Sidan 2 av 5 1 2 345

Verktyg Visningsval
2012-08-17, 22:51   #31

backfeed

Medlem

backfeeds avatar

Plats: Skellefteå

Registrerad: okt 2008

Undras egentligen hur många underliga problem under åren man stött på som har berott på esd. Köpte ett esd-armband för många år sedan, men använde det bara i början, och har sedan dess slentrianmässigt följt tankesättet att "äh, hur illa kan det vara egentligen, det har ju inte hänt något". *Slaps self*

Går och letar fram armbandet igen.
2012-08-17, 22:56   #32

dagbro

Medlem

dagbros avatar

Registrerad: jan 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
Om du tror att ett esd armband ger dig någon form av personskydd så tror du väldigt fel. resistansen i ett esd skyddssystem är väldigt mycket högre än i kroppen.
Precis, resistansen är bra mycket högre än i kroppen, så att OM esd-bandet är närmaste vägen till jord så är det ofarligt(hög resistans mot jord ger lägre ström genom kroppen) om någon komponent RÅKAR vara strömförande av en eller annan anledning. Jag menar naturligtvis inte att man ska gräva runt i elskåp med matningsspänning på!

Fuljorda med koppartråd runt handleden, eller hålla i vattenledningen är däremot rent livsfarligt om man ska pillra i något som kan vara strömförande(t.ex. en nätdel). Då garanterar man ju en direktanslutning till jord, något som man i de flesta fall saknar.
dagbro är inte uppkopplad
2012-08-17, 22:59   #33

Otur

Medlem

Plats: Grid 56'N, 14'E

Registrerad: feb 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av YamahaDGX630 Visa inlägg
Det står i diverse manualer man får med att behandla komponenterna försiktigt. Skulle jag se att en IT-tekniker sitter med en dator utan ESD-armband så skulle jag gå på hårt och ifrågasätta!
inga IT-tekniker som lagar datorer har ESD-armband. De har ESD-matta på arbetsbordet, ESD-skor och ev. ESD-stol, men ingen använder armband. det är för opraktiskt. De enda jag kan tänka mig som har armband skulle vara server-tekniker, som åker ut på plats för att byta kort.

Vad gäller påsarna, de skyddar innehållet mot ESD-skador vid hantering. De har ingen magisk egenskap om man lägger nåt på dem.

Det är ju upp till var och en och skydda sig om man vill. Personligen klarar jag mig med att ha armarna mot chassit när jag monterar saker, och slipper ha armbandet i vägen. Har inte haft några ESD-relaterade problem, men så sitter jag inte på en ryamatta när jag monterar saker heller.

vill man köra riktig budget så kan man alltid ta en sladdbit och skala, sen linda runt armen och chassit.

Sedan skulle jag vilja påstå att elektroniken har bilvit tåligare idag, och mycket är inkapslat mer än tidigare.
2012-08-17, 23:00   #34

Otur

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av dagbro Visa inlägg
Precis, motståndet är bra mycket högre än i kroppen så att OM esd-bandet är närmaste vägen till jord så är det ofarligt om någon komponent RÅKAR vara strömförande av en eller annan anledning. Jag menar naturligtvis inte att man ska gräva runt i elskåp med matningsspänning på!

Fuljorda med koppartråd runt handleden, eller hålla i vattenledningen är däremot rent livsfarligt om man ska pillra i något som kan vara strömförande(t.ex. en nätdel). Då garanterar man ju en direktanslutning till jord, något som man i de flesta fall saknar.
vem fan pillar på nåt strömförande med strömmen på? o.O
2012-08-17, 23:07   #35

dagbro

Medlem

dagbros avatar

mrqaffe verkar(felaktigt, lyckligtvis) tro att jag gör det.
2012-08-17, 23:12   #36

Otur

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Otur Visa inlägg
Det är ju upp till var och en och skydda sig om man vill. Personligen klarar jag mig med att ha armarna mot chassit när jag monterar saker, och slipper ha armbandet i vägen. Har inte haft några ESD-relaterade problem, men så sitter jag inte på en ryamatta när jag monterar saker heller.
Missförstå mig inte, jag säger inte att ESD är en myt och det är bara att köra på. Det är mycket, mycket bättre att skydda sig om man är osäker. Det finns andra saker än vanliga persondatorer där man knappt får komma i närheten utan armband och skor, så "hotet" är verkligt. Men kunskap och bra förutsättningar räcker långt.
2012-08-17, 23:15   #37

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Citat:
Precis, resistansen är bra mycket högre än i kroppen, så att OM esd-bandet är närmaste vägen till jord så är det ofarligt(hög resistans mot jord ger lägre ström genom kroppen) om någon komponent RÅKAR vara strömförande av en eller annan anledning. Jag menar naturligtvis inte att man ska gräva runt i elskåp med matningsspänning på!

???? Jag begriper inte hur du resonerar, ett esd skydd har en resistans som är tusentals gånger högre än människokroppen, om du pillar på nått spänningsförande så leds i princip inget genom esd skyddet, strömmen går genom kroppen, ett esd armband kommer troligen inte att bli vägen med lägst resistans.
Dessutom handlar inte esd skydd om att man ska ha jordpotential, man ska potentilalutjämna gentemot komponenterna som hanteras, om du har 0V eller 1MV gentemot jord spelar egentligen ingen roll.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är inte uppkopplad
2012-08-17, 23:21   #38

backfeed

Medlem

backfeeds avatar

Plats: Skellefteå

Registrerad: okt 2008

Med tanke på det jag hittade här, så undrar jag hur pass stort problemet egentligen är till vardags nuförtiden. Jag menar, om känsliga komponenter alltid är sköldade och har esd-avledare (eller vad man ska kalla det) nuförtiden, så borde väl problemet vara ganska begränsat? Iofs har jag väl svaret på frågan där... det går förstås inte att vara säker på att allt är skyddat, så därför är problemet potentiellt sett exakt lika stort som alltid.

Det går ju givetvis inte att jämföra en mobiltelefon som är designad för att kunna utsättas för allt möjligt, med t.ex. ett grafikkort som är designat för att sitta i skyddad miljö...
2012-08-17, 23:23   #39

HugSeal

Medlem

HugSeals avatar

Plats: Linkan

Registrerad: jun 2011

Citat:

Men electricitet letar inte efter den närmsta vägen. Den letar efter vägen med minst motstånd. Och som sagt, antingen går strömmen genom armbandet elerl så går den genom kroppen och ut via fötterna elelr vad som nu kan tänkas vara bäst ledning.

Och att pillra i en nätdel som kan vara strömförande ÄR rent livsfarligt, med armband eller utan.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Otur Visa inlägg
inga IT-tekniker som lagar datorer har ESD-armband. De har ESD-matta på arbetsbordet, ESD-skor och ev. ESD-stol, men ingen använder armband. det är för opraktiskt. De enda jag kan tänka mig som har armband skulle vara server-tekniker, som åker ut på plats för att byta kort.

Vad gäller påsarna, de skyddar innehållet mot ESD-skador vid hantering. De har ingen magisk egenskap om man lägger nåt på dem.

vill man köra riktig budget så kan man alltid ta en sladdbit och skala, sen linda runt armen och chassit.

Sedan skulle jag vilja påstå att elektroniken har bilvit tåligare idag, och mycket är inkapslat mer än tidigare.
Precis, de har skor, stol, matta etc. De flyttar helt enkelt armbandet till rumpan(via stolen) eftersom det är mycket smidigare. Det betyder inte, som du säger, att ESD-skydd är oviktigt.

Angående påsarna så fungerar de precis som armbandet genom att sakta ner potentialutjämningar. Och kopplar du dem med en kabel till chassit så torde de fungera som en ghetto-ESDmatta.

"Personligen klarar du dig"? Du menar att du personligen föredrar att chansa och riskera värdefulla komponenter. Eller är du personligen ett unikum när det gäller ledning?

Och nej, vill du köra riktigt budget så lägger du 30 ynka spänn på ett armband. Att skala en sladdbit gör inget annat än att du och chassit får samma laddning. Det kan fortfarande finnas en potentialskillnad mellan ig och komponenten.

Och ja, elektronik har blivit väldigt mycket tåligare idag och risken för ESD-skador är väsentligt mindre. Men det är trots allt en risk som man på ett väldigt billigt sätt kan undvika. Som jag skrev i mitt förra inlägg, du kan räkna ut vid vilken komponentkostnad kontra skaderisk det är lönt att skaffa ett armband eller ej. Men problemet är återigen att du riskerar hela din bankrulle(komponenterna)för att vinna en ynkligt liten summa. De flesta satsar inte 10000 spänn i ett vad för en chans att vinna 30, även om det är en liten chans att du förlorar. Detta eftersom vadet helt enkelt inte är vettigt ur total budgetsynpunkt.

AW m11x
"Citera" för svar
HugSeal är inte uppkopplad
2012-08-17, 23:33   #40

dagbro

Medlem

dagbros avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
???? Jag begriper inte hur du resonerar, ett esd skydd har en resistans som är tusentals gånger högre än människokroppen, om du pillar på nått spänningsförande så leds i princip inget genom esd skyddet, strömmen går genom kroppen, ett esd armband kommer troligen inte att bli vägen med lägst resistans.
Dessutom handlar inte esd skydd om att man ska ha jordpotential, man ska potentilalutjämna gentemot komponenterna som hanteras, om du har 0V eller 1MV gentemot jord spelar egentligen ingen roll.
Vad är det du inte förstår? Du skriver själv att nästan inget leds genom esd-armbandet. Gör om samma försök med en koppartråd till vattenledningen(som ju är en helig graal inom bonnmeck-esd-skydd) så ska du se att du leder ganska mycket mer ström genom kroppen.

Att något råkar vara strömförande kan vara livsfarligt beroende på situationen(och esd-skydd gör som sagt varken till eller från), men med en koppartråd mot jord är det livsfarligt varje gång.
2012-08-18, 00:31   #41

StabTheDrama

Medlem

StabTheDramas avatar

Plats: Rush@Damavand Peak

Registrerad: mar 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Krisse Visa inlägg
Haha bästa idag. Du håller stenhårt på den geocentriska världsbilden också förstår jag. Vetenskap är ju bara en massa hittepå, mest för att lura folk. Eller?
Skärp dig...
StabTheDrama är inte uppkopplad
2012-08-18, 00:41   #42

Hagge

Medlem

Hagges avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av StabTheDrama Visa inlägg
Skärp dig...
Vad ska han skärpa sig med? Du som starta med att alla som använder ESD-armband är okunniga och marknadslurade?
Jag kan säga dig på en gång att jag hållt på med datorer och kringutrustning i flera år..Kompontenter hit o dit, men bara för att jag inte snålar på 29 spänn och använder ett ESD band, gör mig inte okunnig..Ellehur?
|CPU: I7 3770K | MB: Asus P8Z77-v Pro/TB |RAM: Corsair 16GB VengeanceLP |GPU: MSI GTX 680 Lightning SLI |PSU: Corsair AX860i |Kylare: Noctua D14 |Burk: Fractal Design Define R4|SSD: Samsung SSD 840 Pro 256GB |Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 |Mus: Logitech G600/400 |Headset: Corsair Vengeance 2000
Hagge är inte uppkopplad
2012-08-18, 01:55   #43

Kristerj

Medlem

Kristerjs avatar

Plats: stockholm

Registrerad: sep 2010

Citat:
Jag håller med. Om man vet vad man gör behöver man inte ett armband. Det är en grej för företag att tjäna pengar på okunniga, precis som färdiga datorer.
Däremot om man inte har rutinen eller glömmer att jorda sig så är det självklart värt det. Det kan varje enskild person bara svara på själv.

Personligen har jag aldrig använt något armband. Jag vill kunna röra mig fritt. Jag jordar mig endast mot chassit.
"Det är en grej för företag att tjäna pengar på okunniga, precis som färdiga datorer."
Det här skulle jag gärna vilja ha en källa på, eller är det bara något du har lite så när på känn?
Elektronikföretag världen över lägger en hel del pengar på att ESD-skydda sina produkter vid monteringslinorna.

Sen som du skriver "om man vet vad man gör", utveckla gärna det lite grann och upplys oss vanliga hobbymeckare hur man gör för att slippa statisk elektricitet. Har du en bra idé där så tvivlar jag inte alls på att du kan tjäna flera miljarder på din "om man vet vad man gör" kurs
2012-08-18, 02:03   #44

Zyzz

Medlem

Zyzzs avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: feb 2012

ESD armband kostar inte ens 40-100 kr som vissa här säger
http://www.netonnet.se/art/dator/nat...t/119107.4217/ <-- 29kr (gratis frakt)
Zyzz är inte uppkopplad
2012-08-18, 02:37   #45

StabTheDrama

Medlem

StabTheDramas avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Hagge Visa inlägg
Vad ska han skärpa sig med? Du som starta med att alla som använder ESD-armband är okunniga och marknadslurade?
Jag kan säga dig på en gång att jag hållt på med datorer och kringutrustning i flera år..Kompontenter hit o dit, men bara för att jag inte snålar på 29 spänn och använder ett ESD band, gör mig inte okunnig..Ellehur?
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kristerj Visa inlägg
"Det är en grej för företag att tjäna pengar på okunniga, precis som färdiga datorer."
Det här skulle jag gärna vilja ha en källa på, eller är det bara något du har lite så när på känn?
Elektronikföretag världen över lägger en hel del pengar på att ESD-skydda sina produkter vid monteringslinorna.

Sen som du skriver "om man vet vad man gör", utveckla gärna det lite grann och upplys oss vanliga hobbymeckare hur man gör för att slippa statisk elektricitet. Har du en bra idé där så tvivlar jag inte alls på att du kan tjäna flera miljarder på din "om man vet vad man gör" kurs
SJÄLVKLART har företag det, för det kan vara idioter som jobbar med elektronik. Det finns kanske inte mycket att jorda sig mot heller på alla arbetsplatser. Det kan också hända misstag. Jag skulle själv tvinga mina arbetare att ha såna band om jag ägt ett företag som jobbar med elektronik. Det finns inget annat sätt att garantera att arbetarna ej kommer skada komponenter.

Jag säger bara att det är en onödighet som jag aldrig skulle lägga ut en spänn på. Om du tycker att du vill ha det, fine. Jag ger bara min syn på det. Jag ser armband tillsammans med noobs.

Jag skrev vad jag gjorde för att förhindra skador.
Källa på vad? Skulle ett företag skriva "Vi har tagit fram denna produkt så att ni kan köpa denna produkt ni inte behöver av oss bara så vi kan tjäna pengar."? Självklart finns det ingen källa.

Senast redigerad av StabTheDrama 2012-08-18 klockan 02:43.
2012-08-18, 02:48   #46

Kristerj

Medlem

Kristerjs avatar

Citat:
SJÄLVKLART har företag det, för det kan vara idioter som jobbar med elektronik. Det finns kanske inte mycket att jorda sig mot heller på alla arbetsplatser. Det kan också hända misstag. Jag skulle själv tvinga mina arbetare att ha såna band om jag ägt ett företag som jobbar med elektronik. Det finns inget annat sätt att garantera att arbetarna ej kommer skada komponenter.

Jag säger bara att det är en onödighet som jag aldrig skulle lägga ut en spänn på. Om du tycker att du vill ha det, fine. Jag ger bara min syn på det. Jag ser armband tillsammans med noobs.

Idioter kanske man kan kalla okunniga? Är det inte då bättre att rekomendera ESD-skydd för 40kr än att säga att det är onödigt?

EDIT: Ahh, glömde lite granna..

"Källa på vad? Skulle ett företag skriva "Vi har tagit fram denna produkt så att ni kan köpa denna produkt ni inte behöver av oss bara så vi kan tjäna pengar."? Självklart finns det ingen källa. "

Räcker såklart med en ordentlig källhandvisning att ESD-armband inte hjälper/fungerar

Alla får självklart ha egna åsikter, men ESD-skador orsakar ganska mycket bekymmer, både hos kunsumenter och inom industrin.
Säg att man köper datordelar för 10000:-, kan det inte då vara värt att lägga lite mindre än 0,5% för att åtminstonde minska riskerna för ESD-skador?
2012-08-18, 03:05   #47

StabTheDrama

Medlem

StabTheDramas avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Kristerj Visa inlägg
Idioter kanske man kan kalla okunniga? Är det inte då bättre att rekomendera ESD-skydd för 40kr än att säga att det är onödigt?

EDIT: Ahh, glömde lite granna..

"Källa på vad? Skulle ett företag skriva "Vi har tagit fram denna produkt så att ni kan köpa denna produkt ni inte behöver av oss bara så vi kan tjäna pengar."? Självklart finns det ingen källa. "

Räcker såklart med en ordentlig källhandvisning att ESD-armband inte hjälper/fungerar

Alla får självklart ha egna åsikter, men ESD-skador orsakar ganska mycket bekymmer, både hos kunsumenter och inom industrin.
Säg att man köper datordelar för 10000:-, kan det inte då vara värt att lägga lite mindre än 0,5% för att åtminstonde minska riskerna för ESD-skador?
Om man känner sig osäker, använd armband.
Jag säger inte att de inte fungerar. Jag tvivlar inte en sekund på att det faktiskt fungerar.

Jag anser att min metod är säkrare. Du vet inte om kabeln gått av till ett armband om den är klädd med ett yttre hölje. Men man antar att det är helt och då blir man oförsiktig. Detta kan också skapa dåliga vanor.
2012-08-18, 10:11   #48

HugSeal

Medlem

HugSeals avatar

Citat:
Det finns kanske inte mycket att jorda sig mot heller på alla arbetsplatser.

Men för fan. När skall folk fatta att det INTE handlar om att jorda sig eller ge sig nollpotential. Det är POTENTIALSKILLNADEN so är det viktiga, inte att DU ligger på nollpotential. Jag föreslår att du läser på åtminstone någon form av grundkurs alternativt skaffar dig en liten gnutta koll innan du börjar prata om att jorda sig.

Du får gärna ge din syn på det. Men framställ den inte som att et är någon form av sanning. Sen din åsikt att det är "noobs" som har armband är enligt mig bara tramsig. Du har uppenbarligen ingen koll överhuvudtaget på vad en spänning är eller vad
som orsakar statisk elektricitet. Och ändå pratar du om andra som "noobs", pinsamt.

Det du gjorde för att "förhindra" skador var att du gav dig själv och chassit samma laddning... När skall du öppna ögonen och inse att det FORTFARANDE kan finnas en potentialskilnad mellan dig+chassit och komponenten?

Citat:
Jag säger inte att de inte fungerar. Jag tvivlar inte en sekund på att det faktiskt fungerar.

Jag anser att min metod är säkrare. Du vet inte om kabeln gått av till ett armband om den är klädd med ett yttre hölje. Men man antar att det är helt och då blir man oförsiktig. Detta kan också skapa dåliga vanor.
Du anser att din metod är säkrare??? Du anser att din metod som INTE fungerar är säkrare och grundar alltså detta på vad? Sjuklig optimism, förvirring elelr vad grundar du det på egentligen?

Och om du fortfarande inte har kopplat det här med jordning skall jag försöka göra en liknelse.

Du har ett slusssystem med två slussar. du har ett område med vattnet i havsnivå, ett där vattnet är 3 meter över havet(möh) och ett där vattnet är 6möh. (havsnivå=jord, 3möh=du, 6möh=komponenten). Då öppnar du slussen som är 3möh så att nivån i den hamnar på havsnivå. Innan du öppnade slussen så hade du en skillnad på 3 meter mellan dig själv och komponenten. När du har öppnat den har du en skillnad på 6 meter. Så vad tror du själv? har du eliminerat potentialskillnaden när du ökar avståndet mellan vattennivåerna(vattennivåerna är alltså laddningen)?

Till sist en vädjan: Sluta skriva i den här tråden om du bara skall komma med egna ideer som inte har någon koppling till verkligheten. Det riskerar att förstöra för folk som faktiskt tror på ditt hittepå.

Senast redigerad av HugSeal 2012-08-18 klockan 10:21.

AW m11x
"Citera" för svar
2012-08-18, 13:18   #49

Hagge

Medlem

Hagges avatar

Citat:

Jag förstår dig fortfarande inte, först säger du om man är okunnig, sen säger du om man känner sig osäker...
Folk använder ESD band för att skydda komponenter, inte för att de är okunniga eller känner sig osäker, de har ingen med de o göra..
ESD band finns för att ESD skador existerar...That's a fact.
|CPU: I7 3770K | MB: Asus P8Z77-v Pro/TB |RAM: Corsair 16GB VengeanceLP |GPU: MSI GTX 680 Lightning SLI |PSU: Corsair AX860i |Kylare: Noctua D14 |Burk: Fractal Design Define R4|SSD: Samsung SSD 840 Pro 256GB |Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 |Mus: Logitech G600/400 |Headset: Corsair Vengeance 2000
Hagge är inte uppkopplad
2012-08-18, 14:52   #50

StabTheDrama

Medlem

StabTheDramas avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Hagge Visa inlägg
Jag förstår dig fortfarande inte, först säger du om man är okunnig, sen säger du om man känner sig osäker...
Folk använder ESD band för att skydda komponenter, inte för att de är okunniga eller känner sig osäker, de har ingen med de o göra..
ESD band finns för att ESD skador existerar...That's a fact.
Orkar inte med dig längre, lär dig läsa.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av HugSeal Visa inlägg
Men för fan. När skall folk fatta att det INTE handlar om att jorda sig eller ge sig nollpotential. Det är POTENTIALSKILLNADEN so är det viktiga, inte att DU ligger på nollpotential. Jag föreslår att du läser på åtminstone någon form av grundkurs alternativt skaffar dig en liten gnutta koll innan du börjar prata om att jorda sig.

Du får gärna ge din syn på det. Men framställ den inte som att et är någon form av sanning. Sen din åsikt att det är "noobs" som har armband är enligt mig bara tramsig. Du har uppenbarligen ingen koll överhuvudtaget på vad en spänning är eller vad
som orsakar statisk elektricitet. Och ändå pratar du om andra som "noobs", pinsamt.

Det du gjorde för att "förhindra" skador var att du gav dig själv och chassit samma laddning... När skall du öppna ögonen och inse att det FORTFARANDE kan finnas en potentialskilnad mellan dig+chassit och komponenten?

Du anser att din metod är säkrare??? Du anser att din metod som INTE fungerar är säkrare och grundar alltså detta på vad? Sjuklig optimism, förvirring elelr vad grundar du det på egentligen?

Och om du fortfarande inte har kopplat det här med jordning skall jag försöka göra en liknelse.

Du har ett slusssystem med två slussar. du har ett område med vattnet i havsnivå, ett där vattnet är 3 meter över havet(möh) och ett där vattnet är 6möh. (havsnivå=jord, 3möh=du, 6möh=komponenten). Då öppnar du slussen som är 3möh så att nivån i den hamnar på havsnivå. Innan du öppnade slussen så hade du en skillnad på 3 meter mellan dig själv och komponenten. När du har öppnat den har du en skillnad på 6 meter. Så vad tror du själv? har du eliminerat potentialskillnaden när du ökar avståndet mellan vattennivåerna(vattennivåerna är alltså laddningen)?

Till sist en vädjan: Sluta skriva i den här tråden om du bara skall komma med egna ideer som inte har någon koppling till verkligheten. Det riskerar att förstöra för folk som faktiskt tror på ditt hittepå.
Hahaha. Om detta skulle vara sant skulle det enda sättet att utjämna skillnaden vara att peta på komponenten...
Källa på detta skulle vara intressant läsning.
2012-08-18, 15:07   #51

FatherOfThree

Medlem

FatherOfThrees avatar

Plats: Ligger i norr

Registrerad: nov 2007

Citat:

Hahaha. Om detta skulle vara sant skulle det enda sättet att utjämna skillnaden vara att peta på komponenten...
Här är något att börja med...

http://en.wikipedia.org/wiki/Electrostatic_discharge

Fo3
FatherOfThree är inte uppkopplad
2012-08-18, 15:13   #52

jOnÄTÄn

Medlem

jOnÄTÄns avatar

Registrerad: jan 2008

Citat:

Erkänn att du har fel och gå vidare. Istället för att påstå att andra hittar på och företagen försöker lura folk på pengar.
2012-08-18, 16:23   #53

StabTheDrama

Medlem

StabTheDramas avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree Visa inlägg
Här är något att börja med...

http://en.wikipedia.org/wiki/Electrostatic_discharge

Fo3
Menar du att Google har svar? Jag har skummat lite där redan.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn Visa inlägg
Erkänn att du har fel och gå vidare. Istället för att påstå att andra hittar på och företagen försöker lura folk på pengar.
Jag har absolut inte fel men uppenbarligen spinner tråden iväg. Detta blir mitt sista svar.
2012-08-18, 16:29   #54

Hagge

Medlem

Hagges avatar

Citat:
Tack men jag kan läsa, gått ut skolan med hyffsat bra betyg, och klarat mig så långt..De är du som borde ta o fundera lite, jag är inte den enda som går emot dig, utan de är flera som säger att du har fel..
Hagge är inte uppkopplad
2012-08-18, 17:16   #55

jOnÄTÄn

Medlem

jOnÄTÄns avatar

Registrerad: jan 2008

Citat:
Jag har absolut inte fel men uppenbarligen spinner tråden iväg. Detta blir mitt sista svar.
Du sitter o påstår att armbanden är till för att lura folk på pengar och att din metod är bra båda påståendena är felaktiga bara så du vet. Hade du haft minsta lilla utbildning inom ESD skulle du inte sagt något av det du sitter o gör. (om du nu mot alla odds har det bör du läsa på igen)
ESD armbandet är mer än bara en sladd som kopplar dig till jord det ser till så du har rätt resistans till jord. Var ett tag sen jag läste själv så är kanske lite ringrostig men minns tillräckligt.
Antar att du tar den bekväma vägen o slutar svara som du påstog. Bara hoppas folk som läser tråden ignorerar dina inlägg.
2012-08-18, 17:22   #56

cjal

Medlem

cjals avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jan 2010

Om man har otur så får man ESD skador. Jag har svårt att förstå hur folk inte vill betala 29kr för något som försäkrar dig om att din dator inte får ESD skador när du lagt ut 12 000 på komponenter.
Chassi: FD Define R3 | Moderkort: MSI Z77A-S01 | CPU: i5-3570k @ 4,2GHz | GPU: Asus Radeon HD7970 | PSU: FD Tesla 650W | Minne: 8GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | Kylning: Noctua NH-U12P SE2 | Lagring: 120GB Intel 520 SSD, 750GB Western Digital Caviar Blue Monitor: Benq E2200HD Mouse: Steelseries Sensei | Keyboard: Steelseries 6gv2 | Headset: Steelseries Siberia v2 | Mousepad: Steelseries QcK mini
cjal är inte uppkopplad
2012-08-18, 17:55   #57

HugSeal

Medlem

HugSeals avatar

Citat:

Ehh, ja? Det är väl klart som fan att du för att utjämna skillnaden mellan dig och komponenten behöver skapa en koppling mellan dig och komponenten. Elektricitet färdas i gärna i luft vilket du inte verkar förstå. Om du läser mina tidigare inlägg så skriver jag ju för fan det själv. Eller vadå? Tror du att du och en komponent kan få samma laddning genom att du rör vid ett chassi? Det kallar jag ett märkvärdigt chassi isåfall.

Ska jag skriva det tydligare så att till och med du kanske har en chans att förstå hur det fungerar? Du håller i PÅSEN komponenten ligger i. Detta utjämnar potentialskillnaden mellan dig och komponenten till samma som din+chassit(förutsatt att du har ett armband kopplat)

Kan tilläggas att du gärna får komma med någon form av saklighet här istället för att skicka PM där du ytterligare påvisar din okunnighet

Senast redigerad av HugSeal 2012-08-18 klockan 18:09.

AW m11x
"Citera" för svar
2012-08-18, 18:09   #58

Johnart

Avstängd

Registrerad: nov 2008

Själv brukar jag sitta och smeka mitt chassi för att sedan gå på andra delar under en lång tid för att jorda mig. Jag får en rejäl urladdning av detta och känner att jag blir ett med mitt chassi och övriga datorkomponenter. Efter denna rit brukar jag sitta och mysa, och kela med datorn.
Johnart är inte uppkopplad
2012-08-19, 05:26   #59

Kristerj

Medlem

Kristerjs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Johnart Visa inlägg
Själv brukar jag sitta och smeka mitt chassi för att sedan gå på andra delar under en lång tid för att jorda mig. Jag får en rejäl urladdning av detta och känner att jag blir ett med mitt chassi och övriga datorkomponenter. Efter denna rit brukar jag sitta och mysa, och kela med datorn.
I ditt specifika fall skulle jag nog ordinera någon slags flickvän, där behöver du inte oroa dig över ESD-skador

Finns en hel del steg för att träffa någon trevlig människa.

1. Lämna barndomsrummet
2. Försök att träffa folk utanför din "datrkunniga krets"
3. prata me.......

Ähh du fattar nog
2012-08-19, 06:09   #60

Jazz 1-up

Medlem

Jazz 1-ups avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av HugSeal Visa inlägg

Ett väldigt vanligt missförstånd.

Ett ESD-Armband är inte till för att DU skall vara jordad. För även om du är jordad betyder inte det att potentialskillnaden(spänningen isch) mellan dig och komponenterna/chassit är noll. Och det är vid utjämning av denna potentialskillnad som skadorna uppstår.

Ett ESD-armband är inte bara en kabel du kopplar i chassit. Det är en kabel med ett motstånd vilket gör att du har ett sätt att utjämna skillnaden på ett säkert, lånngsammare sätt.

En väldigt förenklad liknelse:
Säg att jord är en laddning 0. Du själv har laddning 5, chassit har laddning -3 och komponenten har laddning 4.

Du jordar dig genom att ta i ett element, då får du alltså laddning 0. Problemet med detta är att när du tar i komponenten så blir det en spänningsutjämning mellan dig och själva komponenten för att ni båda skall ha samma laddning. Och efter detta blir det ÅTERIGEN en utjämning när komponenten kommer i kontakt med chassit. Två utjämningar som båda har en risk att förstöra din komponent.

Jämför detta med att ha ett ESD-armband. Då kopplar du armbandet i chassit, både duy och chassit får samma laddning. Sedan tar du i ESD-påsen komponenten ligger i och ser därför till att du, chassit och komponenten på ett säkert sätt får samma laddning(0 i potentialskillnad) genom långsamma utjämningar.

Blir lite trött på att det alltid dyker upp folk i sådana här trådar som talar om hur det fungerar och har fel vilket riskerar tusentals kronor i komponenter.
Nej, det är väldigt tydligt att arbandet är till för att grunda dig utan att utsätta dig för risker med el chock. http://en.wikipedia.org/wiki/Antistatic_wrist_strap
Jazz 1-up är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb