Statisk elektricitet - stöt av chassi!

Permalänk
Medlem

Statisk elektricitet - stöt av chassi!

Har alltid varit noga gällande datorbygge och statisk elektricitet, men nu när jag skulle ta upp chassit ur kartongen, så nuddade jag plåten och fick en stöt. La det på bordet sedan och fick ännu en stöt därefter, men nu får jag inga alls!

Undrar därför: Var/är detta farligt? Jag har ju inte nuddat datorkomponenterna än och de ligger kvar i sina kartonger, men jag blir nojjig och tänker på att denna stöt kommer påverka komponenterna sen när jag fäster dem i chassit? Precis som om chassit skulle vara laddat och ger ifrån sig en "explosion" senare...

Finns ju en fläkt i baken och ett litet chip för frontpanelen, i chassit, redan från början. Kan dessa ha tagit skada?

Ska jag oroa mig och vad ska jag göra? :/

Permalänk
Medlem

Du kan med största sannolikhet vara helt lugn för chassit.

Oroa dig inte

Ifall du börjar ge stötar på moderkortet däremot bör du oroa dig.. så avjorda dig innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Har alltid varit noga gällande datorbygge och statisk elektricitet, men nu när jag skulle ta upp chassit ur kartongen, så nuddade jag plåten och fick en stöt. La det på bordet sedan och fick ännu en stöt därefter, men nu får jag inga alls!

Undrar därför: Var/är detta farligt? Jag har ju inte nuddat datorkomponenterna än och de ligger kvar i sina kartonger, men jag blir nojjig och tänker på att denna stöt kommer påverka komponenterna sen när jag fäster dem i chassit? Precis som om chassit skulle vara laddat och ger ifrån sig en "explosion" senare...

Finns ju en fläkt i baken och ett litet chip för frontpanelen, i chassit, redan från början. Kan dessa ha tagit skada?

Ska jag oroa mig och vad ska jag göra? :/

sätt handen på elementet och på chassit, så av jordar du båda och, sen är de free of fight

Permalänk
Medlem

Förmodligen "gnuggades" chassit mot den omslutande plasten/frigoliten när du tog det ur kartongen vilket skapade en statisk laddning som sedan laddades ur när du (som hade en annan laddning/var jordad) tog i chassit.

Alltså som carlen skriver; inget att oroa sig över

Kretskortet i frontpanelen klarade sig säkerligen alldeles perfekt. Men fortsätt att använda anti-stat-armband/matta när du bygger för att undvika snabba urladdningar direkt med känsligare komponenter (läs moderkort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av annddyy:

sätt handen på elementet och på chassit, så av jordar du båda och, sen är de free of fight

Nepp.

Här är en större tråd om ESD: http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/230416-esd-statisk-...

Det räcker inte med en "engångsjordning", men det räcker om du har samma potential som chassit och komponenterna vilket du enkelt får genom att koppla ESD-armbandet till chassit och ha på dig hela tiden du bygger. Kan rota fram fler källor om det behövs.

Permalänk
Medlem

Inge konstigt, plasten/frigoliten skapar statisk elektricitet när den dras mot chassits målade yta och det lagras i den underliggande plåten. Det ska inte vara någon fara för kortet som satt i chassit eftersom potensialskillnaden i själva chassit är liten.

Faran blir om du exempelvis hade tagit ditt moderkort o stoppat in i chassit så urladdningen hade gått från chassi o genom moderkortet o ut till dina tassar. Då hade inget antistatarmband i världen hjälpt dig. Det hindrar att DU blir uppladdad. Hade du däremot tagit i chassits plåt innan så hade du laddat ur det genom armbandet.

Ska man vara riktigt anal så ska du även ha en ESD skyddad arbetsyta också.

På 80talet när jag jobbade med elektronikmontering/felsökning i pansarvärnsmissiler så var komponenterna fruktansvärt ESD känsliga jämfört mot idag. Då var precis allt ESD skyddat, golv, skor, arbetsbänkar, armband osv. Man vart mer eller mindre halshuggen om man bara tänkte tanken på att peta på ett kort utan armband trots jordade skor, ledande golv och ledande arbetsbänkar. Korten blev vrakade direkt om man gjorde bort sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joojl:

Nepp.

Här är en större tråd om ESD: http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/230416-esd-statisk-...

Det räcker inte med en "engångsjordning", men det räcker om du har samma potential som chassit och komponenterna vilket du enkelt får genom att koppla ESD-armbandet till chassit och ha på dig hela tiden du bygger. Kan rota fram fler källor om det behövs.

jo de räcker mkt väl, inte som han ska peta på elementet utan han ska hålla i den och chassit samtidigt, har han ej ett sånt armband så är detta bästa lösningen, jag brukar klä allt med kartong och ha en koppar tråd runt min handled, funkar minst lika bra,

Permalänk
Medlem
Skrivet av annddyy:

jo de räcker mkt väl, inte som han ska peta på elementet utan han ska hålla i den och chassit samtidigt, har han ej ett sånt armband så är detta bästa lösningen, jag brukar klä allt med kartong och ha en koppar tråd runt min handled, funkar minst lika bra,

Då har vi inte samma tanke om det hela.

Du måste vara den enda här med tre händer. Jag förstår hur du resonerar men det räcker inte i praktiken att skydda sig från det genom att neutralisera chassits laddning en gång. Den kan vara lika hög sekunden efter.

Sen varför du gör det så svårt för dig förstår jag inte, använd armbandet kring fotleden istället om du tycker det är i vägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joojl:

Nepp.

Här är en större tråd om ESD: http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/230416-esd-statisk-...

Det räcker inte med en "engångsjordning", men det räcker om du har samma potential som chassit och komponenterna vilket du enkelt får genom att koppla ESD-armbandet till chassit och ha på dig hela tiden du bygger. Kan rota fram fler källor om det behövs.

Skrivet av annddyy:

jo de räcker mkt väl, inte som han ska peta på elementet utan han ska hålla i den och chassit samtidigt, har han ej ett sånt armband så är detta bästa lösningen, jag brukar klä allt med kartong och ha en koppar tråd runt min handled, funkar minst lika bra,

Jooj har rätt om det med ESDn, dock så är det ett bra sätt att ta i ett element också för att få ner potensialskillnaden mellan jord och chassit.
Därefter så kör man på esd armband.

Koppartråd runt handleden har ens nära samma effekt då ett ESD armband har en resistor i sig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Micke-71:

Inge konstigt, plasten/frigoliten skapar statisk elektricitet när den dras mot chassits målade yta och det lagras i den underliggande plåten. Det ska inte vara någon fara för kortet som satt i chassit eftersom potensialskillnaden i själva chassit är liten.

Faran blir om du exempelvis hade tagit ditt moderkort o stoppat in i chassit så urladdningen hade gått från chassi o genom moderkortet o ut till dina tassar. Då hade inget antistatarmband i världen hjälpt dig. Det hindrar att DU blir uppladdad. Hade du däremot tagit i chassits plåt innan så hade du laddat ur det genom armbandet.

Ska man vara riktigt anal så ska du även ha en ESD skyddad arbetsyta också.

På 80talet när jag jobbade med elektronikmontering/felsökning i pansarvärnsmissiler så var komponenterna fruktansvärt ESD känsliga jämfört mot idag. Då var precis allt ESD skyddat, golv, skor, arbetsbänkar, armband osv. Man vart mer eller mindre halshuggen om man bara tänkte tanken på att peta på ett kort utan armband trots jordade skor, ledande golv och ledande arbetsbänkar. Korten blev vrakade direkt om man gjorde bort sig.

Det är ingen skillnad mot idag, man skyddar sig så bra det är möjligt speciellt inom känsliga områden, jag har jobbat inom flyg/rymd industrin ett tag och man vill inte gärna ta en risk som man undvika och en missil har ju också bara en chans att fungera, den får inte falera

Att en låda är uppladdad efter uppackning är inte konstigt och inte farligt, plasten den varit inslagen med är uppladdad, man använder ingen esd skyddad förpackning för plåt, och den lilla elektronik som finns i lådan är inte särskilt känslig, det är "traktor elektronik" inte några kretsar som är gjorda med känslig, extremt liten teknologi som själva datorelektroniken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.