Verktyg Visningsval
2012-07-30, 08:33   #1

andy90001

Medlem

Registrerad: okt 2011

dator startar om vid windows boot, och felar i bilden

hejsan! nu är det så att vi har problem med familjens stationära dator som har ett par år på nacken. Problemet uppstår vid uppstarten.

När jag trycker på knappen så låter datorn som den alltid har gjort, och den ger inga fel-pip heller. problemet märker man när windows 7 börjar boota. Först, när den svarta boot-skärmen med windows-loggan kommer upp, så ser det normalt ut, förutom att bilden felar i mitten av windows-loggan. Det blir typ små rutor i den, som att upplösningen skulle vara dålig.

Sedan när den blå boot-skärmen kommer upp så blir en yta på skärmen likadan som det var i mitten på windows-loggan i den svarta boot-skärmen. Det blir som en yta av små rutor, som att upplösningen är värdelös. Sedan efter några sekunder i den blå boot-skärmen, så startar datorn om sig och utför samma dakar igen, för att sedan starta om sig om och om igen.

Jag har testat att starta om den i "safe mode", och det gick. Men då blir det likadant på skrivbordet som vidd bootningen. Upplösningen blir urdålig, och det man ser små rutor över hela skärmen.

Vad kan detta bero på tror ni? är det hårdvarufel(grafikkortet kanske)?
2012-07-30, 13:00   #2

Jalle64

Moderator

Jalle64s avatar

Plats: Omnipresent

Registrerad: okt 2004

Verkar som ditt graffe har sagt upp sig, men först skulle jag kollat med andra drivisar till detsamma. Om detta inte hjälper ta och kolla med garantin på graffet och byt det snarast. Hör med affären där du skaffade kortet.
2012-07-30, 13:22   #3

andy90001

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jalle64 Visa inlägg
Verkar som ditt graffe har sagt upp sig, men först skulle jag kollat med andra drivisar till detsamma. Om detta inte hjälper ta och kolla med garantin på graffet och byt det snarast. Hör med affären där du skaffade kortet.
Datorn är nog 4-5 år gammal, så någon garanti finns inte kvar. Den är inköpt från siemens där min pappa jobbar, så det blir nog att bygga om lite.
Det som sitter i nu är:
- Det trasiga grafikkortet av okänt märke och modell
- En intel core 2 duo på 2,4 ghz
- Något moderkort från msi
- 1 gb ddr2 ramminne
- Seagate barracuda 250gb (1 st 7200rpm sata/1 st 5200rpm ide)
- 500w corsair cx
- 2 st dvd-läsare
- 1 st 80mm fläkt

Jag funderar på att ta ut allt i datorn då den också behöver en rejäl dammsugning (har redan dammsugit av den med komponenter i). Sedan hade jag tänkt mig köpa ett nytt moderkort med ddr3 slots, köpa nya minnen och eventuellt ett nytt grafikkort. Vad jag inte vet är om intel core 2 duo har integrerad grafikkrets?
2012-07-31, 18:58   #4

Jalle64

Moderator

Jalle64s avatar

Har du dammsugit kan du ha tagit död på det som fanns däri med statisk elektricitet. Så dammsugning och datorer=NO GO!
2012-07-31, 22:01   #5

andy90001

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jalle64 Visa inlägg
Har du dammsugit kan du ha tagit död på det som fanns däri med statisk elektricitet. Så dammsugning och datorer=NO GO!
dammsugningen skedde inte nyligen, så det är inte den som har gjort att felet uppstått
2012-08-01, 16:45   #6

Jalle64

Moderator

Jalle64s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av andy90001 Visa inlägg
dammsugningen skedde inte nyligen, så det är inte den som har gjort att felet uppstått
Det är just det med dammsugning att de ger latenta fel som inte syns förrän senare (nu) så jo det kan det visst vara, tyvärr.
Sedan är det nätagget (CX) det sämsta Corsair har satt sitt namn på genom tiderna, så fundera på att byta detta till en bättre modell då ren ström ju är en dators bästa vän.
Sök jobb