Verktyg Visningsval
2012-08-05, 20:19   #1

Zimra

Medlem

Plats: Vallentuna

Registrerad: aug 2012

Ny dator - kommer inte "fram" till bios

Tjenamors,

För första gången på lite drygt 11 år fick jag för dryga veckan sedan för mig att jag skulle bygga en burk själv. Sagt och gjort inhandlades diverse prylar...:

Chassi: Antec P280
Processor: I7 3770K 1155
Processorkylare: Medföljande, har dock Corsair cooling hydro h100 som väntar på att installeras...
Moderkort: Asus Sabertooth Z77
Minne: Corsair Vengeance 16gb 1600mhz
Grafikkort: Gigabyte Gefoce GTX690
Hårddisk: Samsung 830 series basic 256gb och WD Caviar Green 5400rpm 2tb
Nätaggregat: NZXT hale 90 psu 80
Övriga komponenter: Billigaste dbd-brännaren de hade i lager, tangentbord, mus etc.

Burken startar smärtfritt, fläktarna drar igång och brummar på rätt så saftigt i 3-4 sekunder. Sedan går det utför, burken blir över lag betydligt tystare och fläktarna (samtliga - CPU, GFX, om inkopplad, och chassi) går ner på lågvarv och CPU led tänds (då jag saknar pc speaker så kan jag inte höra om burken piper). Burken fortsätter dock att vara igång och kan vara så...länge? I skrivande stund har den stått igång i lite drygt 30 minuter utan ngn ytterliggare aktivitet.

Då jag kände mig relativt grön så släpade jag över en kompis som fick gå igenom burken och kontrollera så att jag inte missat någon sladd eller dylikt - inga anmärkningar från hans sida (men då ingen är perfekt så finns det ju en risk att vi missat ngt).

Så för att raskt gå vidare så tänkte jag gå igenom vad jag har testat/kontrollerat:
  1. Boot utan "onödiga komponenter" - Samma fel
    -Inge tangentbord, mus, högtalare, ram, gfx, hdd, optisk enhet etc.
  2. Annan psu - Samma fel
  3. Flash (och nyinstallation) av bios - Samma fel
  4. Kontrollerat CPU - Inte bränd, applicerade även ny kylpasta i samband med det - Samma fel
  5. Kontrollerat distanser - Samtliga som följde med är monterade (och så vitt jag vet korrekt monterade).

Börjar misstänka att jag fått en defekt CPU, men samtliga tips på vad som eventuellt kan tänkas vara fel tas gladeligen emot då jag helst slipper reklamera ngt (som jag inte är helt säker på att det är fel).

Tack på förhand!

Johan
Zimra är inte uppkopplad
2012-08-05, 20:49   #2

alakabambam

Medlem

alakabambams avatar

Plats: nynäshamn, sorunda

Registrerad: jul 2011

kan börja med att fråga får du någon bild? ( om inte så testa koppla in i annan ingång på moderkort/grafikkort. du kan även kontrollera så att sata . kablarna är inkopplade rätt! kolla på moderkortet jag har för mig att det finns leds två leds som det kan stå siffror på om det står något så googla siffran och moderkortet så får du veta vad som är fel.

jag skriver fler alternativ är du kollat ovanstående.
( koppla cd till sata 1 och hdd/ssd till sata2)

MVH Erik
alakabambam är inte uppkopplad
2012-08-05, 21:26   #3

Zimra

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av alakabambam Visa inlägg
kan börja med att fråga får du någon bild? ( om inte så testa koppla in i annan ingång på moderkort/grafikkort. du kan även kontrollera så att sata . kablarna är inkopplade rätt! kolla på moderkortet jag har för mig att det finns leds två leds som det kan stå siffror på om det står något så googla siffran och moderkortet så får du veta vad som är fel.

jag skriver fler alternativ är du kollat ovanstående.
( koppla cd till sata 1 och hdd/ssd till sata2)

MVH Erik
Tjena Erik,

Får ingen bild, annan ingång/skärm gjorde ingen skillnad.
Lyckas enbart hitta en led just nu (halvsvårt att se ngt med tuf-"armor", men ska göra en ny djupdykning imorn när lilltösen är på dagis.
Osäker på vad för skillnad sata1 till cd etc skulle göra, kam du ge en kort förklaring? Har iaf ändrat till det utan ngn skillnad.

Johan
Zimra är inte uppkopplad
2012-08-06, 06:36   #4

Hittebarnet

Medlem

Hittebarnets avatar

Plats: L

Registrerad: okt 2004

Hur lyckades du flasha BIOS om du inte får någon bild? Kan vara så att du måste låna en Sandy Bridge-CPU någonstans och uppdatera din BIOS till senaste version då din CPU inte stödjs om du inte har en högre version än 0801.
http://www.asus.com/Motherboards/Int...OOTH_Z77/#CPUS
Hittebarnet är inte uppkopplad
2012-08-06, 07:28   #5

Zimra

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Hittebarnet Visa inlägg
Hur lyckades du flasha BIOS om du inte får någon bild? Kan vara så att du måste låna en Sandy Bridge-CPU någonstans och uppdatera din BIOS till senaste version då din CPU inte stödjs om du inte har en högre version än 0801.
http://www.asus.com/Motherboards/Int...OOTH_Z77/#CPUS
Sabertooth har ett usb-uttag som är dedikerat för att uppdatera bios. Man laddar hem drivisar från sidan du länkade, döper om filen och lägger dem på en usbsticka - pluggar in och några sekunder senare är det klart (visas genom att en viss led blinkar 3(om jag inte minns helt fel) gånger). Detta finns beskrivet i manualen, så hoppas iaf att det fungerar.

Johan
Zimra är inte uppkopplad
2012-08-06, 07:38   #6

Hittebarnet

Medlem

Hittebarnets avatar

Plats: L

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zimra Visa inlägg
Sabertooth har ett usb-uttag som är dedikerat för att uppdatera bios. Man laddar hem drivisar från sidan du länkade, döper om filen och lägger dem på en usbsticka - pluggar in och några sekunder senare är det klart (visas genom att en viss led blinkar 3(om jag inte minns helt fel) gånger). Detta finns beskrivet i manualen, så hoppas iaf att det fungerar.

Johan
Åh fan, det förklarar ju saken!
Har du testat att använda endast en sticka ram i slot 0 på moderkortet?
Hittebarnet är inte uppkopplad
2012-08-06, 07:51   #7

Thex

Medlem

Plats: Älta

Registrerad: jul 2004

Testa att plocka ut grafikkortet och koppla in skärmen på moderkortet.

40D | 18-50/2,8 | 55-250/4-5,6 IS | 430EX II |
Thex är uppkopplad nu Folding
2012-08-06, 08:26   #8

Tancoll

Medlem

Plats: Bollebygd

Registrerad: jan 2005

Du har inte glömt distanserna va?
2012-08-06, 08:48   #9

zorp

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: mar 2009

Citat:
Burken startar smärtfritt, fläktarna drar igång och brummar på rätt så saftigt i 3-4 sekunder. Sedan går det utför, burken blir över lag betydligt tystare och fläktarna (samtliga - CPU, GFX, om inkopplad, och chassi) går ner på lågvarv och CPU led tänds

Om du menar CPU led'en på moderkortet så är ju det en felindikation.

"The POST State LEDs of CPU, DRAM,VGA card and HDD indicate key components status during POST (Power-on Self Test). If an error is found, the LED next to the error device will continue lighting until the problem is solved"

Så fel på CPU'n, CPU socket eller fel BIOS är nog det troligaste om det är den LED'en du menar.
zorp är inte uppkopplad
2012-08-06, 08:54   #10

Zcorc

Medlem

Zcorcs avatar

Registrerad: nov 2007

Se så att CPU:n sitter korrekt
[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI@875core] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]
Zcorc är inte uppkopplad
2012-08-06, 09:07   #11

Saven

Medlem

Plats: Gällivare

Registrerad: jul 2006

jao mitt tips är väl att testa med 1 ram i olika slots, har då varit det felet jag gjort 2 gånger om när jag byggt dator
Saven är inte uppkopplad
2012-08-06, 12:22   #12

alakabambam

Medlem

alakabambams avatar

Plats: nynäshamn, sorunda

Registrerad: jul 2011

Citat:
Tjena Erik,

Får ingen bild, annan ingång/skärm gjorde ingen skillnad.
Lyckas enbart hitta en led just nu (halvsvårt att se ngt med tuf-"armor", men ska göra en ny djupdykning imorn när lilltösen är på dagis.
Osäker på vad för skillnad sata1 till cd etc skulle göra, kam du ge en kort förklaring? Har iaf ändrat till det utan ngn skillnad.

Johan
tja

det skulle kunna vara grafikkortet som är defekt om du inte får någon bild testa plocka bort det och använda ingången på moderkortet.
men kolla om det lyser någon siffra på moderkortet, siffran indikerar vad som är fel.
du borde ha cd på första porten så att du bootar med den eftersom att jag antar att du installerar Windows på skiva.

kör mem-test kan alltid vara bra att göra!

Mvh Erik
alakabambam är inte uppkopplad
2012-08-06, 12:28   #13

Jalle64

Moderator

Jalle64s avatar

Plats: Omnipresent

Plocka ur delarna ur chassit och kör med dem utanför på tex mobolådan.
2012-08-06, 13:34   #14

Zimra

Medlem

Först och främst, tack till alla som sprutar ur sig möjliga lösningar

Testat att köra helt utan gfx (skärm direkt till mammaplankan) - samma fel.
Samma sak för ram, där vi även testat att göra en dmos(tror jag det heter) reset.
Distanserna sitter som de ska.

Det är CPU led som lyser, ungefär som ett mindre stopplyse - finns endast en och står ingen siffra vid den.

Mem test beklagar sig inget över minnena.

Då jag inte har ngt annat moderkort/annan CPU som är socket 1155 blir det svårt att testa just dessa på annat vis. Men verkar dessvärre som att det är där felet ligger.
Zimra är inte uppkopplad
2012-08-06, 13:55   #15

ggustavsson

Medlem

ggustavssons avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: dec 2006

Skadar nog inte att fråga om 8 pins kontakten sitter i som förser CPU med ström
Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711. förstärkare Harmony design EAR 90, Lurar Grado SR225i samt RS1 och AKG701.
http://formtek.se
ggustavsson är inte uppkopplad
2012-08-06, 13:56   #16

Elghinnarisa

Medlem

Elghinnarisas avatar

Plats: Svenstavik

Registrerad: jan 2010

Du råkar inte glömt 8 pins kabeln bredvid CPU sockeln? Brukar göra det själv och sedan förundra mig över varför det inte fungerar .
Mer än så kan jag inte komma på just nu.
2012-08-06, 14:04   #17

Zimra

Medlem

Den hade jag glömt första gången jag försökte boota, då "dog" den dock efter drygt 2 sekunder.
Zimra är inte uppkopplad
2012-08-06, 14:36   #18

zorp

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: mar 2009

Citat:
Först och främst, tack till alla som sprutar ur sig möjliga lösningar

Testat att köra helt utan gfx (skärm direkt till mammaplankan) - samma fel.
Samma sak för ram, där vi även testat att göra en dmos(tror jag det heter) reset.
Distanserna sitter som de ska.

Det är CPU led som lyser, ungefär som ett mindre stopplyse - finns endast en och står ingen siffra vid den.

Mem test beklagar sig inget över minnena.

Då jag inte har ngt annat moderkort/annan CPU som är socket 1155 blir det svårt att testa just dessa på annat vis. Men verkar dessvärre som att det är där felet ligger.
Ja lyser CPU leden på moderkortet så har du tyvärr en POST CPU error. Och då är det bara att ringa CDON (om det var där du köpte) och prata med dom. Det troligaste är nog moderkortet för det är mer sällan CPU'er felar.

Ett alternativ är att du först ringer ASUS support här i Sverige (dom brukar vara bra) och beskriver felet för dom och ser om dom har några mer uppslag.
zorp är inte uppkopplad
2012-08-08, 08:28   #19

Zimra

Medlem

Testade att ringa Asus igår, men de hade lite svårt att avgöra vad som var fel per telefon. De kom med mer eller mindre samma tips som övriga här på forumet + lite av det som stod i manualen. Så blev ombedd att kontakta butiken jag köpt varorna från (cdon) och kontrollera hur de ville göra.

Sagt och gjort, mailat CDON som vill ha lite mera information (t.ex. bild av mammaplankan med allt inkopplat). Så får vi väl se vad det hela leder till.

Tack för hjälpen alla ni som försökt komma på en lösning!
Zimra är inte uppkopplad
Sök jobb