Nyhämtad butiksbyggd dator startar inte.

Permalänk
Medlem

Nyhämtad butiksbyggd dator startar inte.

Hejsan!

Som titeln lyder så hämtade jag min dator idag ifrån ett företag som har väldigt gott omdöme!
Jag lade ihop de komponenter som jag ville ha och dom byggde ihop den och installerade Windows 7 åt mig,
dom gjorde även en test-körning på datorn i 12timmar så den ska (Enligt butiken) gå som en klocka..

Vidare till problemet!

Som ni även ser i titeln så startar datorn inte när jag hade kopplat ihop den.. Det ända om händer när jag startat datorn är att jag ser en grön lampa lysa längst bak på datorn (Om man kollar direkt bakifrån datorn så lyser lampan åt vänster ovanför nätagget, skulle gissa på att det kan vara på moderkortet). Det härs heller inga "bipp-ljud" som det brukar göra när man startat en dator, inga fläktar rör sig inte heller för den delen.

Jag har krånglat med datorn ifrån kl 16 fram till nu.. ganska förståeligt att jag har gett upp hoppet och gör ett desperat försök att få hjälp på ett forum va?..

Ni ska även veta att detta är min första "riktiga" dator så jag kanske är helt ute och cyklar, men jag har iallafall försökt på alla möjliga sätt! (Som jag känner till, vilket är att dra ur nätkabeln och blippa på power-switchen)

Jag är riktigt dålig på datorer, jag vet endast vad de mest vitala delarna heter.

Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit (OEM)

Processor: AMD FX-4100 4-Core 3.6GHz AM3+

Processorkylare: Standard tror jag.

Moderkort: Asus M5A97 R2.0 AMD 970 / Socket AM3+ / USB3

Minne: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance / DDR3 / 1600Mhz - 2 x 4GB

Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7770 1GB PCI-E 3.0

Hårddisk: 500GB S-ATA 7200RPM

Nätaggregat: SUper Flower / AXP 550W

Övrig kylning: Vet ej.

Övriga komponenter: DVD+RW- 24X Black SATA

Ursäkta en sådan fråga redan har besvarats men jag reggade mig nyss här på forumet och hittade nada..

TACK i förväg om någon kommer med ett tips eller en möjlig lösning!

Permalänk
Administrativ avgift

Kanske gå tebax till butiken? Om de har satt ihop den så har ju de skyldighet att fixa den?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Hedersmedlem

Hämtade i butik eller från posten/fraktbolag? Om det är det senare kan det vara transportskada där något skakat loss eller t o m brutits loss.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av KingHC:

Hejsan!

Som titeln lyder så hämtade jag min dator idag ifrån ett företag som har väldigt gott omdöme!
Jag lade ihop de komponenter som jag ville ha och dom byggde ihop den och installerade Windows 7 åt mig,
dom gjorde även en test-körning på datorn i 12timmar så den ska (Enligt butiken) gå som en klocka..

Vidare till problemet!

Som ni även ser i titeln så startar datorn inte när jag hade kopplat ihop den.. Det ända om händer när jag startat datorn är att jag ser en grön lampa lysa längst bak på datorn (Om man kollar direkt bakifrån datorn så lyser lampan åt vänster ovanför nätagget, skulle gissa på att det kan vara på moderkortet). Det härs heller inga "bipp-ljud" som det brukar göra när man startat en dator, inga fläktar rör sig inte heller för den delen.

Jag har krånglat med datorn ifrån kl 16 fram till nu.. ganska förståeligt att jag har gett upp hoppet och gör ett desperat försök att få hjälp på ett forum va?..

Ni ska även veta att detta är min första "riktiga" dator så jag kanske är helt ute och cyklar, men jag har iallafall försökt på alla möjliga sätt! (Som jag känner till, vilket är att dra ur nätkabeln och blippa på power-switchen)

Jag är riktigt dålig på datorer, jag vet endast vad de mest vitala delarna heter.

Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit (OEM)

Processor: AMD FX-4100 4-Core 3.6GHz AM3+

Processorkylare: Standard tror jag.

Moderkort: Asus M5A97 R2.0 AMD 970 / Socket AM3+ / USB3

Minne: 8GB G.Skill Ripjaws X Performance / DDR3 / 1600Mhz - 2 x 4GB

Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7770 1GB PCI-E 3.0

Hårddisk: 500GB S-ATA 7200RPM

Nätaggregat: SUper Flower / AXP 550W

Övrig kylning: Vet ej.

Övriga komponenter: DVD+RW- 24X Black SATA

Ursäkta en sådan fråga redan har besvarats men jag reggade mig nyss här på forumet och hittade nada..

TACK i förväg om någon kommer med ett tips eller en möjlig lösning!

Har du provat att öppna sidopanelen på chassit? Kan du se några lösa sladdar hänga? Exempelvis en liten kabel som det står 'Power' på som är kopplad till startknappen? Den ska vara ikopplad...

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Trisse23: Jo det har du helt rätt i, men eftersom att jag inte är så inne på datorer så kanske det fanns något som jag gjort fel eller liknande

Multiman: Jag hämtade den direkt i butik och var väldigt försiktig med den på vägen hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Har du provat att öppna sidopanelen på chassit? Kan du se några lösa sladdar hänga? Exempelvis en liten kabel som det står 'Power' på som är kopplad till startknappen? Den ska vara ikopplad...

Det där var en RIKTIGT intressant fråga, jag har nämligen lyst ner i chassit och set ca 5+ kablar som hänger fritt, det skulle lika gära kunna vara denna så kallade "power kabel som hänger löst"

Permalänk
Medlem

Åk tillbaka till butiken imorgon så fixar dem befintlig dator eller att du får en ny.
Ingen mening att pilla med en dator man precis köpt och kan få utbytt.

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Avstängd

Det blir en hel del kablar som inte används. Har du kollat power-switchen på nätagget ifall den är rätt? Baksidan av datorn där ström kabeln går in i datorn.

Permalänk
Medlem

Om du inte orkar släpa tillbaka datorn till butik, öppna sidoluckan och ta ett par bilder lägg upp dem på valfri bildsajt eller http://fuskbugg.se och länka in dem här. Kan ju vara så enkelt som en lös kabel som sagt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Har du provat att öppna sidopanelen på chassit? Kan du se några lösa sladdar hänga? Exempelvis en liten kabel som det står 'Power' på som är kopplad till startknappen? Den ska vara ikopplad...

Brukar inte garantin försvinna på en färdig dator köpt i butik om man öppnar chassit?
Det bästa är väl bara att lämna tillbaka den i butiken där du köpte den, eftersom den troligen inte fungerade när du köpte den. Om du då inte har gjort något drastiskt med den?

Visa signatur

RTX 3060ti och Ryzen 7 5800x3D + annat

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar, men jag tror att jag gör som många utav er påpekade.. Att åka in till butiken nu i veckan så får dom fixa de här..

Jag har även ringt en vän som jobbar som datakonsult och han skulle komma och kolla på den

Permalänk

Om de där fem kablarna hänger löst så är det garanterat det som är problemet (just nu i alla fall). Är inte Power-knappen inkopplad åtminstone så händer inte ett skit när du trycker på start-knappen på chassit. Inte speciellt svårt att fixa själv bara att kolla i moderkortsmanualen hur den ska sitta och sedan koppla in. Gör som du vill, finns nog många här som kan hjälpa dig lite mer specifikt, själv ska jag gå och sova nu men lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av id_hunter:

Om de där fem kablarna hänger löst så är det garanterat det som är problemet (just nu i alla fall). Är inte Power-knappen inkopplad åtminstone så händer inte ett skit när du trycker på start-knappen på chassit. Inte speciellt svårt att fixa själv bara att kolla i moderkortsmanualen hur den ska sitta och sedan koppla in. Gör som du vill, finns nog många här som kan hjälpa dig lite mer specifikt, själv ska jag gå och sova nu men lycka till!

Nej jag tror de som hänger löst är överflödiga kablar som inte ska vara inkopplade eftersom datorn säkerligen endast har ex. ett grafikkort och hårddisk.

Du har ju en strömknapp på nätaggregatet som är huvudströmbrytaren och sedan den på framsidan som du slår av och på datorn med. Men tror inte du missat den där bak eftersom det lyser en diod på datorn. Nej, gå du tillbaka till butiken. Man ska inte behöva kika inne i datorn om man hämtar datorn i butik, värre om den åkt land och rike runt med posten

Permalänk
Skrivet av Anton.o:

Brukar inte garantin försvinna på en färdig dator köpt i butik om man öppnar chassit?
Det bästa är väl bara att lämna tillbaka den i butiken där du köpte den, eftersom den troligen inte fungerade när du köpte den. Om du då inte har gjort något drastiskt med den?

Nej, det gäller bara för laptops tror jag. Annars skulle datorn dö av damm efter bara nåt år (jag har ingen aning hur länge en dator funkar utan dammrensing).