 250gb
Audio-Technica ATH-M50
livinlegend är inte uppkopplad
2012-07-17, 14:18   #2

kokkojambo

Medlem

kokkojambos avatar

Plats: Tanzcentrum, Stuttgart

Registrerad: feb 2007

Felsäkert läge, backup och sedan omrullning?

Das Haus, det bästa inom House.
kokkojambo är inte uppkopplad
2012-07-17, 14:19   #3

Macaroney

Medlem

Macaroneys avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: apr 2009

Jag tycker du ska avinstallera ditt antivirus och testa en provmånad med Kaspersky, kör en fullkoll och därefter kan du gå in på "verktyg" - "Microsoft Windows felsökning" som kollar om nån inställning har ändrats av virus.

Det kostar ju inget förutom lite tid...-prova
2012-07-17, 20:41   #4

livinlegend

Medlem

Plats: .

Registrerad: mar 2011

Har nu testat att installera kaspersky. Fick då upp felmeddelandet "Tjänsten Windows Installer är inte tillgänglig i säkert läge. Försök igen när datorn inte är i säkert läge eller använd Systemåterställning för att återställa datorn till ett tidigare fungerande tillstånd."

Får väl bli o ta backup o sen återställa skiten. Har dock ingen OS-skiva, hur fan gör jag då?
Samsung 840 SSD 250gb
Audio-Technica ATH-M50
livinlegend är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb