Verktyg Visningsval
2012-08-04, 19:40   #1

Kalutti

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2010

Vissa program crashar frekvent

Vissa program på datorn slutar plötsligt att fungera, tex skype, google chrome, Heroes of Newearth, spotify och windows fönsterhanterare. Utöver detta får jag ibland bluescreens. Har ni någon aning om varför detta händer?
Kalutti är inte uppkopplad
2012-08-04, 19:45   #2

azz0n^

Medlem

azz0n^s avatar

Plats: Garang

Registrerad: dec 2011

Har du kvar minidumparna från dina blåskärmar?
azz0n^ är inte uppkopplad
2012-08-04, 19:52   #3

Kalutti

Medlem

nee jag har så lite sparat på hårddisken efter jag tömde den nyligen pga massa problem så när den dumpar det fysiska minnet går det för snabbt för att spara
2012-08-04, 20:04   #4

Kalutti

Medlem

Shockwave flash speciellt, crashar hela tiden, när jag är inne på internet
2012-08-05, 02:20   #5

panpo98

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: sep 2007

Ladda ned memtest och kolla upp minnena.

Kan dock finnas andra orsaker. Det kan underlätta om vi visste mer om datorn, ålder och om något speciellt hände innan du började få problem.

När du tömde hårddisken så antar jag att du tog bort och installerade om Windows mm.
panpo98 är inte uppkopplad
2012-08-05, 12:53   #6

Kalutti

Medlem

Jag gjorde något minnestest som datorn rekommenderade förut och jag fick meddelandet att jag hade något fel med hårdvaran när det gällde minnet. Jag bytte nyss ut mitt ram-minne men problemet finns kvar. Kan det vara så att det helt enkelt är hårddisken det är fel på? Jag har windows 7, datan är ca 3 år gammal och problemen började med att datan crashade med bluescreens ganska frekvent, jag installerade om windows och installerade då windows 7 (hade xp innan). Jag har provat att byta grafikkort men det hjälper inte heller. Jag har alla drivrutiner uppdaterade
2012-08-05, 16:47   #7

Kalutti

Medlem

Jag laddade ner memtest och det stod att jag hade något fel med mitt ram-minne och att jag borde byta ut det. Men jag har nyss köpt ett nytt ram-minne för att jag misstänkte att det var problemet men så var inte fallet för datorn fortsatte att krasha. Hursomhelst så läste jag vidare lite och det stod på mem-test att det kan vara moderkortet som kaosar och inte ram-minnet. Jag har trots allt tidigare haft 2x2gb ram-minne som jag nyss bytte ut mot 1x8gb ram-minne så det känns ganska otroligt att det är ram-minnet som verkligen är problemet.

Jag kan även lägga till att jag har provat att ta ut mitt ram-minne en stund för att sedan placera tillbaka det och då fungerar det mycket bättre tills efter ett tag då det börjar kaosa igen. Detta borde väl vara ett tecken på att det är moderkortet som kaosar, kanske sockan som ram-minnet ligger i eller liknande.

Vad tycker ni? borde jag köpa ett nytt moderkort?

Senast redigerad av Kalutti 2012-08-05 klockan 16:58.
2012-08-05, 18:09   #8

panpo98

Medlem

Du skulle kunna börja med hårddisken.

Ta bort och skapa en ny partition eftersom det vid vissa fel inte räcker att bara formatera och installera om.

Du kan också gå till nästa steg direkt och låna eller köpa en annan hårddisk som du installerar om på. Även om du köper och felet inte är där så har du ändå nytta av extra utrymme för backup och för att testa i såna här situationer.

Ha bara 1 hårddisk kopplad medan du installerar Windows. De andra kan koppla du in efteråt om du vill men vänta helst tills du har avgjort om felet är borta eller fortfarande kvar.
2012-08-05, 18:18   #9

Ferrat

Medlem

Ferrats avatar

Plats: Zion

Registrerad: apr 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kalutti Visa inlägg
Jag laddade ner memtest och det stod att jag hade något fel med mitt ram-minne och att jag borde byta ut det. Men jag har nyss köpt ett nytt ram-minne för att jag misstänkte att det var problemet men så var inte fallet för datorn fortsatte att krasha. Hursomhelst så läste jag vidare lite och det stod på mem-test att det kan vara moderkortet som kaosar och inte ram-minnet. Jag har trots allt tidigare haft 2x2gb ram-minne som jag nyss bytte ut mot 1x8gb ram-minne så det känns ganska otroligt att det är ram-minnet som verkligen är problemet.

Jag kan även lägga till att jag har provat att ta ut mitt ram-minne en stund för att sedan placera tillbaka det och då fungerar det mycket bättre tills efter ett tag då det börjar kaosa igen. Detta borde väl vara ett tecken på att det är moderkortet som kaosar, kanske sockan som ram-minnet ligger i eller liknande.

Vad tycker ni? borde jag köpa ett nytt moderkort?
Låter som att det är moderkortet som spökar ja, dock kan du testa att sänka klocken på RAM det kan vara den eller timings som strular med, måste inte vara något faktiskt fysiskt fel.
Ferrat är inte uppkopplad
2012-08-05, 18:36   #10

Kalutti

Medlem

Har redan skapat ny partition och de hjälpte inte.

Okej, hur gör jag det? I BIOS antar jag? Hur mycket ska jag sänka den?
2012-08-05, 18:45   #11

panpo98

Medlem

Ja, minnena ställs in i bios.

Du kan koll upp siffrorna på minnenas hemsida så att du först kan testa att ställa minnena som tillverkaren vill ha dom. Frekvens, volt och timing. Siffrorna kan också stå på vissa butikers hemsidor.

Edit:
Jämför gärna med vilka minnes inställningar som moderkortet klarar av på moderkortets hemsida där man bruka hämta drivrutiner. Det kan står * eller OC vid vissa hastigheter för att visa att man måste ställa in minnena rätt eller nåt sånt.

Senast redigerad av panpo98 2012-08-05 klockan 18:51.
2012-08-12, 10:31   #12

Kalutti

Medlem

Allt var inställt på auto när det gällde ram-minnets inställningar. Det får nog bli att köpa ett nytt moderkort
2012-08-12, 12:25   #13

panpo98

Medlem

Du kan inte lita på auto. Många gånger blir minnena felinställda när man låter bios fixa sån själv. Det är därför man testar att
ställa in det själv.
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb