Citat:
Ursprungligen inskrivet av
mrqaffe
Det händer allt att det skadas saker i städer också, jag har tidigare arbetat med en som fick badrummet och fasaden/ytterväggarna samt gräsmattan utanför förstört av åskan, den leddes in av rören och vände ut å in på ett betongplattan och slog en stor spricka tvärs genom husets ytterväggar, det såg ut som man sprängt, troligen slog blixten ner ca 30m från huset, men huset blev nästan rivningsfärdigt.
"Nästan" rivningsfärdigt?

Berätta mer!
En god vän satt i sitt vardagsrum och tittade på TV när en horisontell blixt slog in genom sovrumsfönstret, genom hallen och ut genom altandörren. Ingen kul upplevelse alls, men märkligt nog träffades inget känsligt. Så han fortsatte titta som den norrlänning han är.
Själv har jag eldat massor av modem och router, trots Belkins största grendosskydd. Startade process flera gånger att få ersättning, men frakterna utomlands åt upp vinsten för så små saker. Sedan jag köpte Powerware UPSer har jag klarat mig helt, men givetvis sitter det Belkingrendosor före överallt också, med nätverkskydd. Jag kör alltså dubbelt skydd både på ström och nätverk. En riktigt bra UPS skyddar iaf riktigt bra.
Tänk på att grendosskydd alltid måste sitta före en UPS, annars kan vågformen ut från en del UPSer ställa till det.
Edit: Glömde ju: Jag drar givetvis ut allt jag kan vid större åskoväder, telefonjacken först.