Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-07-31, 10:32   #1

Fragsmater

Medlem

Registrerad: apr 2012

Tryckluft På burk

Kan jag använda denna när jag ska rensa datorn från damm?

http://www.kjell.com/sortiment/dator...ngoring-p18094
Fragsmater är inte uppkopplad
2012-07-31, 10:37   #2

Grundis10

Medlem

Registrerad: jul 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Fragsmater Visa inlägg
Kan jag använda denna när jag ska rensa datorn från damm?

http://www.kjell.com/sortiment/dator...ngoring-p18094
Det ska fungera utmärkt!
Grundis10 är inte uppkopplad
2012-07-31, 10:38   #3

JJääjk

Medlem

Plats: Hofors

Registrerad: nov 2008

"Avlägsnar damm från svåråtkomliga delar i elektronisk och optisk utrustning"

Svar: Ja
2012-07-31, 10:43   #4

Fragsmater

Medlem

Registrerad: apr 2012

Tack för svaren! jag ville bara var helt säker eftersom det är första gången.
Fragsmater är inte uppkopplad
2012-07-31, 11:02   #5

Grundis10

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Fragsmater Visa inlägg
Tack för svaren! jag ville bara var helt säker eftersom det är första gången.
Vad du än gör, håll den inte upp och ner när du sprutar, då kommer det ut vätska.
2012-07-31, 11:20   #6

tomas5011

Medlem

jag köpte min tryckluft burk på kjell o den funkar skit bra. rengör även utsidan på chassit med den då mitt chassi har många skrymslen som kan samla damm. ibland kan det bli vätskepölar när man sprutar länge på ett ställe men det ska nog inte skada komponenterna. har för mig att tryckluft burkar inte brukar inneålla luft utan butangas, pölarna bildas då man sprutar ut mer butangas än som hinner avdunsta.
2012-07-31, 11:28   #7

Cybertsen

Medlem

Cybertsens avatar

Plats: Sajber-jymden

Registrerad: dec 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tomas5011 Visa inlägg
jag köpte min tryckluft burk på kjell...har för mig att tryckluft burkar inte brukar inneålla luft utan butangas, pölarna bildas då man sprutar ut mer butangas än som hinner avdunsta.
Då har du nog inte köpt en tryckluftsburk utan en cigarettändare...butangas är extremt brandfarligt...

Skilj på gas och drivgas...
Cybertsen är inte uppkopplad
2012-07-31, 11:41   #8

tomas5011

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Cybertsen Visa inlägg
Då har du nog inte köpt en tryckluftsburk utan en cigarettändare...butangas är extremt brandfarligt...

Skilj på gas och drivgas...
menade mer att det som kalllas "tryckluft" eller "luft på burk" egentligen är butangas.
2012-07-31, 11:49   #9

hede

Medlem

hedes avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2011

tryckluft on burk is the shit.
Ljudkort Asus xonar essence STX
hede är uppkopplad nu
2012-07-31, 11:49   #10

Cybertsen

Medlem

Cybertsens avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tomas5011 Visa inlägg
menade mer att det som kalllas "tryckluft" eller "luft på burk" egentligen är butangas.
Tror knappast att "Tryckluft" eller "Luft på burk" är butangas utan mer sannolikt (oljefri) inert gas. Tror som sagt att du blandar ihop gasen ("luften") med drivgasen - butan kan användas som drivgas i sprayburkar, men knappast som gas ("luft")...
2012-07-31, 11:58   #11

Lasergurka

Medlem

Lasergurkas avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Grundis10 Visa inlägg
Vad du än gör, håll den inte upp och ner när du sprutar, då kommer det ut vätska.
Är ju bara den komprimerade gasen i väskeform som dustar direkt, så gör väl inte så mycket, förutom att man slösar lite av vätskan?
Spelburk: Mobo: Asus P8Z68-V CPU: i7-2600 @ 4.0GHz kyld av Antec Kühler H2O 920 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB GPU: MSI TF GTX 680 SLI +120/+350 PSU: Corsair HX850W Chassi: HAF X SSD: OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Corsair Intern Force GT 240GB HDD: 5TB Skärm: Eizo Foris FS2333 IPS
Lasergurka är inte uppkopplad
2012-07-31, 12:05   #12

Grundis10

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Lasergurka Visa inlägg
Är ju bara den komprimerade gasen i väskeform som dustar direkt, så gör väl inte så mycket, förutom att man slösar lite av vätskan?
Känns inte bra att blåsa ut något i vätskeform på mina datorkomponenter, så jag håller burken normalt i alla fall!
Som du säger verkar det ju slösa lite mer av vätskan också, så det finns ju ändå inget bra med att hålla den upp och ner...
2012-07-31, 12:06   #13

Punnisher

Medlem

Plats: Norrland

Registrerad: okt 2008

http://www.clasohlson.com/se/Dust-Off-CRC/Pr347416000
Inert gas, samt att det står "innehåller 7 viktsprocent lättantändliga ämnen" vad det nu består av.
http://www.netonnet.se/art/dator/lap...0/123673.3090/
Contains propane and butane. Samma volym som den från Clas Ohlson men sämre tycker jag.
Punnisher är inte uppkopplad
2012-07-31, 13:30   #14

Cybertsen

Medlem

Cybertsens avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Punnisher Visa inlägg
http://www.clasohlson.com/se/Dust-Off-CRC/Pr347416000
Inert gas, samt att det står "innehåller 7 viktsprocent lättantändliga ämnen" vad det nu består av.
http://www.netonnet.se/art/dator/lap...0/123673.3090/
Contains propane and butane. Samma volym som den från Clas Ohlson men sämre tycker jag.
Säkerhetsdatabladet för "CRC Dust off" visar att produkten innehåller 60-100% Tetrafluoretan och 10-30% Dimetyleter.
Här är Dimetyletern drivgasen och Tetrafluoretanen "luften som kommer ut" - ingen butan här iallafall...
2012-07-31, 13:35   #15

Cybertsen

Medlem

Cybertsens avatar

Citat:
Tar man fallet med produkten CRC Dust off - ifall gasen (Tetrafluoretan) kommer ut i vätskeform så håller den en lägre temperatur än -26,5 °C. Detta kan orsaka mekanisk stress på material p.g.a. den plötsliga temperaturväxlingen.

Ett bra sätt att leta "kall-lödningar" med, men kan samtidigt orsaka skador på känsliga komponenter...
2012-07-31, 13:51   #16

Grundis10

Medlem

Citat:
Tar man fallet med produkten CRC Dust off - ifall gasen (Tetrafluoretan) kommer ut i vätskeform så håller den en lägre temperatur än -26,5 °C. Detta kan orsaka mekanisk stress på material p.g.a. den plötsliga temperaturväxlingen.

Ett bra sätt att leta "kall-lödningar" med, men kan samtidigt orsaka skador på känsliga komponenter...
Äntligen någon som kan förklara varför jag inte håller den upp och ner!
2012-07-31, 14:10   #17

Cybertsen

Medlem

Cybertsens avatar

Citat:
Äntligen någon som kan förklara varför jag inte håller den upp och ner!
Njaaaäää; Är en förklaring, men den primära orsaken för att inte skall hålla en sprayburk (oavsett typ) upp-och-ner och spruta är att det är drivgasen som kommer ut - inte det som normal skall komma ut såsom färg, "lukta gott" eller "luft".

Det är på detta sättet man rengör munstycket i en sprayfärgburk, trycka bort kvarvarande färg med drivgasen.
2012-07-31, 14:41   #18

Lasergurka

Medlem

Lasergurkas avatar

Citat:
Känns inte bra att blåsa ut något i vätskeform på mina datorkomponenter, så jag håller burken normalt i alla fall!
Som du säger verkar det ju slösa lite mer av vätskan också, så det finns ju ändå inget bra med att hålla den upp och ner...
Nej, det är ju inget posstivt med det, menade bara att om det skulle råka hända så är det inte direkt någon katastrof

Är för övrigt skönt att ha ett par burkar med tryckluft nu på sommaren, om det blir stekhett någon dag kan man passa på att blåsa lite damm ur datorn, och sen kunna njuta av en iskall burk efteråt xD

Citat:

Jo, det är klart, men man får ju kolla upp vilken drivgas man har, för att veta hur noga man behöver vara, i de jag kör med så tror jag knappast att det är många minusgrader, om några alls.
Spelburk: Mobo: Asus P8Z68-V CPU: i7-2600 @ 4.0GHz kyld av Antec Kühler H2O 920 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB GPU: MSI TF GTX 680 SLI +120/+350 PSU: Corsair HX850W Chassi: HAF X SSD: OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Corsair Intern Force GT 240GB HDD: 5TB Skärm: Eizo Foris FS2333 IPS
2012-07-31, 14:50   #19

Grundis10

Medlem

Citat:
Nej, det är ju inget posstivt med det, menade bara att om det skulle råka hända så är det inte direkt någon katastrof

Är för övrigt skönt att ha ett par burkar med tryckluft nu på sommaren, om det blir stekhett någon dag kan man passa på att blåsa lite damm ur datorn, och sen kunna njuta av en iskall burk efteråt xD

Jo, det är klart, men man får ju kolla upp vilken drivgas man har, för att veta hur noga man behöver vara, i de jag kör med så tror jag knappast att det är många minusgrader, om några alls.
Haha aa fy faro va kall burken kan bli, blev ju typ frostskadad sist! xD
2012-07-31, 15:00   #20

fluff3n

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: maj 2009

Den skiten fräter om man håller den upp och ner och sprutar på sig själv xD (farligt)??
2012-07-31, 15:01   #21

Bacon

Medlem

Registrerad: okt 2001

Det är väl ändå kondens som skapar den fukt ni talar om eller? pga den kalla gasen?
2012-07-31, 15:03   #22

Cybertsen

Medlem

Cybertsens avatar

Citat:
Ok, men varför tror du att "knappast att det är många minusgrader, om några alls"? (för vet gör du bevisligen inte...)

Tänk efter lite logiskt nu:
Vilka gaser vid rumstemperatur känner du till övergår (förgasas) från vätskeform till gasform vid "några få minusgrader, om än några alls" och som man kan använda till "luft-på-burk"? Jag vet inte och är nyfiken på din förklaring...
2012-07-31, 15:08   #23

tippen

Medlem

tippens avatar

Plats: Borlänge

Registrerad: maj 2003

Citat:

Kul att leka med när man har dessa burkar på jobbet
2012-07-31, 15:19   #24

mistard

Medlem

Plats: Flen

Registrerad: mar 2007

Citat:
Vad du än gör, gör detta, på din hand, i typ 10 sekunder. Alt på en polares nacke. ENJOY
mistard är inte uppkopplad
2012-07-31, 15:22   #25

saturday_sun

Medlem

saturday_suns avatar

Plats: Småland

Registrerad: mar 2008

Citat:
Egentligen ingen fara att spruta vätska på komponenter, såvida den inte är förorenad - som t.ex. icke-renat vatten = ledande. Stäng av datorn först i alla fall.
saturday_sun är inte uppkopplad
2012-07-31, 15:37   #26

PreacherMan

Medlem

Registrerad: nov 2001

Kan säga att den flytande gas som kommer ut ur burken om den hålls fel, är ganska ofarlig för datorn. Tömde en halv burk rakt in i kylflänsen på en dator, blev kallt och fint i några sekunder. Kondensen som bildas efteråt är nog farligare.
[Rigg] | i7 920 D0 | EK Custom Watercooling | Asus Rampage III Gene | 6 GB RAM | GTX 580 | 1 TB | 180 GB SSD | Lian Li PC-V354 | AX-850 | [HTPC] | i3 2100T | MSI H61MU-E35 | 8 GB RAM | GT430 | 80 GB SSD | Streacom FC5OD Fanless | DiNovo Mini | PicoPSU 90 W |
[NAS] | Atom D510 | Zotac D510 WIFI DTX | 2 GB RAM | 11 TB | 30 GB SSD | Array R2 |
PreacherMan är uppkopplad nu
2012-07-31, 15:46   #27

Lasergurka

Medlem

Lasergurkas avatar

Citat:
Ok, men varför tror du att "knappast att det är många minusgrader, om några alls"? (för vet gör du bevisligen inte...)

Tänk efter lite logiskt nu:
Vilka gaser vid rumstemperatur känner du till övergår (förgasas) från vätskeform till gasform vid "några få minusgrader, om än några alls" och som man kan använda till "luft-på-burk"? Jag vet inte och är nyfiken på din förklaring...
Värst så dryg man kan vara då (: Jag tror inte att jag skulle kunna spruta vätska som är -26 grader på min arm utan att bli det minsta berörd av det.
Tror du tänker på förångning, inte förgasning, och du får tänka på att aggregationstillstånden påverkas av omgivande lufttryck.

Sen skulle jag inte kalla 5-0C för rumstemperatur, brukar ha runt 20C grader för att tycka att det är behagligt, men vi är alla olika.
2012-07-31, 17:05   #28

Cybertsen

Medlem

Cybertsens avatar

Citat:
Värst så dryg man kan vara då (: Jag tror inte att jag skulle kunna spruta vätska som är -26 grader på min arm utan att bli det minsta berörd av det.
Tror du tänker på förångning, inte förgasning, och du får tänka på att aggregationstillstånden påverkas av omgivande lufttryck.

Sen skulle jag inte kalla 5-0C för rumstemperatur, brukar ha runt 20C grader för att tycka att det är behagligt, men vi är alla olika.
Inte min avsikt att vara dryg, men jag blir bara så trött på folk som kommenterar utan att riktigt veta och inte ens bryr sig om att funderar om det är rimligt eller ej... Men du har rätt om "förgasning", jag skrev fel och menade förångning.

Japp, du har helt rätt att aggregationstillståndet påverkas av omgivningstrycket. Det är därför vatten kokar vid lägre temperatur på hög höjd och ämnen som i "normala fall" är i gasform - i tryckkärl kan vara i vätskeform. Men hur kom du in på det spåret? För jag antog att vi talade om när ämnet var "ute i det fria" (d.v.s. kring standardatmosfär: 1013hPa och 15 °C).

Att du kan "spruta vätska som är -26 grader på min arm utan att bli det minsta berörd av det" beror på exponeringstid och mängd. Vid kort exponeringstid och små mängder så kommer vätskan hinna förångas innan hudens temperatur har sjunkit så mycket att du får smärtförnimmelse eller skador. Men fortsätter du att spruta på samma punkt...tja, till slut kommer vävnaden (som innehåller vatten) att frysa och du har fått allvarliga frostskador...

Sedan visar bl.a. din kommentar "Sen skulle jag inte kalla 5-0C för rumstemperatur" att du antingen inte läste rätt eller inte förstod vad jag skrev så vi tar det igen:

Som jag tolkar ditt påstående "de jag kör med så tror jag knappast att det är många minusgrader, om några alls" så innehåller alltså din "luft-på-burk" ett ämne med följande fysikaliska egenskaper:

1. Är vid rumstemperatur (och givetvis normalt lufttryck) i gasform.
2. Dess kokpunkt (åter igen givetvis vid normalt lufttryck) skall vara "knappast många minusgrader, om än några alls".
3. Skall inte vara hälsovådligt.

Det jag reagerade på var ditt påstående "de jag kör med så tror jag knappast att det är många minusgrader, om några alls". Ett påstående som knappast bygger på fakta utan enbart vad du tror och tycker...en i så fall rätt så onödig kommentar i en fråga som rör "hårda fakta" - eller hur? Vill man tro och tycka kan man med fördel vända sig t.ex. till en filosofisk eller religiös tråd...

EDIT
Lade till understrykning för att förtydliga...

Senast redigerad av Cybertsen 2012-07-31 klockan 17:12.
2012-08-06, 09:36   #29

Grundis10

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mistard Visa inlägg
Vad du än gör, gör detta, på din hand, i typ 10 sekunder. Alt på en polares nacke. ENJOY
haha! xD
2012-08-06, 09:40   #30

Aleshi

Medlem

Aleshis avatar

Registrerad: nov 2011

Hur länge håller en burk?
Aleshi är uppkopplad nu
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb