Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Lasergurka
Värst så dryg man kan vara då (: Jag tror inte att jag skulle kunna spruta vätska som är -26 grader på min arm utan att bli det minsta berörd av det.
Tror du tänker på förångning, inte förgasning, och du får tänka på att aggregationstillstånden påverkas av omgivande lufttryck.
Sen skulle jag inte kalla 5-0C för rumstemperatur, brukar ha runt 20C grader för att tycka att det är behagligt, men vi är alla olika.
Inte min avsikt att vara dryg, men jag blir bara så trött på folk som kommenterar utan att riktigt veta och inte ens bryr sig om att funderar om det är rimligt eller ej... Men du har rätt om "förgasning", jag skrev fel och menade förångning.
Japp, du har helt rätt att aggregationstillståndet påverkas av omgivningstrycket. Det är därför vatten kokar vid lägre temperatur på hög höjd och ämnen som i "normala fall" är i gasform - i tryckkärl kan vara i vätskeform. Men hur kom du in på det spåret? För jag antog att vi talade om när ämnet var "ute i det fria" (d.v.s. kring standardatmosfär: 1013hPa och 15 °C).
Att du kan "
spruta vätska som är -26 grader på min arm utan att bli det minsta berörd av det" beror på
exponeringstid och
mängd. Vid kort exponeringstid och små mängder så kommer vätskan hinna förångas innan hudens temperatur har sjunkit så mycket att du får smärtförnimmelse eller skador. Men fortsätter du att spruta på samma punkt...tja, till slut kommer vävnaden (som innehåller vatten) att frysa och du har fått allvarliga frostskador...
Sedan visar bl.a. din kommentar "
Sen skulle jag inte kalla 5-0C för rumstemperatur" att du antingen inte läste rätt eller inte förstod vad jag skrev så vi tar det igen:
Som jag tolkar ditt påstående "
de jag kör med så tror jag knappast att det är många minusgrader, om några alls" så innehåller alltså din "luft-på-burk" ett ämne med följande fysikaliska egenskaper:
1. Är vid rumstemperatur (och givetvis normalt lufttryck) i gasform.
2. Dess kokpunkt (åter igen givetvis vid normalt lufttryck) skall vara "knappast många minusgrader,
om än några alls".
3. Skall inte vara hälsovådligt.
Det jag reagerade på var ditt påstående "
de jag kör med så tror jag knappast att det är många minusgrader, om några alls". Ett påstående som
knappast bygger på fakta utan enbart vad du tror och tycker...en i så fall rätt så onödig kommentar i en fråga som rör "hårda fakta" - eller hur? Vill man tro och tycka kan man med fördel vända sig t.ex. till en filosofisk eller religiös tråd...
EDIT
Lade till understrykning för att förtydliga...