Verktyg Visningsval
2012-08-04, 19:55   #1

alsus

Medlem

Plats: Borås

Registrerad: jun 2012

i5 3570k oklockad - varnar för hög temperatur vid spelande - std fläkt

Hej, som rubriken lyder så varnar systemet för höga temperaturer vid spelande av ex. bf3, ser att när jag stänger ner spelet så ligger tempen på 71grader.
Är det något att oroa sig för?

Hade tidigare en Corsair H80 som kylde riktigt bra även på lägsta fläkthastighet, men är nu nedpackad i lådan på grund av det oljud den skapade. Väntar för tillfället på att CDON ska ta sig ann mitt ärende så jag förhoppningsvis får en ny eller så får jag ge upp tanken på vattenkylning.

CPU:n var ny när jag montera på H80 och vid bytet till originalkylning torka jag aldrig bort den gamla kylpastan utan montera på standardfläkten med tillhörande kylpasta, kan det vara boven i dramat?

CPU:n är självklart inte klockad eller har aldrig varit, då jag först ville försäkra mig om att H80 var i bra skick, som det nu visa sig att den ej var.
För övrigt så är idel temp i win7 40-45 grader, är det ok eller även det för högt? H80 gav ca 30 grader i idel.

I övrigt ser datorn ut så här:
Fractal Design Define R3 - två fläktar i fronten, insug - en bak, utsug. Dessa snurrar i ca 1000rpm. Den bakre går upp i 1500 vid spelande.
Asus Sabertooth Z77
ASUS Xonar DX
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANC
Corsair AX 750W
Intel 520 Series 120GB
Intel Core i5-3570K
Gigabyte GeForce GTX 670 OC

Hoppas jag uttryckt mig väl och att någon möjligen kan sätta fingret på problemet, om det nu är ett problem.
alsus är inte uppkopplad
2012-08-04, 19:57   #2

Curemylife

Medlem

Curemylifes avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: nov 2011

Du ska alltid byta ut kylpastan så fort du rör på kylaren.

Förutom det så skulle jag inte säga att det är helt orimliga temperaturer med stockkylaren men jag hoppas att du byter kylare snart igen
2012-08-04, 20:16   #3

Flostyle

Medlem

Registrerad: sep 2010

Kan också vara så att kylaren inte blivit ditsatt ordentligt. Hursomhelst så skulle du ha tagit bort den gamla pastan då för mycket kylpasta försämrar värmeavledningen och man får därmed högre temperaturer.
Flostyle är uppkopplad nu
2012-08-04, 20:22   #4

Rosen70

Medlem

Plats: Värnamo

Registrerad: mar 2008

Undervolta! Om du kör den i stock fart så kan du dra ner vcore till 1 skulle jag tro.
Intel Core i5 3570K @ 4.3ghz 1.2 vcore | Asrock Z77 pro4 | 4GB vengance LP blue | 128GB Samsung 830 - 1TB Samsung - 250GB westerndigital | BeQuite 530W | XFX Radeon HD4770 930/1050 core/mem | http://www.sweclockers.com/forum/4-g...rburner-guide/
Samsung Galaxy S2 med JB 4.2.2 - JellyBam 7.1, Fiio E5 + EQ + Sennheiser In-Ear.
Rosen70 är inte uppkopplad Folding
2012-08-04, 20:34   #5

Quorthon

Medlem

Quorthons avatar

Registrerad: jul 2011

En Noctua eller Be Quiet luftkylare är ofta tystare än vätskekylare typ Corsair vid hård belastning..men standardkylaren brukar vara rätt kass tyvärr..Har min kvar i originalförpackning dock bara ifall nåt händer precis som du..så jag hade gett upp H80 även om man får CPU några grader svalare med den än med luftkylarna som jag nämnde..Dessutom så brukare luftkylarna ha lite längre livslängd..så i villket fall som helst så byt ut din originalkylare ASAP men fundera en gång till om du verkligen ska ha H80..
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200
Quorthon är inte uppkopplad Folding
2012-08-04, 21:11   #6

alsus

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Quorthon Visa inlägg
En Noctua eller Be Quiet luftkylare är ofta tystare än vätskekylare typ Corsair vid hård belastning..men standardkylaren brukar vara rätt kass tyvärr..Har min kvar i originalförpackning dock bara ifall nåt händer precis som du..så jag hade gett upp H80 även om man får CPU några grader svalare med den än med luftkylarna som jag nämnde..Dessutom så brukare luftkylarna ha lite längre livslängd..så i villket fall som helst så byt ut din originalkylare ASAP men fundera en gång till om du verkligen ska ha H80..
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rosen70 Visa inlägg
Undervolta! Om du kör den i stock fart så kan du dra ner vcore till 1 skulle jag tro.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Flostyle Visa inlägg
Kan också vara så att kylaren inte blivit ditsatt ordentligt. Hursomhelst så skulle du ha tagit bort den gamla pastan då för mycket kylpasta försämrar värmeavledningen och man får därmed högre temperaturer.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Curemylife Visa inlägg
Du ska alltid byta ut kylpastan så fort du rör på kylaren.

Förutom det så skulle jag inte säga att det är helt orimliga temperaturer med stockkylaren men jag hoppas att du byter kylare snart igen
Tacksam för svaren. Det blir att kila iväg till Kjell o Company imorgon o köpa kylpasta, torka bort allt gammalt o lägga på nytt så får vi se, kan ju hända att även monteringen av fläkten var underkänd.
Fråga: 1. De har kylpastan Arctic Silver 5 för 99:-, kommer det fungera bra? 2. Hur mycket ska jag lägga på, finns någon indikator på "sprutan", så jag vet när jag ska luta klämma mer?

Vet inte riktigt hur jag ska göra med H80. Den ger fina temps o är riktigt tyst när den fungerar (på lägsta fläktsnurr), blir nog att jag chansar på en runda till med CDON innan jag kommer se mig om efter en luftkylare. Vännen har en H80 o den är knäpptyst i hans system med i7 3770k 4,4GHz
alsus är inte uppkopplad
2012-08-04, 22:22   #7

Quorthon

Medlem

Quorthons avatar

Registrerad: jul 2011

Ang kylpasta-du ska lägga typ som en riskorn-inte mer..
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200
Quorthon är inte uppkopplad Folding
2012-08-04, 22:57   #8

panpo98

Medlem

Plats: Uppsala

Registrerad: sep 2007

Ny kylpasta är bra att lägga om det ser ut att behövas. Verka pastan ok och man får bra temp så bruka inte jag oroa mig för den. Fast har man kylpasta så kan man lika gärna sätta dit ett riskorn i storlek.

Det stora problemet är snarare att folk är så otrolig dåliga på att montera kylaren och lika dåliga på att kolla att den verkligen sitter. Oavsett hur van man är så är det bättre att ta ut moderkortet så att man kan kolla underifrån och från sidan att den verkligen blev rätt och bra.

På vilket sätt för blev Corsair H80 högljudd?
Snurrade fläkten på högsta hastigheten plötsligt eller var det mer som om fläkten gått sönder mm?
panpo98 är uppkopplad nu
2012-08-04, 23:23   #9

kaput

Medlem

kaputs avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: apr 2012

Mjo, de där push pinsen är helt hopplösa, typ världens sämsta lösning eller nåt. Fattar inte riktigt vad Intel tänkte där. Säkert jättebra vid seriemontering där några sekunders bortskalad monteringstid spelar roll, men för oss hemmapulare är de kass.

Håller med föregående skribent, kolla på undersidan av moderkortet så du verkligen fått klabbet på plats som det ska vara. Du har ett Define R3-chassi, så det räcker med att lossa på chassits sidoplåt, det är hål i bottenplåten under processorn, så du kan se att allt sitter rätt utan att behöva skruva loss moderkortet.

Det du ska se där under i varje hål är en splittad pinne (har för mig den är vit) med recesser eller vad man ska kalla det, som ska låsa fast i hålet. Mitt i den splittade pinnen ska du se ännu en pinne (svart om jag minns det rätt) som sticker ner och tvingar isär den splittade pinnen, så dess recesser låser i moderkortet. Alla fyra ska givetvis se likadana ut.

När du trycker ner pushpinsen brukar det klicka till när de väl låser, kan vara bra att veta också.
2012-08-05, 15:27   #10

alsus

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av panpo98 Visa inlägg
Ny kylpasta är bra att lägga om det ser ut att behövas. Verka pastan ok och man får bra temp så bruka inte jag oroa mig för den. Fast har man kylpasta så kan man lika gärna sätta dit ett riskorn i storlek.

Det stora problemet är snarare att folk är så otrolig dåliga på att montera kylaren och lika dåliga på att kolla att den verkligen sitter. Oavsett hur van man är så är det bättre att ta ut moderkortet så att man kan kolla underifrån och från sidan att den verkligen blev rätt och bra.

På vilket sätt för blev Corsair H80 högljudd?
Snurrade fläkten på högsta hastigheten plötsligt eller var det mer som om fläkten gått sönder mm?
Jodå, som många trodde som var ju inte kylaren riktigt monterad, en av "pinnarna" var inte i, såg jag direkt när jag lossa på sidpanelen. Det var ju fn att det skulle vara krångligare att montera en standardkylare än H80:in. Tack för tipset alla ni. Nu sänktes temperaturen i idel ca 5 grader, fortfarande inte provat spela.

Angående H80. Visst låter fläktarna mycket vid nivå två och tre, men vid nivå ett är den i princip ljudlös, mycket behagligt. Det som för oljud är pumpen, den enheten som är monterad mot cpu:n. Första gången jag starta datorn så tjöt den men det gick över och enbart ett knarrande ljud hördes, relativt lågt, dock oacceptabelt för en produkt som denna. Efter några dagars användning så återkom det "tjutande" ljudet och jag blev tvungen till att knacka på pumpen för att det skulle sluta och då hördes endast det knarrande ljudet. I det här läget var jag tvungen att sitta med en öppen dator för att snabbt komma åt pumpen för att kunna knacka på den och oljudet återkom oftare och oftare tills jag blev grön i ansiktet (förbannad) så jag slängde ut den och montera på std kylaren och på grund av det uppkom denna fantastiska tråd =)
alsus är inte uppkopplad
Sök jobb