Hehe, bor lite utanför bostadsområde och har därför inget kommunalt åskskydd (om det heter så?). Så vi måste alltid dra ut viktiga kontakter och liknande. Detta inte bara för att päronen är nojjiga utan för att faktiskt vid tre unika tillfällen har den pajjat saker för oss

Första gången skedde för cirka sex år sedan, då var vår bredbandsuppkoppling väldigt seg och när jag skulle tanka en stor fil lät jag datorn stå på över natten. Så en regnig natt small det till utav bara tusan och ett ljus sken i hela huset.. på morgonen kollade jag till datorn och då var skärmbilden helt trasig, antagligen hade grafikkortet rökt men det fatta jag inte då^^
Andra gången var det mitt moderkorts nätverkskort som helt la av, kan inte säkerställa att detta just var åska men tja, natten innan så hade det åskat ganska rejält. Hade dock ganska tur att inget annat gick i rök utan det räckte bara med att köpa ett nytt.
Tredje gången är egentligen inte en gång, utan cirka fem gånger! Hårdvaran som har pajjat här är den ultimata högpresterande thomson routern ifrån telia! Denna är lurig då det inte alls behöver vara mycket åska för att den ska gå sönder, i princip så lite åska att man knappt märkte av det och därför sket vi i att dra ut kontakterna :/ Lyckligtvis har inte telia tagit ut någon avgift från oss då vi alltid kunat byta ut mot en ny, för då hade det nog blivit dyrt hehe. Senast detta hände var faktiskt igår!
Så jag skulle säja att du absolut skall vara försiktig, speciellt om du har någon server ståendes dynget runt. Jag håller visserligen på att sätta upp en egen men planerar på att skemalägga så att den stängs av vid nattetid, då jag inte behöver nattliga besökare^^
Men jag antar att det beror på hur du bor, och om du har tillgång till någon sorts överspänningsskydd, vi skaffade en i dag men den täcker ju bara kontakterna och inget ifrån telejacket..