Citat:
Ursprungligen inskrivet av
StabTheDrama
Det finns kanske inte mycket att jorda sig mot heller på alla arbetsplatser.
Jag säger bara att det är en onödighet som jag aldrig skulle lägga ut en spänn på. Om du tycker att du vill ha det, fine. Jag ger bara min syn på det. Jag ser armband tillsammans med noobs.
Jag skrev vad jag gjorde för att förhindra skador.
Men för fan. När skall folk fatta att det INTE handlar om att jorda sig eller ge sig nollpotential. Det är POTENTIALSKILLNADEN so är det viktiga, inte att DU ligger på nollpotential. Jag föreslår att du läser på åtminstone någon form av grundkurs alternativt skaffar dig en liten gnutta koll innan du börjar prata om att jorda sig.
Du får gärna ge din syn på det. Men framställ den inte som att et är någon form av sanning. Sen din åsikt att det är "noobs" som har armband är enligt mig bara tramsig. Du har uppenbarligen ingen koll överhuvudtaget på vad en spänning är eller vad
som orsakar statisk elektricitet. Och ändå pratar du om andra som "noobs", pinsamt.
Det du gjorde för att "förhindra" skador var att du gav dig själv och chassit samma laddning... När skall du öppna ögonen och inse att det FORTFARANDE kan finnas en potentialskilnad mellan dig+chassit och komponenten?
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
StabTheDrama
Om man känner sig osäker, använd armband.
Jag säger inte att de inte fungerar. Jag tvivlar inte en sekund på att det faktiskt fungerar.
Jag anser att min metod är säkrare. Du vet inte om kabeln gått av till ett armband om den är klädd med ett yttre hölje. Men man antar att det är helt och då blir man oförsiktig. Detta kan också skapa dåliga vanor.
Du anser att din metod är säkrare??? Du anser att din metod som INTE fungerar är säkrare och grundar alltså detta på vad? Sjuklig optimism, förvirring elelr vad grundar du det på egentligen?
Och om du fortfarande inte har kopplat det här med jordning skall jag försöka göra en liknelse.
Du har ett slusssystem med två slussar. du har ett område med vattnet i havsnivå, ett där vattnet är 3 meter över havet(möh) och ett där vattnet är 6möh. (havsnivå=jord, 3möh=du, 6möh=komponenten). Då öppnar du slussen som är 3möh så att nivån i den hamnar på havsnivå. Innan du öppnade slussen så hade du en skillnad på 3 meter mellan dig själv och komponenten. När du har öppnat den har du en skillnad på 6 meter. Så vad tror du själv? har du eliminerat potentialskillnaden när du ökar avståndet mellan vattennivåerna(vattennivåerna är alltså laddningen)?
Till sist en vädjan: Sluta skriva i den här tråden om du bara skall komma med egna ideer som inte har någon koppling till verkligheten. Det riskerar att förstöra för folk som faktiskt tror på ditt hittepå.